Konspekt zajęć zintegrowanych z wykorzystaniem technik Freineta
dla klasy II
Prowadzący: mgr Małgorzata Folmer
Krąg tematyczny: "Jesień w przyrodzie"
Temat dnia: "Drzewa w parku" (5h)
Cele ogólne:
- Rozwijanie twórczej aktywności dzieci.
- Wdrażanie do samodzielnej pracy wg punktów fiszki problemowej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- Kat. A:
- rozpozna i nazwie podstawowe gatunki drzew na podstawie korony, liści i owoców;
- Kat. B:
- dobierze sylwety drzew do liści i owoców;
- wykona album pt. "Drzewa w parku" (uporządkuje, zilustruje);
- Kat. C:
- obliczy działania matematyczne w zakr. 20 z przekr. progu dzies.;
- przyporządkuje litery i odczyta temat;
- prawidłowo ułoży zadania z rozsypanki wyrazowej.
Metody:
Techniki Freineta:
- doświadczenia poszukujące (fiszka problemowa);
- ekspresja plastyczna (album).
Formy pracy:
- praca indywidualna jednolita,
- zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
- wiersz W. Broniewskiego pt. "Liście",
- ilustracje drzew, liści, owoców oraz kontury (ksero),
- karty pracy,
- fiszka problemowa,
- medale "Znawca drzew...",
- przybory plastyczne.
Zasady:
- poglądowości,
- systematyczności,
- świadomego i aktywnego uczestniczenia w procesie nauczania - uczenia się.
Zajęcia wstępne:
- Powitanie, sprawdzenie obecności, kontrola czystości, obserwacja pogody, sprawdzenie zadania domowego.
- Ukierunkowanie wypowiedzi uczniów nt. wiersza W. Broniewskiego pt. "Liście":
- - o jakich drzewach jest mowa w wierszu?
- - Jakiego koloru są liście jesienią? Dlaczego? Itd.
Obserwacja połączona z przeróbką umysłową i ekspresją:
Zajęcia odbywają się wg fiszki problemowej (karty pracy), którą otrzymuje każdy uczeń.
Nauczyciel kontroluje przebieg, pomaga w razie potrzeby.
KARTA PRACY
Przeczytaj uważnie każde polecenie i wykonaj jedno po drugim - zachowaj kolejność.
- Rozwiąż działania matematyczne, a dowiesz się, jaki jest temat dzisiejszych zajęć. (zał. nr 1, ćw. 1)
- Podczas spaceru zapoznaj się z podstawowymi gatunkami drzew rosnącymi w parku, zbierz liście i owoce. Naszkicuj zarys korony tych drzew.
- Dobierz sylwety drzew do liści i owoców (ksero), pokoloruj jesiennymi barwami.
- Utwórz album drzew rosnących w parku: dąb, kasztanowiec, klon, jarzębina
Wklej lub narysuj ich liście i owoce.
- Ułóż na kartce liście i zrób "ksero" (powstaną najdziwniejsze portrety zarysów i nerwów). Jeśli dostrzeżesz w odbitce, np. ciekawą postać, przedmiot, dorysuj brakujące elementy i pokoloruj.
- Ułóż zadania z rozsypanki wyrazowej i wklej przy odpowiednim drzewie. (zał. nr 1, ćw. 2)
- Połącz kartki zszywaczem, wykonaj stronę tytułową wg własnego pomysłu.
- Podsumuj swoją pracę na zajęciach. Jeśli sumiennie pracowałeś przez cały dzień przypnij sobie medal (sprawność): "Znawca drzew rosnących w parku". Gratuluję.
Karta samooceny (wpisz "+" w odpowiednie miejsce)
|
TAK |
NIE |
TROCHĘ |
Czy sumiennie wykonywałeś zadania z karty pracy? |
|
|
|
Czy dokładnnie słuchałeś moich poleceń, wskazówek? |
|
|
|
Czy prawidłowo rozwiązałeś działania matematyczne i odczytałeś temat? |
|
|
|
Czy odpowiednio dobrałeś sylwety drzew do ich liści i owoców? |
|
|
|
Czy prawidłowo ułożyłeś zdania z rozsypanki wyrazowej? |
|
|
|
Czy starannie wykonałeś album o drzewach? |
|
|
|
Czy potrafisz już rozpoznać i nazwać drzewa rosnące w parku? |
|
|
|
Zajęcia końcowe:
- Podsumowanie.
- Zabawa ruchowa przy piosence pt.: Jarzębinowa piosenka"
- Zadanie pracy domowej: Dowiedz się, które drzewo liściaste rosnące w Polsce osiąga największą wysokość i największy obwód, a jego drewno jest ciężkie i twarde?
zał. nr 1
|