Scenariusz dziennego ośrodka pracy dla klasy I w szkolnictwie specjalnym wg metody Marii GrzegorzewskiejKLASA - I MIEJSCE - sala lekcyjna CZAS TRWANIA - 4 godziny lekcyjne REALIZOWANE EDUKACJE: - przyrodnicza
- polonistyczna
- matematyczna
- plastyczna
- techniczna
- muzyczna
- ruchowa
TEMAT TYGODNIOWEGO OŚRODKA PRACY: NADESZŁA ZIMA TEMAT DZIENNEGO OŚRODKA PRACY: PTASIA STOŁÓWKA CEL REWALIDACYJNY: - usprawnianie wielofunkcyjnego działania w zakresie wzrokowo-ruchowo-graficznym
CELE OPERACYJNE: - uczeń potrafi wymienić zmiany zachodzące w przyrodzie zimą;
- nazywa ptaki pozostające w kraju na zimę;
- potrafi odróżnić charakterystyczne cechy w wyglądzie ptaków;
- rozumie potrzebę dokarmiania ptaków w okresie zimy;
- rozwiązuje proste zadania tekstowe.
CEL WYCHOWAWCZY: - kształtowanie pozytywnego stosunku ludzi do ptaków w okresie zimy.
METODY: - pokaz
- obserwacja
- praktyczne działanie
FORMY: - zbiorowa
- indywidualna jednolita, zróżnicowana
- grupowa
- Zróżnicowanie dotyczy:
- zawieszania słoninki na gałązce;
- wycinania otworów w pojemniku po jogurcie (napełnianie nasionami zbóż)
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - ilustracje z ptakami pozostającymi w kraju na zimę;
- tabliczki z nazwami ptaków;
- wiersz Hanny Łochockiej "Ptaki";
- tekst "Pomogą im";
- wykreślanka literowa;
- nagrane odgłosy ptaków;
- gałązka, słoninka, nasiona zbóż, pojemnik po jogurcie.
PRZEBIEG ZAJĘĆ- ZAJĘCIA WSTĘPNE
- Powitanie
- Ćwiczenia i zabawy ruchowe. Zabawa ruchowa "Jesteśmy ptaszkami" - dzieci naśladują fruwające ptaki, zbieranie nasion z podłogi. Wysłuchanie tekstu "Pomogą im" - omówienie treści opowiadania oraz wyszukanie ilustracji i kartoników z nazwami ptaków występujących w czytance - wklejenie ich do zeszytu.
- Uzupełnianie kalendarza
- - nazwy pór roku, zbiorowa recytacja nazw w kolejności;
- - ustalenie, jaka pora jest teraz i powtarzanie nazwy kolejno przez dzieci;
- - próba wspólnego nazywania kolejnych dni tygodnia;
- - nauczyciel wymienia nazwę dnia i pokazuje kartonik z nazwą;
- - głośne zbiorowe powtarzanie nazwy dnia przez uczniów.
- Ćwiczenia porządkowe
- - wieszanie teczek;
- - ułożenie zeszytów i piórników (w miarę możliwości samodzielne.
- przygotowanie do zajęć
- USTALENIE CELU PRACY
- Wykreślanka literowa - wykreślanie co drugiej litery:
- DAOBKCAHRNMOIBAJMKYK PLTDANKMIP
- hasło: DOKARMIAMY PTAKI
- PRACA POZNAWCZA
- a) obserwacja całościowa
- losowanie ilustracji z ptakiem, opisanie jego charakterystycznych cech w wyglądzie (wielkość, kolor, upierzenie), znalezienie etykiety z jego nazwą
- b) obserwacja ukierunkowana
- - przeliczanie ptaków na ilustracji;
- - porównywanie liczebności zbiorów;
- - rozwiązywanie prostych zadań tekstowych.
- EKSPRESJA
- Praca w grupach
- I - zawieszanie słoninki na gałązkach
- II - wycinanie otworów w pojemniku po jogurcie, wypełnianie go nasionami zbóż.
- Zabawa muzyczno-ruchowa do wiersza "Ptaki" Hanny Łochockiej przy muzyce i odgłosach ptaków.
- ZAKOŃCZENIE
- - podsumowanie wiadomości,
- - ocena pracy,
- - wyjście przed szkołę i zawieszenie na gałęziach drzew wykonanych prac.
Literatura:- M.A. Szymańska "Już w szkole" - Wydawnictwo Nowa Era - Warszawa 2000r.
- J. Białobrzeska - "Ja, Ty - My" - Poznaję świat i wyrażam siebie. Didasko Warszawa 2000r.
|