Linia czasu

mgr Małgorzata Folmer


Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy I prowadzonych metodą aktywizującą pracę uczniów

Prowadzący: mgr Małgorzata Folmer

Czas trwania: 4 jednostki lekcyjne

Krąg tematyczny: "Wiosna w pełni"

Temat dnia: "Sad wiosną".

Wyjaśnienie: - "linia czasu" jest metodą wizualnego przedstawienia problemu. Polega na zaznaczeniu wydarzeń w ujęciu chronologicznym na długim arkuszu papieru.

Zakładane efekty:

Uczeń:

  • opisuje wygląd sadu w każdej porze roku;
  • opowiada treść ilustracji;
  • układa zdania do wykonanej ilustracji (elementy opisu);
  • zna pory roku i umieszcza je w odpowiednim miejscu na "linii czasu";
  • rozwiązuje zadania matematyczne w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątek;
  • sprawnie posługuje się wybranymi środkami plastycznymi;
  • zgodnie pracuje w grupie.

Formy: indywidualna, zbiorowa, grupowa.

Metody:

  • aktywizujące ("Linia czasu");
  • podające: pogadanka, opis;
  • praktyczne: ćwiczebne, realizacji zadań wytwórczych.

Środki dydaktyczne:

  • ilustracje przedstawiające sad w różnych porach roku,
  • etykiety z nazwami pór roku,
  • arkusze szarego papieru,
  • środki plastyczne wybrane przez uczniów,
  • kaseta z nagraniami,
  • modele owoców,
  • koszyki,
  • liczmany,
  • liczydło,
  • patyczki w dwóch kolorach.

Tok zajęć:

Przebieg zajęć Środki dydaktyczne Uwagi o realizacji
1. Zajęcia wstępne - ćw. Kalendarzowe, sprawdzenie zadania domowego.
2. Pogadanka wstępna.
Etykiety z symbolami pogody, termometr. Swobodne wypowiedzi ucz. nt. Zaobserwowanych zjawisk podczas wycieczki w sadzie.
3. Podział uczniów na grupy. Karteczki z nazwami pór roku. Uczniowie losują karteczki, na których są napisane pory roku, dobierają się w grupy: zima, wiosna, lato, jesień.
4. Obserwacja ilustracji przedstawiającej sad w różnych porach roku. Dobieranie etykiet do ilustracji. Ilustracje, etykiety z nazwami pór roku. Uczniowie swobodnie wypowiadają się na temat oglądanych ilustracji. Dobierają etykiety z nazwami pór roku do odpowiednich ilustracji (w grupach)
5. Układanie ilustracji w chronologicznym porządku na "Linii czasu". Ilustracje, arkusz szarego papieru z narysowaną "Linią czasu". Uczniowie układają etykiety, ilustracje na "Linii czasu" w chronologicznym porządku (od zimy do jesieni.
6. Słuchanie piosenek: "W sadzie", "Jabłko". Odtwarzacz, płyta, instrumenty perkusyjne. Słuchanie piosenek, ilustrowanie ruchem, wygrywanie rytmu na instrumentach perkusyjnych.
7. Wykonywanie własnych ilustracji do "Linii czasu" - "Sad w różnych porach roku". Wybrane przez uczniów środki plastyczne, arkusz szarego papieru z narysowaną "Linią czasu", etykiety z nazwami pór roku. Samodzielne wykonanie przez uczniów pracy plastycznej (rysowanie, malowanie, wyklejanie). Dobieranie etykiet do ilustracji. Wspólna ocena.
8. Zabawa ruchowa pt. "Zbieramy owoce". Tamburyn, modele owoców, koszyki. N. śpiewa piosenkę pt. "U dziadziunia w sadzie", wygrywa rytm na tamburynie, przerywa w dowolnym momencie - uczniowie zbierają modele owoców, wkładają do koszyków. Po zakończeniu piosenki przeliczają.
9. Rozwiązywanie zadań tekstowych - dodawanie w zakr. 20 z przekr. progu dzies. Liczmany, liczydło, patyczki w dwóch kolorach. 1. W sadzie były 4 grusze, 7 jabłoni i 5 śliw. Ile drzew owocowych było w sadzie?
2. Mama kupiła 13 kg wiśni, 9 kg przeznaczyła na konfitury. Ile kg wiśni zostało?
10. Układanie krótkiego opisu do wykonanych przez ucz. ilustracji z wykorzystaniem zgromadzonego słownictwa. Długopisy, kartki, zeszyty. Ucz. układają zadania do swoich rysunków. Korekta ort. -gram. przez n-la. Wybór najciekawszego opisu, przepisanie go do zeszytu. Zawieszenie prac plastycznych na gazetkę.
11. Zajęcia końcowe.   Podsumowanie zajęć. Ocena pracy i zachowania. Zadanie pracy domowej.
               
     
 
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje E-learning E-sklep O stronie