Znaczenie baśni dla indywidualnego rozwoju dziecka

mgr Marta Karczewska


I Znaczenie wychowawcze - kształtuje osobowość

  • formułuje system wartości, ukazując i operacjonalizując - dyskretnie, bez narzucania - wymiary Dobra i Zła; różnicując to w zachowaniach ludzi pokazuje, że choć zło początkowo bywa górą, to w końcu zostaje ukarane, a dobro zwycięża i jest nagrodzone, wskazując więc, jakie zachowanie jest dobrym wyborem, a także, że warto być dobrym,
  • rozbudza postawę prospołeczną, wzmacnia wrażliwość i kształtuje postawę wychodzenia z pomocą potrzebującemu, ukazuje korzyści ze współpracy z innymi,
  • rozwija osobowość i integruje ją, pobudza zaciekawienie światem i oswaja z jego różnorodnością (ukazuje mnogość typów ludzkich, problemów i sytuacji życiowych, uczy, że istnieje wiele różnych potrzeb, celów i pragnień - niekiedy sprzecznych, np.: akceptacji, miłości, uznania, zabawy, pracy, odpowiedzialności, bogacenia się, wolności, niezależności, odwagi, ryzyka),
  • uodparnia na stresy, podpowiada sposoby pokonywania trudności życiowych w konkretnych sytuacjach, rozwija zaradność życiową, oswaja ze strachem i lękiem, jakie niosą ze sobą zło i przeszkody,
  • kształtuje postawę optymistyczną, ukazując pozytywne rozwiązania większości trudnych sytuacji życiowych,
  • pobudza wyobraźnię, twórczość, pomysłowość, rozwija refleksyjność, uczy antycypacji skutków działań

II Znaczenie terapeutyczne - wspiera osobowość

  • pomaga rozwiązać własne problemy przez przykład bohaterów, przeżywających podobne emocje,
  • rodzi nadzieję, że największe trudności kończą się, a zło można pokonać,
  • poprawia nastrój pokazując, że nie jest się osamotnionym w aktualnych uczuciach (w strachu, zwątpieniu, zazdrości, pokrzywdzeniu, niesprawiedliwości, samotności, inności, kalectwie, niezrozumieniu, niemożności),
  • zmniejsza lub usuwa lęk, łagodzi napięcia - przez zobrazowanie i pokonanie przeciwności,
  • podnosi samoocenę i wiarę w siebie przez indentyfikację z bohaterem - choć małym i, jak się wydaje, bezbronnym,
  • budzi ufność do ludzi, którzy w baśniach często niosą pomoc w potrzebie,
  • wzmacnia motywację poprzez modelowanie wartości bycia aktywnym i otwartym,
  • poprawia sprawczość poprzez dostarczenie skutecznych przykładów strategii rozwiązywania problemów,
  • pomaga w podejmowaniu lepszych decyzji dzięki przekazaniu wiedzy życiowej

III Znaczenie relaksacyjne

  • wycisza,
  • usypia,
  • uspokaja,
  • odpręża

IV Znaczenie komunikacyjne

  • jest uzupełniającym sposobem przekazywania ważnych treści życiowych,
  • jest pożądanym przez dzieci sposobem porozumiewania się z dorosłym na tematy istotne w życiu,
  • uwalnia dorosłych od jałowego karcenia i pouczania, pozwala delikatnie przekazać łatwo przyswajalne treści.

Wszelkie formy zajęć baśniowych, takie jak: opowiadanie, inscenizacja, drama, dzielenie się odczuciami i refleksjami, malowanie pod wpływem baśni, a także układanie własnych baśni (przez starsze dzieci lub dorosłych) i ich analiza, są - dla wychowawców i terapeutów - dobrym sposobem diagnozowania rozwoju osobowości uczestników zajęć, określania ich predyspozycji, ograniczeń i ew. zaburzeń.

               
     
 
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje E-learning E-sklep O stronie