Korzystamy z wydawnictw informacji
bezpośredniej: encyklopedii i słowników

Maria Chachuła


Konspekt lekcji bibliotecznej w klasie IV

Temat: Korzystamy z wydawnictw informacji bezpośredniej: encyklopedii i słowników

Cel główny: poznanie źródeł informacji bezpośredniej oraz metod poszukiwania informacji

Cele szczegółowe:

    Po lekcji uczeń:
  • wie, co to są źródła informacji bezpośredniej,
  • zna rodzaje encyklopedii i słowników,
  • umie:
    - wykorzystać aparat pomocniczy książki w celu szybkiego dotarcia do poszukiwanej informacji,
    - znaleźć potrzebną informację.

Metody pracy:

  • podająca,
  • praktycznego działania.

Formy pracy:

  • praca w dwuosobowych zespołach.

Środki dydaktyczne:

  • tablice informacyjne: definicje i podział encyklopedii oraz słowników, aparat pomocniczy książki,
  • encyklopedie i słowniki, rozkłady jazdy, mapy, książka telefoniczna, atlasy,
  • instrukcje do zadań.

Tok lekcji

Podanie celu lekcji

WPROWADZENIE

  1. - Planujecie wycieczkę rowerową. Musicie zadzwonić do znajomych rodziców, nie pamiętacie numeru telefonu. Potrzebujecie informacji o autorze lektury, którą będziecie omawiać na lekcji. Gdzie będziecie szukać tych informacji?
  2. Wymienione wydawnictwa należą do tzw. wydawnictw informacyjnych.
  3. Prezentacja różnych wydawnictw informacyjnych.

BADANIE

  1. Oglądanie zawartości encyklopedii i słowników.
  2. Jaką wiedzę zawierają encyklopedie i słowniki? W jaki sposób jest ona ułożona w tych wydawnictwach?
  3. Podanie definicji i podziału encyklopedii oraz definicji i podziału słowników.
  4. W jaki sposób korzystać z tych wydawnictw, aby możliwie szybko odnaleźć potrzebną informację?
  5. Omówienie aparatu pomocniczego wydawnictwa informacyjnego: spisu treści, słowa wstępnego, przedmowy, spisu skrótów, spisu tablic, tabel, map, wykresów, ilustracji, indeksu (skorowidza), żywej paginy, hasła.

PRZEKSZTAŁCANIE

Wykonywanie zadań w zespołach 2-osobowych.
  1. Znajdź w Słowniku ortograficznym wyrazy: Niobe, Happy end, corrida, a następnie zanotuj, o czym informują skróty przy wyrazach. Wykorzystaj do tego celu Wykaz skrótów, występujących w tym słowniku.
  2. W Słowniku wyrazów obcych znajdź wyrazy: gest, krytyk, maszyna. Z jakich języków zostały one zapożyczone? Wykorzystaj do tego celu Wykaz skrótów, występujących w tym słowniku.
  3. Znajdź w Encyklopedii powszechnej PWN hasło Głogów. Odczytaj pełną informację o mieście, korzystając z objaśnień zastosowanych skrótów, znajdującą się w Objaśnieniach wstępnych.
  4. Kompendium wiedzy
    Korzystając z indeksu, znajdź informacje na temat wynalezienia długopisu.
    Zanotuj, kto i kiedy wymyślił długopis oraz gdzie został on po raz pierwszy użyty.
  5. Encyklopedia szóstoklasisty
    Korzystając ze spisu treści, znajdź informacje o Janie Brzechwie i jego Akademii Pana Kleksa. Wynotuj, w którym roku wszedł na ekrany film nakręcony na podstawie tej powieści. Kto odtwarzał w nim rolę Kleksa?
  6. Popularna encyklopedia nauki
    Korzystając ze skorowidza znajdź szybko informację o układzie słonecznym.
    Wynotuj nazwy planet, wchodzących w skład układu słonecznego.
  7. Uniwersalna encyklopedia dla dzieci
    Korzystając ze skorowidza znajdź szybko informację o burzach. Wynotuj, dlaczego grzmot słyszymy później niż dostrzegamy błyskawicę.
  8. Encyklopedia juniora
    Korzystając ze skorowidza znajdź szybko informację o ludzkim języku. Wynotuj, ile smaków i jakich rozróżnia nasz język.
  9. Mały słownik języka polskiego Korzystając z żywej paginy znajdź szybko następujące wyrazy: doświadczyć, optyk, prawosławie. Zapisz numer strony, na której znalazłeś te wyrazy.
  10. Encyklopedia powszechna PWN
    Znajdź w objaśnieniach, co oznaczają następujące znaki na mapach:

Odczytanie wyników pracy zespołów. Rozmowa na temat trudności, jakie pojawiły się podczas pracy. Czy znajomość aparatu pomocniczego ułatwiła szybkie znalezienie potrzebnej informacji, czy może utrudniła?

UTRWALENIE

Z czego warto skorzystać, poszukując informacji w encyklopedii lub słowniku, aby wykonać swoją pracę szybko?

ZADANIE DOMOWE (do wyboru)

  • Korzystając ze skorowidza nazwisk znajdź w Encyklopedii - przyroda i technika nazwisko EDISON. Dowiedz się, kim on był i co wynalazł.
     
  • Słyszałeś już zapewne, że światło słoneczne jest mieszaniną różnych barw. Sprawdzić to można za pomocą doświadczenia, które polega na rozszczepieniu światła. Sprawdź w Encyklopedii doświadczeń, na której stronie znajduje się opis takiego doświadczenia. Spróbuj je wykonać w domu. Opowiedz mi później o uzyskanych efektach.
               
     
 
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje E-learning E-sklep O stronie