Konspekt lekcji z edukacji ekologicznej dla klasy VTemat lekcji: Środowisko przyrodnicze miejscowości Bzite i okolic Cel edukacyjny: - poznanie najbliższego środowiska i wyrobienie poczucia odpowiedzialności za swoje miejsce zamieszkania.
Osiągnięcia: - rozwiązywanie przez uczniów prostych zadań problemowych dotyczących własnej okolicy,
- nabycie umiejętności zdobywania wiadomości z różnych źródeł.
Wiadomości: uczeń - wie, że mieszka na Wyżynie Lubelskiej;
- zna powiat, województwo, gminę, wieś;
- zna granice administracyjne swojej miejscowości;
- potrafi wymienić rośliny i zwierzęta żyjące na analizowanym obszarze;
- potrafi opowiedzieć legendę o nazwie swojej miejscowości;
- wyróżnia cechy klimatu, zna skały i gleby.
Umiejętności: uczeń - potrafi zlokalizować na mapie swoją wieś, obiekty geograficzne;
- potrafi różnymi sposobami zdobywać potrzebne wiadomości;
- potrafi swoje wiadomości zapisać i wydrukować na komputerze
- potrafi ocenić stan swojego środowiska.
Sytuacja wychowawcza - pobudzanie do odpowiedzialności za środowisko lokalne.
Formy pracy: - grupowa,
- indywidualna,
- zbiorowa.
Metody pracy: Środki dydaktyczne: - słownik terminów geograficznych,
- mapa gminy Krasnystaw,
- materiały z pracy w terenie zgromadzone przez każdą grupę,
- foldery i wiadomości o Gminie Krasnystaw.
Tok lekcji:- Czynności organizacyjno porządkowe, nawiązanie do lekcji.
- Podział uczniów na grupy w celu wykonania określonych ćwiczeń:
- Grupa klimatologów
- Grupa ogrodników
- Grupa geologów
- Grupa administratorów
- Grupa zoologów
- Grupa planistów.
- Zapisywanie tematu lekcji "Środowisko przyrodnicze wsi Bzite i jej okolic"
- Uczniowie otrzymują zadania w formie pytań do realizacji:
Klimatolodzy: - Ustal dane dotyczące klimatu wsi Bzite i jej okolic
- Opisz występujące pory roku
- Określ kierunek przeważnie wiejącego wiatru
- Zaznacz kierunek wiatru na mapie
- Na podstawie obserwacji wysokości słońca w południe w ciągu roku uzupełnij zdania:
- Największa wysokość nad widnokręgiem słońce osiąga w południe w miesiącu ........................,
a najniższą w miesiącu ......................... .
Administratorzy: - Policz ile posesji znajduje się we wsi Bzite
- Na podstawie telefonicznej rozmowy z pracownikiem Urzędu Gminy w Krasnymstawie ustal liczbę mieszkańców wsi
- W sekretariacie szkoły przeprowadź wywiad na temat liczby dzieci uczęszczających do miejscowej szkoły
- Opisz sklepy funkcjonujące na wsi.
Planiści: - Jakie miejsca stanowią granice wsi Bzite
- Jakie miejscowości sąsiadują z wsią Bzite
- Określ położenie najważniejszych obiektów we wsi
- Określ układ i jakość dróg w miejscowości Bzite.
Geolodzy: - Jakie skały można spotkać w twojej miejscowości
- Na podstawie mapy "Gleby Gminy Krasnystaw", określ jakie gleby występują, jakie jest ich wykorzystanie i przeznaczenie.
Ogrodnicy: - Określ nazwy gatunków drzew występujących we wsi Bzite
- Zaobserwuj czy występują drzewa o obwodzie pnia większym niż 1 metr
- Opisz jaką role w krajobrazie spełniają ogrody kwiatowe.
Zoologowie: - Ustal listę zwierząt żyjących na wsi wg następujących kryteriów:
- Zwierzęta żyjące w gospodarstwach rolnych
- Zwierzęta, które czasami przelatują lub przebiegają przez teren wsi
- Zwierzęta, które rolnikom wyrządzają czasami drobne szkody
- Uzupełnij listę zwierząt i ptaków o te gatunki, które sam zaobserwowałeś.
- Uczniowie pracują nad powierzonymi zadaniami w grupach, stosując się do poleceń nauczyciela.
- Uczniowie prezentują opracowane pytania uzupełniając błędy (w ten sposób przygotowują materiał na lekcję informatyki)
- Podsumowanie lekcji: "Czego dowiedziałeś się na dzisiejszej lekcji o swojej okolicy?"
- Zapisanie pracy domowej: "Napisz jakie działania powinien podjąć młody człowiek, aby poprawić wygląd swojej okolicy?"
- Samoocena uczniów poprze pisemne wypowiedzi na temat: "Ocena własnej pracy na lekcji i ocena pracy nauczyciela".
|