Dekoracja: na scenie z prawej strony stolik przykryty białym obrusikiem, na stoliku książka i wazon z biało-czerwonymi różami, po lewej stronie sceny imitacja dużego, ozdobnego zegara (wysokie pudło obciągnięte granatowym płótnem, z tarczą, dużymi wskazówkami z brystolu) z datą uroczystości. Nad stołem zawieszone hasło: Młodości! Ty nad poziomy Wylatuj, a okiem słońca Ludzkości całe ogromy Przeniknij z końca do końca. | (A.Mickiewicz) |
Plan uroczystości- Wprowadzenie sztandaru szkolnego
- Odśpiewanie hymnu państwowego
- Część artystyczna
- Wykonanie poloneza przez wybranych uczniów z klas VI.
- Powitanie gości przez Konferansjera I:
- Witamy przybyłych na dzisiejszą uroczystość gości, dyrekcję szkoły, grono pedagogiczne, pracowników, rodziców oraz uczniów klas piątych. Dzisiejsze spotkanie jest ostatnią uroczystością wspólnie przeżywaną w murach tej szkoły. Za parę chwil staniemy się absolwentami Szkoły ............................ i nigdy już nie spotkamy się w tym gronie. Chcielibyśmy więc utrwalić moment naszego pożegnania, by pozostał w pamięci naszej i Waszej Drodzy Nauczyciele, Goście i Rodzice. Dlatego właśnie pragniemy zaprezentować to wszystko, czego nauczyliśmy się w ciągu wspólnie spędzonych lat.
- Recytator I:
- My z początku XXI wieku
- rozbijający atomy
- zdobywcy księżyca
- wstydzimy się
- miękkich gestów
- czułych spojrzeń
- ciepłych uśmiechów
- Kiedy cierpimy
- wykrzywiamy lekceważąco wargi
-
- Kiedy przychodzi miłość
- wzruszamy pogardliwie ramionami
- Silni cyniczni
- z ironicznie zmrużonymi oczami
-
- Dopiero późną nocą
- przy szczelnie zasłoniętych oknach
- gryziemy z bólu ręce
- umieramy z miłości
- (M. Hillar)
- Recytator II:
- Bez tej miłości można żyć
- mieć serce suche jak orzeszek,
- malutki los naparstkiem pić
- z dala od zgryzot i pocieszeń,
- na własną miarę znać nadzieję,
- w mroku kryjówkę sobie uwić,
- o blasku próchna mówić "dnieje",
- o blasku słońca nic nie mówić.
-
- Jakiej miłości brakło im,
- że są jak okno wypalone,
- rozbite szkło, rozwiany dym,
- jak drzewo z nagła powalone,
- które za płytko wrosło w ziemię,
- któremu wyrwał wiatr korzenie
- i jeszcze żyje cząstką czasu,
- ale już traci swe zielenie
- i już nie szumi w chórze lasu?
-
- Ziemio ojczysta, ziemio jasna,
- nie będę powalonym drzewem.
- Codziennie mocniej w ciebie wrastam
- radością, smutkiem, dumą, gniewem.
- Nie będę jak zerwana nić.
- Odrzucam pusto brzmiące słowa.
- Można nie kochać cię - i żyć,
- ale nie można owocować.
- (W. Szymborska)
- Wykonanie "Pieśni o ojczyźnie" lub innej podobnej.
- Recytator III:
- O tej ziemi z trudnością piszę,
- tak bardzo ją kocham,
- echem serca usłyszę,
- jak dęby olchom,
- jak olchy jarzębinom,
- jak jarzębiny bukom,
- jak buki falom, co Wisłą płyną
- powiedzą, co mówię wnukom.
- Uczyli mnie polskiej mowy
- ludzie stąd
- Poszum od morza surowy.
- Uczył mnie polskiej mowy
- dąb.
- (Wł. Broniewski)
- Recytator IV:
- Młodości! Tobie nektar żywota
- Natenczas słodki, gdy z innymi dzielę:
- Serca niebieskie poi wesele,
- Kiedy je razem nić połączy złota.
-
- Razem, młodzi przyjaciele! ...
- W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;
- Jednością silni, rozumni szałem,
- Razem, młodzi przyjaciele! ...
- I ten szczęśliwy, kto padł wśród zawodu,
- Jeżeli poległym ciałem
- Dał innym szczebel do sławy grodu.
- Razem, młodzi przyjaciele! ...
- (A.Mickiewicz)
- Wygłoszenie przemówienia pożegnalnego przez absolwentów
- Wręczenie kwiatów dyrekcji, nauczycielom i pracownikom szkoły
- Wygłoszenie przemówienia pożegnalnego przez dyrektora szkoły
- Uroczyste wręczenie nagród i dyplomów
- Podziękowanie w imieniu absolwentów
- Ślubowanie
- Konferansjer I:
- Za chwilę staniemy się absolwentami. Do ślubowania!
-
- (Wszyscy stają na baczność)
-
- My, ABSOLWENCI Szkoły Podstawowej im. ................................ naszej Ojczyźnie i Tobie, Szkoło
-
- ŚLUBUJEMY:
-
- zdobytą wiedzę, umiejętności i sprawności jak najlepiej wykorzystać w dalszym swym życiu,
- zawsze pracować sumiennie, czynnie współuczestniczyć w życiu społecznym, kulturalnym i gospodarczym naszego kraju i Europy,
- w dalszym życiu wysoko nieść zaszczytne miano WYCHOWANKA Szkoły im. ...............................
-
- ŚLUBUJEMY.
- Przekazanie sztandaru przedstawicielom klas piątych
- Pożegnanie klas szóstych przez piąte klasy - przemówienie i wręczenie bukiecików
- Przekazanie przez uczniów klas szóstych prezentu dla szkoły
- Wyprowadzenie sztandaru
- Kontynuacja części artystycznej
- Konferansjer I:
- O uwagę prosimy teraz wszystkich miłych gości naszej dzisiejszej imprezy.
- Konferansjer II:
- Zapraszamy na koncert z dedykacją. Pragniemy, aby wiersze i piosenki, które za chwilę usłyszycie, stały się naszym skromnym wyrazem wdzięczności dla tych, którzy przez sześć lat uczyli nas i wychowywali.
- Recytator V:
- Człowiek z wolna mądrzeje... gdy
- wstecz się popatrzy,
- to widzi, jakie błędy popełniał co kroku.
- Wypracowania pisał byle zbyć - raz - dwa - trzy
- i z dnia na dzień jak wariat czekał końca roku.
-
- Zbyt wiele naszych sprawek uszło nam na sucho,
- niejedna do rodziców nie dotarła skarga,
- więc niniejszym dziś swoje nadstawiamy
- ucho,
- niech każdy nauczyciel ile chce, je targa!
- Nasze uszy czekają, proszę targać śmiało,
- nawet godzinę całą. I tak będzie mało.
- (Cz. Kuriata)
- Przerywnik muzyczny - dowolna piosenka w wykonaniu uczniów klasy VI.
- Recytator V:
- A kiedy minie czas i miną lata,
- i nie wiem ile lat upłynie nawet...
- gdy przyjdzie rozwiązywać trudną sprawę -
- wrócą do nas słowa spośród ławek.
-
- A jak sami staniemy na środku klasy,
- i kiedy pierwszy zrobimy ręką znak,
- przypomnimy sobie tamte szkolne czasy,
- i to, że właśnie tę literę trzeba pisać tak.
-
- A kiedy staniemy u rozstaju dróg
- i ciężko nam będzie w niejednej chwili,
- zrozumiemy, że spłacać trzeba wielki dług.
- I wytrwamy - jak ci, co kiedyś nas uczyli.
- (Cz. Kuriata)
- Konferansjer I:
- Pierwszą dedykację kierujemy do Pani Dyrektor, prosimy o wysłuchanie piosenki.
- (dowolna piosenka z repertuaru I. Santor)
- Konferansjer II:
- Panią Wicedyrektor, nasze panie Wychowawczynie oraz tych, którzy kiedyś byli naszymi wychowawcami prosimy o wysłuchanie wiersza najsympatyczniejszego polskiego poety:
- Recytator VI:
- Obywatelu Redaktorze!
- Poezja to jest złoty szerszeń,
- co kąsa, więc się pisze wiersze -
- cóż, każdy pisze tak, jak może,
- Obywatelu Redaktorze.
-
- Jesień jest na Krakowie dzisiaj
- i tyle kwiatów! tyle brzoskwiń!
- Wiaterek dmucha, słonko skrzy się,
- więc chodzę smutny i beztroski -
- cóż, człowiek chodzi tak, jak może,
- Obywatelu Redaktorze.
-
- Czy mam zmartwienia? Tak, czasami,
- niewielkie, tak jak w niebie gwiazdy,
- właściwie jedno (między nami),
- że życie ukochałem nazbyt -
- cóż, człowiek kocha tak, jak może,
- Obywatelu Redaktorze.
- (K. I. Gałczyński)
- Konferansjer I:
- Paniom z nauczania zintegrowanego dedykujemy następny wiersz:
- Recytator VII:
- On mnie nauczył pierwszych liter.
- On księgę otworzył
- i zobaczyłem,
- jak gorące, burzliwe
- były dzieje ojczyste.
- On mi pokazał
- piękno krajobrazów.
- Nazwy drzew odczytałem
- z listków - liści.
- Poznałem głosy ptaków,
- ich radosną mowę.
- On mnie nauczył
- wypowiadać słowa -
- o miłości,
- dobroci,
- o krainie słońca.
- Dowolna piosenka.
- Konferansjer II:
- Wszystkich nauczycieli matematyki i przyrody prosimy o wysłuchanie fragmentów wiersza "Nauka" Juliana Tuwima.
- Recytator VIII:
- Nauczyli mnie mnóstwa mądrości,
- logarytmów, wzorów i formułek.
- Z kwadracików, trójkącików i kółek
- Nauczyli mnie nieskończoności.
-
- Rozprawiali o "cudach przyrody",
- Oglądałem różne tajemnice:
- W jednym szkiełku "życie w kropli wody",
- W innym zaś - "Kanały na księżycu".
-
- Mam ten wiedzy zapas nieskończony;(...)
-
- Wiem o kuli, napełnionej lodem,
- O bursztynie, gdy się go pociera...
- Wiem, że ciało pogrążone w wodę,
- Traci tyle ile... et cetera.
-
- Ach, wiem jeszcze, że na drugiej półkuli
- Słońce świeci, gdy u nas jest ciemno!
- Różne rzeczy do głowy mi wkuli,
- Tumanili nauką daremną.
-
- Trudna lekcja. Nie mogłem od razu.
- Lecz nauczę się... po pewnym czasie...
- Proszę! Zostaw mnie na drugie życie,
- Jak na drugi rok w tej samej klasie.
-
- Konferansjer I:
- Nauczycielom techniki, muzyki, plastyki i kultury fizycznej dedykujemy piosenkę.
- (piosenka z repertuaru I. Jarockiej)
- Konferansjer II:
- Nie zapomnieliśmy również o Was, Drodzy Goście i Kochani Rodzice. Prosimy Was o wysłuchanie utworu muzycznego.
- (dowolny utwór)
- Rozdanie świadectw przez wychowawców
- Wejście dwojga rodziców z pięknym tortem (w kształcie dziennika lekcyjnego) z sześcioma zapalonymi świecami
- Ojciec:
- Niepowtarzalnym wydarzeniem jest szósta rocznica Waszego pobytu w szkole. Życzymy Wam wszystkiego, co najlepsze i najradośniejsze.
- Matka:
- Tort, który przygotowaliśmy dla Was i dla Waszych Pedagogów, niech osłodzi Wasze ostatnie chwile w tej szkole.
- (Rodzice przekazują tort konferansjerom.)
- Konferansjer II:
- Dziękujemy serdecznie.
- Pragniemy tym symbolicznym tortem, na którym świece wspólnie zgasimy, utrwalić moment naszego pożegnania, by pozostał we wdzięcznej pamięci naszej i Waszej, drodzy Rodzice, Nauczyciele, Goście.
- Konferansjer I:
- Prosimy do pomocy nasze panie Wychowawczynie.
- Wspólne zdmuchnięcie przez konferansjerów, uczniów i wychowawczynie świec. W tle melodia z filmu Ojciec chrzestny.
- Zaproszenie nauczycieli na herbatkę i symboliczny tort
|