Działa tylko w IE - sorry!    
     

Szkolny program koła turystycznego
dla II etapu kształcenia (klasy IV-VI)

mgr Ewa Lubiszewska


Informacje o autorze programu

Mgr Ewa Lubiszewska - nauczycielka matematyki w Szkole Podstawowej Nr 21 Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 5 w Grudziądzu, 15-letni staż pracy, ukończyła studia podyplomowe z matematyki i informatyki. Egzaminator Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku. Ukończyła wiele form doskonalących i dokształcających. Uczniowie, których uczy odnoszą sukcesy w konkursach przedmiotowych, Kangur, Liga Zadaniowa.

Pasjonuje się turystyką pieszą. Od momentu rozpoczęcia pracy w szkole, próbowała zaszczepić ją wśród dzieci i młodzieży. Od dwóch lat jest opiekunem Koła Turystycznego. Otrzymała podziękowanie za szczególne zaangażowanie w upowszechnieniu turystyki oraz aktywnego spędzania czasu z młodzieżą szkolną w celu poznania historii naszego regionu i Polski od Wydziału Oświaty i Wychowania Urzędu Miejskiego w Grudziądzu.

WSTĘP

Problematyka poznania swego kraju podjęta została już przez Komisję Edukacji Narodowej w latach 1773-1794. Już wówczas współpracownik tej Komisji - Józef Minasowicz tak powiedział: "Świat takich nauczycieli chwalił i chwali, którzy ucząc chodzili, a chodząc nauczali"Wieloletnie doświadczenia ze współpracy z dziećmi i młodzieżą stały się dla mnie motywacją do prowadzenia Koła Turystycznego i opracowania Szkolnego Programu Koła Turystycznego. Krajoznawstwo, stanowiąc kompleksową wiedzę o kraju, jest swoistą szkołą wychowania patriotycznego. Jego naczelnym zadaniem jest budowanie dumy narodowej z przeszłości kraju, jego obecnych osiągnięć i perspektyw na przyszłość.

Opracowany program ma spełniać funkcję pomocniczą w realizacji ścieżek międzyprzedmiotowych. Jest niezwykle ważne, aby dzieci w wieku 10-13 lat dostrzegały związki pomiędzy nauką a innymi dziedzinami życia kulturalnego. Zainteresowania uczniów pozwoliły mi na umieszczenie w programie takich treści, które uwzględniałyby ich potrzeby w dążeniu do poznania siebie, kolegów, najbliższej okolicy, miasta i regionu.

I. CELE EDUKACYJNE

  1. Poznawczo-kształcące
    • Poznanie dziedzictwa kulturowego własnego miasta, regionu pod kątem zabytków i innych ciekawych miejsc.
    • Wzbudzanie zainteresowania własnym regionem z perspektywy tradycji, współczesności i przyszłości.
    • Wyposażenie uczniów w wiadomości niezbędne do uprawiania różnych dyscyplin turystyki np. pieszej, rowerowej.
    • Łączenie wiedzy zdobytej w szkole na lekcjach z praktyką np. posługiwanie się mapą, rozstawianie namiotu, rozpalanie ogniska itp.
    • Świadome ukierunkowanie wycieczek turystyczno-krajoznawczych na powtórzenie i pogłębienie wiedzy już posiadanej.
    • Rozwój zdolności obserwacyjnych i dostrzeganie zjawisk przyczynowo-skutkowych.
    • Poznanie sposobów aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu.
    • Opanowanie przez uczniów wiadomości na temat bezpieczeństwa i higieny w czasie różnych imprez turystycznych oraz udzielania pierwszej pomocy.
  2. Wychowawcze
    • Rozwijanie zamiłowania do turystyki i czynnego wypoczynku.
    • Kształtowanie osobowości poprzez ukazywanie wartości wynikających z przebywania w świecie przyrody i kultury.
    • Zaspokajanie potrzeb kulturalnych, budowanie wrażliwości i poczucia piękna, dążenie do rozwoju emocjonalnego i estetycznego.
    • Kształtowanie emocjonalnych postaw przywiązania do kraju ojczystego, do dziedzictwa kulturowego własnego regionu.
    • Poszanowanie symboli narodowych.
    • Uczulenie na problem ochrony środowiska naturalnego, szczególnie obszarów leśnych.
    • Integracja dzieci i młodzieży z różnych typów szkól, a w szczególności miasta Grudziądza i gmin sąsiadujących.
    • Tworzenie postaw otwartych na współdziałanie w ramach grupy i kulturę bycia.
  3. Sportowo-zdrowotne
    • Propagowanie wysiłku fizycznego przy różnych czynnościach w czasie imprez turystycznych np. marsze, biegi.
    • Kształtowanie sprawności fizycznej poprzez np. jazdę na rowerze.
    • Zachęcanie do współzawodnictwa np. w ramach zabaw, gier rekreacyjnych i marszach na orientację.
    • Propagowanie spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu.
    • Kształtowanie prawidłowej sylwetki młodych ludzi.
    • Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych.

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

III. PROCEDURY OSIĄGANIA ZAŁOŻONYCH CELÓW

Osiąganie założonych celów będzie możliwe poprzez:

  1. Koło Turystyczne:
    • ustalenie terminu zajęć koła
    • przyjęcie nowych członków
    • omawianie treści kształcenia na zajęciach teoretycznych
  2. Imprezy turystyczne w dni wolne od nauki szkolnej:
    • rajdy piesze po rodzinnym mieście i okolicy
    • imprezy na orientację
    • wycieczki rowerowe
    • popularne wycieczki krajoznawcze
  3. Zajęcia praktyczne członków koła:
    • posługiwanie się mapą
    • wyznaczanie azymutu za pomocą busoli
    • rozstawianie namiotu na boisku szkolnym
    • pierwsza pomoc przedmedyczna
  4. Nauka piosenek w czasie zajęć koła.
  5. Biwaki jedno- lub wielodniowe np. Kuchnia, Małe Czarne:
    • klasowe
    • członków koła
  6. Kuligi:
    • klasowe
    • członków koła
  7. Jednodniowe wycieczki dydaktyczne:
    • klasowe
    • członków koła
  8. Wielodniowe wycieczki krajoznawcze lub krajoznawczo-turystyczne:
    • klasowe
    • członków koła
  9. Popularyzowanie na forum szkoły działalności turystycznej dzieci i młodzieży:
    • ekspozycje na tablicy szkolnego Koła Turystycznego
    • prezentacja komputerowa Koła Turystycznego w pracowni informatycznej
  10. Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi z miasta i regionu.
  11. Stworzenie uczniom warunków do samodzielnego działania na rzecz własnego środowiska.
  12. Organizowanie imprez turystycznych lokalnych oraz współpraca z kołami turystycznymi działającymi w regionie.

Metody pracy:

  • Metody aktywizujące do poszukiwania, zbierania i prezentowania materiałów na dany temat, praca badawcza
  • Udział uczniów w przygotowaniu wystaw, gazetek, folderów o własnym regionie
  • Prowadzenie zajęć w terenie, organizowanie rajdów, wycieczek, spotkań z ciekawymi ludźmi, wyjść do muzeów na wystawy okolicznościowe

IV. OPIS ZAŁOŻONYCH OSIĄGNIĘĆ UCZNIA

Uczeń powinien:

  • odnajdywać w kulturze rodzimej i regionalnej źródeł wartości
  • wykazać się znajomością historii Polskiego Towarzystwa Turystyczno - Krajoznawczego
  • wymieniać zabytki Grudziądza i okolic
  • wymienić ścieżki dydaktyczne w okolicach Grudziądza
  • nazywać i wskazywać pomniki, tablice związane ze sławnymi ludźmi
  • wykazywać się znajomością mapy i znaków topograficznych
  • obliczać i wyznaczać azymut przy pomocy busoli
  • integrować się z bracią turystyczną
  • uczestniczyć we wszelkich imprezach turystycznych
  • rozstawiać namiot i znać zasady konserwacji namiotu
  • rozpoznawać zagrożenia wynikające z zachowań własnych i innych ludzi oraz szukania pomocy
  • bezpiecznie poruszać się po drogach publicznych i korzystać ze środków transportu
  • dbać o zdrowie, higienę, porządek i czystość najbliższego otoczenia

METODY OCENY OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW

  • samoocena uczniów
  • dyplomy i nagrody za udział w konkursach
  • pochwały na forum klasy, szkoły, np. podczas apelu
  • wzmianki w prasie lokalnej
  • wystawy prac w gablocie informacyjnej
  • przedstawienia: scenki i piosenki
  • formułowanie oceny opisowej na potrzeby wychowawcy klasy, który uwzględni ją przy wystawianiu oceny zachowania (w oparciu o arkusze obserwacji)

ŚRODKI WYKORZYSTYWANE W REALIZACJI PROGRAMU

  • prezentacja komputerowa Koła Turystycznego na stronie internetowej
  • gablota szkolnego Koła Turystycznego
  • zdjęcia z różnych imprez turystycznych
  • książki, foldery, przewodniki turystyczne
  • mapy turystyczne
  • busole
  • mapy topograficzne
  • sprzęt turystyczny
  • kronika Koła Turystycznego

V. EWALUACJA

Przez cały okres realizacji programu będzie prowadzone monitorowanie i ocenianie wysiłków ucznia, stopnia opanowania wiedzy i umiejętności posługiwania się nią.

Ocenianie ma na celu wspieranie ucznia w kierunku zainteresowania się dziedzictwem kulturowym własnego regionu.

Uczniowie powinni również wykazać większe od przeciętnej zaangażowanie w działalność społeczną na rzecz szkoły i środowiska, np. przygotowanie apeli i uroczystości związanych z krajoznawstwem i turystyką.

Swoją postawą i zaangażowaniem powinni stanowić wzór do naśladowania dla innych uczniów.

VI. UWAGI KOŃCOWE

Realizacja przedstawionego programu ma szerokie walory dydaktyczno-wychowawcze dzięki postawionym celom.

Rozbudza i rozwija zainteresowania uczniów pozwalając na podejmowanie różnych form aktywności w czasie wolnym.

Program ten przez zawarte w nim treści wzmacnia i rozwija takie cechy jak: ciekawość, żądza wiedzy, radość z obcowania z przyroda, chęć eksperymentowania, gotowość do poszukiwania i przyjmowania nowych idei, poczucie godności i szacunek dla innych. Jest formą pracy z wszystkimi uczniami: zdolnymi i mającymi trudności w nauce. Wpływa więc na podniesienie jakości pracy szkoły.

BIBLIOGRAFIA

  1. Turystyka i krajoznawstwo w szkole - Poradnik - ZG PTTK, Warszawa 2002
  2. Krajoznawstwo i turystyka w szkole - WSiP, Warszawa 1985