Plan rozwoju zawodowego

mgr Roman Orzeszyna


Plan rozwoju zawodowego
nauczyciela mianowanego
w Szkole Podstawowej
im. Jakuba Kani w Domaradzu
ubiegającego się o stopień zawodowy
nauczyciela dyplomowanego


Termin rozpoczęcia stażu: 1 września 2006 r.
Okres stażu: 2 lata i 9 miesięcy
Termin zakończenia stażu: 31 maja 2009 r.
 
 
 
................................................................................................................
data zatwierdzenia planu, pieczęć i podpis dyrektora

Część I: Dane osobowe.

Imię i nazwisko: Roman Orzeszyna

Stopień awansu nadany z mocy prawa: nauczyciel mianowany

Posiadane kwalifikacje: wyższe studia magisterskie w zakresie wychowania fizycznego, podyplomowe studia w zakresie przyrody

Pełniona funkcja, nauczany przedmiot: nauczyciel przyrody, nauczyciel wychowania fizycznego i nauczyciel wychowawca

Staż pracy pedagogicznej: 15 lat

Część II: Aktualny stan rozwoju zawodowego.

W 1991 roku ukończyłem Studium Nauczycielskie - kierunek wychowanie fizyczne. W 1995 ukończyłem AWF we Wrocławiu - specjalność nauczycielska. W roku 2001 ukończyłem studia podyplomowe na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Opolskiego "Przyroda - Człowiek - Gospodarka", dające kwalifikacje do nauczania przedmiotu Przyroda. W trakcie pracy pedagogicznej starałem się ciągle doskonalić swój warsztat pracy, świadczą o tym ukończone formy doskonalenia:

  • 1996 Szkolenie dla Rzeczników Praw Ucznia;
  • 1997 Szkolenie dla Rzeczników Praw Ucznia stopnia II;
  • 1998 Kurs "Metody pracy wychowawcy klasowego";
  • 1999 Szkolenie "Drugi elementarz czyli program siedmiu kroków" prowadzone przez fundację ETOH i państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
  • 2001 Kurs dla kierowników wycieczek szkolnych, kurs "Technologie Informacyjne pierwszego i drugiego stopnia", szkolenie "Praca ze standardami wymagań z przyrody i biologii";
  • 2003 Warsztaty "Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej na podstawie pakietu - Ptaki drapieżne";
  • 2004 Warsztat edukacyjny "Dostosowanie wymagań edukacyjnych do uczniów ze specjalnymi potrzebami";
  • 2005 Warsztaty "Niezapominajka znakiem jakości naszej postawy wobec przyrody i zrównoważonego rozwoju";
  • W latach 1995, 1998, 2003, 2004, 2005 uczestniczyłem w "Ogólnopolskich Nauczycielskich Warsztatach w Drodze", gdzie przez dwanaście dni wędrówki z Zielonej Góry do Częstochowy realizowane były tematy dotyczące polskiej oświaty. Ponadto za osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej sześciokrotnie otrzymywałem nagrody dyrektora szkoły.

Część III: Planowanie dalszego rozwoju.

  1. Wstęp
    "To co robimy dla innych,
    jest tym, co naprawdę warto robić"

    W związku z ubieganiem się o stopień nauczyciela dyplomowanego podjąłem się napisania planu rozwoju zgodnego z obowiązującymi aktami prawnymi:

    • Ustawą z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela;
    • Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli;
    • Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 maja 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli;
    • Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.

    Przed skonstruowaniem planu zapoznałem się również z dokumentami szkoły takimi jak: plan rozwoju szkoły na lata 2006-2011, plan wychowawczy szkoły, wewnątrzszkolny system oceniania, statut szkoły i in.

    Zadaniami szkoły, na których chciałbym się skoncentrować są: troska o zdrowy styl życia wychowanków oraz kształtowanie postaw ekologicznych. W związku z tym, że szkoła w Domaradzu leży na terenie Stobrawskiego Parku Krajobrazowego, chciałbym organizując wycieczki rowerowe poznawać razem z dziećmi walory przyrodniczo-krajobrazowe tegoż parku. Mam nadzieję, że przez bezpośredni kontakt z przyrodą uda mi się nauczyć dzieci szacunku do niej i uwrażliwić na jej piękno. Będzie to również dla mnie wspaniała okazja do pogłębienia swojej wiedzy oraz do lepszego poznania dzieci, co myślę że zaowocuje większym ich zaangażowaniem w nauce.

    Planuję w dalszym ciągu pogłębiać swoją wiedzę uczestnicząc w szkoleniach, warsztatach, kursach i innych formach doskonalenia nauczycieli. Kierując się potrzebami szkoły zamierzam również podnieść swoje kwalifikacje uzyskując uprawnienia do pracy w szkolnej bibliotece.

    Praca nad planem własnego rozwoju stała się dla mnie okazją do przemyślanego planowania działań i do zastanowienia się nad tym, które z zamierzonych zadań mogą być dla mnie trudne do wykonania i dlaczego. Sądzę, że poznanie swoich słabych punktów i ich przezwyciężenie może przynieść jedynie korzyści: mnie jako pedagogowi, rodzicom, a przede wszystkim moim uczniom.

  2. Zadania i sposób realizacji
     

    Zadania

    Forma realizacji

    Termin realizacji

    Dowody realizacji i uwagi

     

    Realizacja zadań zmierzających do uzyskania stopnia awansu zawodowego - nauczyciel dyplomowany

     

    1. Poznanie procedury awansu zawodowego.

    Analiza dokumentów prawnych, śledzenie stron internetowych MEN,

    CODN, założenie teczki "awans zawodowy"

     

    Wrzesień 2006 r.

    Plan rozwoju zawodowego,

    teczka "awans zawodowy"

    2. Doskonalenie znajomości zasad funkcjonowania szkoły i organizacji jej zadań.

    Zapoznanie się z dokumentami szkoły: plan wychowawczy, plan rozwoju szkoły na lata 2006 - 2011, statut szkoły, wewnątrzszkolny system oceniania itp.

     

    Wrzesień 2006 r.

    Plan rozwoju zawodowego zintegrowany z dokumentacja szkoły.

    3. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju.

    Zbieranie informacji o realizacji zadań.

     

    Okres stażu.

    Zgromadzone dokumenty.

    4. Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.

    Projekt sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.

     

    Maj 2009 r.

    Sprawozdanie.

     

    §8 ust. 2 pkt 1

    Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły

     

    1. Poszerzenie wiedzy i umiejętności.

    a) ukończenie studiów podyplomowych w zakresie "bibliotekoznawstwo"

    b) warsztaty, konferencje, szkolenia

     

    Okres stażu.

    Świadectwa, zaświadczenia.

    2. Budowanie własnego warsztatu pracy.

    a) wzbogacenie pracowni przyrodniczej w odpowiednie pomoce.

    b) dbanie o  pomoce szkolne, gazetkę klasową, dekoracje.

     

    Okres stażu.

    Sprawozdanie.

    3. Uczenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.

    Wykonywanie przez uczniów zadań metodą projektu.

     

    Okres stażu.

    Przykładowy projekt.

    4. Samodzielne pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych.

    a) studiowanie książek i czasopism dotyczących oświaty oraz zagadnień przyrodniczych

    b) korzystanie z programów multimedialnych, stron internetowych.

     

    Okres stażu.

    Sprawozdanie.

    5. Współpraca z rodzicami w ramach zadań wynikających z programu wychowawczego

    a) prowadzenie zajęć w ramach pedagogizacji rodziców

    b) angażowanie rodziców do pomocy w pracy wychowawczej – pomoc i udział w imprezach, wycieczkach klasowych.

     

    Wg potrzeb.

     

     

    Wg potrzeb.

    Sprawozdanie, referaty.

    6. Opieka nad gazetką sportową.

    a) eksponowanie wyników najlepszych uczniów szkoły

    b) ciekawe plakaty,

    informacje.

     

    Okres pełnienia

    funkcji nauczyciela

    w-fu.

    Zdjęcia.

    7. Rozwijanie swoich zainteresowań i umiejętności.

    Praca społeczna na etacie trenera drużyny

    LZS Miejsce.

    Do momentu

    odwołania

    z funkcji.

     

    Zaświadczenie.

     

    §8 ust. 2 pkt 2

    Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej

     

    1. Udział w kursie opiekuna pracowni komputerowej.

     

    Udział w kursie.

    Okres stażu.

    Zaświadczenie o ukończeniu kursu.

    2. Stosowanie technologii komputerowej w opracowywaniu dokumentacji, narzędzi badawczych i pomocy dydaktycznych.

     

    Opracowywanie dokumentów.

    Okres stażu

    Przykładowe dokumenty i pomoce dydaktyczne wykonane technologią komputerową.

    3. Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem komputerów.

    Korzystanie z programów edukacyjnych, encyklopedii multimedialnych, Internetu.

     

    Okres stażu.

    Scenariusze zajęć.

     

    §8 ust. 2 pkt 3

    Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć dla nauczycieli stażystów i kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć

     

    1. Opublikowanie w portalu internetowym "planu rozwoju zawodowego".

    Przygotowanie planu, przesłanie na strony internetowe.

     

    Listopad 2006 r.

    Publikacja w Internecie.

    2. Dzielenie się wiedzą zdobytą na warsztatach, szkoleniach, kursach.

     

    Spotkania z Radą Pedagogiczną, dyskusje.

    Okres stażu.

    Zaświadczenie.

    3. Zbieranie, opracowywanie i udostępnianie materiałów dotyczących jednodniowych wycieczek rowerowych, imprez okolicznościowych.

    Sporządzenie opracowań dotyczących wyjazdów, imprez okolicznościowych.

    Okres stażu.

    Potwierdzenie, przykładowe opracowanie wycieczki, imprezy okolicznościowej.

     

     

     

    4. Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami.

    Udział w "Ogólnopolskich Nauczycielskich Warsztatach w Drodze".

     

    Sierpień 2007, 2008

    Potwierdzenie uczestnictwa.

    5. Przekazanie materiałów dydaktycznych dla nauczycieli do biblioteki szkolnej.

    Przekazanie kilkudziesięciu egzemplarzy miesięcznika "Wychowawca" do szkolnej biblioteki.

     

    Październik 2006 r.

    Potwierdzenie.

     

    §8 ust. 2 pkt 4 a

    Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich

     

    1. Wdrażanie wybranych zagadnień z programu wychowawczego szkoły do realizacji z zespołem klasowym.

    a) opracowanie dla swojej klasy programu wychowawczego zgodnie z programem wychowawczym szkoły.

    b) opracowanie kart samooceny, ewaluacji programu wychowawczego klasy.

     

    Na początku roku szkolnego.

     

     

     

    Koniec roku szkolnego.

    Program wychowawczy klasy.

     

     

     

    Karty samooceny, ewaluacji, sprawozdanie.

    2. Przygotowanie i organizacja szkolnego i gminnego konkursu przyrodniczego.

    a) opracowanie testów na szkolny konkurs przyrodniczy

    b) przygotowanie uczniów do konkursów przyrodniczych

    c) przeprowadzenie szkolnego i gminnego konkursu przyrodniczego.

     

    Styczeń 2007 r.

    Regulamin, opracowany test, sprawozdanie.

    3. Przygotowanie inscenizacji z okazji Dnia Kobiet.

    a) opracowanie inscenizacji

    b) przygotowanie uczniów do występu.

     

    Marzec w okresie stażu.

    Scenariusz uroczystości

    4. Przygotowanie inscenizacji

    z okazji Dnia Matki.

    a) opracowanie inscenizacji.

    b) przygotowanie uczniów do występu.

     

    Maj w okresie stażu.

    Scenariusz uroczystości.

    5. Organizacja Dnia Dziecka i Sportu w szkole.

    a) opracowanie we współpracy z kolegą programu zawodów sportowych

    b) przygotowanie boisk do rozgrywek

    c) przeprowadzenie wraz z innymi nauczycielami zawodów sportowych.

     

    Czerwiec w okresie stażu.

    Program zawodów, potwierdzenie.

     

    §8 ust. 2 pkt 4 c

    Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych

     

    1.Kształtowanie aktywnych postaw ekologicznych.

    a) Przeprowadzenie akcji "Nie wypalajmy traw"

    b) zbiórka surowców wtórnych.

     

    Wczesna wiosna.

     

     

    Okres stażu.

    Prace dzieci.

    2. Propagowanie zdrowego trybu życia w zgodzie z naturą.

    a) organizowanie wycieczek rowerowych po Stobrawskim Parku Krajobrazowym i innych

    b) dokumentowanie wyjazdów przez robienie zdjęć, opisów.

     

    Okres stażu.

    Dokumentacja wycieczek, potwierdzenia.

    3. Udział w przygotowaniu festynu rodzinnego.

    a) zbiórka fantów w klasie

    b) przygotowanie dzieci do występów artystycznych

    c) przygotowanie i prowadzenie we współpracy z kolegą zabaw i gier sportowych

     

    Czerwiec w okresie stażu.

    Potwierdzenie, zdjęcia, program zajęć sportowych.

     

    §8 ust. 2 pkt 4 c

    Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami

     

    1. Współpraca z Poradnią Psychologiczno Pedagogiczną.

    a) konsultacje z psychologiem z poradni

    b) kierowanie uczniów na badania do poradni.

     

    Okres piastowania funkcji wychowawcy klasowego.

    Sprawozdanie, potwierdzenia.

    2. Współpraca z pielęgniarką szkolną.

    Zajęcia edukacyjne w klasie czwartej z pielęgniarką.

     

    Okres stażu.

    Potwierdzenie.

    3. Współpraca z oddziałem Stobrawskiego Parku Krajobrazowego.

     

    Udział w konkursach organizowanych przez SPK.

    Okres stażu

    Potwierdzenie.

    4. Współpraca z Nadleśnictwem w Kup.

    Organizowanie wycieczek edukacyjnych do "izby leśnej" w Kup.

     

    Okres stażu

    Dokumentacja wycieczki, potwierdzenie.

    5. Współpraca z podmiotami zajmującymi się handlem artykułami spożywczymi.

    Zakup produktów spożywczych do szkolnego sklepiku.

    Od momentu przejęcia opieki nad szkolnym sklepikiem.

     

    Potwierdzenie, kserokopie faktur.

     

    §8 ust. 2 pkt 5

    Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony

     

    1. Rozwiązywanie problemów wychowawczych

    Opis i analiza dwóch uczniów.

    Okres piastowania funkcji wychowawcy klasowego.

     

    Dokumentacja.

Uwaga: Plan może ulegać modyfikacjom i uaktualnieniom, adekwatnie do potrzeb nauczyciela i szkoły.

               
     
 
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje E-learning E-sklep O stronie