Działa tylko w IE - sorry!    
     

Wspieranie rozwoju ucznia na lekcjach przyrody

mgr Elwira Wojda-Janowska


Opracowanie powstało na podstawie własnych notatek autorki z konferencji przedmiotowo-metodycznej
dla nauczycieli przyrody szkół podstawowych w dniu 5.10.2005r.

Uczenie się jest najwspanialszą i dającą najwięcej radości grą na świecie. A więc należy zaszczepić radość uczenia się! Dzieci:

-muszą mieć szacunek dla siebie,
-muszą wiedzieć jak się uczyć i jak myśleć,
-muszą doskonalić umiejętności życiowe,
-muszą rozwijać konkretne zainteresowania i uzdolnienia naukowe, ruchowe, artystyczne i społeczne.
Trudności w nauce w 80% związane są ze stresem. Usuńmy stres, a znikną problemy z nauką tak mówi Gordon Stokes.

Samoocena, czyli jak pobudzać uczniów do refleksji i oceny własnych osiągnięć

Nauczyciel refleksyjny to taki, który w nauczaniu ma przyjemność i zachęca uczniów do refleksji nad własną nauką.
"Nie jestem nauczycielem: jedynie towarzyszem podróży, który wskazuje drogę."

Ocena pobudza ucznia i nauczyciela do dalszej aktywności:

-zachęcamy uczniów do refleksji nad własnym rozwojem,
-stymulujemy uczniów do zobaczenia swoich mocnych i słabych stron,
-uczniowie przyjmują odpowiedzialność za własną naukę (lepiej postrzegają swoje umiejętności, określają swoje mocne i słabe strony, czują się dumni,
  wybierają zadania i nakreślają cele)

Wielowątkowość oceniania:

-aktualny stan wiedzy i umiejętności ucznia,
-systematyczność pracy ucznia,
-aktywność i samodzielność w twórczym rozwiązywaniu problemów,
-umiejętność pracy w zespole,
-umiejętność gromadzenia, selekcji i wykorzystywania informacji z różnych źródeł wiedzy,
-umiejętność prezentacji swojej pracy i pracy zespołowej,
-umiejętność obserwacji przyrodniczych,
-umiejętność opisywania zjawisk przyrody.

Jak najczęściej stosować narzędzia samooceny uczniów!

  1. Samoocena projektu:
    -co mi się w tym projekcie podobało?
    -w jaki sposób mogę to ulepszyć?
    -z czego jestem najbardziej dumny?
    -ile pracy włożyłem w wykonanie zadania?
    -co było w tym szczególnie trudnego?

     
  2. Samoocena pracy badawczej:
    -czy jestem zadowolony z wyboru tematu?
    -czy wykorzystałem wiele źródeł?
    -czy dobrze zaplanowałem pracę?
    -czy mądrze wykorzystałem czas?
    -czy opracowałem i przedstawiłem wyniki?
    -czy zaprezentowałem wyniki publicznie?

     
  3. Samoocena pracy grupowej:
    -czy słuchałem z uwagą innych?
    -czy zadawałem pytania, gdy czegoś nie rozumiałem?
    -czy biorę pod uwagę zdanie innych?
    -czy zabieram głos w dyskusji?
    -czy przedstawiam swój problem?
    -czy wywiązałem się z powierzonych zadań?

     
  4. Samoocena prezentacji:
    -czy moja prezentacja miała poprawną konstrukcję?(wprowadzenie, rozwinięcie, podsumowanie)
    -jaki był mój sposób mówienia?
    -czy język był zrozumiały dla słuchaczy?
    -czy nie nudziłem słuchaczy?
    -czy korzystałem z różnych źródeł wiedzy?
    -czy wykorzystywałem różne pomoce dydaktyczne?
    -czy samodzielnie wykonywałem zadanie?