Działa tylko w IE - sorry!    
     

W świecie baśni H. Ch. Andersena

mgr Marta Biłek


Scenariusz zajęć zintegrowanych w kl. III

Temat: Dłuższe wypowiedzi na temat postaci i wydarzeń w baśni "Brzydkie kaczątko". Wyodrębnienie zdarzeń, porządkowanie tytułów i ilustracji. Utrwalenie wiadomości o przymiotniku. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 - rozwiązywanie zadań testowych. Wykonanie z brystolu makiety - brzydkie kaczątko pływające po stawie. Śpiewanie piosenki "W krainie bajek".

Cele:

-rozwijanie umiejętności swobodnego, poprawnego wypowiadania się,
-doskonalenie umiejętności wyróżniania postaci i wydarzeń,
-doskonalenie umiejętności właściwego porządkowania tytułów i ilustracji,
-wdrażanie do słuchania,
-utrwalanie wiadomości o przymiotniku,
-wzbogacanie wiadomości o autorze baśni H. Ch. Andersenie,
-wzbogacanie wiadomości o baśni jako gatunku literackim,
-bogacenie słownictwa uczniów,
-doskonalenie techniki dodawania i odejmowania w zakresie 100,
-doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych,
-wyrabianie nawyku starannego wykonywania prac,
-kształcenie sprawności manualnych,
-kształcenie słuchu i poczucia rytmu,
-kształtowanie wyrozumiałości i tolerancji w stosunku do innych - uświadomienie uczniom zasady, że wygląd nie świadczy o wartości człowieka.

Cele operacyjne:

Uczeń umie i potrafi:
- płynnie odczytywać tekst
-prawidłowo porządkować tytuły wydarzeń,
-odróżniać zdarzenia istotne od mniej istotnych,
-rozpoznawać przymiotniki,
-szanować innych, dostrzegać w nich wartości,
-prawidłowo dodawać i odejmować w zakresie 100,
-poprawnie rozwiązywać zadania tekstowe,
-wykonać pracę według podanego wzoru,
-zaśpiewać piosenkę

Metody:

Czynna, słowna, pokaz, praktycznego działania.

Formy pracy:

Zbiorowa, indywidualna, jednolita i zróżnicowana.

Środki dydaktyczne:

Ilustracje wydarzeń baśni "Brzydkie kaczątko", tytuły wydarzeń, książki H. Ch. Andersena, książki przyrodnicze, karty pracy, szablon kaczątka, kaseta magnetofonowa z nagraną baśnią, szablony do odrysowania.

Przebieg zajęcia

Edukacja matematyczna

1. Dodawanie i odejmowanie pamięciowe w zakresie 100 (podział klasy na dwie grupy).
    Uczniowie rozwiązują zadania, porządkują wyniki rosnąco (każdy wynik ma przyporządkowaną literę), odczytują hasło. Hasłem jest tytuł baśni
    H. Ch. Andersena "Brzydkie kaczątko"

Edukacja polonistyczna

2.Dzieci siadają w kręgu. Przypomnienie przez nauczyciela życiorysu i twórczości H. Ch. Andersena. Podkreślenie przez nauczyciela ogromnego dorobku
    pisarza.
3. Odczytanie przez jednego z uczniów informacji na temat: Co to jest baśń? (zadanie domowe).
4. Prezentacja przez nauczyciela ilustracji do baśni. Zadaniem uczniów jest odgadnięcie:
Jaki jest tytuł baśni?
5. Wyodrębnienie postaci występujących w baśni "Brzydkie kaczątko"- praca z tekstem.
6.Omówienie losów kaczątka, które stanowią przebieg wydarzeń baśni. Uczniowie omawiają przebieg wydarzeń i właściwie porządkują ilustracje.
7. Nawiązanie do przeżyć dzieci - czy cieszy ich takie zakończenie baśni? Czego można się z nich nauczyć? Zwrócenie przez nauczyciela uwagi na fakt,
    że nie należy uprzedzać się i źle traktować ludzi pozbawionych urody, majątku czy stanowiska. Wygląd zewnętrzny nie świadczy o wartości człowieka.
8. Wysłuchanie z taśmy magnetofonowej piosenki, którą śpiewa brzydkie kaczątko.
9. Układanie planu wydarzeń z rozsypanki - praca dwupoziomowa (uczniowie mniej zdolni mają część wydarzeń ponumerowanych). Karta pracy dla każdego
    ucznia (zał. 2).
10. Sprawdzenie wykonanej pracy przez wspólne układanie tytułów wydarzeń na tablicy - przypinanie według właściwej kolejności.

Edukacja środowiskowa

11. Przedstawienie uczniom informacji na temat łabędzi - odczytanie informacji z książki przyrodniczej, pokaz ilustracji na planszy i w książce.

Ekspresja muzyczno-ruchowa

12. Zaśpiewanie piosenki "W krainie bajek".

Edukacja polonistyczna

13. Utrwalenie wiadomości o przymiotniku. Nauczyciel przypina na tablicy szablon kaczątka, uczniowie zapisują na małych karteczkach przymiotniki,
      określające cechy brzydkiego kaczątka. Każde dziecko zapisuje jeden przymiotnik.
14. Odszukanie w tekście baśni zdania wypowiedzianego przez kaczkę na temat walorów brzydkiego kaczątka: "Nie jest wprawdzie ładne, ale ma dobre
      serduszko i potrafi świetnie pływać...".
15. Rozdanie kart pracy. Uczniowie mają wypisać z tekstu umieszczonego na karcie pracy 6 przymiotników (uczniowie mniej zdolni 3 przymiotniki).
      Tekst napisany na podstawie baśni "Brzydkie kaczątko". Karta pracy dla każdego ucznia (zał. 3).

Edukacja ruchowa

16. Uczniowie naśladują ruchem i słowami kaczątka i łabędzie. Na hasło "kaczątka" uczniowie kucają i mówią "kwa, kwa", natomiast na hasło:
      "łabędzie" wstają rozkładają skrzydła do lotu i udają, że fruną.

Edukacja matematyczna

17. Rozwiązywanie zadań z treścią. Praca wielopoziomowa. Karty pracy dla każdego ucznia (zał. 4).

Edukacja techniczna

18. Wykonanie w zespołach kilkuosobowych makiety z pływającym kaczątkiem.
      Objaśnienie przez nauczyciela sposobu wykonania makiety, pokaz gotowej pracy.
      Rozdanie szablonów kaczątka do odrysowania.
19. Wystawka, omówienie i ocena prac.
20. Końcowa ocena pracy uczniów za ich aktywność na zajęciach, pomysłowość i zdyscyplinowanie.

Praca domowa

Napisz, czego możemy nauczyć się z baśni "Brzydkie kaczątko".


 

Załącznik nr 1

I grupa

Wykonaj obliczenia, wyniki uporządkuj rosnąco, odczytaj hasło.
17 + 4 = _ R
26 - 20 =_ B
75 + 5 = _ E
49 - 8 = _Y
82 - 12 = _I
39 + 9 = _Z
63 - 9 = _ K
37 + 6 = _ D

II grupa

Wykonaj obliczenia, wyniki uporządkuj rosnąco, odczytaj hasło.
50 + 25 = _ Ą
90 - 7 = _ T
41 + 19 = _ Z
18 + 7 = _ A
36 - 26 = _ K
100 + 0 =_ O
92 - 6 = _ K
27 + 11 = _ C

Załącznik nr 2

I poziom

Uporządkuj wydarzenia według właściwej kolejności.
-Przemiana kaczątka w łabędzia.
-Wylęgnięcie się kaczątka.
-Pobyt u wieśniaka.
-Trudne życie w kaczym dworze.
-Tułaczka po świecie.
-Przybycie do starej chatki.

II poziom

Uporządkuj wydarzenia według właściwej kolejności.
-Przemiana kaczątka w łabędzia.
-Wylęgnięcie się kaczątka.
-Pobyt u wieśniaka.
-Trudne życie w kaczym dworze.
-Tułaczka po świecie.
-Przybycie do starej chatki.

Załącznik nr 3

Wypisz z tekstu 6 przymiotników.

Wszyscy prześladowali biedne kaczątko, nawet rodzeństwo było dla niego bardzo niedobre. Wreszcie kaczątko postanowiło, że ucieknie. Przefrunęło przez płot, a małe ptaszki w krzakach uniosły się przerażone w górę. Zmęczone kaczątko biegło przed siebie, aż przyleciało nad wielkie bagno, gdzie mieszkały dzikie kaczki. Siedziało tam całą noc, bo było bardzo zmęczone i smutne.

Poziom I i II wypisuje po 3 przymiotniki.

Załącznik nr 4

Zadanie 1

Mateusz czytał książkę. Jednego dnia przeczytał 21 stron książki, drugiego dnia 18, natomiast trzeciego dnia przeczytał tylko 9 stron. Ile stron książki przeczytał Mateusz w ciągu trzech dni?

Zadanie 2

Do księgarni przywieziono 86 egzemplarzy książek. W ciągu tygodnia sprzedano 14 książek. Ile książek pozostało w księgarni?