Działa tylko w IE - sorry!    
     

Scenariusz Gminnego Konkursu
Czytelniczego Kształcenia Zintegrowanego

mgr Elżbieta Piasny


CELE I ZAŁOŻENIA KONKURSU:

  • Kształcenie wrażliwości na odbiór słowa pisanego.
  • Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych.
  • Kształtowanie wrażliwości moralnej i estetycznej przez kontakt z literaturą dla dzieci.
  • Kształtowanie umiejętności uczenia się i korzystania z książek i zbiorów biblioteki.
  • Rozwijanie umiejętności komunikowania się, nawiązywania i utrzymywania poprawnych kontaktów z kolegami i koleżankami.
  • Wzmacnianie w dziecku wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesów.
  • Pobudzanie twórczości i wyobraźni dziecięcej.

WARUNKI UCZESTNICTWA

  • W konkursie uczestniczą 3 osobowe grupy z klas II-III (grupa może obejmować 2 osoby z klasy III i jedną osobę z klasy II lub odwrotnie) ze szkół podstawowych z terenu gminy.
  • Regulamin konkursu zostaje dostarczony na miesiąc przed ustalonym przez organizatora terminem.
  • Do regulaminu zostaje dołączony zestaw obowiązujących na konkurs lektur szkolnych klas I-III.

PRZEBIEG "GMINNEGO KONKURSU CZYTELNICZEGO"

  1. Pytania wiedzowe

    Uczestnicy odpowiadają na pytania dotyczące budowy książki, przeznaczenia katalogów oraz budowy karty katalogowej. Każda grupa otrzymuje jednakowy zestaw pytań. O wysokości otrzymanych punktów decyduje poprawność udzielonej odpowiedzi. Pytania wraz z odpowiedziami, zaznaczonymi kolorem czerwonym, zamieszczam w załączniku nr 1.


     
  2. Prezentacja piosenki zachęcającej do czytania książek.

    Uczestnicy przygotowują piosenkę o tematyce czytelniczej przed konkursem, w swojej szkole. W czasie konkursu nastąpi jej prezentacja.

    Ocenie podlegać będzie:

    • Zgodność z tematem.
    • Inwencja własna.
    • Sposób prezentacji.
    • Ogólna prezentacja zespołu.


     
  3. Układanie puzzli. Puzzle zawierają ilustrację z książki dla najmłodszych.

    Wszystkie grupy otrzymują takie same zestawy puzzli. O ilości zdobytych punktów decydować będzie czas wykonania zadania.


     
  4. Pytania wiedzowe.

    Uczestnicy rozwiązują krzyżówkę, w której hasła dotyczą bohaterów i rekwizytów z lektur szkolnych. Każda grupa otrzymuje jednakową krzyżówkę. O wysokości otrzymanych punktów decyduje stopień poprawności wpisanych haseł oraz hasło główne. Pytania wraz z krzyżówką, zamieszczam w załączniku nr 2.


     
  5. Wykonanie ilustrowanej karty katalogowej o formacie A 5

    Karta katalogowa zostaje wykonana do tej samej lektury, której tytuł podaje prowadzący w trakcie trwania konkursu.

    Do wykonania karty uczestnicy przywożą potrzebne im materiały. Ocenie podlegać będzie:

    • Prawidłowe umieszczenie informacji na karcie.
    • Inwencja twórcza.


     
  6. Pytania wiedzowe.

    Uczestnicy odgadują jaka postać z baśni i lektur pojawiła się w sali. Dobierają autorów i tytuły książek do ilustracji. Odpowiadają na pytania dotyczące treści lektur. Każda grupa otrzymuje takie same zestawy pytań. O wysokości otrzymanych punktów decyduje poprawność udzielonej odpowiedzi. Pytania wraz z zaznaczonymi kolorem czerwonym odpowiedziami, zamieszczam w załącznikach nr 3 i 4.

     

    PRZERWA NA POCZĘSTUNEK

    W czasie przerwy komisja ocenia karty katalogowe.


     
  7. Zabawa na skojarzenia.

    Prowadząca czyta fragmenty z baśni lub lektur. Uczestnicy zapisują z jakiej książki pochodzi odczytany fragment i jaki jest jej autor. O wysokości otrzymanych punktów decyduje poprawność odpowiedzi.


     
  8. Wykonanie pracy plastycznej.

    Uczestnicy wykonują pracę przestrzenną pt. "Mój ulubiony bohater książkowy". Zespoły wykonują prace z przywiezionych przez siebie materiałów.

    Ocenie podlegać będzie:

    • Pomysłowość.
    • Dobór materiałów.
    • Zgodność z tematem.


     
  9. Poszukiwanie słoika miodu Kubusia Puchatka - zabawa na orientację w terenie.

    Uczestnicy otrzymują mapę z zaznaczoną drogą wraz z dodatkowymi instrukcjami. Ocenie podlegać będzie czas wykonania zadania.

    W przypadku złych warunków pogodowych odbędzie się inna konkurencja - skoki Kangurzycy.


     
  10. Zabawa integracyjno-ruchowa dla uczestników konkursu.

    Zabawa ma charakter pozakonkursowy. Ma na celu zintegrowanie dzieci. W czasie zabawy komisja oceni prace plastyczne.


     
  11. Zakończenie konkursu - wręczenie nagród zwycięzcom.

 

W załączeniu (zadania.doc - 146KB) tekst źródłowy, przedstawiający niektóre zadania konkursowe.

               
     
 
Strona główna Opinie W sieci Downloads Publikacje E-learning E-sklep O stronie