Dobra znajomo¶æ s³ownictwa jest uwa¿ana niemal¿e za kluczow± umiejêtno¶æ przez wiêkszo¶æ osób ucz±cych siê jêzyka angielskiego. Niestety, wielu z nich ma problemy z efektywn± nauk± s³ówek uskar¿aj±c siê na ich trudn± pisowniê, wymowê, wieloznaczno¶æ, a tak¿e na trudno¶ci w ich zapamiêtywaniu i aktywnym zastosowaniu. Najczê¶ciej wynika to z tego, ¿e ucz±cy siê po prostu nie wiedz± jak inaczej, ciekawiej podej¶æ do nauki s³ownictwa. Bardzo czêsto w ich notatkach znajduj± siê kolumny s³ów w jêzyku angielskim, a obok nich odpowiedniki w jêzyku ojczystym. Nic wiêc dziwnego, ¿e do takiego zeszytu nie chce siê zagl±daæ, a zapamiêtanie czêsto d³ugich list s³ówek nie sprawia przyjemno¶ci, jest ¿mudne i zniechêcaj±ce. Pamiêtajmy wiêc o wyposa¿eniu uczniów w niezbêdne wskazówki tak, aby wiedzieli nie tylko CZEGO siê uczyæ, ale przede wszystkim JAK to robiæ!
Dlatego warto:
- Pytaæ Uczniów o ich sukcesy i problemy w nauce s³ówek.
- Dowiedzieæ siê jakie stosuj± metody nauki - czy maj± wypracowany w³asny styl uczenia siê.
- Wiedzieæ co sprawia im najwiêcej k³opotów: Wymowa? Znaczenie? Pisownia?
- Zachêcaæ do dzielenia siê do¶wiadczeniami i pomys³ami na naukê s³ówek.
- Nagradzaæ ciekawe idee.
Poni¿ej prezentujê kilkana¶cie sprawdzonych sposobów na "niesforne" s³ówka zarówno dla pocz±tkuj±cych Uczniów jak i tych nieco starszych sta¿em
- stosuj znane Ci synonimy i antonimy zapisuj±c nowe s³ówka np.
amazing - fantastic, great, super, excellent, very good
big small, town village,
turn on turn off, get give right wrong
- twórz ¶mieszne lub nawet dziwne skojarzenia np. cellar (piwnica) - seler,
awful (okropny) - afu, Portuguese like geese
- szukaj podobieñstw np. pork - pig, interested in, married to (two people are needed)
- u¿ywaj akronimów np. ucz±c siê nazw miesiêcy (SOND; September, October, November, December)
- zapisuj proste definicje, wyja¶nienia s³ówek zamiast polskiego t³umaczenia np. a vet - a person, a doctor who helps animals, pets
an invitation - something that you send when you organise a party
- ucz siê nowych s³ówek w wyra¿eniach, kolokacjach, zdaniach a nie pojedyñczo np.
- a) make dinner, notes, friends
- b) modern ideas, art, hospital
- c) This restaurant offers delicious food.
- rysuj obrazki lub symbole zamiast zapisywaæ polskie odpowiedniki np.
a leaf (leaves)
an arrow (an arrow and a bow), (to fire/shoot an arrow)
a few few
- grupuj s³ówka w odpowiednie kategorie np. transport, sports, clothes etc. za pomoc± tabel, mind maps, wykresów etc.
F O O D
Meat |
Fruit |
Vegetables |
Dairy products |
Sweets |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- naucz siê korzystaæ ze s³ownika (najlepiej angielsko-angielskiego) i poznaj symbole s³ownikowe np. v-czasownik, n-rzeczownik, adj.- przymiotnik, adv.-przys³ówek etc. Mo¿esz stosowaæ kolory dla poszczególnych kategorii np. V - fly, N - cooker, ADJ. - slow etc.
- zapisuj wymowê u¿ywaj±c symboli fonetycznych, liczbê mnog± rzeczowników, formy przesz³e np. a mouse (mice) , break-broke-broken
- uk³adaj w³asne zdania z nowymi s³ówkami lub przepisuj przyk³ady ze s³ownika
- personalizuj nowe s³ownictwo np. I never drink weak coffee. Or My sister is a cheerful person.
- trudne s³ówka przepisuj po kilka razy np. acquaintance, acquaintance, acquaintance, acquaintance
Aby wszystkie te sposoby przynosi³y rezultaty trzeba pamiêtaæ o przekazaniu Uczniom podstawowej zasady:
uczê siê kilku s³ówek ka¿dego dnia zamiast du¿ej porcji naraz i systematycznie je powtarzam.
Poni¿ej prezentujê kilkana¶cie pomys³ów na to jak stosowaæ nowe s³ownictwo w praktyce, gdzie szukaæ mo¿liwo¶ci na poznanie i utrwalanie s³ówek oraz dajê kilka wskazówek, które warto wykorzystaæ w samodzielnej pracy.
- prowad¼ w³asny s³owniczek, zeszyt do s³ówek (s³ówka mog± byæ u³o¿one w kolejno¶ci alfabetycznej, w kategoriach tematycznych np. sport lub gramatycznych np. czasowniki lub wed³ug Twojego w³asnego klucza)
- æwicz wymowê nowych lub trudniejszych s³ów, zawsze powtarzaj za nauczycielem
- uk³adaj w³asne historyjki z nowymi s³owami lub z tymi, które ciê¿ko jest Ci zapamiêtaæ
- twórz w³asne pomoce do nauki s³ówek np. fiszki - w ten sposób równie¿ utrwalasz s³ownictwo, a zw³aszcza pisowniê i znaczenie wyrazów
- stosuj nowe s³ownictwo tak czêsto jak to tylko mo¿liwe, nie bazuj ci±gle na tym co znasz ju¿ bardzo dobrze
- zapisuj s³ówka na samoprzylepnych, ¿ó³tych karteczkach (post-it notes) i umieszczaj je w ró¿nych widocznych miejscach np. lustro, komputer, ¶ciana, lodówka etc. lub tam gdzie spêdzasz du¿o czasu
- staraj siê "my¶leæ po angielsku" tak czêsto jak to mo¿liwe, zadawaj sobie w g³owie pytania typu "jak to siê nazywa po angielsku?", "jakby to zabrzmia³o po angielsku?", nazywaj rzeczy w swoim otoczeniu odpowiednikami angielskimi np. meble w domu, rzeczy w torebce itp.
- u¿ywaj angielskiego poza sal± lekcyjn±; w rozmowie z przyjació³mi, domownikami, na wakacjach itp.
- wymieniaj e-maile w jêzyku angielskim, uczestnicz w forach anglojêzycznych
- poznaj i stosuj transkrypcjê fonetyczn±
- s³uchaj radia, muzyki, audio books w jêzyku angielskim
- ogl±daj kana³y anglojêzyczne, filmy w jêzyku angielskim lub z napisami
- czytaj teksty (lub ich fragmenty) o ró¿norodnej tematyce z gazet, magazynów, stron internetowych lub z tzw. graded readers (teksty uproszczone np. dzie³ literackich na ró¿nych poziomach zaawansowania)
- korzystaj z zasobów internetowych do nauki jêzyka; rozwi±zuj interaktywne krzy¿ówki, quizy, gry
- ucz siê z inn± osob± lub w grupie testuj±c siê z poznanych s³ówek np. w formie zabawy, wymieniaj pomys³y na zapamiêtanie i utrwalanie s³ownictwa
- pisz pamiêtnik / blog w jêzyku angielskim
- je¶li zapomnisz lub nie znasz s³ówka, którego chcesz u¿yæ - nie panikuj! Przypomnij sobie jego synonimy, antonimy lub po prostu je opisz np. I must go to ......................... (pralnia) ??? a place where you wash and dry clothes
- u¿ywaj jêzyka cia³a kiedy masz problemy z wyja¶nieniem s³ówek lub gdy np. uczysz siê nazw czê¶ci cia³a warto jednocze¶nie na nie wskazaæ lub dotkn±æ
- unikaj dos³ownego t³umaczenia zdañ (word for word) - w zamian naucz siê "czytaæ miêdzy wierszami"
- je¶li co¶ t³umaczysz, staraj siê aby brzmia³o to "jak najbardziej po polsku"
- uwa¿aj na ''false friends" np. ''lunatic" nie oznacza lunatyka, ale szaleñca, wariata
- ucz siê s³ówek na zakupach, czy na ulicy bo angielski jest wokó³ nas np. na billboardach, w og³oszeniach, nazwach sklepów, tabliczkach z napisami dla turystów czy na etykietach produktów
- wykorzystuj zdobyt± wiedzê w sposób aktywny i nie bój siê "wypróbowywaæ" jêzyka
A na koniec jako motto chcia³abym przytoczyæ takie oto zdanie:
"Success comes before Work only in a dictionary" wiêc pamietaj o 3 z³otych zasadach:
UCZ SIÊ kilku s³ówek ka¿dego dnia
POWTARZAJ systematycznie
U¯YWAJ nowego s³ownictwa tak czêsto jak to tylko mo¿liwe
a sukces gwarantowany!
|