Konspekt Zaproponowane przeze mnie niżej zajęcie przeznaczone jest dla dzieci z kl. 0, które wcześniej nie uczęszczały do przedszkola. Przeprowadziłam je na początku maja, ponieważ wykorzystałam zadania z podręcznika "Wesoła szkoła", które w tym czasie zaplanowałam do realizacji. Konspekt zawiera różnorodne formy i metody pracy aktywizujące dzieci. Zachęcam wszystkich nauczycieli pracujących z dziećmi sześcioletnimi do przeanalizowania mojej propozycji. Temat: Wprowadzenie znaków matematycznych <, > na podstawie zadań z treścią Cele: - Dziecko zna znaki +, -.
- Dziecko rozumie zadania z treścią.
- Dziecko umie układać zadania z treścią.
Metody: - Samodzielnego dochodzenia do wiedzy pod kierunkiem nauczyciela.
Formy: - Zbiorowa
- Indywidualna jednolita
Typ zajęcia: Środki dydaktyczne: - Sylwety paszczy krokodyla i dziobu bociana;
- Plansze z ilustracjami do zadań z treścią;
- Kartoniki z cyframi i znakami;
- Podręcznik i wyklejanka.
Przebieg zajęciaDzieci siedzą na dywanie. Mają przy sobie koperty z kartonikami, na których są cyferki i znaki. Nauczyciel umieszcza planszę do poniższego zadania. N - Na jednym talerzu leży 5 truskawek, a na drugim tylko 3. Przyleciał do tych smakołyków bocian. Jak myślicie, w którą stronę skieruje swój otwarty dziób? Dz - Chętne dziecko przymocowuje magnesem w odpowiednią stronę sylwetę dziobu bociana. N - Teraz ponieważ znamy już niektóre cyfry przyczepimy odpowiednio pod truskawkami. Dz - Chętne dzieci przyczepiają cyfry 5 i 3. N - Jakie znaki matematyczne już znamy? Dz - Dzieci odpowiadają,że znają +, - i =. N - Nie znamy jeszcze znaku, który nam mówi co jest większe, a co mniejsze. Znaku, którym możemy zastąpić "dziób bociana". Jest taki znak, bardzo podobny kształtem do otwartego dziobu (nauczyciel pokazuje znak) i zawsze otwiera się w tę stronę gdzie jest więcej. Proszę, aby któreś z was umieściło ten znak między cyframi 5 i 3. Dz - Wybrane dziecko umieszcza znak. N - Odczytajcie razem ze mną ułożony zapis (5.3). Posłuchajcie drugiego zadania (nauczyciel umieszcza drugą planszę). Na jednym brzegu rzeki siedziały 2 zające, po drugiej stronie aż 6 zajęcy. Przypłynął krokodyl. Jak myślicie, na którą stronę skieruje swoją paszczę? Wykorzystujemy sylwetę otwartej paszczy krokodyla i postępujemy tak, jak w zadaniu 1. N - Nauczyciel pokazuje planszę i mówi treść zadania: Do sadzawki z 4 małymi rybkami wpuszczono 2 duże ryby. Których ryb jest więcej? - Ile małych ryb pływało? Pokaż kartonik z odpowiednią cyfrą. Dz - Kładą kartonik z cyfrą 4. N - Ile dużych ryb wpuszczono? Dz - Kładą kartonik z cyfrą 2. N - Których ryb jest więcej? Dz - Dzieci układają znak >. N - Przeczytaj razem ze mną ułożony zapis (4.2). Pokazuje drugą planszę i mówi treść zadania. W klatce z 5 papugami mieszkają 3 kanarki. Którtch ptaków jest więcej? Postępujemy dokładnie tak samo jak w zadaniu poprzednim. - Zabawa ruchowa "Bociek i żabki". - Po zabawie dzieci siadają przy stolikach, na których leżą książki część 5 z zaznaczoną stroną 8 oraz wyklejanki. N - Spójrzcie na ilustrację. Co widzicie? Dz - Dzieci omawiają ilustrację tworząc treść zadania: Szły 4 duże słonie. Gonił je 1 mały słoń. N - przeczytajcie pytanie. Dz - dzieci czytają indywidualnie pytanie, a następnie razem głośno: "Ile jest razem słoni?" N - Oblicz i sprawdź na paluszkach ile jest słoni. Uzupełnij działanie i odpowiedź liczbami z wyklejanki. - Chętne dziecko czyta głośno uzupełnioną odpowiedź. - W ten sam sposób postępujemy z drugą ilustracją w książce. N - Co robiliśmy na dzisiejszych zajęciach? Dz - Rozwiązywaliśmy zadania i układaliśmy zadania. N - Jakie znaki poznaliśmy dzisiaj? Dz - Poznaliśmy znaki <, >. N - O czym te znaki nas informują? Dz - Znaki te pokazują gdzie jest więcej, a gdzie mniej. N - Czy te zajęcia podobały się wam, czy były ciekawe. Rozdam wam "buźki". Jeżeli jesteście zadowolone z zajęć pomalujecie buźkę uśmiechniętą, jeżeli nie - buźkę smutną. |