Scenariusz zajęć zintegrowanych
dla klasy I prowadzonych metodą aktywizującą pracę uczniów
Prowadzący: mgr Małgorzata Folmer
Czas trwania: 4 jednostki lekcyjne
Krąg tematyczny: "Wiosna w pełni"
Temat dnia: "Sad wiosną".
Wyjaśnienie: - "linia czasu" jest metodą wizualnego przedstawienia problemu. Polega na zaznaczeniu wydarzeń w ujęciu chronologicznym na długim arkuszu papieru.
Zakładane efekty:
Uczeń:
- opisuje wygląd sadu w każdej porze roku;
- opowiada treść ilustracji;
- układa zdania do wykonanej ilustracji (elementy opisu);
- zna pory roku i umieszcza je w odpowiednim miejscu na "linii czasu";
- rozwiązuje zadania matematyczne w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątek;
- sprawnie posługuje się wybranymi środkami plastycznymi;
- zgodnie pracuje w grupie.
Formy: indywidualna, zbiorowa, grupowa.
Metody:
- aktywizujące ("Linia czasu");
- podające: pogadanka, opis;
- praktyczne: ćwiczebne, realizacji zadań wytwórczych.
Środki dydaktyczne:
- ilustracje przedstawiające sad w różnych porach roku,
- etykiety z nazwami pór roku,
- arkusze szarego papieru,
- środki plastyczne wybrane przez uczniów,
- kaseta z nagraniami,
- modele owoców,
- koszyki,
- liczmany,
- liczydło,
- patyczki w dwóch kolorach.
Tok zajęć:
Przebieg zajęć |
Środki dydaktyczne |
Uwagi o realizacji |
1. Zajęcia wstępne - ćw. Kalendarzowe, sprawdzenie zadania domowego.
2. Pogadanka wstępna.
|
Etykiety z symbolami pogody, termometr. |
Swobodne wypowiedzi ucz. nt. Zaobserwowanych zjawisk podczas wycieczki w sadzie. |
3. Podział uczniów na grupy. |
Karteczki z nazwami pór roku. |
Uczniowie losują karteczki, na których są napisane pory roku, dobierają się w grupy: zima, wiosna, lato, jesień. |
4. Obserwacja ilustracji przedstawiającej sad w różnych porach roku. Dobieranie etykiet do ilustracji. |
Ilustracje, etykiety z nazwami pór roku. |
Uczniowie swobodnie wypowiadają się na temat oglądanych ilustracji. Dobierają etykiety z nazwami pór roku do odpowiednich ilustracji (w grupach) |
5. Układanie ilustracji w chronologicznym porządku na "Linii czasu". |
Ilustracje, arkusz szarego papieru z narysowaną "Linią czasu". |
Uczniowie układają etykiety, ilustracje na "Linii czasu" w chronologicznym porządku (od zimy do jesieni. |
6. Słuchanie piosenek: "W sadzie", "Jabłko". |
Odtwarzacz, płyta, instrumenty perkusyjne. |
Słuchanie piosenek, ilustrowanie ruchem, wygrywanie rytmu na instrumentach perkusyjnych. |
7. Wykonywanie własnych ilustracji do "Linii czasu" - "Sad w różnych porach roku". |
Wybrane przez uczniów środki plastyczne, arkusz szarego papieru z narysowaną "Linią czasu", etykiety z nazwami pór roku. |
Samodzielne wykonanie przez uczniów pracy plastycznej (rysowanie, malowanie, wyklejanie). Dobieranie etykiet do ilustracji. Wspólna ocena. |
8. Zabawa ruchowa pt. "Zbieramy owoce". |
Tamburyn, modele owoców, koszyki. |
N. śpiewa piosenkę pt. "U dziadziunia w sadzie", wygrywa rytm na tamburynie, przerywa w dowolnym momencie - uczniowie zbierają modele owoców, wkładają do koszyków. Po zakończeniu piosenki przeliczają. |
9. Rozwiązywanie zadań tekstowych - dodawanie w zakr. 20 z przekr. progu dzies. |
Liczmany, liczydło, patyczki w dwóch kolorach. |
1. W sadzie były 4 grusze, 7 jabłoni i 5 śliw. Ile drzew owocowych było w sadzie?
2. Mama kupiła 13 kg wiśni, 9 kg przeznaczyła na konfitury. Ile kg wiśni zostało?
|
10. Układanie krótkiego opisu do wykonanych przez ucz. ilustracji z wykorzystaniem zgromadzonego słownictwa. |
Długopisy, kartki, zeszyty. |
Ucz. układają zadania do swoich rysunków. Korekta ort. -gram. przez n-la. Wybór najciekawszego opisu, przepisanie go do zeszytu. Zawieszenie prac plastycznych na gazetkę. |
11. Zajęcia końcowe. |
|
Podsumowanie zajęć. Ocena pracy i zachowania. Zadanie pracy domowej. |
|