Drzewa w parku

mgr Małgorzata Folmer


Konspekt zajęć zintegrowanych z wykorzystaniem technik Freineta dla klasy II

Prowadzący: mgr Małgorzata Folmer

Krąg tematyczny: "Jesień w przyrodzie"

Temat dnia: "Drzewa w parku" (5h)

Cele ogólne:

  • Rozwijanie twórczej aktywności dzieci.
  • Wdrażanie do samodzielnej pracy wg punktów fiszki problemowej.

Cele operacyjne:

    Uczeń:

  • Kat. A:
    rozpozna i nazwie podstawowe gatunki drzew na podstawie korony, liści i owoców;
  • Kat. B:
    dobierze sylwety drzew do liści i owoców;
    wykona album pt. "Drzewa w parku" (uporządkuje, zilustruje);
  • Kat. C:
    obliczy działania matematyczne w zakr. 20 z przekr. progu dzies.;
    przyporządkuje litery i odczyta temat;
    prawidłowo ułoży zadania z rozsypanki wyrazowej.

Metody:

  • poglądowa,
  • zadaniowa

Techniki Freineta:

  • doświadczenia poszukujące (fiszka problemowa);
  • ekspresja plastyczna (album).

Formy pracy:

  • praca indywidualna jednolita,
  • zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • wiersz W. Broniewskiego pt. "Liście",
  • ilustracje drzew, liści, owoców oraz kontury (ksero),
  • karty pracy,
  • fiszka problemowa,
  • medale "Znawca drzew...",
  • przybory plastyczne.

Zasady:

  • poglądowości,
  • systematyczności,
  • świadomego i aktywnego uczestniczenia w procesie nauczania - uczenia się.

Zajęcia wstępne:

  1. Powitanie, sprawdzenie obecności, kontrola czystości, obserwacja pogody, sprawdzenie zadania domowego.
  2. Ukierunkowanie wypowiedzi uczniów nt. wiersza W. Broniewskiego pt. "Liście":
    - o jakich drzewach jest mowa w wierszu?
    - Jakiego koloru są liście jesienią? Dlaczego? Itd.

Obserwacja połączona z przeróbką umysłową i ekspresją:

Zajęcia odbywają się wg fiszki problemowej (karty pracy), którą otrzymuje każdy uczeń.
Nauczyciel kontroluje przebieg, pomaga w razie potrzeby.

KARTA PRACY

Przeczytaj uważnie każde polecenie i wykonaj jedno po drugim - zachowaj kolejność.

  1. Rozwiąż działania matematyczne, a dowiesz się, jaki jest temat dzisiejszych zajęć. (zał. nr 1, ćw. 1)
  2. Podczas spaceru zapoznaj się z podstawowymi gatunkami drzew rosnącymi w parku, zbierz liście i owoce. Naszkicuj zarys korony tych drzew.
  3. Dobierz sylwety drzew do liści i owoców (ksero), pokoloruj jesiennymi barwami.
  4. Utwórz album drzew rosnących w parku: dąb, kasztanowiec, klon, jarzębina
    Wklej lub narysuj ich liście i owoce.
    • Ułóż na kartce liście i zrób "ksero" (powstaną najdziwniejsze portrety zarysów i nerwów). Jeśli dostrzeżesz w odbitce, np. ciekawą postać, przedmiot, dorysuj brakujące elementy i pokoloruj.
    • Ułóż zadania z rozsypanki wyrazowej i wklej przy odpowiednim drzewie. (zał. nr 1, ćw. 2)
    • Połącz kartki zszywaczem, wykonaj stronę tytułową wg własnego pomysłu.
  5. Podsumuj swoją pracę na zajęciach. Jeśli sumiennie pracowałeś przez cały dzień przypnij sobie medal (sprawność): "Znawca drzew rosnących w parku". Gratuluję.

Karta samooceny (wpisz "+" w odpowiednie miejsce)

  TAK NIE TROCHĘ
Czy sumiennie wykonywałeś zadania z karty pracy?      
Czy dokładnnie słuchałeś moich poleceń, wskazówek?      
Czy prawidłowo rozwiązałeś działania matematyczne i odczytałeś temat?      
Czy odpowiednio dobrałeś sylwety drzew do ich liści i owoców?      
Czy prawidłowo ułożyłeś zdania z rozsypanki wyrazowej?      
Czy starannie wykonałeś album o drzewach?      
Czy potrafisz już rozpoznać i nazwać drzewa rosnące w parku?      

Zajęcia końcowe:

  1. Podsumowanie.
  2. Zabawa ruchowa przy piosence pt.: Jarzębinowa piosenka"
  3. Zadanie pracy domowej: Dowiedz się, które drzewo liściaste rosnące w Polsce osiąga największą wysokość i największy obwód, a jego drewno jest ciężkie i twarde?




zał. nr 1

               
     
 
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje E-learning E-sklep O stronie