Program dydaktyczno-wychowawczy z zakresu dodatkowych zajęć katechetycznych dla klas drugichInformacje wstępne- Autor programu: mgr Lidia Gucwa
- Wdrażający program: mgr Lidia Gucwa
- Miejsce realizacji programu: Zespół Szkół w Obornikach, Szkoła Podstawowa nr 4
- Przedmiot: religia
- Liczba godzin: 10
Struktura programu- Założenia programowe
- Cele edukacyjne
- Treści programowe.
- Przewidywane osiągnięcia
- Zadania szkoły i nauczyciela
- Propozycja metod kontrolowania i oceniania
- Ewaluacja programu
- Załącznik w postaci kart pracy
I. Założenia programoweDzieci klas II przygotowując się do inicjacji w sakramenty pokuty i Eucharystii czują się bardzo często zagubione w trudnych do przyjęcia treściach. Liczba godzin dotyczących tych dwu ważnych sakramentów jest znacznie ograniczona. Dzieci często zadają nauczycielowi dodatkowe pytania, budzące wiele wątpliwości, a na wyjaśnienie ich przeznacza się wiele czasu. Biorąc pod uwagę czas, który poświęca się tym uczniom, zrodziła się potrzeba wprowadzenia dodatkowych zajęć poza lekcyjnych w wymiarze 10 godzin zegarowych. Zajęcia prowadzone będą przez nauczyciela w II semestrze roku szkolnego. Proponowany program tych spotkań katechetycznych daje szansę pogłębienia treści religijnych i wzbudzenia postawy dziękczynnej za dar sakramentu pokuty i Eucharystii. Możliwość stosowania różnych form organizacyjnych i technik wychowawczych pozwala na rozwój osobowości uczniów. Realizacja tego programu pozwoli katechecie podzielić się z uczniami wiedzą wykraczającą poza program obowiązujący w klasie II. Umożliwi kształtowanie wrażliwości Eucharystycznej i moralnej, wytworzy przekonanie, że sakrament pokuty to więcej niż oczyszczenie z grzechu. Umożliwi aktywny udział w Uroczystości I-ej Komunii św. i w drodze krzyżowej. Pokaże dziecku na przykładzie św. Dominika Savio, że można żyć dobrze i łączyć to dobro z przyjmowaniem Komunii św. Uwrażliwi dziecko na potrzebę dzielenia się z potrzebującymi. Program pozostawia dużo swobody nauczycielowi w zakresie wyboru treści i organizacji zajęć w zależności od zainteresowań i pytań zadawanych przez uczniów. W programie przyjmuje się koncepcję, iż sakrament pokuty prowadzi zawsze do pokoju i życia w zgodzie z sobą, z bliźnimi i oczywiście z Bogiem. Program został opracowany w oparciu o następujące dokumenty: - "Podstawa programowa katechezy" - Konferencja Episkopatu Polski;
- "Tworzenie programu nauki religii" - artykuł w miesięczniku" Katecheta", nr 3/1999;
- Rozporządzenie MEN z dn. 15.02.1999 r.;
- Program katechezy dla klas II - szkoła podstawowa (nr AZ-1-01/1).
II. Cele edukacyjne - Cel główny:
Przygotowanie dzieci do przyjęcia sakramentu pokuty i Eucharystii oraz do Uroczystości I-ej Komunii św. przez uczestnictwo w dodatkowych zajęciach katechetycznych. - Cele operacyjne programu:
- wskazanie na III przykazanie Boże jako przykazanie, które nakazuje świętować niedzielę;
- wskazanie na Mszę św. jako na Ucztę chrześcijan (w centrum gospodarz - Chrystus);
- dokładne omówienie poszczególnych części Mszy św.;
- uwrażliwienie dzieci na częstość przyjmowania Komunii św.;
- ukazanie Chrystusa podczas sakramentu pojednania jako miłosiernego Ojca, który z otwartymi ramionami przyjmuje swoje dziecko;
- wzbudzenie praktykowania "pierwszych piątków miesiąca";
- przedstawienie św. Dominika Savio, jako chłopca, który został świętym ze względu na zażyłość za życia z Chrystusem;
- projekcja i omówienie filmu pt. "Marcelino - chleb i wino";
- wzbudzenie w dziecku wrażliwości na potrzeby bliźnich;
- przygotowanie dzieci do czynnego udziału w Uroczystości I-ej Komunii św.;
- wyznaczenie i przygotowanie dzieci do udziału w drodze krzyżowej.
III. Treści programowe- W podstawie programowej:
- Bóg do nas mówi - zaprasza do przyjaźni, jest zawsze blisko, obdarza łaską;
- Eucharystia - centrum życia Kościoła, sakrament jedności i miłości zbawczej;
- podczas każdej Mszy św. Jezus daje nam swoje Ciało i Krew;
- modlitwa rozmową ze spotkanym Jezusem;
- postawy wdzięczności, przeproszenia i przebaczenia;
- nabożeństwa okresowe wyrazem pobożności Kościoła;
- świętowanie Wielkanocy - świętowanie niedzieli.
- W programie autorskim:
- świętowanie niedzieli na podstawie III przykazania Bożego i I przykazania kościelnego;
- praca wykonywana w niedzielę;
- Msza św. ucztą ofiarną - pojęcie uczty ofiarnej;
- znajomość przypowieści o miłosiernym Ojcu;
- dobry Ojciec czeka na nas w sakramencie pokuty;
- miłosierny Ojciec przygarnia nas do Siebie;
- znajomość II przykazania kościelnego;
- praktykowanie comiesięcznej spowiedzi świętej;
- na czym polega pomoc bliźnim, (na podstawie filmu "Marcelino, chleb i wino);
- wypełnienie przykazania miłości.
IV. Przewidywane osiągnięciaUczeń powinien: - znać treść III przykazania Bożego i wyjaśnić, kiedy to przykazanie jest zachowywane przez ludzi;
- umieć powiązać to przykazanie z I przykazaniem kościelnym;
- wiedzieć, że każda Msza św. jest zaproszeniem Jezusa do udziału w niej;
- regularnie uczestniczyć we Mszy św.;
- znać treść przypowieści o miłosiernym Ojcu;
- wskazać na Ojca miłosiernego, który czeka na niego w sakramencie pojednania;
- wskazać na siebie jako na syna, który potrzebuje przebaczenia;
- wykazać chęć naśladowania św. Dominika Savio;
- rozumieć, których momentach życia powinien szczególnie go naśladować;
- wzbudzić chęć praktykowania "pierwszych piątków miesiąca";
- potrafi opowiedzieć historię Marcelina (na podstawie filmu pt. "Marcelino, chleb i wino);
- przejawiać właściwą postawę wobec potrzebujących;
- nauczyć się tekstów zadanych przez katechetę na Uroczystość I-ej Komunii św.;
- znać zasady zachowania na Mszy św.;
- wiedzieć, że Uroczystość I-ej Komunii św. to bardzo ważny moment w ich życiu;
- wzbudzić chęć uczestnictwa w drodze krzyżowej;
- starannie nauczyć się czytać przydzielonej stacji drogi krzyżowej;
- samodzielnie wykonać prace plastyczne związane z tą tematyką.
V. Zadania szkoły i nauczyciela- Ukształtowanie wrażliwości na obecność na każdej Mszy św., na częste przyjmowanie Komunii św., na regularne przystępowanie do spowiedzi św.
- Dostarczenie motywacji do zmiany swego postępowania.
- Udostępnienie sali (świetlicy) na czas projekcji filmu.
- Tworzenie warunków do prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych z katechezy.
VI. Propozycje metod kontrolowania i ocenianiaOsiągnięcia uczniów będą oceniane na bieżąco w formie sprawdzania kart pracy, ustnego komentarzu do wykonanego zadania. Prace plastyczne, które dzieci wykonają zostaną zaprezentowane na forum ogólnym w postaci gazetek szkolnych i tematycznych, oraz w postaci gazetki zaprezentowanej w kościele parafialnym. Wśród dzieci uczestniczących w zajęciach odbędzie się konkurs. VII. Ewaluacja programuPo zakończeniu cyklu zajęć zostanie przeprowadzona ankieta, w której dzieci (metodą wyboru odpowiedzi) będą miały okazję podsumować i wyrazić swoje zdanie na temat zajęć: co podobało im się najbardziej, czego nie rozumieli, nie potrafili wykonać, co chcieliby powiedzieć. Ankieta posłuży nauczycielowi do: - ulepszenia struktury programu,
- usunięcia i wprowadzenia metod pracy ciekawszych,
- ewentualnej zmiany zakresu treści zajęć,
- ewentualnej zmiany kart pracy.
Kompleksowa ewaluacja programu zostanie dokonana po trzech latach wdrażania programu. Zadaniem jej będzie ostateczna i całościowa ocena programu. W załączeniu (zal.doc - 199KB): - Harmonogram spotkań katechetycznych w II semestrze roku szkolnego 2003/04
- Lista obecności uczniów uczestniczących w spotkaniach katechetycznych w roku szkolnym 2004/05
- Zestaw pytań konkursowych
- Ankieta ewaluacyjna dla ucznia po zakończeniu wdrażania programu dydaktyczno-wychowawczego
- Ewaluacja programu w roku szkolnym 2003/2004
|