Konspekt lekcji z fizyki dla klasy III LOTemat: Wyznaczanie ogniskowej soczewki skupiającej. Cele: - kształcenia
- wiadomości - uczeń:
- zna pojęcia: źródło światła, promień świetlny, kąt padania i załamania, soczewka, ognisko i ogniskowa, obraz rzeczywisty i pozorny
- wie, co to znaczy, że soczewka jest skupiająca lub rozpraszająca
- zna prawo załamania
- zna i rozumie równanie soczewki
- zna pojęcie arkusz kalkulacyjny
- wie, że arkusz kalkulacyjny może służyć uczniowi także na lekcjach fizyki
- umiejętności - uczeń potrafi:
- przeprowadzić demonstrację zjawiska załamania światła
- narysować konstrukcję powstawania obrazów w soczewkach
- wyznaczyć doświadczalnie w jaki sposób odległość y obrazu od soczewki zależy od odległości x przedmiotu od soczewki, zapisać wyniki w tabelce i narysować wykres zależności
- rozwiązywać typowe zadania rachunkowe i problemy z optyki
- wprowadzać dane do arkusza
- formatować tabelę danych
- wykonać wykres
- formatować wykres
- analizować dane na wykresie
- wychowania - uczeń:
- starannie i dokładnie wykonuje obliczenia i sporządza wykresy
- jest zaangażowany w zdobywanie wiedzy i doskonalenie własnego sposobu uczenia się
Korelacja międzyprzedmiotowa - matematyka - uczeń zna: - wzór i wykres funkcji liniowej i funkcji odwrotnej
- pojęcie współczynnik kierunkowy prostej
Metoda Forma pracy - praca z całą klasą oraz praca indywidualna w pracowni komputerowej
Środki dydaktyczne - ława optyczna, komputer z oprogramowaniem: arkusz kalkulacyjny Excel
Czas trwania: 2 godziny lekcyjne Przebieg lekcji:- Czynności organizacyjne.
- Przypomnienie wiadomości o zjawisku załamania i soczewkach.
- Określenie celu lekcji.
- Omówienie sposobu przeprowadzenia doświadczenia, w którym wyznaczymy ogniskową soczewki skupiającej.
- Wykonanie doświadczenia i zapisanie jego wyników w tabeli.
- Wykonanie obliczeń i narysowanie wykresów zależności 1/x(1/y) oraz y(x).
- Określenie, jakim funkcjom matematycznym odpowiadają otrzymane wykresy, i jak z wykresu pierwszego można obliczyć ogniskową soczewki.
- Wprowadzenie danych doświadczalnych do arkusza kalkulacyjnego i narysowanie wykresów y(x) oraz 1/y(1/x).
- Zadanie pracy domowej - porównaj wartość ogniskowej obliczonej na podstawie wyników doświadczenia z odczytaną z wykresu.
|