Działa tylko w IE - sorry!    
     

Projekt praktycznego wykorzystania
umiejętności matematycznych "Sakiewka"

Renata Simińska


Wstęp

Opanowanie umiejętności matematycznych jest jednym z ważniejszych zadań stojących przed uczniem. Jest to nieodzowny element dorosłego życia każdego człowieka. Dlatego pedagodzy dużo wysiłku wkładają w przekazanie wiedzy matematycznej dzieciom już od najmłodszych lat szkolnych.

W klasie II, której byłam wychowawczynią zauważyłam, że uczniowie mają kłopoty ze sprawnym wykonywaniem obliczeń matematycznych. Podjęte środki zaradcze w postaci zwiększenia liczby atrakcyjnych zadań, gier i zabaw dydaktycznych nie zawsze przynosiły efekt. Część uczniów nadal przystępowała do rozwiązywania zadań matematycznych niechętnie, przeczuwając, że sprawią im one trudności. Konieczne było znalezienie odpowiednich metod i form pracy, tak by problem naprawić. Uznałam, że otwarcie z klasą sklepiku szkolnego może być dobrym rozwiązaniem, gdyż będzie wymagało od uczniów sprawnego liczenia, a przy okazji dostarczy radości i zabawy.

Cele

  1. Umiejętność stosowania obliczeń matematycznych w praktyce
  2. Wdrażanie do odpowiedzialności
  3. Oszczędzanie
  4. Propagowanie postaw przedsiębiorczości

Etapy działań

  1. Przedstawienie pomysłu rodzicom.
  2. Ustalenie wysokości funduszu założycielskiego.
  3. Rozmowy z właścicielami sklepów i dostawcami.
  4. Wybranie odpowiedniego - bezpiecznego miejsca w szkole.
  5. Przydział zadań uczniom i ustalenie odpowiedzialnych.
  6. Opracowanie zasad sprzedaży.
  7. Uświadomienie celu prowadzenia sklepiku szkolnego.
  8. Otwarcie.

Uwagi o realizacji

Sklepik jest prowadzony przez kolejnych uczniów klasy II. Głównymi klientami jest społeczność uczniowska budynku szkolnego zajmowanego przez klasy młodsze. Codzienny utarg dzieci deponują u nauczyciela, który z kolei wpłaca go na klasową książeczkę SKO. Zyski przeznaczone będą na dofinansowanie wycieczki w góry.

Ewaluacja

Sprawdzian końcoworoczny badający opanowanie umiejętności.

Sprawozdane z realizacji projektu praktycznego wykorzystania
umiejętności matematycznych "SAKIEWKA"

Głównym założeniem projektu edukacyjnego "Sakiewka" było wyrobienie u uczniów umiejętności sprawnego liczenia i wykorzystania tych umiejętności w praktyce. Było to działanie celowe, spowodowane trudnościami w zakresie matematyki u uczniów klasy II. Projekt "Sakiewka" miał w zabawowej formie ułatwić dzieciom zrozumienie pojęć matematycznych.

Uczniom główny cel projektu nie był uświadomiony z uwagi na możliwość zniechęcenia i utraty atrakcyjności pomysłu. Dla dzieci miała to być forma zarobkowania i gromadzenia funduszy na dwudniową wycieczkę w góry.

Korzyści płynące z projektu były duże:

  1. Wprawa w dokonywaniu obliczeń
  2. Znajomość elementarnych pojęć z ekonomii
  3. Ukierunkowanie zainteresowań w kierunku przedsiębiorczości
  4. Wzrost samooceny i odpowiedzialności

Po zdiagnozowaniu problemu i podjęciu prób rozwiązania go przystąpiłam do prac przygotowawczych. Polegały one na ustaleniu z rodzicami planu działania i wysokości funduszu założycielskiego. Następnie przedstawiłam pomysł dzieciom, które przyjęły go entuzjastycznie. Znaleźliśmy odpowiednie miejsce w szkole, szafę, regał, ladę. Dzieci przyozdobiły półki, kolorowym papierem. Ustaliłam ze sprzedawcą jednego z miejscowych sklepów, że po atrakcyjnych cenach będzie odsprzedawał nam towar, ale będziemy go sami odbierać. Drugim dostawcą był cukiernik z sąsiedniej miejscowości, który codziennie przywoził do szkoły świeże drożdżówki. Rozpoczęliśmy pracę. Asortyment w sklepiku, który przyjął nazwę "Sakiewka" był dostosowany do potrzeb dzieci. Były to głównie artykuły szkolne, maskotki oraz słodycze i napoje. Codziennie uczniowie sprzedający przynosili mi pieniążki, a ja raz w tygodniu rozliczałam się z dostawcami. To co zarobiliśmy inwestowaliśmy w nowy towar lub wpłacaliśmy na książeczkę SKO. Dzieci starały się być bardzo uważne w liczeniu pieniążków, niemniej bywały przypadki kiedy sumy nie zgadzały się. Były to jeszcze małe dzieci i dopiero uczyły się samodzielności, zatem błędy były usprawiedliwione i należało je wliczyć w koszty. Z przyjemnością obserwowałam, z jakim przejęciem zajmują się sklepikiem, jak systematycznie przynoszą i układają towar. Jeszcze większą radość sprawiły mi wyniki sprawdzianów pod koniec roku szkolnego. Widać było wyraźną poprawę w tempie i poprawności obliczeń. Pomysł sklepiku szkolnego, tak przypadł do gustu dzieciom, że kontynuowaliśmy jego prowadzenie w następnym roku. W klasie II dofinansowaliśmy pieszą wycieczkę z noclegami w 30%, natomiast w klasie III pieniążki przeznaczyliśmy na urządzenie zabawy klasowej oraz upominki dla każdego ucznia na zakończenie roku szkolnego.

Dużą pomoc ofiarowali nam miejscowi sprzedawcy. Często udostępniali towar po bardzo atrakcyjnych cenach, a czasami nawet czynili darowizny. Stworzenie sklepiku szkolnego daje duże możliwości nauczycielowi oddziaływania na uczniów, skierowania ich aktywności na właściwe tory. Polecam tę formę pracy z dziećmi innym pedagogom, bo choć wymaga ono dodatkowego zaangażowania, to rezultaty jakie daje są ogromne.