Działa tylko w IE - sorry!    
     

Szkolny Program Profilaktyki SP w Siecieborzycach

mgr Halina Chaś
mgr Wioletta Wójtowicz
mgr Kazimierz Wójtowicz


I   Założenia programu

Szkolny program profilaktyki stanowi integralną część Programu Wychowawczego Szkoły, jest spójny z treściami nauczania oraz realizowanymi w ramach ścieżki zdrowotnej i wychowania do życia w rodzinie.

Zgodnie z założeniami przyjętymi w naszej szkole celem szkolnego programu profilaktyki jest wspieranie zdrowia psychicznego i fizycznego uczniów poprzez pomoc w zdobywaniu wiedzy o zagrożeniach dla zdrowia oraz nabywanie umiejętności przeciwdziałania tym zagrożeniom.

Za nadrzędny cel przyjęliśmy "Wychowanie dzieci na ludzi uczciwych, rozumiejących siebie i umiejących żyć z innymi i dla innych".

Mottem naszego działania będą słowa Stanisława Staszica:
 

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

II   Podstawy prawne dla działań profilaktycznych

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej - art.72
  • Konwencja o Prawach Dziecka - art.3, art.19, art.33
  • Ustawa z dnia 7 X 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 roku Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami)
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 26 II 2002 roku dotyczące kształcenia w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458)
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 19 VII 2002 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, a zwłaszcza zasad świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, a wartości rodziny (Dz. U. Nr 121 z dnia 31 VII 2002 roku, poz. 1037)
  • Ustawa o wychowaniu w trzeźwości (Dz. U. Nr 147 z 2002 r., poz. 1231)

III   Diagnoza wstępna społeczności szkolnej

Diagnoza została przeprowadzona w oparciu o informacje uzyskane od rodziców, nauczycieli i uczniów, zawarte w skierowanych do nich pytaniach ankietowych i obserwację. Jej celem było rozpoznanie potrzeb i problemów społeczności szkolnej.

Na pytanie o swoje problemy, uczniowie odpowiedzieli:

  • zaczepianie, przezywanie, ośmieszanie, używanie wulgarnych słów, poniżanie
  • problemy w kontaktach z rówieśnikami
    • bicie
    • niszczenie rzeczy osobistych

Na pytanie o najtrudniejsze problemy z uczniem nauczyciele wymienili:

  • zachowanie aroganckie
  • wulgaryzmy
  • wyśmiewanie się

Do rodziców została skierowana prośba o sugestie w sprawie problematyki jaka powinna być poruszana w szkole, celem wsparcia rodziców w wychowaniu dzieci, kształtowaniu ich postaw, ochrony przed zagrożeniami.

Najważniejsze problemy wymieniane przez rodziców to:

  • kultura zachowania wobec nauczycieli, kolegów, osób starszych
  • zdrowy styl życia: sposoby spędzania wolnego czasu
  • asertywne zachowanie

Po analizie zebranych informacji, biorąc pod uwagę fakt, iż skuteczność oddziaływań profilaktycznych zależy od redukcji czynników ryzyka oraz wzmacnianiu czynników chroniących, tkwiących w środowisku rodzinnym, szkolnym oraz cechach osobowości ucznia, wyciągnięto następujące wnioski:

  1. Dbać o obowiązujące standardy zachowań uczniów zgodnie z wizją i modelem absolwenta zapisanym w szkolnym programie wychowawczym
  2. Uczulić wychowawców na problemy swoich wychowanków, prowadzić stały monitoring zachowań

IV   Zasoby szkoły do prowadzenia działań profilaktycznych

Zasoby szkoły to baza materialna, organizacyjna i merytoryczna którą dysponuje szkoła i którą może przeznaczyć na działalność profilaktyczną.

  1. Baza materialna:
    a)środki materialne z budżetu szkoły, na szkolenie nauczycieli, którzy będą realizować konkretne programy profilaktyczne
        na poziomach różnych klas
    b)pieniądze z budżetu szkoły na zakup potrzebnych programów profilaktycznych, np. "Cukierki"
    c)środki materialne z Rady Rodziców przeznaczone na opłacanie potrzebnych działań profilaktycznych, np. teatry, festyny,
        nagrody w konkursach, basen, kino itp.
  2. Baza organizacyjna:
    a)nawiązanie współpracy z Gminną Komisją Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
    b)kontynuacja współpracy z Ośrodkiem Pomocy Społecznej - organizowanie wspólnie różnych działań profilaktycznych,
        np. akcji dożywiania, wyprawki dla pierwszoklasisty, obozów letnich dla dzieci z rodzin uzależnionych, pomocy materialnej
    c)zaplecze szkoły - sprzęt radio-telewizyjny, pracownia komputerowa, internet, telefon, biblioteka, ksero
    d)współpraca z policją - włączenie do profilaktyki programu "LUPO" - Lubuski Pogram Prewencyjny
    e)włączenie się w profilaktyczne programy np. "Śnieżnobiały uśmiech", "Nie pal przy mnie, proszę", badanie kręgosłupów,
        badanie wzroku
    f)współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
  3. Baza merytoryczna:
    a)nauczyciele przeszkoleni w zakresie profilaktyki - kurs "Tworzenie szkolnego programu profilaktycznego" (2 n-li)

V   Cele profilaktyki szkolnej

  1. W klasach I-III
    • wdrażanie do życia w szkole i w klasie
    • zaznajomienie z zagrożeniami bezpieczeństwa izdrowia oraz uczenie prawidłowych reakcji na tle zagrożenia
  2. W klasach IV-VI
    • zapobieganie zachowaniom agresywnym
    • motywowanie do zdrowego stylu życia

Cele te uszczegółowiono i przedstawiono w formie zadań. Zadania te spójne są z:

  • celami programu,
  • wynikami środowiskowej diagnozy potrzeb,
  • programem wychowawczym szkoły,
  • planami wychowawczymi poszczególnych klas.

VI   Odbiorcy programu:

  1. Uczniowie
  2. Nauczyciele
  3. Rodzice
WIZJA ABSOLWENTA:

W trakcie procesu dydaktyczno-wychowawczego chcemy wyposażyć ucznia w taki zasób wiedzy, umiejętności i nawyków aby potrafił:

  • dbać o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne,
  • nawiązać pozytywne kontakty z rówieśnikami, prowadzące do konstruktywnych działań,
  • ustalić przyczyny dobrych i złych relacji z kolegami i koleżankami,
  • podjąć próby rozwiązywania konfliktów bez agresji słownej i fizycznej,
  • żyć i pracować w wolności od wszelkich nałogów,
  • właściwie i skutecznie reagować na przejawy agresji, przemocy wobec siebie i innych.

VII   Metody i formy realizacji

Uczniowie:
  1. pogadanki, minidramy, wycieczki klasowe
  2. realizacja tematyki związanej z profilaktyką podczas godzin wychowawczych,
  3. udział w imprezach klasowych (zgodnie z planem pracy wychowawców klas),
  4. udział w uroczystościach i imprezach szkolnych
  5. udział w zajęciach pozalekcyjnych (kółka zainteresowań, SKS, ZHP, wyjazdy na basen, zespoły dydaktyczno-wyrównawcze),
  6. udział w konkursach,
  7. udział w zawodach sportowych na różnym szczeblu,
  8. udział w akcjach o charakterze charytatywnym np.: Góra grosza, WOŚP, PCK itp.
 
Nauczyciele:
  1. zespoły samokształceniowe,
  2. doskonalenie - udział w kursach, szkoleniach z zakresu profilaktyki
  3. tematyka godzin wychowawczych.
 
Rodzice:
  1. spotkania klasowe - pogadanki, dyskusje,
  2. ankietowanie,
  3. indywidualne rozmowy i doradztwo pedagogiczne,
  4. włączanie rodziców do wspólnych działań.

VIII   Szczegółowy plan działań profilaktycznych

Klasy I-III

Program profilaktyki klas IV-VI

Cel 1. Zapobieganie zachowaniom agresywnym

Zadania:

  • Wzmacnianie pozytywnego obrazu samego siebie i samooceny;
  • Kształtowanie postaw troski o bezpieczeństwo własne i innych;
  • Wdrażanie do współpracy jako formy zapobiegania zachowaniom agresywnym;
  • Kształtowanie postaw otwartości wobec personelu szkoły

Cel 2. Motywowanie do prowadzenia zdrowego stylu życia

Zadania:

  • Dostarczanie informacji o pozytywnych wymiarach zdrowego życia;
  • Przekazanie informacji o szkodliwości używek i innych substancji szkodliwych dla zdrowia (materiały wybuchowe, leki, środki chemiczne);
  • Pokazanie możliwości poszukiwania dobrego życia bez pomocy używek;
  • Uczenie, jak odmawiać bez obawy przed odrzuceniem
  • Kształcenie umiejętności radzenia sobie ze stresem

Działania skierowane do wszystkich uczniów szkoły podstawowej

  • konkurs plastyczny "nałogi w oczach dziecka" - kl. I-VI
  • udział w inscenizacjach o charakterze profilaktycznym - kl. IV-VI
  • spotkania z policjantem - kl. I-VI
  • światowy dzień zdrowia - kl. IV-VI
  • spotkanie z członkiem grupy AA

Doskonalenia nauczycieli
 
Zespoły samokształceniowe - tematyka wg planu zespołów.
Szkolenie specjalistyczne nauczycieli klas I-III do realizacji programu profilaktycznego "Cukierki" - zabezpieczenie środków finansowych i organizacyjnych.

Pedagogizacja rodziców

  • "Jak zabezpieczyć dziecko przed uzależnieniami"
  • "Jak pomagać dziecku w nauce. Czas wolny dziecka w wieku szkolnym"

IX   Forma dokumentacji

Okresowe sprawozdania wychowawców klas i z realizacji programów, zapisy w dziennikach lekcyjnych i innych dokumentach szkolnych (np. kronika szkolna)

X   Ewaluacja

Uczestnikami programu są rodzice, nauczyciele a przede wszystkim uczniowie. Program przyniesie oczekiwane rezultaty jeśli:

  Sposoby ewaluacji Kryterium sukcesu Dokumentacja
Uczniowie Badania ankietowe dotyczące stopnia zadowolenia z realizacji programu 70-80% uczniów odpowiada na pytania zgodnie z założonym modelem absolwenta Ankieta, raport
Nauczyciele Dzielenie się w ramach zespołu samokształceniowych swoimi uwagami, spostrzeżeniami na temat programu Dostrzeganie przez nauczycieli pozytywnych zmian Protokoły posiedzeń zespołów i rady pedagogicznej
Rodzice Przyjęcie uwag propozycji dotyczących realizacji programu na spotkaniach wychowawców klas z rodzicami Akceptacja działań szkoły w ww. temacie Protokoły z zebrań rodziców

Modyfikacje

Szkolny Program Profilaktyki stanowi zwartą całość i jego pełna realizacja pozwoli na osiągnięcie celów, niemniej jednak dopuszczalne są możliwości wprowadzenia zmian i poprawek wynikających z aktualnych potrzeb zainteresowanych podmiotów.

Bibliografia:

  1. Nowa szkoła. Skuteczne zarządzanie w praktyce. Grudzień 2002;
  2. red. Danuta Elsner: Jak planować rozwój placówki oświatowej? Teoria i praktyka, MENTOR - Chorzów 2001
  3. Gajewska G., Doliński A., Szczęsna A.: Teoretyczne i metodyczne aspekty kalendarza wychowawcy: scenariusze zajęć wychowawczych, Zielona Góra: Gaja, 2001
  4. Gajewska G., Doliński A., Szczęsna A.: Teoretyczno-metodyczne aspekty wychowania młodzieży a warsztat pedagoga, Zielona Góra: Gaja, 2002
  5. Gajewska G., Doliński A.: Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, Zielona Góra: Gaja, 2002
  6. red. A. Doliński: Jestem... myślę... działam... (czyli: Jak przygotować młodzież do wejścia na rynek pracy), Zielona Góra: Komenda Chorągwi Ziemi Lubuskiej Związku Harcerstwa Polskiego, 2001
  7. Program wychowania zdrowotnego ZHP - "Ścieżkami zdrowia" - broszury