TEST WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI BADAJĄCY POZIOM GOTOWOŚCI DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA DZIECI WSTĘPUJĄCYCH DO KLASY PIERWSZEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJNauka czytania i pisania jest czynnością długofalową, przy tym skomplikowaną i wymagającą pełnej mobilizacji sił dziecka i dużego zaangażowania w pracę, której nie zawsze i nie wszystkie dzieci mogą podołać. Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki czytania i pisania nie umiejąc jeszcze czytać i pisać, ale w pełni będąc zorientowane na czym te umiejętności polegają. W celu sprawdzenia poziomu gotowości do nauki czytania i pisania dzieci wstępujących do szkoły opracowałam test wiadomości i umiejętności badający następujące umiejętności: - -poziom analizy i syntezy słuchowej
- -poziom analizy i syntezy wzrokowej
- -znajomość liter
- -kojarzenie grafemów i fonemów
- -sprawność manualną
Stopień opanowania powyżej wymienionych umiejętności, niezbędnych do podjęcia nauki czytania i pisania, będzie decydował o tym czy właściwa nauka czytania i pisania będzie przebiegała bez przeszkód, czy dziecko napotka na pierwsze trudności szkolne. Aby temu zapobiec możemy sami zdiagnozować dziecko i na podstawie uzyskanych informacji wyrównywać poziom nieopanowanych w pełni umiejętności. Test wiadomości i umiejętności badający poziom gotowości do nauki czytania i pisania dzieci wstępujących do kl. I szkoły podstawowej jest przeznaczony do indywidualnego przeprowadzenia z każdym dzieckiem. Nauczyciel objaśnia zadanie bezpośrednio przed wykonaniem go przez ucznia. Uzyskane odpowiedzi uczniów notowane są na indywidualnych kartach testu (załącznik - zal.doc). Czas przeprowadzenia testu jest indywidualny w zależności od potrzeb każdego dziecka. W teście obowiązuje następująca punktacja: - Określ jaki słyszysz dźwięk: 0-3 pkt.
- - klaskanie w dłonie 1 pkt.
- - szelest miętej kartki 1 pkt.
- - stukanie palcami o ławkę 1 pkt.
- Masz przed sobą rozcięty obrazek spróbuj go złożyć według podanego wzoru: 0-1 pkt.
- a) za złożenie z pomocą 0 pkt.
- b) za samodzielne złożenie 1pkt.
- Posłuchaj uważnie i powiedz, co słyszysz na początku słowa i na końcu: 0-6 pkt.
Kot mak rak- - za usłyszane poprawnie dźwięki w każdym słowie po 2 pkt.
- Wybierz z tych liter wszystkie, które znasz i nazwij je: 0-9 pkt.
A, B, C, D, N, P, T, U, W - - za każdą poprawnie wybraną i nazwaną literę 1 pkt.
- Powiedz jaką słyszysz głoskę. Dobierz literę do usłyszanej głoski: 0-8 pkt.
A, M, T, D, G, S, R, N - - za każdą prawidłowo usłyszaną głoskę i odpowiednio dobraną do niej literę 1 pkt.
- Narysuj obiema rękoma ślimaka: 0-2 pkt.
- - za poprawne narysowanie ślimaka 2 pkt.
- Dokończ wzór na szaliku: 0-3 pkt.
- - za utrzymanie się w liniaturze 1 pkt.
- - za zachowanie kierunku 1 pkt.
- - za prawidłowe powtórzenie wzoru 1 pkt.
Poprzez kolejne zadania testu możemy zbadać poziom opanowania przez poszczególne dzieci następujących umiejętności: - - zadanie 1 - pozwala nam sprawdzić poziom syntezy słuchowej
- - zadanie 2 - pozwala nam sprawdzić poziom analizy i syntezy wzrokowej
- - zadanie 3 - pozwala nam sprawdzić poziom analizy słuchowej
- - zadanie 4 - pozwala nam sprawdzić znajomość liter
- - zadanie 5 - pozwala nam sprawdzić poziom kojarzenia grafemów i fonemów
- - zadanie 6 i 7 - pozwala nam sprawdzić sprawność manualną
Za prawidłowe rozwiązanie wszystkich zadań dziecko otrzymuje 32 pkt. Uzyskane wyniki można usystematyzować w postaci 4 poziomów: - I poziom - 25-32 pkt.
- II poziom - 17-24 pkt.
- III poziom - 9-16 pkt.
- IV poziom - 0-8 pkt.
W załączniku (zal.doc - 120KB) kartoteka, plan, klucz punktowania oraz tekst źródłowy testu - przeznaczony do wydruku dla ucznia. |