Działa tylko w IE - sorry!    
     

Wewnątrzszkolny system oceniania

Alicja Jabłońska
Małgorzata Krasowska
Bogumiła Pochylczuk



Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 19 kwietnia 1999r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych wraz z późniejszymi zmianami.

  1. Uzasadnienie, czemu służy ocenianie.
    Celem wewnątrzszkolnego systemu oceniania, jest:
    • Pomoc uczniowi w ustaleniu stopnia opanowania wiedzy;
    • Sprawdzenie postępów ucznia w stosunku do wymagań edukacyjnych i jego indywidualnych możliwości;
    • Zachęcenie ucznia do systematycznej pracy;
    • Informowanie w postaci oceny szkolnej o postępach, stopniu opanowania wiadomości i umiejętności oraz zrozumieniu treści objętych w wymaganiach programowych.
    W prawidłowo organizowanym procesie kontrolowania i oceniania wyróżnia się cztery etapy:
    • Ustalenie wymagań programowych (system osiągnięć uczniów), co powinno się odbyć przed podjęciem zajęć dydaktycznych, a nie po ich zakończeniu - wymagania te nauczyciel stawia nie tylko uczniom, ale także sobie.
    • Stosowanie tych wymagań oddzielnie wobec każdego ucznia.
    • Stwierdzenie, czy są one spełnione, (w jakim zakresie, na jakim poziomie).
    • Podejmowanie zabiegów, które sprzyjają dalszemu nabywaniu umiejętności niezbędnych do dalszego rozwoju ucznia.
    "Dobre ocenianie" to takie, które:
    • Daje uczniowi informację o tym, co już umie, nad czym musi popracować, jak daleko jest na drodze do osiągnięcia celu.
    • Uwzględnia możliwości dziecka; nie wszyscy przecież, w danym momencie są wstanie opanować jakąś umiejętność, a niektórzy nigdy nie będą biegli w danym zakresie.
    • Bierze pod uwagę wkład pracy dziecka, jego wysiłek włożony w wykonanie zadania.
    • Zachęca do dalszej pracy, uświadamiając, że wysiłek się popłaca.
    • Nie pełni funkcji kary i nagrody.
    • Nie zawiera krytyki osoby.
    • Uwzględnia postęp, jaki dokonał się w dziecku.
    Każdy uczeń powinien mieć pewność, że w toku ucznia się ma prawo do popełniania błędów, za które nie może być karany złą oceną. Równocześnie posiada prawo do rzetelnej informacji, z której jasno wynika, co zrobił dodrze a co źle, co musi zmienić, aby było lepiej. Taka informacja wywołuje motywację do dalszego wysiłku w celu dokonania korekty poprzez kolejne działania. Ważne jest, aby dziecko odniosło wyrażaną przez nauczyciela ocenę do tego, co robi i jak robi, a nie do siebie, ponieważ ma wpływ na swoje działanie i może je zmieniać, natomiast nie ma wpływu na to, w jaki sposób nauczyciel postrzega go jako osobę.
     
  2. Zadania wewnątrzszkolnego systemu oceniania to:
    • Informowanie nauczycieli o stopniu realizacji celów edukacyjnych, co pozwoli im doskonalić organizację i metody pracy.
    • Informowanie uczniów i rodziców o postępach w nauce.
    • Przyzwyczajanie do systematycznej i samodzielnej pracy.
    • Pobudzanie rozwoju umysłowego i emocjonalnego ucznia.
    • Wspieranie pracy ucznia.
    • Nabywanie przez ucznia umiejętności rozróżniania zachowań pozytywnych i negatywnych.
    • Kształtowanie umiejętności wyboru wartości społecznie pożądanych.

     
  3. Formułowanie wymagań edukacyjnych:
    • Zadania edukacyjne są formułowane osobno dla każdego poziomu edukacyjnego i każdego przedmiotu.
    • Wymagania te przygotowują nauczyciele i zespoły nauczycieli.
    • Przygotowane wymagania są zgodne z obowiązująca podstawa programowa i realizowanymi programami, zawartymi w szkolnym zestawie programów nauczania.
    • Każdy nauczyciel przedstawia uczniom wymagania edukacyjne dotyczące poszczególnych ocen, są one częścią dokumentacji nauczyciela, okazywane są także dyrektorowi szkoły.
    • System oceniania powinien być czytelny dla uczniów i rodziców
    • Należy dążyć do przyzwyczajania uczniów do takiej formy sprawdzania umiejętności, z jaką spotykają się na sprawdzianach zewnętrznych.

     
  4. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. Klasyfikację śródroczną ustala się na trzeci tydzień stycznia. Klasyfikację końcowa ustala się na tydzień przed rozpoczęciem wakacji.
     
  5. Każdy nauczyciel przygotowuje dla nauczanych przez siebie przedmiotów Przedmiotowe Systemy Oceniania, PSO, które stanowią integralna część WSO, są złożone u dyrekcji szkoły i znajdują się w posiadaniu każdego nauczyciela. Nauczyciele w swych PSO precyzują przewidziane przez siebie formy oceniania uczniów, sposoby poprawy ocen itp.
     
  6. W wewnątrzszkolnym systemie oceniania przyjmuje się następującą skalę ocen:
    • Celujący - 6 (cel)
    • Bardzo dobry - 5 (bdb)
    • Dobry - 4 (db)
    • Dostateczny - 3 (dst)
    • Dopuszczający - 2 (dop)
    • Niedostateczny - 1 (ndst)
    Przyjmuje się następujące kryteria w/w ocen:
    • Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
        -W szerokim zakresie wykracza poza materiał programowy, głęboko go ujmuje
        -Wiedzę zdobywa samodzielnie z innych źródeł
        -Zawsze poprawnie wnioskuje
        -Wiedzę opanował dokładnie
        -Potrafi dokonywać jej klasyfikacji, podchodzi do niej całościowo i przekrojowo
        -Jest zawsze aktywny i twórczy na lekcji
        -Umie postawić i rozwiązać problem
        -Wyraża się językiem jasnym, komunikatywnym, zawsze poprawnym
        -Jest twórczy, pokazuje wiedzę pewnie, logicznie i spójnie.
    • Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
        -W pewnym zakresie wykracza poza materiał programowy
        -Rozumie zdobytą wiedze, poprawnie wnioskuje
        -Dokładnie i głęboko opanował wiedzę
        -Umie odnaleźć elementy szczególnie ważne
        -Cechuje go na zajęciach duże zainteresowanie i aktywność
        -Wypowiada się jasnym, komunikatywnym językiem, w pełni poprawnie
        -Przekazuje wiedzę ze zrozumieniem, pewnie, logicznie
        -Myśli samodzielnie
        -Potrafi krytycznie podejść do zagadnienia.
    • Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
        -Opanował wymagany materiał programowy
        -Rozumie i poprawnie wnioskuje na podstawie dokładnie opanowanej wiedzy
        -Jest aktywny i zainteresowany na zajęciach edukacyjnych
        -Wiedzę przekazuje w sposób poprawny, popełnia nieznaczne błędy językowe, zdarzają mu się nieznaczne potknięcia
          terminologiczne
        -Myśli samodzielnie, czasami twórczo.
    • Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
        -Opanował podstawowy zakres materiału programowego
        -Rozumie większość materiału
        -Opanował zasadnicze treści wiedzy
        -Popełnia błędy, ale nie kardynalne w treści i języku
        -Niepewnie przekazuje wiedzę, nie jest przekonany do własnych sądów, nie potrafi myśleć samodzielnie
        -Jest mało aktywny na zajęciach.
    • Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
        -Nie zna części materiału (działów, pojęć, itp.)
        -Częściowo nie rozumie przyswojonego materiału
        -Niewystarczająco opanował wiedzę
        -Jego stosunek do wiedzy jest obojętny
        -Popełnia liczne błędy, o różnej wadze
        -Przekazuje wiedzę jedynie przy pomocy pytań naprowadzających
    • Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
        -Nie zna całości materiału
        -Całkowicie nie rozumie przyswojonego materiału
        -Niewystarczająco opanował wiedzę z danego przedmiotu
        -Ma obojętny stosunek do wiedzy
        -Wiedzę wyraża niekomunikatywnie, popełnia liczne błędy
        -Jest nieporadny na lekcji z materiałem zadaniowym
        -Nie udziela wcale odpowiedzi lub jego odpowiedzi są nieprawidłowe
        -Nie może, z powodu braków, przyswoić sobie dalszej wiedzy.
    • W klasach I-III kształcenie zintegrowane, ocena semestralna i końcoworoczna jest jedną oceną opisową ze wszystkich przedmiotów.
    • Przy zapisywaniu ocen cząstkowych w klasach IV-VI dopuszcza się stosowanie znaków "+" i "- ".
    • Jeżeli nauczyciel pomyli się przy wstawianiu oceny cząstkowej w dzienniku lekcyjnym, wtedy postępuje według umowy zawartej między nauczycielami, zakreślając daną ocenę w kółko.
    • Oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne wyrażone są pełną oceną wg przyjętej skali.

     
  7. Nauczyciel w trakcie trwania semestru winien wystawić każdemu uczniowi, co najmniej tyle ocen cząstkowych, ile wynosi tygodniowy wymiar godzin realizowanego przedmiotu, pomnożony przez dwa.
    • Nauczyciel j. polskiego jest zobowiązany do przeprowadzenia ciągu semestru, dwóch prac klasowych literackich, oraz w ciągu roku szkolnego jednego sprawdzianu gramatycznego.
    • Nauczyciel j. obcego winien wśród ocen cząstkowych uwzględnić sprawdzenie osiągnięć uczniów w zakresie poszczególnych umiejętności:
    • Rozumienie tekstu czytanego
    • Rozumienie tekstu słyszanego
    • Sprawności językowo-gramatycznej
    • Wypowiedzi na zadany temat
    • Prace pisemne z poszczególnych przedmiotów nie mogą mieć wyłącznie formy testowej.
    • W ciągu jednego tygodnia uczeń nie może mieć więcej niż dwie prace klasowe, w ciągu jednego dnia nie więcej jak jedną.
    • Sprawdzian obejmujący szerszy zakres materiału nauczania (więcej niż trzy jednostki lekcyjne) winien być zapowiedziany, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
    • Nauczyciele mają prawo do niepodawania terminu sprawdzianów, jeżeli uczniowie dezorganizują proces sprawdzania osiągnięć przez absencję i ucieczki z zajęć
    • Dokładnie sprawdzone prace pisemne wraz z uzasadnieniem wystawionej oceny uczeń winien otrzymać w ciągu dwóch tygodni od daty pisania danej pracy.
    • Nauczyciel nie może przeprowadzić kolejnego sprawdzianu bez oddania sprawdzianu wcześniejszego.
    • Uczeń powinien zwrócić ocenioną pracę pisemną w ustalonym przez nauczyciela terminie.
    • Nauczyciel przechowuje prace pisemne uczniów przez okres trwania roku szkolnego.

     
  8. Dopuszcza się poprawienie oceny niedostatecznej ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, poprawa sprawdzianu może mieć formę ustną lub pisemną.
    • Ocena uzyskana z poprawy sprawdzianu jest wyraźnie zaznaczana w dzienniku (np. określonym kolorem).
    • Stopień trudności sprawdzianu poprawkowego jest taki sam jak macierzystego.
    • Uczeń, który był nieobecny na sprawdzianie pisemnym powinien w ciągu tygodnia napisać tę pracę w terminie ustalonym przez nauczyciela danego przedmiotu.

     
  9. Na posiedzeniu klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej, przedstawia się nie tylko wskaźniki ilościowe poziomu osiągnięć uczniów i ich zachowania, ale analizuje się również przyczyny niepowodzeń szkolnych dzieci i młodzieży.
     
  10. Jeżeli uczeń w wyniku klasyfikacji śródrocznej otrzymał ocenę dopuszczającą lub dostateczną, ocena końcoworoczna, nie może być wyższa od oceny dobrej.
     
  11. Na tydzień przed końcoworoczną klasyfikacją nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas, są zobowiązani poinformować ucznia - w formie ustnej - o przewidywanych dla niego stopniach końcowych.
    • O przewidywanych dla ucznia rocznych ocenach niedostatecznych, należy poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) - w formie pisemnej - na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.

     
  12. Ustala się następujące sposoby informowania rodziców o wynikach nauczania:
    • Zebrania klasowe oraz konsultacje indywidualne
    • Informacja pisemna wysyłana listem poleconym
    • W przypadku zagrożenia ucznia ocena niedostateczną, na miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym, wychowawca informuje rodziców (prawnych opiekunów) pisemnie lub ustnie za potwierdzeniem, o zaistniałym fakcie
    • Każdy nauczyciel ma także prawo wprowadzić własny system informowania rodziców o wynikach nauczania i zachowania.

     
  13. Uczeń może być nie klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny z powodu nieobecności ucznia na zajęciach przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
    • Uczeń nie klasyfikowany z powodu nieobecności usprawiedliwionej może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
    • Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. Jego termin powinien być uzgodniony z uczniem, jego rodzicami, nauczycielem i dyrektorem szkoły.
    • Egzamin przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, a z jego przebiegu sporządza się protokół.
    • Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego będzie nieklasyfikowany i nie otrzyma promocji.
    • Ocena niedostateczna otrzymana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest oceną niedostateczną semestralną lub końcoworoczną.
    • Czas egzaminu klasyfikacyjnego w części pisemnej powinien wynosić 90minut, w części ustnej ustal się dziesięciominutowy czas na przygotowanie się do odpowiedzi na poszczególne pytania.
    • Egzamin klasyfikacyjny z przedmiotów: plastyka, muzyka składa się z dwóch części: ustnej i praktycznej.
    • Strukturę egzaminu klasyfikacyjnego, czyli układ zadań oraz stopień ich trudności dla danego przedmiotu ustalają nauczyciele poszczególnych przedmiotów, uwzględniając umiejętności i wiedzę ze wszystkich poziomów wymagań.

     
  14. Ocena uzyskana przez ucznia w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna.
     
  15. Nie dopuszcza się stosowania egzaminu sprawdzającego.
     
  16. W klasyfikacji końcoworocznej dla ucznia, któremu ustalono ocenę niedostateczną z przedmiotu wyznacza się egzamin poprawkowy.
    • Uczeń ma prawo do zdania jednego egzaminu poprawkowego w przypadku jednej oceny niedostatecznej.
    • Rada Pedagogiczna ma prawo w uzasadnionych przypadkach wyznaczyć uczniowi dwa egzaminy poprawkowe. Termin egzaminu wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich, a przeprowadza go komisja powołana przez dyrektora szkoły.
    • Egzamin składa się z części ustnej i pisemnej, a egzamin z muzyki, plastyki, informatyki, techniki, w-f powinien mieć formę ćwiczeń praktycznych.
    • Nową ocenę ustaloną w wyniku egzaminu poprawkowego zatwierdza Rada Pedagogiczna na konferencji rozpoczynającej nowy rok szkolny.

     
  17. Na początku II etapu edukacyjnego nauczyciele dokonują diagnozy stanu wyjściowego i na podstawie jej wyników planują pracę z danym zespołem klasowym. Nauczyciel może także prowadzić dodatkową dokumentację pracy np. karty osiągnięć i postępów ucznia, arkusze obserwacji ucznia.
     
  18. Oceniając pracę ucznia bierze się pod uwagę zarówno osiągnięcia dydaktyczne, jak i wkład pracy ucznia (może on być mierzony w skali: bardzo duży, duży, umiarkowany, niewielki, brak). Ocena uwzględnia wszystkie formy aktywności ucznia.
     
  19. Nauczyciele są zobowiązani do dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb uczniów, udokumentowanych zaświadczeniami z poradni psychologiczno-pedagogicznej (dysleksja, obniżenie wymagań programowych itp.).
     
  20. Ocenianie ucznia dokonuje się na podstawie:
    • wypowiedzi ustnych,
    • sprawdzianów pisemnych,
    • wykonywania ćwiczeń,
    • stosowania zdobytej wiedzy w praktyce,
    • zadań domowych,
    • prac nadobowiązkowych,
    • prowadzenia notatek, obserwacji aktywności ucznia,
    • udziału w konkursach.

     
  21. W zależności od nauczanego przedmiotu nauczyciel dobiera najbardziej mu odpowiadające formy oceniania i precyzuje je w przedmiotowych systemach oceniania.
     
  22. Nauczyciele przedmiotów artystycznych oraz wychowania fizycznego w trakcie oceniania biorą pod uwagę przygotowanie do lekcji, wykorzystanie posiadanego talentu, możliwości ucznia, zorganizowanie, systematyczność, udział w konkursach, aktywność.
     
  23. Nauczyciele mają prawo do gromadzenia prac uczniów z całego roku szkolnego.
     
  24. Każda ocena jest jawna.
     
  25. Każdy uczeń oraz rodzic zostaje zapoznany z WSO oraz kryteriami przedmiotowego systemu oceniania. Następuje ono w trakcie pierwszych lekcji w danym roku szkolnym oraz w trakcie godziny wychowawczej (oceny z zachowania). Rodzice są zapoznani z WSO i PSO na pierwszych zebraniach. Fakty te są odnotowane w dziennikach lekcyjnych w tematyce lekcji i spotkań z rodzicami.
     
  26. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
    • Informacja wychowawcy dotycząca zachowania, powinna zawierać:
        -Kto i w jaki sposób proponuje ocenę z zachowania?
        -Co wpływa na jej podwyższenie lub obniżenie?
    • Ocena z zachowania powinna wyrażać opinię szkoły o spełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, kulturze osobistej, postawie wobec kolegów i innych osób.
    Zachowanie ucznia ustala się według następującej skali:
    • Wzorowe
    • Dobre
    • Poprawne
    • Nieodpowiednie
    Ustala się następujące kryteria oceny zachowania ucznia począwszy od klasy IV.
    • Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
        -Na tle klasy wyróżnia się kulturą osobistą wobec wszystkich pracowników szkoły, uczniów i prezentuje taką postawę
          na wszystkich zajęciach organizowanych przez szkołę.
        -Wykazuje dużą inicjatywę w pracy na rzecz klasy, szkoły i środowiska.
        - Systematycznie uczęszcza do szkoły i dostarcza usprawiedliwienia wszystkich nieobecności w terminie wyznaczonym przez
          wychowawcę.
        -W semestrze ma nie więcej niż 5 usprawiedliwionych spóźnień na pierwszą godzinę lekcyjną.
        - Dąży do rozwijania własnych zainteresowań i zdolności, na miarę możliwości stwarzanych mu przez szkołę i środowisko.
        - Szanuje podręczniki, mienie szkolne i społeczne oraz mienie kolegów.
        - Nie ulega nałogom; palenia tytoniu, picia alkoholu, używania narkotyków, środków odurzających oraz innych szkodliwych
          dla zdrowia.
        - Chętnie pomaga kolegom w sytuacjach trudnych (kłopoty w nauce, uzależnienia, konflikty).
        -Zawsze zmienia obuwie, ma strój sportowy, a jego ubiór nie budzi zastrzeżeń pod względem higieny i estetyki.
    • Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
        -Dobrze spełnia wszystkie szkolne wymagania, uczy się na miarę swoich możliwości.
        -Cechuje go kultura osobista i kultura zachowania wobec kolegów i osób dorosłych.
        -Bierze udział w pracach na rzecz szkoły i klasy.
        -Zawsze ma wymagane przez nauczyciela zeszyty, podręczniki i inne pomoce.
        -Nie ulega nałogom, szanuje mienie szkolne i kolegów.
        -Nie spóźnia się na zajęcia (w semestrze nie ma więcej niż 10 usprawiedliwionych spóźnień i to tylko na swoje pierwsze zajęcia
          lekcyjne).
        -Systematycznie uczęszcza do szkoły, a wszystkie nieobecności ma usprawiedliwione.
        -W semestrze nie może otrzymać więcej niż 3 uwagi o braku zmiany obuwia.
        -Nosi stonowany strój, nie stosuje makijażu, nie żuje gumy podczas zajęć.
    • Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
        -Wywiązuje się z obowiązku szkolnego (może mieć do 25 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze).
        -W semestrze nie spóźnił się na zajęcia więcej niż 15 razy.
        -Uczy się i pracuje w szkole na miarę swoich możliwości i warunków.
        -W ciągu semestru otrzymał nie więcej niż 5 uwag o niezmienianiu obuwia oraz nie więcej niż 10 pisemnych uwag
          o niewłaściwym zachowaniu.
        -Nie prowokuje kłótni, konfliktów i bójek.
        -Nie znęca się fizycznie lub psychicznie nad słabszymi.
        -Nie ulega nałogom i nie namawia do nich kolegów, szanuje mienie szkolne.
        -Uczeń umie przyznać się do błędu, podporządkowuje się uwagom i sugestiom nauczyciela.
    • Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
        -Nie wywiązuje się z obowiązków ucznia; opuścił w semestrze powyżej 25 godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia, na lekcje
          przychodzi nieprzygotowany, bez wymaganych podręczników i zeszytów, przeszkadza w prowadzeniu zajęć.
        -Nie pracuje na miarę swoich możliwości i warunków.
        -Nie przestrzega zasad właściwego zachowania na uroczystościach, imprezach organizowanych przez szkołę.
        -W sposób niekulturalny odnosi się do osób starszych i do kolegów.
        -Niszczy podręczniki, mienie szkolne i społeczne oraz mienie kolegów.
        -Ulega nałogom i namawia do nich innych.
        -Wobec innych uczniów stosuje przemoc (kłótnie, bójki, szantaż, wyłudzanie, zastraszanie).
        -Bardzo często nie zmienia obuwia, nie nosi odpowiedniego stroju.
        -Swoim zachowaniem stwarza zagrożenie dla otoczenia.
        -Wszedł w konflikt z prawem.
        -Nie wykazuje chęci poprawy, mimo zastosowanych przez szkołę środków zaradczych.
    • Ocena zachowania w klasach I-III kształcenia zintegrowanego jest oceną opisową.
    • W ocenianiu zachowania ucznia uwzględnia się jego:
      a)kulturę osobistą:
      • okazywany szacunek nauczycielom, pracownikom szkoły i innym osobom,
      • dbałość o kulturę słowa
      • dbałość o zdrowie swoje i kolegów
      • przestrzeganie higieny osobistej
      • porządkowanie swojego miejsca pracy podczas zajęć i po lekcjach
      b)aktywność
      • pomnażanie dorobku klasy i szkoły
      • stwarzanie atmosfery życzliwości
      • przeciwdziałanie przemocy i brutalności
      • wypełnia obowiązki dyżurnego
      • wytrwałość w pracy i nie zniechęcanie się napotykanymi trudnościami
      c)stosunek do obowiązków szkolnych
      • przestrzeganie ustaleń władz szkolnych
      • nie spóźnianie się na zajęcia
      • przygotowywanie się do lekcji
      • dbałość o estetykę zeszytów, książek i przyborów szkolnych
      • przestrzeganie regulaminu klasy i szkoły

     
  27. Ocenę zachowania ucznia ustala wychowawca klasy uwzględniając opinię Rady Pedagogicznej i innych pracowników szkoły oraz zespołu klasowego uczniów.
    • Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę i zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną jest ostateczna.
    • Wychowawca klasy ustalając ocenę zachowania powinien ją krótko uzasadnić na prośbę ucznia lub rodzica(prawnego opiekuna).
    • Ocena zachowania nie może mieć wpływu na: ocenę z zajęć edukacyjnych i promocję lub ukończenie szkoły
    • Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej. Wychowawca jest zobowiązany poinformować uczniów o planowanych ocenach zachowania. W przypadku oceny nieodpowiedniej należy dodatkowo poinformować rodziców (prawnych opiekunów) w formie indywidualnego kontaktu lub listu poleconego.
    • Uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do odwołania się od oceny zachowania zaproponowanej przez wychowawcę klasy.
    • Ponownego ustalenia oceny zachowania dokonuje się na pisemną, umotywowaną prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), złożoną do dyrektora szkoły nie później niż 3 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
    • Ustalenia oceny ucznia w takim przypadku dokonuje komisja powołana przez dyrektora szkoły w składzie:
      dyrektor szkoły - przewodniczący komisji
      wychowawca klasy - członek komisji
      wszyscy nauczyciele uczący ucznia - członkowie komisji
    • W posiedzeniu komisji na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) z głosem doradczym mogą uczestniczyć:
      przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego
      przedstawiciel Rady Klasowej Rodziców
    • Decyzja o ocenie zachowania ucznia jest podejmowana po:
      Wysłuchaniu uwag nauczycieli uczących oraz osób uczestniczących w posiedzeniu z głosem doradczym
      W wyniku głosowania jawnego zwykłą większością głosów
    • Komisja, o której mowa powyżej może podwyższyć lub pozostawić bez zmian ocenę zachowania zaproponowaną przez wychowawcę. Ustalona ocena zachowania jest ostateczna.
    • Z przeprowadzonego posiedzenia komisja sporządza protokół, zawierający:
      skład komisji
      termin posiedzenia
      ustaloną ocenę zachowania z pełną motywacją
    • Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.

     
  28. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
     
  29. Ucznia klasy I-III szkoły podstawowej można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
     
  30. Badanie wyników nauczania z poszczególnych zajęć edukacyjnych odbywa się, co najmniej raz w roku szkolnym. Harmonogram badań wyników jest ustalony we wrześniu i podawany do wiadomości uczniów i rodziców. Badania wyników są poddawane wnikliwej analizie, wyciągane są z nich wnioski do pracy z danym zespołem klasowym.
     
  31. Promocję z wyróżnieniem otrzymuje uczeń, który z obowiązkowych zajęć edukacyjnych osiągnął średnią ocen powyżej 4,75 oraz otrzymał, co najmniej dobrą ocenę z zachowania.
     
  32. O przyznaniu nagrody książkowej na zakończenie roku szkolnego decyduje wychowawca klasy.
     
  33. Po zakończeniu każdego roku szkolnego wyciągane są wnioski z oceniania szkolnego i mogą być wprowadzane zmiany do systemu.
     
  34. Uczniowie klas szóstych piszą obowiązkowy sprawdzian w terminie ustalonym przez MENiS.


WSO jest opracowany zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przy opracowaniu brał udział zespół nauczycieli w składzie:

  1. Alicja Jabłońska
  2. Bogumiła Pochylczuk
  3. Małgorzata Krasowska
WSO został zaopiniowany przez wszystkie organy szkoły. Służy do opracowywania szczegółowych przedmiotowych systemów oceniania.