Scenariusz zajęć zintegrowanych w kl. IIITemat: Dłuższe wypowiedzi na temat postaci i wydarzeń w baśni "Brzydkie kaczątko". Wyodrębnienie zdarzeń, porządkowanie tytułów i ilustracji. Utrwalenie wiadomości o przymiotniku. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 - rozwiązywanie zadań testowych. Wykonanie z brystolu makiety - brzydkie kaczątko pływające po stawie. Śpiewanie piosenki "W krainie bajek". Cele: - -rozwijanie umiejętności swobodnego, poprawnego wypowiadania się,
- -doskonalenie umiejętności wyróżniania postaci i wydarzeń,
- -doskonalenie umiejętności właściwego porządkowania tytułów i ilustracji,
- -wdrażanie do słuchania,
- -utrwalanie wiadomości o przymiotniku,
- -wzbogacanie wiadomości o autorze baśni H. Ch. Andersenie,
- -wzbogacanie wiadomości o baśni jako gatunku literackim,
- -bogacenie słownictwa uczniów,
- -doskonalenie techniki dodawania i odejmowania w zakresie 100,
- -doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych,
- -wyrabianie nawyku starannego wykonywania prac,
- -kształcenie sprawności manualnych,
- -kształcenie słuchu i poczucia rytmu,
- -kształtowanie wyrozumiałości i tolerancji w stosunku do innych - uświadomienie uczniom zasady, że wygląd nie świadczy o wartości człowieka.
Cele operacyjne: - Uczeń umie i potrafi:
- - płynnie odczytywać tekst
- -prawidłowo porządkować tytuły wydarzeń,
- -odróżniać zdarzenia istotne od mniej istotnych,
- -rozpoznawać przymiotniki,
- -szanować innych, dostrzegać w nich wartości,
- -prawidłowo dodawać i odejmować w zakresie 100,
- -poprawnie rozwiązywać zadania tekstowe,
- -wykonać pracę według podanego wzoru,
- -zaśpiewać piosenkę
Metody: - Czynna, słowna, pokaz, praktycznego działania.
Formy pracy: - Zbiorowa, indywidualna, jednolita i zróżnicowana.
Środki dydaktyczne: - Ilustracje wydarzeń baśni "Brzydkie kaczątko", tytuły wydarzeń, książki H. Ch. Andersena, książki przyrodnicze, karty pracy, szablon kaczątka, kaseta magnetofonowa z nagraną baśnią, szablony do odrysowania.
Przebieg zajęciaEdukacja matematyczna - 1. Dodawanie i odejmowanie pamięciowe w zakresie 100 (podział klasy na dwie grupy).
- Uczniowie rozwiązują zadania, porządkują wyniki rosnąco (każdy wynik ma przyporządkowaną literę), odczytują hasło. Hasłem jest tytuł baśni
- H. Ch. Andersena "Brzydkie kaczątko"
Edukacja polonistyczna - 2.Dzieci siadają w kręgu. Przypomnienie przez nauczyciela życiorysu i twórczości H. Ch. Andersena. Podkreślenie przez nauczyciela ogromnego dorobku
- pisarza.
- 3. Odczytanie przez jednego z uczniów informacji na temat: Co to jest baśń? (zadanie domowe).
- 4. Prezentacja przez nauczyciela ilustracji do baśni. Zadaniem uczniów jest odgadnięcie:
Jaki jest tytuł baśni? - 5. Wyodrębnienie postaci występujących w baśni "Brzydkie kaczątko"- praca z tekstem.
- 6.Omówienie losów kaczątka, które stanowią przebieg wydarzeń baśni. Uczniowie omawiają przebieg wydarzeń i właściwie porządkują ilustracje.
- 7. Nawiązanie do przeżyć dzieci - czy cieszy ich takie zakończenie baśni? Czego można się z nich nauczyć? Zwrócenie przez nauczyciela uwagi na fakt,
- że nie należy uprzedzać się i źle traktować ludzi pozbawionych urody, majątku czy stanowiska. Wygląd zewnętrzny nie świadczy o wartości człowieka.
- 8. Wysłuchanie z taśmy magnetofonowej piosenki, którą śpiewa brzydkie kaczątko.
- 9. Układanie planu wydarzeń z rozsypanki - praca dwupoziomowa (uczniowie mniej zdolni mają część wydarzeń ponumerowanych). Karta pracy dla każdego
- ucznia (zał. 2).
- 10. Sprawdzenie wykonanej pracy przez wspólne układanie tytułów wydarzeń na tablicy - przypinanie według właściwej kolejności.
Edukacja środowiskowa - 11. Przedstawienie uczniom informacji na temat łabędzi - odczytanie informacji z książki przyrodniczej, pokaz ilustracji na planszy i w książce.
Ekspresja muzyczno-ruchowa - 12. Zaśpiewanie piosenki "W krainie bajek".
Edukacja polonistyczna - 13. Utrwalenie wiadomości o przymiotniku. Nauczyciel przypina na tablicy szablon kaczątka, uczniowie zapisują na małych karteczkach przymiotniki,
- określające cechy brzydkiego kaczątka. Każde dziecko zapisuje jeden przymiotnik.
- 14. Odszukanie w tekście baśni zdania wypowiedzianego przez kaczkę na temat walorów brzydkiego kaczątka: "Nie jest wprawdzie ładne, ale ma dobre
- serduszko i potrafi świetnie pływać...".
- 15. Rozdanie kart pracy. Uczniowie mają wypisać z tekstu umieszczonego na karcie pracy 6 przymiotników (uczniowie mniej zdolni 3 przymiotniki).
- Tekst napisany na podstawie baśni "Brzydkie kaczątko". Karta pracy dla każdego ucznia (zał. 3).
Edukacja ruchowa - 16. Uczniowie naśladują ruchem i słowami kaczątka i łabędzie. Na hasło "kaczątka" uczniowie kucają i mówią "kwa, kwa", natomiast na hasło:
- "łabędzie" wstają rozkładają skrzydła do lotu i udają, że fruną.
Edukacja matematyczna - 17. Rozwiązywanie zadań z treścią. Praca wielopoziomowa. Karty pracy dla każdego ucznia (zał. 4).
Edukacja techniczna - 18. Wykonanie w zespołach kilkuosobowych makiety z pływającym kaczątkiem.
- Objaśnienie przez nauczyciela sposobu wykonania makiety, pokaz gotowej pracy.
- Rozdanie szablonów kaczątka do odrysowania.
- 19. Wystawka, omówienie i ocena prac.
- 20. Końcowa ocena pracy uczniów za ich aktywność na zajęciach, pomysłowość i zdyscyplinowanie.
Praca domowa - Napisz, czego możemy nauczyć się z baśni "Brzydkie kaczątko".
Załącznik nr 1 I grupa - Wykonaj obliczenia, wyniki uporządkuj rosnąco, odczytaj hasło.
- 17 + 4 = _ R
- 26 - 20 =_ B
- 75 + 5 = _ E
- 49 - 8 = _Y
- 82 - 12 = _I
- 39 + 9 = _Z
- 63 - 9 = _ K
- 37 + 6 = _ D
II grupa - Wykonaj obliczenia, wyniki uporządkuj rosnąco, odczytaj hasło.
- 50 + 25 = _ Ą
- 90 - 7 = _ T
- 41 + 19 = _ Z
- 18 + 7 = _ A
- 36 - 26 = _ K
- 100 + 0 =_ O
- 92 - 6 = _ K
- 27 + 11 = _ C
Załącznik nr 2 I poziom - Uporządkuj wydarzenia według właściwej kolejności.
- -Przemiana kaczątka w łabędzia.
- -Wylęgnięcie się kaczątka.
- -Pobyt u wieśniaka.
- -Trudne życie w kaczym dworze.
- -Tułaczka po świecie.
- -Przybycie do starej chatki.
II poziom - Uporządkuj wydarzenia według właściwej kolejności.
- -Przemiana kaczątka w łabędzia.
- -Wylęgnięcie się kaczątka.
- -Pobyt u wieśniaka.
- -Trudne życie w kaczym dworze.
- -Tułaczka po świecie.
- -Przybycie do starej chatki.
Załącznik nr 3 Wypisz z tekstu 6 przymiotników. Wszyscy prześladowali biedne kaczątko, nawet rodzeństwo było dla niego bardzo niedobre. Wreszcie kaczątko postanowiło, że ucieknie. Przefrunęło przez płot, a małe ptaszki w krzakach uniosły się przerażone w górę. Zmęczone kaczątko biegło przed siebie, aż przyleciało nad wielkie bagno, gdzie mieszkały dzikie kaczki. Siedziało tam całą noc, bo było bardzo zmęczone i smutne. Poziom I i II wypisuje po 3 przymiotniki. Załącznik nr 4 Zadanie 1 - Mateusz czytał książkę. Jednego dnia przeczytał 21 stron książki, drugiego dnia 18, natomiast trzeciego dnia przeczytał tylko 9 stron. Ile stron książki przeczytał Mateusz w ciągu trzech dni?
Zadanie 2 - Do księgarni przywieziono 86 egzemplarzy książek. W ciągu tygodnia sprzedano 14 książek. Ile książek pozostało w księgarni?
|
|