Rozpoczynając pracę w Publicznym Gimnazjum w Wołczynie, zastanawiałem się nad wyborem testu sprawności fizycznej. Umiejętności, wiadomości i sprawność fizyczna ucznia powinny podlegać kontroli. Poziom sprawności fizycznej jest pozytywnym miernikiem oceny stanu biologicznego młodzieży. Ocena wyrażona stopniem z poziomu sprawności fizycznej nie może mieć decydującego wpływu na ocenę z wychowania fizycznego. Powinna stanowić ważny element diagnozy i prognozy. Wyniki z poszczególnych prób wchodzących w skład testu powinny być sygnałem dla nauczyciela, uczniów i rodziców co do dalszych działań na rzecz podnoszenia na wyższy poziom sprawności fizycznej. Są także sygnałem ostrzegawczym w wyniku ich radykalnego obniżenia. Wybierając test musimy sobie odpowiedzieć na pytania: - Co mamy zamiar zmierzyć?
- Jakie są cele i zadania realizowanego programu?
- Co zamierzamy osiągnąć przez wychowanie fizyczne?
- Jakie środki, metody i formy zastosujemy?
- Jakie testy mi w tym pomogą i udowodnią, że zamierzony cel jest do osiągnięcia?
Testy sprawności fizycznej, które brałem pod uwagę: Test sprawności motorycznej Denisiuka- -bieg na dystansie 30m (kl. I-III), 40m (kl. IV), 60m (kl. V i powyżej)
- -bieg z przewrotem na materacu
- -rzut piłką lekarską znad głowy z miejsca (1kg - kl. I-IV, lub 2kg - kl. V i powyżej)
- -skok dosiężny lub skok w dal z miejsca
- -przysiady z wyrzutem nóg w czasie 30s (dla dziewcząt) lub 60s (dla chłopców), lub bieg na dystansie 300m.
Test sprawności fizycznej Zuchory- -bieg sprinterski w miejscu (10s),
- -skok w dal z miejsca,
- -zwis na ramionach,
- -skłon tułowia w dół,
- -bieg ciągły,
- -przemachy poprzeczne nóg.
Międzynarodowy test sprawności fizycznej- -bieg na dystansie 50m ze startu wysokiego,
- -skok w dal z miejsca,
- -bieg na dystansie 600m (chł. i dz. do 11 lat), 800m (dz. od 12 lat) lub 1000m (chł. od 12 lat),
- -pomiar siły dynamometrem,
- -podciąganie się na drążku (chł. od 12 lat) lub zwis na ugiętych rękach (dz. i chł. do 11 lat),
- -bieg wahadłowy 4 x 10m,
- -siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30s,
- -skłon tułowia w dół.
Eurofit- -postawa równoważna na jednej nodze
- -taping rękami (50x),
- -w siadzie prostym skłon dosiężny w przód,
- -skok w dal z miejsca,
- -zaciskanie ręki (dynamometr),
- -z leżenia tyłem siady w czasie 30s,
- -zwis o ugiętych ramionach,
- -bieg wahadłowy 10x5m.
Test sprawności fizycznej Chromińskiego- -bieg na dystansie 20, 40 lub 60m,
- -rzut piłką lekarską 1, 2 lub 3kg oburącz w tył ponad głową,
- -trucht za liderem lub bieg ciągły 600m (dla dziewcząt) i 1000m (dla chłopców).
Pracując od 1982 roku w szkole podstawowej korzystałem z wielu dostępnych testów. Miałem możliwość poznać ich słabe i mocne strony. Obserwowałem reakcje uczniów na poszczególne rodzaje prób. Znakomitym testem dla uczniów z klas młodszych okazał się test sprawności motorycznej Denisiuka. Bardzo prosty i chętnie wykonywany przez najmłodszych. W połowie lat osiemdziesiątych w szkołach pojawił się test sprawności motorycznej opracowany przez dr Z. Chromińskiego, badający zdolności motoryczne: szybkość, siłę, wytrzymałość. Wprowadziłem go do realizacji. Po początkowym oporze ze strony uczniów, test ten został zaakceptowany i wszedł na stałe jako test obowiązujący. Bardzo trafnie ocenia rozwój sprawności zmieniającej się z wiekiem i dojrzewaniem biologicznym młodzieży. Ułatwia świadome kierowanie rozwojem zdolności motorycznych w procesie szkolnego wychowania fizycznego. Mając doświadczenie ze szkoły podstawowej, postanowiłem kontynuować przeprowadzanie tego testu także w gimnazjum. Został on jednak zmodyfikowany w związku z wprowadzeniem nowej skali ocen. Uwagi metodyczno-organizacyjne testu sprawności motorycznej Chromińskiego- test powinien być przeprowadzany na początku i na końcu roku szkolnego
- sprawdzian musi być poprzedzony nauczaniem techniki wykonania poszczególnych prób testu (technika startu niskiego, technika rzutu piłką, przygotowanie wytrzymałościowe)
- test należy przeprowadzić w ciągu jednego dnia w następującej kolejności: bieg 60m, rzut piłką, bieg wytrzymałościowy
- poszczególne próby testu przeprowadzać zgodnie z przepisami lekkoatletycznymi
- przy próbach biegowych dopuszcza się start w kolcach
- warunkiem dopuszczenia ucznia do udziału w teście jest dobry stan zdrowia i systematyczny udział w zajęciach wychowania fizycznego
|