Obcy przybysz

mgr Małgorzata Folmer


Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy II prowadzonych metodą aktywizującą pracę uczniów

Prowadzący: mgr Małgorzata Folmer

Czas trwania: 4 jednostki lekcyjne

Krąg tematyczny: "Podziwiamy piękno przyrody"

Temat dnia: "Jestem przyjacielem lasu".

Wyjaśnienie: - "Obcy przybysz" jest to technika, dzięki której można skutecznie rozpoznawać różne problemy, jak też zbierać informacje na temat mocnych, jak i słabych stron określonego zjawiska.

Zakładane efekty:

Uczeń:

  • wie, jakie znaczenie mają lasy dla życia człowieka;
  • wie, w jaki sposób człowiek niszczy ekosystemy leśne;
  • wykonuje pracę plastyczną pt. "Las moich marzeń"
  • wzbogaca słownictwo czynne;
  • wyszukuje czasowniki w zdaniach;
  • oblicza sumę w zakresie 100;
  • zgodnie pracuje w grupie.

Formy: indywidualna, zbiorowa, grupowa.

Metody:

  • aktywizujące ("Obcy przybysz");
  • słowne;
  • praktyczne: ćwiczebne, realizacji zadań wytwórczych.

Środki dydaktyczne:

    szary papier,
  • kartki samoprzylepne z wypisanymi zdaniami,
  • blok rysunkowy,
  • farby plakatowe,
  • ilustracje przedstawiające las,
  • kartki z nazwami roślin,
  • płyta z nagraniem głosów lasu.

Tok zajęć:

Przebieg zajęć Środki dydaktyczne Uwagi o realizacji
1. Zajęcia wstępne - ćw. kalendarzowe, sprawdzenie zadania domowego.
2. Obserwacja
Etykiety z symbolami pogody, ilustracje przedstawiające las wiosną Swobodne wypowiedzi uczniów na temat ilustracji, utrwalanie warstw lasu.
Bogacenie czynnego słownictwa dzieci (pomnik przyrody, rezerwat)
3. Podział uczniów na grupy.
Pogadanka
Kartki z nazwami roślin rosnących w trzech piętrach lasu: jagody, jałowiec, sosna. Uczniowie łączą się w grupy pokazując ruchem, w jakim piętrze rośnie roślina przez nich wylosowana. Pogadanka na temat znaczenia lasów dla życia człowieka. Odpowiedź na pytanie: "Z jakimi przykładami niszczenia lasów się spotkaliście?"
4. Rozwiązywanie zadania tekstowego: "Leśniczy posadził 39 świerków i 47 sosen. Ile drzew posadził?" Liczmany. Uczniowie wspólnie rozwiązują zadanie, zapisuję do zeszytu.
5. Wysłuchanie przez uczniów tekstu czytanego przez n-la. Tekst: załącznik nr 1. Uczniowie zamykają oczy, n-l czyta przygotowany tekst.
6. Rozdanie kartek samoprzylepnych. Kartki samoprzylepne z wypisanymi zdaniami - załącznik nr 2. Uczniowie wykonują zadanie w grupach, segregują kartki z wypisanymi zdaniami:
- zdania mówiące o niszczycielskiej gospodarce człowieka;
- o znaczeniu lasów dla życia ludzi.
7. Umieszczenie przez uczniów swoich odpowiedzi na planszy zawieszonej na tablicy. Arkusz szarego papieru podzielony na dwie części. Sprawozdawcy grup umieszczają kartki w odpowiednich rubrykach - uzasadniają wybór zdań.
8. Utrwalenie pojęcia czasownik. Zdania z planszy; "+". Wyszukiwanie czasowników w zdaniach.
9. Ekspresja plastyczna-malowanie farbami plakatowymi nt. "Las moich marzeń" Płyta z nagraniem głosów lasu, farby, pędzel. N. włącza płytę, uczniowie pracują. Wypowiedzi uczniów na temat swoich prac, wspólna ocena wg wcześniej założonych kryteriów.
10. Zajęcia końcowe.   Podsumowanie, ocena pracy i zachowania. Zadanie pracy domowej.




Zał. nr 1

"Obcy przybysz"

Wyobraź sobie, że na naszej koli ziemskiej zjawia się nieznany przybysz z kosmosu, aby zdobyć informacje na temat środowiska naturalnego, w którym żyjemy. Kosmita jest dla nas niewidzialny, wobec czego ma świetne warunki, aby zajrzeć wszędzie tam, gdzie go powiedzie ciekawość. Jest u nas dość długo i zagląda w każdy zakątek. Interesują go pola, morza, jeziora i lasy i wszystko co związane jest ze środowiskiem naturalnym.
Obcy przybysz zwrócił szczególną uwagę na lasy.
Waszym zadaniem będzie posegregować kartki z odpowiedziami na pytania:
Wyjaśnij obcemu przybyszowi jakie znaczenie mają lasy dla życia człowieka?
Jakie postępowanie ludzi nie będzie podobało się kosmicie?




Zał. nr 2

Przykłady zdań wykorzystanych w zajęciach:

OBCY PRZYBYSZ

+ -

Są siedliskiem zwierząt. Wycinanie lasów.
Dają owoce leśne. Budowanie fabryk w pobliżu lasów.
Produkują tlen. Zaśmiecanie lasów przez turystów.
Są miejscem wypoczynku. Palenie ognisk w lasach.
Są schroniskiem dla ptaków. Niszczenie gniazd ptaków.
Zapobiegają powodziom. Zabijanie zwierząt mieszkających w lesie.
Są źródłem drewna. Zrywanie roślin chronionych.
               
     
 
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje E-learning E-sklep O stronie