Działa tylko w IE - sorry!    
     

Moja wymarzona rodzina

mgr Małgorzata Raczycka-Sieniawska


Godzina wychowawcza

Temat: Moja wymarzona rodzina

  1. Przed tymi zajęciami powinna odbyć się pogadanka z pielęgniarką na temat dojrzewania dziewcząt i chłopców.
  2. Na języku polskim dzieci powinny napisać pracę pisemną na temat związany ze swoją wymarzoną rodziną.

Cele lekcji:

  1. Wychowanie w szacunku do samego siebie i innych.
  2. Uświadomienie odpowiedzialności za życie własne i innych - rodziny.
  3. Budzenie odpowiedzialności za swoje postępowanie.
  4. Pokazanie skutków różnych zachowań ludzi w rodzinie.
  5. Uświadomienie uczniom potrzeby istnienia silnej więzi między dziećmi i rodzicami opartej na szczerości i zaufaniu.

Środki dydaktyczne:

  1. Duże arkusze papieru.
  2. Kolorowe flamastry (kolory jasne i ciemne).
  3. Dowolne znaczki do podziału na grupy drogą losowania np. trójkąty, kwadraty, koła itd.
  4. Kolorowe koła (jasne kolory).
  5. Fotografie najbliższej rodziny.

Czas trwania zajęć: 45 min.

Metoda: drama wychowawcza

Tok lekcji

Zajęcia odbywają się w dowolnym pomieszczeniu, uczniowie siedzą w kręgu na krzesłach, wykładzinie, materacach.

  1. Przypomnienie punktów kontraktu (umowa między uczniami, a prowadzącym obowiązująca podczas zajęć), lub stworzenie nowego kontraktu.
     
  2. Pogadanka nawiązująca do poprzednich tematów związanych z rodziną z wychowania prorodzinnego i języka polskiego.
     
  3. Burza mózgów:
    Wieszamy 2 arkusze papieru.
    1. na 1 arkuszu uczniowie wpisują wszystko, co kojarzy im się ze szczęśliwą rodziną np. miłość, bezpieczeństwo, zaufanie szacunek, pomoc, praca, odpowiedzialność, ciepło, tęsknota... (piszemy jasnymi kolorami).
    2. na 2 arkuszu uczniowie wpisują wszystko, czego nie lubią w życiu rodzinnym np. pijaństwo, brak poczucia bezpieczeństwa, wyrozumiałości, przemoc, kłótnia, zdrada... (piszemy ciemnymi kolorami).
    Odczytujemy wszystko, co zostało zapisane.
     
  4. Przerwa śródlekcyjna - wszyscy stają w luźnej rozsypce
    1. Przyjmują pozycję, w jakiej najchętniej spędzają wolny czas, odpoczywają.
    2. Pokazują jak odpoczywają inni członkowie ich rodzin.

     
  5. Podział na cztery grupy odbywa się za pomocą losowania (karteczki o różnych kształtach).
    Każda grupa przygotowuje scenkę przedstawiającą sytuacje konfliktowe miedzy rodzicami, a dziećmi.
    Po krótkim przygotowaniu poszczególne grupy przedstawiają swoje scenki, pozostałe oceniają, czy konflikt można rozstrzygnąć inaczej, zastanawiają się nad innymi sposobami rozwiązania konfliktu.

    Oto przykładowe scenki:

    1. Mama gotuje obiad. Tata kopie ogródek. Siostra czyta książkę. Ty grasz w gry komputerowe. Mama prosi: wynieś śmieci.
    2. Mieszkasz w pokoju wspólnie z siostrą. W pokoju jest okropny bałagan. Mama prosi o posprzątanie pokoju.
    3. Jesteście po obiedzie. Tata idzie naprawiać samochód. Starsza siostra ogląda telewizję. Mama jest zmęczona i prosi o pozmywanie naczyń.
    4. Mama wraca z zebrania. Na zebraniu dowiedziała się, że z matematyki masz dwie jedynki. Ty umówiłaś się z koleżanką na basen. Brat jest najlepszym uczniem w klasie z matematyki.

  6. Odczytanie fragmentów prac z języka polskiego.
    -Co o tych wypowiedziach sądzicie?
    -Jakie uczucia dominują w tych wypowiedziach?

     
  7. Przyjrzyjcie się przyniesionym przez was fotografiom i powiedzcie, jakie uczucia widać na twarzach waszych bliskich?
     
  8. Budowa modelu szczęśliwej rodziny (w kształcie piramidy) na szczycie, której stoją rodzice. Na stole leżą kolorowe koła symbolizujące jakieś uczucie. Uczniowie przyklejają je na arkuszu papieru tworząc model kochającej się szczęśliwej rodziny, jaką chcieliby w przyszłości stworzyć.