Scenariusz obchodów Święta Pluszowego Misia

mgr Joanna Rajnik


Temat: "Święto Pluszowego Misia"

Cele:

  • zapoznanie dzieci z historią powstania pluszowego misia,
  • zapoznanie z książkami tematycznie związanymi z wystawką,
  • rozwijanie u dzieci zainteresowań czytelniczych,
  • zachęcanie uczniów do korzystania ze zbiorów bibliotecznych,
  • kształtowanie poczucia szacunku dla zabawek i książek,
  • kształtowanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
  • nabywanie umiejętności pracy i zabawy w zespole

Forma pracy: zespołowa - dzieci z klas pierwszych

Pomoce:

  • książki treściowo związane z misiami i niedźwiadkami
    • literatura piękna dla dzieci:
      Bardijewska L.: Puchatku cierpliwości + płyta CD
      Barto A: Zabawki
      Barto A: Niedźwiadek
      Chabot D: Miś Remiś i bolący ząb
      Chabot D.: Miś Remiś jest zazdrosny
      Disney W.: Mój brat niedźwiedź
      Garczyński S.: Misiołek
      Kownacka M.: Stary, zielony miś
      Milne A. A.: Kubuś Puchatek
      Milne A. A.: Chatka Puchatka
      Marianowicz A.: Kubuś Puchatek i wielka nawałnica
      Surqeon M.: Misiowe opowieści
      Szelburg-Zarembina E.: Przygoda Misia
    • literatura popularnonaukowa:
      Bilińscy A. W.: Zwierzęta chronione w Polsce
      Czaruszyn E.: Moja Pierwsza zoologia
      Encyklopedia zwierząt
      Garbarczyk H.: Szkolna Encyklopedia Zwierząt
      James D.: Co muszę wiedzieć o zwierzętach
  • czasopisma "Miś", "Kubuś Puchatek"
  • maskotki przyniesione przez dzieci
  • misie na wystawkę - Mój przyjaciel miś
  • ilustracje misiów bohaterów dobranocek (Kubuś Puchatek , Colargol, Miś Uszatek, Yogi) i napisy
  • utwory muzyczne na kasetach magnetofonowych i płytach CD: "Stary niedźwiedź ", "Jadą , jadą misie", "Kubuś Puchatek"
  • film "Miś Uszatek - największe przygody"
  • film "Colargol na Dzikim Zachodzie"
  • film "Puchatek zaprasza"
  • film "Miś Barney i przyjaciele"
  • gadżety związane z misiem: kubki, puzzle, koszulki, łakocie
  • napisy: Literatura piękna dla dzieci , Literatura popularnonaukowa, Światowy Dzień Pluszowego Misia, Mój przyjaciel miś, Kącik Kubusia Puchatka
  • dyplomy dla klas.

Przygotowanie imprezy:

  • wykonanie wystawek: książki popularnonaukowe, literatura piękna dla dzieci, kącik Kubusia Puchatka, Mój przyjaciel miś
  • wykonanie gazetki
  • zaplanowanie imprezy
  • zadania dla klas

Przebieg zabawy:

  1. Zabawa integracyjna "Witam Was" - dzieci stoją w kole i śpiewają na melodię piosenki "Panie Janie" tekst:

    Witam Ciebie, witam Ciebie,
    Jak się masz, jak się masz
    Wszyscy cię lubimy, wszyscy cię lubimy
    Bądź wśród nas, bądź wśród nas.

     
  2. Dzień dobry! Witajcie. Czy wiecie jaki dziś dzień? Nie? Dziś obchodzimy Światowy Dzień Pluszowego Misia. Tak, tak. Dziwicie się? 1 czerwca wszystkie dzieci mają swój dzień - Dzień Dziecka a 25 listopada wszystkie misie mają swój dzień. Bardzo nam miło, że możemy was gościć w Krainie Pluszowych Misiów. A czy dzieci znają historię pierwszego pluszowego misia? Nie? To posłuchajcie...
     
  3. Opowiadanie nauczycielki "Historia pluszowego misia"

    Historia pluszowego misia zaczyna się w 1902 roku, kiedy to ówczesny prezydent Stanów Zjednoczonych, Theodore Roosevelt, będąc na polowaniu, sprzeciwił się zabiciu młodego niedźwiadka. Świadkiem tego wydarzenia był Clifford Berryman, który uwiecznił tę historię na rysunku. Rysunek ukazał się w waszyngtońskiej gazecie, gdzie ujrzał go Morris Michton, właściciel sklepu z zabawkami. Michton wpadł na pomysł, aby wykonać kilka zabawek przedstawiających misia i zobaczyć, jak się będą sprzedawały. Jak można się domyślać, pluszowe misie sprzedawały się znakomicie. Producent zwrócił się z prośbą do prezydenta o zezwolenie nadania misiom imienia Teddy i tak się je nazywa do tej pory. I od stu lat misie towarzyszą dzieciom na całym świecie, dodają im otuchy, pocieszają, łagodzą lęk przed samotnością. (Nauczycielka przypina pod obrazkiem podpis).

     
  4. "Parada misiów" - zabawa przy piosence "Jadą, jadą misie"

    - Wy też przynieśliście dziś do szkoły swoje ukochane misie. Ustawcie się teraz z nimi w kole, przytulcie je mocno i zatańczymy wspólny "misiowy taniec". Misie pojadą również w podróż, podczas której zwiedzą poszczególne misiowe wystawki.

     
  5. Prezentacja swoich misiów przez wybranych uczniów z poszczególnych klas

    - Teraz wybrani wcześniej uczniowie opowiedzą nam o swoich misiach. Nagrodzimy ich oklaskami oraz cukierkami.

     
  6. Bajka o Zbysiu i jego pluszowym misiu

    - Tak pięknie opowiadaliście o swoich misiach, widać, że bardzo je kochacie. Posłuchajcie teraz opowiadania Marii Kownackiej o wielkiej przyjaźni chłopca o imieniu Zbyszek i jego misia. (Nauczycielka czyta opowiadanie)
    - Jak wyglądał stary miś, a jak nowy?
    -Dlaczego Zbyś wziął z powrotem starego misia?

     
  7. Rysowanie swojego ulubionego misia z zawiązanymi oczami.

    W zabawie uczestniczy 2 uczniów z każdej klasy. Jedna osoba ma zasłonięte oczy i rysuje zgodnie ze wskazówkami kolegi.
    - Zabawimy się teraz w rysowanie misia. Z każdej klasy wybierzemy 2 osoby. Jedna będzie rysowała misia z zawiązanymi oczami, a druga będzie nią kierowała. Zobaczymy, której klasie wyjdzie zabawniejszy miś. Nagrodzimy artystów brawami i cukierkami.

     
  8. Prezentacja książek, których bohaterem jest miś - wybrani uczniowie odczytują tytuły książek i nazwiska autorów.

    - Podczas podróży z misiami mijaliście wystawkę książek, których bohaterem jest miś. Uczniowie, którzy już dobrze czytają, zapoznają Was teraz z tytułami tych książek i nazwiskami autorów. Może niektóre będą wam już znane, być może macie je w swoich domowych zbiorach. (Wybrani uczniowie odczytują tytuły i autorów). Zobaczcie jak wiele jest pozycji książkowych, których bohaterem jest miś. Jest on jedną z ulubionych postaci w literaturze dziecięcej. Powiedzcie, która z książek o misiu stała się najsłynniejszą na świecie? Co powstało na podstawie książki o Kubusiu Puchatku? (film W. Disneya) A co powstało na podstawie filmu? (komiksy, książeczki, czasopisma, przybory szkolne z postaciami z filmu, słodycze, nawet ubrania)

     
  9. Przedstawienie postaci Kubusia Puchatka - prezentacja wystawki Kubusia Puchatka przez nauczycielki

    - Podczas podróży mijaliście również wystawkę Kubusia Puchatka i na pewno zauważyliście ile różnych przedmiotów zostało na niej zgromadzonych. Nauczycielki prezentują:
    - książki
    - film
    - czasopisma
    - przybory szkolne
    - płyty, kasety
    Teraz nauczymy się piosenki "Mruczanka Kubusia Puchatka" (wspólny śpiew mruczanki Kubusia Puchatka)
    Co jest przysmakiem Kubusia Puchatka? Zabawimy się teraz w "zlizywanie miodu" - przedstawiciele klas biorą udział w zabawie "kto szybciej zliże miód z talerzyka". Nagrodzimy brawami i cukierkami najszybszego "misia".
    Poprosimy teraz jednego ucznia, aby pod obrazkiem przedstawiającym Kubusia Puchatka umieścił właściwy podpis (dobieranie podpisu do obrazka). Czy na zgromadzonych ilustracjach rozpoznajecie inne misie, które są bohaterami filmów animowanych? (Uszatek, Colargol, Yogi)

     
  10. Prezentacja postaci misia Uszatka

    - pokazanie kasety video z bajką (oryginalne opakowanie)
    - wysłuchanie piosenki misia Uszatka
    - dobieranie podpisu do obrazka

     
  11. Prezentacja postaci misia Colargola

    - pokazanie kasety video z bajką (oryginalne opakowanie)
    - objaśnienie pisowni wyrazu
    - dobieranie podpisu do obrazka

     
  12. Prezentacja postaci misia Yogi - dobieranie podpisu do obrazka
     
  13. Zabawa ruchowa do piosenki "Stary niedźwiedź"

    - Jak nazywają się prawidłowo zwierzęta, o których dziś mówimy? Czy znacie jakąś piosenkę o niedźwiedziu? Zabawimy się więc wspólnie w "starego niedźwiedzia". Co robił niedźwiedź w naszej zabawie? Teraz dowiecie się więcej informacji o tym jak żyją i co lubią niedźwiedzie.

     
  14. "Ciekawostki o niedźwiadkach" - opowiadanie w oparciu o encyklopedię przyrodniczą.

    Posłuchajcie teraz uważnie, tego co wam przeczytam, bo wiadomości te przydadzą się do następnego konkursu. Informacje te pochodzą z encyklopedii i atlasów zwierząt, które nazywamy książkami popularnonaukowymi, i które również zgromadziłyśmy tu na oddzielnej wystawce. (Pokaz książek popularnonaukowych).

    Niedźwiedzie brunatne zapadają w sen zimowy, do którego przygotowują się już pod koniec lata. Bardzo dużo jedzą i szykują sobie legowisko - gawrę. Może to być jama w ziemi wyścielona liśćmi, gałązkami i mchem lub jaskinia, spróchniałe pnie drzew. Nie opuszczają jej aż do wiosny. Kiedy się budzą są lżejsze prawie o 200 kg i baaardzo głodne! Małe misie rodzą się w zimie - ważą około 1 kilograma i mierzą 25 cm. Przez pierwsze miesiące życia są bezradne i pozostają pod czujnym okiem mamy, nie opuszczają legowiska. W wieku 4 miesięcy, pod opieką mamy - niedźwiedzicy, wybierają się na pierwszy spacer po okolicy. Niedźwiedź brunatny jest wszystkożercą - lubi prawie wszystko: owoce, korzenie roślin, grzyby, żołędzie oraz ryby, jaja ptaków i mięso. Mają doskonały węch, mocne pazury do wspinania i grzebania w ziemi, świetnie umięśnione łapy. Oczy mają małe i słabo widzą, ale świetnie słyszą.

     
  15. Sprawdzenie zrozumienia tekstu

    - co robią niedźwiedzia zimą?
    - jak nazywa się ich legowisko zimowe?
    - jak misie przygotowują się do zimy?
    - kiedy niedźwiadki opuszczają gawrę?
    - co lubią jeść?

     
  16. Podsumowanie konkursu i wręczenie dyplomów dla klas.
     
  17. Zakończenie zabawy - rozdanie wszystkim dzieciom misiowych przysmaków.
               
     
 
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje E-learning E-sklep O stronie