Konspekt lekcji bibliotecznej w klasie IV
Temat: Korzystamy z wydawnictw informacji bezpośredniej: encyklopedii i słowników
Cel główny: poznanie źródeł informacji bezpośredniej oraz metod poszukiwania informacji
Cele szczegółowe:
Po lekcji uczeń:
- wie, co to są źródła informacji bezpośredniej,
- zna rodzaje encyklopedii i słowników,
- umie:
- - wykorzystać aparat pomocniczy książki w celu szybkiego dotarcia
do poszukiwanej informacji,
- - znaleźć potrzebną informację.
Metody pracy:
- podająca,
- praktycznego działania.
Formy pracy:
- praca w dwuosobowych zespołach.
Środki dydaktyczne:
- tablice informacyjne: definicje i podział encyklopedii oraz słowników, aparat pomocniczy
książki,
- encyklopedie i słowniki, rozkłady jazdy, mapy, książka telefoniczna, atlasy,
- instrukcje do zadań.
Tok lekcji
Podanie celu lekcji
WPROWADZENIE
- - Planujecie wycieczkę rowerową. Musicie zadzwonić do znajomych rodziców, nie pamiętacie numeru telefonu. Potrzebujecie informacji o autorze lektury, którą będziecie omawiać na lekcji. Gdzie będziecie szukać tych informacji?
- Wymienione wydawnictwa należą do tzw. wydawnictw informacyjnych.
- Prezentacja różnych wydawnictw informacyjnych.
BADANIE
- Oglądanie zawartości encyklopedii i słowników.
- Jaką wiedzę zawierają encyklopedie i słowniki? W jaki sposób jest ona ułożona w tych wydawnictwach?
- Podanie definicji i podziału encyklopedii oraz definicji i podziału słowników.
- W jaki sposób korzystać z tych wydawnictw, aby możliwie szybko odnaleźć potrzebną informację?
- Omówienie aparatu pomocniczego wydawnictwa informacyjnego:
spisu treści, słowa wstępnego, przedmowy, spisu skrótów, spisu tablic, tabel, map, wykresów, ilustracji, indeksu (skorowidza), żywej paginy, hasła.
PRZEKSZTAŁCANIE
Wykonywanie zadań w zespołach 2-osobowych.
- Znajdź w Słowniku ortograficznym wyrazy: Niobe, Happy end, corrida, a następnie zanotuj, o czym informują skróty przy wyrazach. Wykorzystaj do tego celu Wykaz skrótów, występujących w tym słowniku.
- W Słowniku wyrazów obcych znajdź wyrazy: gest, krytyk, maszyna. Z jakich języków zostały one zapożyczone? Wykorzystaj do tego celu Wykaz skrótów, występujących w tym słowniku.
- Znajdź w Encyklopedii powszechnej PWN hasło Głogów. Odczytaj pełną informację o mieście, korzystając z objaśnień zastosowanych skrótów, znajdującą się w Objaśnieniach wstępnych.
- Kompendium wiedzy
Korzystając z indeksu, znajdź informacje na temat wynalezienia długopisu.
Zanotuj, kto i kiedy wymyślił długopis oraz gdzie został on po raz pierwszy użyty.
- Encyklopedia szóstoklasisty
Korzystając ze spisu treści, znajdź informacje o Janie Brzechwie i jego Akademii
Pana Kleksa. Wynotuj, w którym roku wszedł na ekrany film nakręcony
na podstawie tej powieści. Kto odtwarzał w nim rolę Kleksa?
- Popularna encyklopedia nauki
Korzystając ze skorowidza znajdź szybko informację o układzie słonecznym.
Wynotuj nazwy planet, wchodzących w skład układu słonecznego.
- Uniwersalna encyklopedia dla dzieci
Korzystając ze skorowidza znajdź szybko informację o burzach. Wynotuj, dlaczego
grzmot słyszymy później niż dostrzegamy błyskawicę.
- Encyklopedia juniora
Korzystając ze skorowidza znajdź szybko informację o ludzkim języku. Wynotuj,
ile smaków i jakich rozróżnia nasz język.
- Mały słownik języka polskiego
Korzystając z żywej paginy znajdź szybko następujące wyrazy: doświadczyć,
optyk, prawosławie. Zapisz numer strony, na której znalazłeś te wyrazy.
- Encyklopedia powszechna PWN
Znajdź w objaśnieniach, co oznaczają następujące znaki na mapach:
Odczytanie wyników pracy zespołów. Rozmowa na temat trudności, jakie pojawiły się podczas pracy. Czy znajomość aparatu pomocniczego ułatwiła szybkie znalezienie potrzebnej informacji, czy może utrudniła?
UTRWALENIE
Z czego warto skorzystać, poszukując informacji w encyklopedii lub słowniku, aby wykonać swoją pracę szybko?
ZADANIE DOMOWE (do wyboru)
- Korzystając ze skorowidza nazwisk znajdź w Encyklopedii - przyroda i technika nazwisko EDISON. Dowiedz się, kim on był i co wynalazł.
- Słyszałeś już zapewne, że światło słoneczne jest mieszaniną różnych barw. Sprawdzić to można za pomocą doświadczenia, które polega na rozszczepieniu światła. Sprawdź w Encyklopedii doświadczeń, na której stronie znajduje się opis takiego doświadczenia. Spróbuj je wykonać w domu. Opowiedz mi później o uzyskanych efektach.
|