Opracowanie powstało na podstawie własnych notatek autorki z konferencji przedmiotowo-metodycznej dla nauczycieli przyrody szkół podstawowych w dniu 5.10.2005r.Uczenie się jest najwspanialszą i dającą najwięcej radości grą na świecie. A więc należy zaszczepić radość uczenia się! Dzieci: - -muszą mieć szacunek dla siebie,
- -muszą wiedzieć jak się uczyć i jak myśleć,
- -muszą doskonalić umiejętności życiowe,
- -muszą rozwijać konkretne zainteresowania i uzdolnienia naukowe, ruchowe, artystyczne i społeczne.
Trudności w nauce w 80% związane są ze stresem. Usuńmy stres, a znikną problemy z nauką tak mówi Gordon Stokes.Samoocena, czyli jak pobudzać uczniów do refleksji i oceny własnych osiągnięćNauczyciel refleksyjny to taki, który w nauczaniu ma przyjemność i zachęca uczniów do refleksji nad własną nauką. "Nie jestem nauczycielem: jedynie towarzyszem podróży, który wskazuje drogę." Ocena pobudza ucznia i nauczyciela do dalszej aktywności: - -zachęcamy uczniów do refleksji nad własnym rozwojem,
- -stymulujemy uczniów do zobaczenia swoich mocnych i słabych stron,
- -uczniowie przyjmują odpowiedzialność za własną naukę (lepiej postrzegają swoje umiejętności, określają swoje mocne i słabe strony, czują się dumni,
wybierają zadania i nakreślają cele)
Wielowątkowość oceniania: - -aktualny stan wiedzy i umiejętności ucznia,
- -systematyczność pracy ucznia,
- -aktywność i samodzielność w twórczym rozwiązywaniu problemów,
- -umiejętność pracy w zespole,
- -umiejętność gromadzenia, selekcji i wykorzystywania informacji z różnych źródeł wiedzy,
- -umiejętność prezentacji swojej pracy i pracy zespołowej,
- -umiejętność obserwacji przyrodniczych,
- -umiejętność opisywania zjawisk przyrody.
Jak najczęściej stosować narzędzia samooceny uczniów!- Samoocena projektu:
- -co mi się w tym projekcie podobało?
- -w jaki sposób mogę to ulepszyć?
- -z czego jestem najbardziej dumny?
- -ile pracy włożyłem w wykonanie zadania?
- -co było w tym szczególnie trudnego?
- Samoocena pracy badawczej:
- -czy jestem zadowolony z wyboru tematu?
- -czy wykorzystałem wiele źródeł?
- -czy dobrze zaplanowałem pracę?
- -czy mądrze wykorzystałem czas?
- -czy opracowałem i przedstawiłem wyniki?
- -czy zaprezentowałem wyniki publicznie?
- Samoocena pracy grupowej:
- -czy słuchałem z uwagą innych?
- -czy zadawałem pytania, gdy czegoś nie rozumiałem?
- -czy biorę pod uwagę zdanie innych?
- -czy zabieram głos w dyskusji?
- -czy przedstawiam swój problem?
- -czy wywiązałem się z powierzonych zadań?
- Samoocena prezentacji:
- -czy moja prezentacja miała poprawną konstrukcję?(wprowadzenie, rozwinięcie, podsumowanie)
- -jaki był mój sposób mówienia?
- -czy język był zrozumiały dla słuchaczy?
- -czy nie nudziłem słuchaczy?
- -czy korzystałem z różnych źródeł wiedzy?
- -czy wykorzystywałem różne pomoce dydaktyczne?
- -czy samodzielnie wykonywałem zadanie?
|