Scenariusz zajęć zintegrowanych
dla klasy II prowadzonych metodą aktywizującą pracę uczniów
Prowadzący: mgr Małgorzata Folmer
Czas trwania: 4 jednostki lekcyjne
Krąg tematyczny: "Podziwiamy piękno przyrody"
Temat dnia: "Jestem przyjacielem lasu".
Wyjaśnienie: - "Obcy przybysz" jest to technika, dzięki której można skutecznie rozpoznawać różne problemy, jak też zbierać informacje na temat mocnych, jak i słabych stron określonego zjawiska.
Zakładane efekty:
Uczeń:
- wie, jakie znaczenie mają lasy dla życia człowieka;
- wie, w jaki sposób człowiek niszczy ekosystemy leśne;
- wykonuje pracę plastyczną pt. "Las moich marzeń"
- wzbogaca słownictwo czynne;
- wyszukuje czasowniki w zdaniach;
- oblicza sumę w zakresie 100;
- zgodnie pracuje w grupie.
Formy: indywidualna, zbiorowa, grupowa.
Metody:
- aktywizujące ("Obcy przybysz");
- słowne;
- praktyczne: ćwiczebne, realizacji zadań wytwórczych.
Środki dydaktyczne:
szary papier,
- kartki samoprzylepne z wypisanymi zdaniami,
- blok rysunkowy,
- farby plakatowe,
- ilustracje przedstawiające las,
- kartki z nazwami roślin,
- płyta z nagraniem głosów lasu.
Tok zajęć:
Przebieg zajęć |
Środki dydaktyczne |
Uwagi o realizacji |
1. Zajęcia wstępne - ćw. kalendarzowe, sprawdzenie zadania domowego.
2. Obserwacja
|
Etykiety z symbolami pogody, ilustracje przedstawiające las wiosną |
Swobodne wypowiedzi uczniów na temat ilustracji, utrwalanie warstw lasu.
Bogacenie czynnego słownictwa dzieci (pomnik przyrody, rezerwat) |
3. Podział uczniów na grupy.
Pogadanka |
Kartki z nazwami roślin rosnących w trzech piętrach lasu: jagody, jałowiec, sosna. |
Uczniowie łączą się w grupy pokazując ruchem, w jakim piętrze rośnie roślina przez nich wylosowana. Pogadanka na temat znaczenia lasów dla życia człowieka. Odpowiedź na pytanie: "Z jakimi przykładami niszczenia lasów się spotkaliście?" |
4. Rozwiązywanie zadania tekstowego: "Leśniczy posadził 39 świerków i 47 sosen. Ile drzew posadził?" |
Liczmany. |
Uczniowie wspólnie rozwiązują zadanie, zapisuję do zeszytu. |
5. Wysłuchanie przez uczniów tekstu czytanego przez n-la. |
Tekst: załącznik nr 1. |
Uczniowie zamykają oczy, n-l czyta przygotowany tekst. |
6. Rozdanie kartek samoprzylepnych. |
Kartki samoprzylepne z wypisanymi zdaniami - załącznik nr 2. |
Uczniowie wykonują zadanie w grupach, segregują kartki z wypisanymi zdaniami:
- zdania mówiące o niszczycielskiej gospodarce człowieka;
- o znaczeniu lasów dla życia ludzi.
|
7. Umieszczenie przez uczniów swoich odpowiedzi na planszy zawieszonej na tablicy. |
Arkusz szarego papieru podzielony na dwie części. |
Sprawozdawcy grup umieszczają kartki w odpowiednich rubrykach - uzasadniają wybór zdań. |
8. Utrwalenie pojęcia czasownik. |
Zdania z planszy; "+". |
Wyszukiwanie czasowników w zdaniach. |
9. Ekspresja plastyczna-malowanie farbami plakatowymi nt. "Las moich marzeń" |
Płyta z nagraniem głosów lasu, farby, pędzel. |
N. włącza płytę, uczniowie pracują. Wypowiedzi uczniów na temat swoich prac, wspólna ocena wg wcześniej założonych kryteriów. |
10. Zajęcia końcowe. |
|
Podsumowanie, ocena pracy i zachowania. Zadanie pracy domowej. |
Zał. nr 1
"Obcy przybysz"
Wyobraź sobie, że na naszej koli ziemskiej zjawia się nieznany przybysz z kosmosu, aby zdobyć informacje na temat środowiska naturalnego, w którym żyjemy. Kosmita jest dla nas niewidzialny, wobec czego ma świetne warunki, aby zajrzeć wszędzie tam, gdzie go powiedzie ciekawość. Jest u nas dość długo i zagląda w każdy zakątek. Interesują go pola, morza, jeziora i lasy i wszystko co związane jest ze środowiskiem naturalnym.
Obcy przybysz zwrócił szczególną uwagę na lasy.
Waszym zadaniem będzie posegregować kartki z odpowiedziami na pytania:
Wyjaśnij obcemu przybyszowi jakie znaczenie mają lasy dla życia człowieka?
Jakie postępowanie ludzi nie będzie podobało się kosmicie?
Zał. nr 2
Przykłady zdań wykorzystanych w zajęciach:
OBCY PRZYBYSZ
Są siedliskiem zwierząt. |
Wycinanie lasów. |
Dają owoce leśne. |
Budowanie fabryk w pobliżu lasów. |
Produkują tlen. |
Zaśmiecanie lasów przez turystów. |
Są miejscem wypoczynku. |
Palenie ognisk w lasach. |
Są schroniskiem dla ptaków. |
Niszczenie gniazd ptaków. |
Zapobiegają powodziom. |
Zabijanie zwierząt mieszkających w lesie. |
Są źródłem drewna. |
Zrywanie roślin chronionych. |
|