Działa tylko w IE - sorry!    
     

Walory artystyczne "Sonetów krymskich" Adama Mickiewicza

mgr Małgorzata Alinowska


TEMAT: Walory artystyczne "Sonetów krymskich" Adama Mickiewicza

CELE:

  1. Poznawcze:
    - sonety A. Mickiewicza;
    - biografia A. Mickiewicza;
    - fragment Odczytu Noblowskiego Wisławy Szymborskiej.
  2. Kształcące:
    - umiejętność analizowania utworów lirycznych;
    - wyszukiwanie w utworze środków stylistycznych (porównanie, metafora, epitet, hiperbola, onomatopeja, animizacja);
    - znajomość budowy sonetu.
  3. Wychowawcze:
    - miłość i poszanowanie dla ojczyzny;
    - szacunek dla wartości narodowych (twórczość Adama Mickiewicza).

METODY:

  1. Wykład.
  2. Pogadanka.
  3. Dyskusja.
  4. Praca z tekstem.

ŚRODKI I POMOCE DYDAKTYCZNE:

tablica, kreda, tabela narysowana przed lekcją na tablicy, wykres służący do analizy utworów, podręcznik S. Makowskiego "Romantyzm", odbite na xero teksty: "Cisza morska" i "Żegluga" A. Mickiewicza (tych utworów nie ma w podręczniku), wydrukowane na paskach cytaty z Odczytu Noblowskiego W. Szymborskiej.

CZAS:

1 lub 2 godziny lekcyjne (w zależności od tempa pracy uczniów).

TOK LEKCJI:

  1. Część wstępna 10 minut.
    1. Powtórzenie wiadomości na temat II-go etapu życia i twórczości A. Mickiewicza.
      - Nauczyciel zadaje pytania, uczniowie odpowiadają:
      1)Jakie wydarzenia spowodowały wyjazd A. Mickiewicz do Rosji?
      2)W którym roku wyjechał do Rosji?
      3)Jaką nazwę nosi ten etap życia i twórczości A. M.?
      4)Jak wyglądało życie A. M. na zesłaniu?
      5)Gdzie udał się w 1825 r.?
      6)Z kim i w jakim celu podróżował po Półwyspie Krymskim?
    2. Nauczyciel informuje uczniów, iż pod wpływem tych wycieczek poeta napisał cykl 18 sonetów, w których opisał swoje uczucia, doznania, tęsknotę za krajem i piękno wschodniej przyrody.
    3. Pytania nauczyciela:
      1)Gdzie i kiedy narodził się sonet?
      2)Kto przed Adamem Mickiewiczem tworzył sonety?
      3)Jak zbudowany jest sonet?
  2. Część zasadnicza 30 minut.
    1. Nauczyciel głośno czyta sonet "Stepy akermańskie".
    2. Uczniowie wraz z nauczycielem odpowiadają (jednocześnie notując w zeszytach) na pytania widniejące na wykresie wiszącym na tablicy.
    3. W czasie analizy utworu uczniowie zauważają, iż:
      1)nastrój wiersza jest odzwierciedleniem uczuć tęskniącego za ukochaną ojczyzną poety;
      2)wpływ na psychikę podmiotu lirycznego ma pora doby;
      3)niezwykłość metafor opisujących step.
    4. Nauczyciel informuje uczniów, że poeta płynąc po Morzu Czerwonym przeżył sztorm. Pod wpływem tego przeżycia powstał "Tryptyk morski"- trzy sonety o tematyce morskiej.
    5. Głośne odczytanie przez nauczyciela utworów: "Cisza morska", Żegluga" i "Burza".
    6. Teraz uczniowie przerysowują do zeszytów tabelę znajdującą się na tablicy. W tym czasie nauczyciel roznosi uczniom paski z cytatem pochodzącym z przemówienia noblowskiego Wisławy Szymborskiej.
       
        "Cisza morska" "Żegluga" "Burza"
      Woda      
      Wiatr      
      Statek      
      Żagle i liny      
      Majtek      
      Pasażerowie      
      Pielgrzym      
      Dźwięki      
      Nastrój      

       
    7. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wyszukują w tekście sonetów odpowiednie fragmenty, które głośno odczytują i uzupełniają tabelę np.: "Cisza morska" - woda - spokojna, nie porusza się, itd.
    8. Nauczyciel pyta, jakie środki stylistyczne zastosował poeta w omówionych utworach (uczniowie wyszukują je w tekście).
      Uczniowie powinni znaleźć: porównanie, metaforę, epitet, hiperbolę, onomatopeję, animizację.
  3. Zakończenie i podsumowanie lekcji 10 minut.
    1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie w pięciu zdaniach zapisali wniosek, co powoduje, iż sonety Adama Mickiewicza są wyjątkowymi utworami.
    2. Trzech uczniów głośno odczytuje swoją notatkę.
    3. Praca domowa:
      Nauczyciel informuje, iż uczniowie mają w domu napisać krótką pracę na temat omówionych sonetów, rozwijając myśl zawartą w cytacie z Odczytu Noblowskiego Wisławy Szymborskiej: "W języku poezji, gdzie każde słowo się waży, nic już zwyczajne i normalne nie jest. Żaden kamień i żadna chmura."