Temat: Powtórzenie wiadomości o budowie i funkcjach układu nerwowego Klasa: II gimnazjum Cele operacyjne: Uczeń- Omawia budowę komórki nerwowej.
- Potrafi dokonać podziału układu nerwowego.
- Potrafi podać funkcje układu nerwowego.
- Objaśnia budowę mózgu, rdzenia kręgowego oraz układu obwodowego.
- Potrafi zlokalizować ośrodki czynnościowe mózgu.
- Wyjaśnia drogę łuku odruchowego.
- Dostrzega związki między budową a funkcjami poszczególnych elementów.
- Potrafi współpracować w zespole.
- Rozwija nawyk samokontroli i samooceny.
Metoda: Praca w grupach oraz indywidualna. Środki dydaktyczne: plansze, krzyżówki, zestawy pytań konkursowych, zestaw komputerowy, latarka, dzwoneczek, młoteczek, drobne przedmioty do identyfikacji, karty pracy ucznia. Tok lekcji: - Faza wstępna
- Zabawa wprowadzająca - Uczeń z zasłoniętymi oczyma ma za zadanie rozpoznać przedmioty podawane przez nauczyciela.
- Zadaje pytania:
- - Jakie wnioski możemy wyciągnąć z tej zabawy?
- - Jak to się dzieje, że niektóre przedmioty możemy rozpoznać na podstawie dotyku?
- - Jaka jest funkcja układu nerwowego?
- Sformułowanie tematu lekcji, zapis na tablicy i w zeszytach.
- Faza główna
- Klasa podzielona na 5 grup z wybranymi liderami ma do wykonania przyporządkowane czynności.
- Na podstawie kart pracy i przydzielonych zagadnień.
- Liderzy symbolami graficznymi oznaczają i prezentują swoje zespoły.
Czynności zespołów: - Zespół I.
- Przypomina budowę neuronu, przyporządkuje na planszy jego elementy. Podaje zasadniczą różnicę między tkanką nerwową, a pozostałymi tkankami.
- Zespół II.
- Dokonuje podziału układu nerwowego, omawia budowę mózgowia, nanosi na planszę płaty oraz ośrodki czynnościowe mózgu.
- Zespół III.
- Omawia budowę rdzenia kręgowego i przedłużonego, podaje funkcje w związku z budową.
- Zespół IV.
- Na schemacie wyjaśnia budowę i czynności układu obwodowego i autonomicznego.
- Zespół V.
- Prezentuje z użyciem przedmiotów różne bodźce, na schemacie omawia drogę ruchu odruchowego. Krótka prezentacja multimedialna.
- Faza podsumowująca
- Krótki konkurs między zespołowy.
- Uczniowie losują pytania i udzielają odpowiedzi w ciągu jednej minuty. Referuje uczeń wyznaczony przez lidera, inni mają prawo do uzupełnienia odpowiedzi.
- Zasady polegające na tym, że:
- Pełna odpowiedź wyznaczonej osoby - 5 pkt
- Uzupełnienie odpowiedzi własnej grupy - 2 pkt
- Uzupełnienie odpowiedzi innej grupy - 5 pkt dla grupy
- Brak dyscypliny - -2 pkt
- Suma punktów decyduje o miejscu grupy w punktacji zespołowej oraz podsumowanie wcześniejszej pracy zespołu. Punkty nanoszone są na tablicy.
- Praca domowa
- Każdy uczeń otrzymuje krzyżówkę do rozwiązania w domu.
Pytania konkursowe:- Podaj funkcje móżdżku
- Co to jest efektor?
- Wymień 3 opony mózgowo-rdzeniowe
- Co to jest akson?
- Co to jest dendryt?
- Jaka jest zasada współpracy części układu autonomicznego?
- Jaką barwę ma kora mózgowa i dlaczego?
- Co to jest osłona mielinowa?
- Co to jest synapsa?
- Ile nerwów liczy rdzeń kręgowy?
- Jaki odruch jest wyuczony i nabyty w ciągu życia?
- Co to jest receptor?
- Podaj nazwisko naukowca, który zajmował się badaniem odruchów
- W jakim płacie znajduje się ośrodek wzroku?
- Z czego składa się warstwa wewnętrzna mózgu?
|