Działa tylko w IE - sorry!    
     

Propozycje zajęć dla dzieci mających trudności
w nauce czytania i pisania

mgr Irena Szutowska


Opóźnienie w pisaniu i czytaniu stanowią dla dzieci poważną przeszkodę w nauce szkolnej. Przyczyn trudności słabiej opanowanej techniki pisania i czytania może być bardzo wiele, np. obniżona zdolność analizy i syntezy wzrokowej, zaburzenia koordynacji analizatorów wzrokowego i słuchowego, zaburzenia motoryki bądź literalizacji. Zaburzenia wyżej wymienione mogą występować nawet u dzieci zdolnych. Warunkiem powodzenia w przezwyciężaniu trudności w czytaniu i pisaniu jest systematyczność i wytrwałość w prowadzeniu ćwiczeń z dzieckiem. Ćwiczenia należy stosować codziennie w okresie kilku miesięcy (po 15 do 30 dziennie).

Propozycje ćwiczeń:

Ćwiczenia usprawniające funkcje analizatora wzrokowego

I etap:
  1. Dobieranie jednakowych obrazków, figur geometrycznych.
  2. Układanie obrazków z części.
  3. Wyszukiwanie szczegółów różniących dwa obrazki jednakowe.
  4. Wycinanie wg szablonów (dziecko najpierw obrysowuje na papierze, potem wycina).
  5. Wydzieranka, lepienie z plasteliny.
  6. Kolorowanie, kółkowanie.
  7. Kopiowanie wzorów, rysowanie szlaczków.
II etap:
  1. Rozsypanki literowe - dziecko układa podpisy do obrazków odczytuje i przepisuje do zeszytu.
  2. Układanie wyrazów z sylab. Dziecko dobiera parami sylaby, odczytuje i przepisuje.
  3. Układanie zdań z wyrazów. Czyta zdanie, rozcina na wyrazy, potem znowu układa zdanie.
  4. Dziecko otrzymuje ilustracje i opowiada jej treść. W kopercie ma zdanie podzielone na wyrazy. Układa podpis pod obrazkami, zakrywa kartkę i przepisuje do zeszytu.
  5. Dobieranie obrazków zaczynających się na wskazaną literę.
  6. Zabawa - polowanie na literki, dziecko w tekście wyszukuje wyrazy ze wskazaną literą, następnie je odczytuje.
  7. Uzupełnianie brakujących liter w wyrazie i wyrazów w tekście.
  8. Zabawa w "kombinatorykę obrazkową" (z liter dłuższego wyrazu tworzy się nowy wyraz).
  9. Czytanie i rozwiązywanie zagadek rebusów.
  10. Przepisywanie krótkiego tekstu i wyszukiwanie wyrazów z "ó" , "u" , "ż" , "rz" .

Ćwiczenia usprawniające funkcje analizatora słuchowego

  1. Analiza słuchowa wyrazów, zdań (co słyszysz na początku wyrazu, na końcu wyrazu, jakie głoski słyszysz w wyrazie).
  2. Synteza słuchowa wyrazów - układanie wyrazów z głosek, tworzenie wyrazów z sylab, tworzenie zdań z wyrazów.
  3. Wybieranie wyrazów na wskazaną literę.
  4. Układanie wyrazów na określoną literę na początku, na końcu i w środku wyrazu.
  5. Tworzenie wyrazów na głoskę, którą kończy się poprzedni wyraz.
  6. Dzielenie wyrazów na sylaby przez dziecko.
  7. Uzupełnianie sylab do całości.