Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 19 kwietnia 1999r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych wraz z późniejszymi zmianami.
- Uzasadnienie, czemu służy ocenianie.
Celem wewnątrzszkolnego systemu oceniania, jest:- Pomoc uczniowi w ustaleniu stopnia opanowania wiedzy;
- Sprawdzenie postępów ucznia w stosunku do wymagań edukacyjnych i jego indywidualnych możliwości;
- Zachęcenie ucznia do systematycznej pracy;
- Informowanie w postaci oceny szkolnej o postępach, stopniu opanowania wiadomości i umiejętności oraz zrozumieniu treści objętych w wymaganiach programowych.
W prawidłowo organizowanym procesie kontrolowania i oceniania wyróżnia się cztery etapy:- Ustalenie wymagań programowych (system osiągnięć uczniów), co powinno się odbyć przed podjęciem zajęć dydaktycznych, a nie po ich zakończeniu - wymagania te nauczyciel stawia nie tylko uczniom, ale także sobie.
- Stosowanie tych wymagań oddzielnie wobec każdego ucznia.
- Stwierdzenie, czy są one spełnione, (w jakim zakresie, na jakim poziomie).
- Podejmowanie zabiegów, które sprzyjają dalszemu nabywaniu umiejętności niezbędnych do dalszego rozwoju ucznia.
"Dobre ocenianie" to takie, które:- Daje uczniowi informację o tym, co już umie, nad czym musi popracować, jak daleko jest na drodze do osiągnięcia celu.
- Uwzględnia możliwości dziecka; nie wszyscy przecież, w danym momencie są wstanie opanować jakąś umiejętność, a niektórzy nigdy nie będą biegli w danym zakresie.
- Bierze pod uwagę wkład pracy dziecka, jego wysiłek włożony w wykonanie zadania.
- Zachęca do dalszej pracy, uświadamiając, że wysiłek się popłaca.
- Nie pełni funkcji kary i nagrody.
- Nie zawiera krytyki osoby.
- Uwzględnia postęp, jaki dokonał się w dziecku.
Każdy uczeń powinien mieć pewność, że w toku ucznia się ma prawo do popełniania błędów, za które nie może być karany złą oceną. Równocześnie posiada prawo do rzetelnej informacji, z której jasno wynika, co zrobił dodrze a co źle, co musi zmienić, aby było lepiej. Taka informacja wywołuje motywację do dalszego wysiłku w celu dokonania korekty poprzez kolejne działania. Ważne jest, aby dziecko odniosło wyrażaną przez nauczyciela ocenę do tego, co robi i jak robi, a nie do siebie, ponieważ ma wpływ na swoje działanie i może je zmieniać, natomiast nie ma wpływu na to, w jaki sposób nauczyciel postrzega go jako osobę. - Zadania wewnątrzszkolnego systemu oceniania to:
- Informowanie nauczycieli o stopniu realizacji celów edukacyjnych, co pozwoli im doskonalić organizację i metody pracy.
- Informowanie uczniów i rodziców o postępach w nauce.
- Przyzwyczajanie do systematycznej i samodzielnej pracy.
- Pobudzanie rozwoju umysłowego i emocjonalnego ucznia.
- Wspieranie pracy ucznia.
- Nabywanie przez ucznia umiejętności rozróżniania zachowań pozytywnych i negatywnych.
- Kształtowanie umiejętności wyboru wartości społecznie pożądanych.
- Formułowanie wymagań edukacyjnych:
- Zadania edukacyjne są formułowane osobno dla każdego poziomu edukacyjnego i każdego przedmiotu.
- Wymagania te przygotowują nauczyciele i zespoły nauczycieli.
- Przygotowane wymagania są zgodne z obowiązująca podstawa programowa i realizowanymi programami, zawartymi w szkolnym zestawie programów nauczania.
- Każdy nauczyciel przedstawia uczniom wymagania edukacyjne dotyczące poszczególnych ocen, są one częścią dokumentacji nauczyciela, okazywane są także dyrektorowi szkoły.
- System oceniania powinien być czytelny dla uczniów i rodziców
- Należy dążyć do przyzwyczajania uczniów do takiej formy sprawdzania umiejętności, z jaką spotykają się na sprawdzianach zewnętrznych.
- Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. Klasyfikację śródroczną ustala się na trzeci tydzień stycznia. Klasyfikację końcowa ustala się na tydzień przed rozpoczęciem wakacji.
- Każdy nauczyciel przygotowuje dla nauczanych przez siebie przedmiotów Przedmiotowe Systemy Oceniania, PSO, które stanowią integralna część WSO, są złożone u dyrekcji szkoły i znajdują się w posiadaniu każdego nauczyciela. Nauczyciele w swych PSO precyzują przewidziane przez siebie formy oceniania uczniów, sposoby poprawy ocen itp.
- W wewnątrzszkolnym systemie oceniania przyjmuje się następującą skalę ocen:
- Celujący - 6 (cel)
- Bardzo dobry - 5 (bdb)
- Dobry - 4 (db)
- Dostateczny - 3 (dst)
- Dopuszczający - 2 (dop)
- Niedostateczny - 1 (ndst)
Przyjmuje się następujące kryteria w/w ocen:- Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
-W szerokim zakresie wykracza poza materiał programowy, głęboko go ujmuje -Wiedzę zdobywa samodzielnie z innych źródeł -Zawsze poprawnie wnioskuje -Wiedzę opanował dokładnie -Potrafi dokonywać jej klasyfikacji, podchodzi do niej całościowo i przekrojowo -Jest zawsze aktywny i twórczy na lekcji -Umie postawić i rozwiązać problem -Wyraża się językiem jasnym, komunikatywnym, zawsze poprawnym -Jest twórczy, pokazuje wiedzę pewnie, logicznie i spójnie. - Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
-W pewnym zakresie wykracza poza materiał programowy -Rozumie zdobytą wiedze, poprawnie wnioskuje -Dokładnie i głęboko opanował wiedzę -Umie odnaleźć elementy szczególnie ważne -Cechuje go na zajęciach duże zainteresowanie i aktywność -Wypowiada się jasnym, komunikatywnym językiem, w pełni poprawnie -Przekazuje wiedzę ze zrozumieniem, pewnie, logicznie -Myśli samodzielnie -Potrafi krytycznie podejść do zagadnienia. - Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
-Opanował wymagany materiał programowy -Rozumie i poprawnie wnioskuje na podstawie dokładnie opanowanej wiedzy -Jest aktywny i zainteresowany na zajęciach edukacyjnych -Wiedzę przekazuje w sposób poprawny, popełnia nieznaczne błędy językowe, zdarzają mu się nieznaczne potknięcia terminologiczne -Myśli samodzielnie, czasami twórczo. - Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
-Opanował podstawowy zakres materiału programowego -Rozumie większość materiału -Opanował zasadnicze treści wiedzy -Popełnia błędy, ale nie kardynalne w treści i języku -Niepewnie przekazuje wiedzę, nie jest przekonany do własnych sądów, nie potrafi myśleć samodzielnie -Jest mało aktywny na zajęciach. - Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
-Nie zna części materiału (działów, pojęć, itp.) -Częściowo nie rozumie przyswojonego materiału -Niewystarczająco opanował wiedzę -Jego stosunek do wiedzy jest obojętny -Popełnia liczne błędy, o różnej wadze -Przekazuje wiedzę jedynie przy pomocy pytań naprowadzających - Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
-Nie zna całości materiału -Całkowicie nie rozumie przyswojonego materiału -Niewystarczająco opanował wiedzę z danego przedmiotu -Ma obojętny stosunek do wiedzy -Wiedzę wyraża niekomunikatywnie, popełnia liczne błędy -Jest nieporadny na lekcji z materiałem zadaniowym -Nie udziela wcale odpowiedzi lub jego odpowiedzi są nieprawidłowe -Nie może, z powodu braków, przyswoić sobie dalszej wiedzy. - W klasach I-III kształcenie zintegrowane, ocena semestralna i końcoworoczna jest jedną oceną opisową ze wszystkich przedmiotów.
- Przy zapisywaniu ocen cząstkowych w klasach IV-VI dopuszcza się stosowanie znaków "+" i "- ".
- Jeżeli nauczyciel pomyli się przy wstawianiu oceny cząstkowej w dzienniku lekcyjnym, wtedy postępuje według umowy zawartej między nauczycielami, zakreślając daną ocenę w kółko.
- Oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne wyrażone są pełną oceną wg przyjętej skali.
- Nauczyciel w trakcie trwania semestru winien wystawić każdemu uczniowi, co najmniej tyle ocen cząstkowych, ile wynosi tygodniowy wymiar godzin realizowanego przedmiotu, pomnożony przez dwa.
- Nauczyciel j. polskiego jest zobowiązany do przeprowadzenia ciągu semestru, dwóch prac klasowych literackich, oraz w ciągu roku szkolnego jednego sprawdzianu gramatycznego.
- Nauczyciel j. obcego winien wśród ocen cząstkowych uwzględnić sprawdzenie osiągnięć uczniów w zakresie poszczególnych umiejętności:
- Rozumienie tekstu czytanego
- Rozumienie tekstu słyszanego
- Sprawności językowo-gramatycznej
- Wypowiedzi na zadany temat
- Prace pisemne z poszczególnych przedmiotów nie mogą mieć wyłącznie formy testowej.
- W ciągu jednego tygodnia uczeń nie może mieć więcej niż dwie prace klasowe, w ciągu jednego dnia nie więcej jak jedną.
- Sprawdzian obejmujący szerszy zakres materiału nauczania (więcej niż trzy jednostki lekcyjne) winien być zapowiedziany, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
- Nauczyciele mają prawo do niepodawania terminu sprawdzianów, jeżeli uczniowie dezorganizują proces sprawdzania osiągnięć przez absencję i ucieczki z zajęć
- Dokładnie sprawdzone prace pisemne wraz z uzasadnieniem wystawionej oceny uczeń winien otrzymać w ciągu dwóch tygodni od daty pisania danej pracy.
- Nauczyciel nie może przeprowadzić kolejnego sprawdzianu bez oddania sprawdzianu wcześniejszego.
- Uczeń powinien zwrócić ocenioną pracę pisemną w ustalonym przez nauczyciela terminie.
- Nauczyciel przechowuje prace pisemne uczniów przez okres trwania roku szkolnego.
- Dopuszcza się poprawienie oceny niedostatecznej ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, poprawa sprawdzianu może mieć formę ustną lub pisemną.
- Ocena uzyskana z poprawy sprawdzianu jest wyraźnie zaznaczana w dzienniku (np. określonym kolorem).
- Stopień trudności sprawdzianu poprawkowego jest taki sam jak macierzystego.
- Uczeń, który był nieobecny na sprawdzianie pisemnym powinien w ciągu tygodnia napisać tę pracę w terminie ustalonym przez nauczyciela danego przedmiotu.
- Na posiedzeniu klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej, przedstawia się nie tylko wskaźniki ilościowe poziomu osiągnięć uczniów i ich zachowania, ale analizuje się również przyczyny niepowodzeń szkolnych dzieci i młodzieży.
- Jeżeli uczeń w wyniku klasyfikacji śródrocznej otrzymał ocenę dopuszczającą lub dostateczną, ocena końcoworoczna, nie może być wyższa od oceny dobrej.
- Na tydzień przed końcoworoczną klasyfikacją nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas, są zobowiązani poinformować ucznia - w formie ustnej - o przewidywanych dla niego stopniach końcowych.
- O przewidywanych dla ucznia rocznych ocenach niedostatecznych, należy poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) - w formie pisemnej - na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
- Ustala się następujące sposoby informowania rodziców o wynikach nauczania:
- Zebrania klasowe oraz konsultacje indywidualne
- Informacja pisemna wysyłana listem poleconym
- W przypadku zagrożenia ucznia ocena niedostateczną, na miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym, wychowawca informuje rodziców (prawnych opiekunów) pisemnie lub ustnie za potwierdzeniem, o zaistniałym fakcie
- Każdy nauczyciel ma także prawo wprowadzić własny system informowania rodziców o wynikach nauczania i zachowania.
- Uczeń może być nie klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny z powodu nieobecności ucznia na zajęciach przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Uczeń nie klasyfikowany z powodu nieobecności usprawiedliwionej może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. Jego termin powinien być uzgodniony z uczniem, jego rodzicami, nauczycielem i dyrektorem szkoły.
- Egzamin przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, a z jego przebiegu sporządza się protokół.
- Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego będzie nieklasyfikowany i nie otrzyma promocji.
- Ocena niedostateczna otrzymana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest oceną niedostateczną semestralną lub końcoworoczną.
- Czas egzaminu klasyfikacyjnego w części pisemnej powinien wynosić 90minut, w części ustnej ustal się dziesięciominutowy czas na przygotowanie się do odpowiedzi na poszczególne pytania.
- Egzamin klasyfikacyjny z przedmiotów: plastyka, muzyka składa się z dwóch części: ustnej i praktycznej.
- Strukturę egzaminu klasyfikacyjnego, czyli układ zadań oraz stopień ich trudności dla danego przedmiotu ustalają nauczyciele poszczególnych przedmiotów, uwzględniając umiejętności i wiedzę ze wszystkich poziomów wymagań.
- Ocena uzyskana przez ucznia w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna.
- Nie dopuszcza się stosowania egzaminu sprawdzającego.
- W klasyfikacji końcoworocznej dla ucznia, któremu ustalono ocenę niedostateczną z przedmiotu wyznacza się egzamin poprawkowy.
- Uczeń ma prawo do zdania jednego egzaminu poprawkowego w przypadku jednej oceny niedostatecznej.
- Rada Pedagogiczna ma prawo w uzasadnionych przypadkach wyznaczyć uczniowi dwa egzaminy poprawkowe. Termin egzaminu wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich, a przeprowadza go komisja powołana przez dyrektora szkoły.
- Egzamin składa się z części ustnej i pisemnej, a egzamin z muzyki, plastyki, informatyki, techniki, w-f powinien mieć formę ćwiczeń praktycznych.
- Nową ocenę ustaloną w wyniku egzaminu poprawkowego zatwierdza Rada Pedagogiczna na konferencji rozpoczynającej nowy rok szkolny.
- Na początku II etapu edukacyjnego nauczyciele dokonują diagnozy stanu wyjściowego i na podstawie jej wyników planują pracę z danym zespołem klasowym. Nauczyciel może także prowadzić dodatkową dokumentację pracy np. karty osiągnięć i postępów ucznia, arkusze obserwacji ucznia.
- Oceniając pracę ucznia bierze się pod uwagę zarówno osiągnięcia dydaktyczne, jak i wkład pracy ucznia (może on być mierzony w skali: bardzo duży, duży, umiarkowany, niewielki, brak). Ocena uwzględnia wszystkie formy aktywności ucznia.
- Nauczyciele są zobowiązani do dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb uczniów, udokumentowanych zaświadczeniami z poradni psychologiczno-pedagogicznej (dysleksja, obniżenie wymagań programowych itp.).
- Ocenianie ucznia dokonuje się na podstawie:
- wypowiedzi ustnych,
- sprawdzianów pisemnych,
- wykonywania ćwiczeń,
- stosowania zdobytej wiedzy w praktyce,
- zadań domowych,
- prac nadobowiązkowych,
- prowadzenia notatek, obserwacji aktywności ucznia,
- udziału w konkursach.
- W zależności od nauczanego przedmiotu nauczyciel dobiera najbardziej mu odpowiadające formy oceniania i precyzuje je w przedmiotowych systemach oceniania.
- Nauczyciele przedmiotów artystycznych oraz wychowania fizycznego w trakcie oceniania biorą pod uwagę przygotowanie do lekcji, wykorzystanie posiadanego talentu, możliwości ucznia, zorganizowanie, systematyczność, udział w konkursach, aktywność.
- Nauczyciele mają prawo do gromadzenia prac uczniów z całego roku szkolnego.
- Każda ocena jest jawna.
- Każdy uczeń oraz rodzic zostaje zapoznany z WSO oraz kryteriami przedmiotowego systemu oceniania. Następuje ono w trakcie pierwszych lekcji w danym roku szkolnym oraz w trakcie godziny wychowawczej (oceny z zachowania). Rodzice są zapoznani z WSO i PSO na pierwszych zebraniach. Fakty te są odnotowane w dziennikach lekcyjnych w tematyce lekcji i spotkań z rodzicami.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
- Informacja wychowawcy dotycząca zachowania, powinna zawierać:
-Kto i w jaki sposób proponuje ocenę z zachowania? -Co wpływa na jej podwyższenie lub obniżenie? - Ocena z zachowania powinna wyrażać opinię szkoły o spełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, kulturze osobistej, postawie wobec kolegów i innych osób.
Zachowanie ucznia ustala się według następującej skali:- Wzorowe
- Dobre
- Poprawne
- Nieodpowiednie
Ustala się następujące kryteria oceny zachowania ucznia począwszy od klasy IV.- Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
-Na tle klasy wyróżnia się kulturą osobistą wobec wszystkich pracowników szkoły, uczniów i prezentuje taką postawę na wszystkich zajęciach organizowanych przez szkołę. -Wykazuje dużą inicjatywę w pracy na rzecz klasy, szkoły i środowiska. - Systematycznie uczęszcza do szkoły i dostarcza usprawiedliwienia wszystkich nieobecności w terminie wyznaczonym przez wychowawcę. -W semestrze ma nie więcej niż 5 usprawiedliwionych spóźnień na pierwszą godzinę lekcyjną. - Dąży do rozwijania własnych zainteresowań i zdolności, na miarę możliwości stwarzanych mu przez szkołę i środowisko. - Szanuje podręczniki, mienie szkolne i społeczne oraz mienie kolegów. - Nie ulega nałogom; palenia tytoniu, picia alkoholu, używania narkotyków, środków odurzających oraz innych szkodliwych dla zdrowia. - Chętnie pomaga kolegom w sytuacjach trudnych (kłopoty w nauce, uzależnienia, konflikty). -Zawsze zmienia obuwie, ma strój sportowy, a jego ubiór nie budzi zastrzeżeń pod względem higieny i estetyki. - Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
-Dobrze spełnia wszystkie szkolne wymagania, uczy się na miarę swoich możliwości. -Cechuje go kultura osobista i kultura zachowania wobec kolegów i osób dorosłych. -Bierze udział w pracach na rzecz szkoły i klasy. -Zawsze ma wymagane przez nauczyciela zeszyty, podręczniki i inne pomoce. -Nie ulega nałogom, szanuje mienie szkolne i kolegów. -Nie spóźnia się na zajęcia (w semestrze nie ma więcej niż 10 usprawiedliwionych spóźnień i to tylko na swoje pierwsze zajęcia lekcyjne). -Systematycznie uczęszcza do szkoły, a wszystkie nieobecności ma usprawiedliwione. -W semestrze nie może otrzymać więcej niż 3 uwagi o braku zmiany obuwia. -Nosi stonowany strój, nie stosuje makijażu, nie żuje gumy podczas zajęć. - Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
-Wywiązuje się z obowiązku szkolnego (może mieć do 25 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze). -W semestrze nie spóźnił się na zajęcia więcej niż 15 razy. -Uczy się i pracuje w szkole na miarę swoich możliwości i warunków. -W ciągu semestru otrzymał nie więcej niż 5 uwag o niezmienianiu obuwia oraz nie więcej niż 10 pisemnych uwag o niewłaściwym zachowaniu. -Nie prowokuje kłótni, konfliktów i bójek. -Nie znęca się fizycznie lub psychicznie nad słabszymi. -Nie ulega nałogom i nie namawia do nich kolegów, szanuje mienie szkolne. -Uczeń umie przyznać się do błędu, podporządkowuje się uwagom i sugestiom nauczyciela. - Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
-Nie wywiązuje się z obowiązków ucznia; opuścił w semestrze powyżej 25 godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia, na lekcje przychodzi nieprzygotowany, bez wymaganych podręczników i zeszytów, przeszkadza w prowadzeniu zajęć. -Nie pracuje na miarę swoich możliwości i warunków. -Nie przestrzega zasad właściwego zachowania na uroczystościach, imprezach organizowanych przez szkołę. -W sposób niekulturalny odnosi się do osób starszych i do kolegów. -Niszczy podręczniki, mienie szkolne i społeczne oraz mienie kolegów. -Ulega nałogom i namawia do nich innych. -Wobec innych uczniów stosuje przemoc (kłótnie, bójki, szantaż, wyłudzanie, zastraszanie). -Bardzo często nie zmienia obuwia, nie nosi odpowiedniego stroju. -Swoim zachowaniem stwarza zagrożenie dla otoczenia. -Wszedł w konflikt z prawem. -Nie wykazuje chęci poprawy, mimo zastosowanych przez szkołę środków zaradczych. - Ocena zachowania w klasach I-III kształcenia zintegrowanego jest oceną opisową.
- W ocenianiu zachowania ucznia uwzględnia się jego:
- a)kulturę osobistą:
- okazywany szacunek nauczycielom, pracownikom szkoły i innym osobom,
- dbałość o kulturę słowa
- dbałość o zdrowie swoje i kolegów
- przestrzeganie higieny osobistej
- porządkowanie swojego miejsca pracy podczas zajęć i po lekcjach
- b)aktywność
- pomnażanie dorobku klasy i szkoły
- stwarzanie atmosfery życzliwości
- przeciwdziałanie przemocy i brutalności
- wypełnia obowiązki dyżurnego
- wytrwałość w pracy i nie zniechęcanie się napotykanymi trudnościami
- c)stosunek do obowiązków szkolnych
- przestrzeganie ustaleń władz szkolnych
- nie spóźnianie się na zajęcia
- przygotowywanie się do lekcji
- dbałość o estetykę zeszytów, książek i przyborów szkolnych
- przestrzeganie regulaminu klasy i szkoły
- Ocenę zachowania ucznia ustala wychowawca klasy uwzględniając opinię Rady Pedagogicznej i innych pracowników szkoły oraz zespołu klasowego uczniów.
- Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę i zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną jest ostateczna.
- Wychowawca klasy ustalając ocenę zachowania powinien ją krótko uzasadnić na prośbę ucznia lub rodzica(prawnego opiekuna).
- Ocena zachowania nie może mieć wpływu na: ocenę z zajęć edukacyjnych i promocję lub ukończenie szkoły
- Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej. Wychowawca jest zobowiązany poinformować uczniów o planowanych ocenach zachowania. W przypadku oceny nieodpowiedniej należy dodatkowo poinformować rodziców (prawnych opiekunów) w formie indywidualnego kontaktu lub listu poleconego.
- Uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do odwołania się od oceny zachowania zaproponowanej przez wychowawcę klasy.
- Ponownego ustalenia oceny zachowania dokonuje się na pisemną, umotywowaną prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), złożoną do dyrektora szkoły nie później niż 3 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
- Ustalenia oceny ucznia w takim przypadku dokonuje komisja powołana przez dyrektora szkoły w składzie:
- dyrektor szkoły - przewodniczący komisji
- wychowawca klasy - członek komisji
- wszyscy nauczyciele uczący ucznia - członkowie komisji
- W posiedzeniu komisji na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) z głosem doradczym mogą uczestniczyć:
- przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego
- przedstawiciel Rady Klasowej Rodziców
- Decyzja o ocenie zachowania ucznia jest podejmowana po:
- Wysłuchaniu uwag nauczycieli uczących oraz osób uczestniczących w posiedzeniu z głosem doradczym
- W wyniku głosowania jawnego zwykłą większością głosów
- Komisja, o której mowa powyżej może podwyższyć lub pozostawić bez zmian ocenę zachowania zaproponowaną przez wychowawcę. Ustalona ocena zachowania jest ostateczna.
- Z przeprowadzonego posiedzenia komisja sporządza protokół, zawierający:
- skład komisji
- termin posiedzenia
- ustaloną ocenę zachowania z pełną motywacją
- Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
- Ucznia klasy I-III szkoły podstawowej można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
- Badanie wyników nauczania z poszczególnych zajęć edukacyjnych odbywa się, co najmniej raz w roku szkolnym. Harmonogram badań wyników jest ustalony we wrześniu i podawany do wiadomości uczniów i rodziców. Badania wyników są poddawane wnikliwej analizie, wyciągane są z nich wnioski do pracy z danym zespołem klasowym.
- Promocję z wyróżnieniem otrzymuje uczeń, który z obowiązkowych zajęć edukacyjnych osiągnął średnią ocen powyżej 4,75 oraz otrzymał, co najmniej dobrą ocenę z zachowania.
- O przyznaniu nagrody książkowej na zakończenie roku szkolnego decyduje wychowawca klasy.
- Po zakończeniu każdego roku szkolnego wyciągane są wnioski z oceniania szkolnego i mogą być wprowadzane zmiany do systemu.
- Uczniowie klas szóstych piszą obowiązkowy sprawdzian w terminie ustalonym przez MENiS.
WSO jest opracowany zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przy opracowaniu brał udział zespół nauczycieli w składzie:
- Alicja Jabłońska
- Bogumiła Pochylczuk
- Małgorzata Krasowska
WSO został zaopiniowany przez wszystkie organy szkoły. Służy do opracowywania szczegółowych przedmiotowych systemów oceniania. |