Działa tylko w IE - sorry!    
     

Wprowadzenie znaków matematycznych

mgr Katarzyna Rybak


Konspekt

Zaproponowane przeze mnie niżej zajęcie przeznaczone jest dla dzieci z kl. 0, które wcześniej nie uczęszczały do przedszkola. Przeprowadziłam je na początku maja, ponieważ wykorzystałam zadania z podręcznika "Wesoła szkoła", które w tym czasie zaplanowałam do realizacji.

Konspekt zawiera różnorodne formy i metody pracy aktywizujące dzieci.

Zachęcam wszystkich nauczycieli pracujących z dziećmi sześcioletnimi do przeanalizowania mojej propozycji.

Temat: Wprowadzenie znaków matematycznych <, > na podstawie zadań z treścią

Cele:

  • Dziecko zna znaki +, -.
  • Dziecko rozumie zadania z treścią.
  • Dziecko umie układać zadania z treścią.

Metody:

  • Samodzielnego dochodzenia do wiedzy pod kierunkiem nauczyciela.

Formy:

  • Zbiorowa
  • Indywidualna jednolita

Typ zajęcia:

  • Zajęcie wprowadzające

Środki dydaktyczne:

  • Sylwety paszczy krokodyla i dziobu bociana;
  • Plansze z ilustracjami do zadań z treścią;
  • Kartoniki z cyframi i znakami;
  • Podręcznik i wyklejanka.

Przebieg zajęcia

Dzieci siedzą na dywanie. Mają przy sobie koperty z kartonikami, na których są cyferki i znaki.

Nauczyciel umieszcza planszę do poniższego zadania.


N - Na jednym talerzu leży 5 truskawek, a na drugim tylko 3. Przyleciał do tych smakołyków bocian. Jak myślicie, w którą stronę skieruje swój otwarty dziób?
Dz - Chętne dziecko przymocowuje magnesem w odpowiednią stronę sylwetę dziobu bociana.
N - Teraz ponieważ znamy już niektóre cyfry przyczepimy odpowiednio pod truskawkami.
Dz - Chętne dzieci przyczepiają cyfry 5 i 3.
N - Jakie znaki matematyczne już znamy?
Dz - Dzieci odpowiadają,że znają +, - i =.
N - Nie znamy jeszcze znaku, który nam mówi co jest większe, a co mniejsze. Znaku, którym możemy zastąpić "dziób bociana". Jest taki znak, bardzo podobny kształtem do otwartego dziobu (nauczyciel pokazuje znak) i zawsze otwiera się w tę stronę gdzie jest więcej.
Proszę, aby któreś z was umieściło ten znak między cyframi 5 i 3.
Dz - Wybrane dziecko umieszcza znak.
N - Odczytajcie razem ze mną ułożony zapis (5.3).
Posłuchajcie drugiego zadania (nauczyciel umieszcza drugą planszę).
Na jednym brzegu rzeki siedziały 2 zające, po drugiej stronie aż 6 zajęcy. Przypłynął krokodyl. Jak myślicie, na którą stronę skieruje swoją paszczę?
Wykorzystujemy sylwetę otwartej paszczy krokodyla i postępujemy tak, jak w zadaniu 1.
N - Nauczyciel pokazuje planszę i mówi treść zadania:
Do sadzawki z 4 małymi rybkami wpuszczono 2 duże ryby. Których ryb jest więcej?
- Ile małych ryb pływało? Pokaż kartonik z odpowiednią cyfrą.
Dz - Kładą kartonik z cyfrą 4.
N - Ile dużych ryb wpuszczono?
Dz - Kładą kartonik z cyfrą 2.
N - Których ryb jest więcej?
Dz - Dzieci układają znak >.
N - Przeczytaj razem ze mną ułożony zapis (4.2).
Pokazuje drugą planszę i mówi treść zadania.
W klatce z 5 papugami mieszkają 3 kanarki. Którtch ptaków jest więcej?
Postępujemy dokładnie tak samo jak w zadaniu poprzednim.
- Zabawa ruchowa "Bociek i żabki".
- Po zabawie dzieci siadają przy stolikach, na których leżą książki część 5 z zaznaczoną stroną 8 oraz wyklejanki.
N - Spójrzcie na ilustrację. Co widzicie?
Dz - Dzieci omawiają ilustrację tworząc treść zadania:
Szły 4 duże słonie. Gonił je 1 mały słoń.
N - przeczytajcie pytanie.
Dz - dzieci czytają indywidualnie pytanie, a następnie razem głośno: "Ile jest razem słoni?"
N - Oblicz i sprawdź na paluszkach ile jest słoni.
Uzupełnij działanie i odpowiedź liczbami z wyklejanki.
- Chętne dziecko czyta głośno uzupełnioną odpowiedź.
- W ten sam sposób postępujemy z drugą ilustracją w książce.
N - Co robiliśmy na dzisiejszych zajęciach?
Dz - Rozwiązywaliśmy zadania i układaliśmy zadania.
N - Jakie znaki poznaliśmy dzisiaj?
Dz - Poznaliśmy znaki <, >.
N - O czym te znaki nas informują?
Dz - Znaki te pokazują gdzie jest więcej, a gdzie mniej.
N - Czy te zajęcia podobały się wam, czy były ciekawe. Rozdam wam "buźki". Jeżeli jesteście zadowolone z zajęć pomalujecie buźkę uśmiechniętą, jeżeli nie - buźkę smutną.