TEMAT: Walory artystyczne "Sonetów krymskich" Adama Mickiewicza CELE: - Poznawcze:
- - sonety A. Mickiewicza;
- - biografia A. Mickiewicza;
- - fragment Odczytu Noblowskiego Wisławy Szymborskiej.
- Kształcące:
- - umiejętność analizowania utworów lirycznych;
- - wyszukiwanie w utworze środków stylistycznych (porównanie, metafora, epitet, hiperbola, onomatopeja, animizacja);
- - znajomość budowy sonetu.
- Wychowawcze:
- - miłość i poszanowanie dla ojczyzny;
- - szacunek dla wartości narodowych (twórczość Adama Mickiewicza).
METODY: - Wykład.
- Pogadanka.
- Dyskusja.
- Praca z tekstem.
ŚRODKI I POMOCE DYDAKTYCZNE: - tablica, kreda, tabela narysowana przed lekcją na tablicy, wykres służący do analizy utworów, podręcznik S. Makowskiego "Romantyzm", odbite na xero teksty: "Cisza morska" i "Żegluga" A. Mickiewicza (tych utworów nie ma w podręczniku), wydrukowane na paskach cytaty z Odczytu Noblowskiego W. Szymborskiej.
CZAS: - 1 lub 2 godziny lekcyjne (w zależności od tempa pracy uczniów).
TOK LEKCJI:- Część wstępna 10 minut.
- Powtórzenie wiadomości na temat II-go etapu życia i twórczości A. Mickiewicza.
- Nauczyciel zadaje pytania, uczniowie odpowiadają:- 1)Jakie wydarzenia spowodowały wyjazd A. Mickiewicz do Rosji?
- 2)W którym roku wyjechał do Rosji?
- 3)Jaką nazwę nosi ten etap życia i twórczości A. M.?
- 4)Jak wyglądało życie A. M. na zesłaniu?
- 5)Gdzie udał się w 1825 r.?
- 6)Z kim i w jakim celu podróżował po Półwyspie Krymskim?
- Nauczyciel informuje uczniów, iż pod wpływem tych wycieczek poeta napisał cykl 18 sonetów, w których opisał swoje uczucia, doznania, tęsknotę za krajem i piękno wschodniej przyrody.
- Pytania nauczyciela:
- 1)Gdzie i kiedy narodził się sonet?
- 2)Kto przed Adamem Mickiewiczem tworzył sonety?
- 3)Jak zbudowany jest sonet?
- Część zasadnicza 30 minut.
- Nauczyciel głośno czyta sonet "Stepy akermańskie".
- Uczniowie wraz z nauczycielem odpowiadają (jednocześnie notując w zeszytach) na pytania widniejące na wykresie wiszącym na tablicy.
- W czasie analizy utworu uczniowie zauważają, iż:
- 1)nastrój wiersza jest odzwierciedleniem uczuć tęskniącego za ukochaną ojczyzną poety;
- 2)wpływ na psychikę podmiotu lirycznego ma pora doby;
- 3)niezwykłość metafor opisujących step.
- Nauczyciel informuje uczniów, że poeta płynąc po Morzu Czerwonym przeżył sztorm. Pod wpływem tego przeżycia powstał "Tryptyk morski"- trzy sonety o tematyce morskiej.
- Głośne odczytanie przez nauczyciela utworów: "Cisza morska", Żegluga" i "Burza".
- Teraz uczniowie przerysowują do zeszytów tabelę znajdującą się na tablicy. W tym czasie nauczyciel roznosi uczniom paski z cytatem pochodzącym z przemówienia noblowskiego Wisławy Szymborskiej.
| "Cisza morska" | "Żegluga" | "Burza" | Woda | | | | Wiatr | | | | Statek | | | | Żagle i liny | | | | Majtek | | | | Pasażerowie | | | | Pielgrzym | | | | Dźwięki | | | | Nastrój | | | |
- Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wyszukują w tekście sonetów odpowiednie fragmenty, które głośno odczytują i uzupełniają tabelę np.: "Cisza morska" - woda - spokojna, nie porusza się, itd.
- Nauczyciel pyta, jakie środki stylistyczne zastosował poeta w omówionych utworach (uczniowie wyszukują je w tekście).
Uczniowie powinni znaleźć: porównanie, metaforę, epitet, hiperbolę, onomatopeję, animizację.
- Zakończenie i podsumowanie lekcji 10 minut.
- Nauczyciel prosi, aby uczniowie w pięciu zdaniach zapisali wniosek, co powoduje, iż sonety Adama Mickiewicza są wyjątkowymi utworami.
- Trzech uczniów głośno odczytuje swoją notatkę.
- Praca domowa:
Nauczyciel informuje, iż uczniowie mają w domu napisać krótką pracę na temat omówionych sonetów, rozwijając myśl zawartą w cytacie z Odczytu Noblowskiego Wisławy Szymborskiej: "W języku poezji, gdzie każde słowo się waży, nic już zwyczajne i normalne nie jest. Żaden kamień i żadna chmura."
|