Działa tylko w IE - sorry!    
     

Konspekt lekcji języka polskiego

mgr Sylwia Habczyńska


Klasa V SP

Przedmiot Język polski

TematPrzy wspólnym stole z bohaterami powieści H. Sienkiewicza "W pustyni i w puszczy" i jej autorem

Cele operacyjne

  • uczeń rozpoznaje świat przedstawiony w utworze literackim
  • umie wskazywać elementy świata przedstawionego w utworze
  • umie prezentować postać, "wchodzić w rolę"
  • potrafi przeżywać treść utworu poprzez "wejście" w odgrywaną postać
  • potrafi formułować pytania skierowane do określonego rozmówcy
  • potrafi współpracować w zespole

Treści

  • przygotowanie ucznia do odbioru i przeżycia utworu literackiego
  • pogłębianie sfery emocjonalnej i wrażliwości estetycznej ucznia
  • zbliżenie czytelnika do mentalności bohaterów literackich
  • uwrażliwienie na dokonania wybitnych przedstawicieli literatury polskiej i wielkich Polaków

Metody i formy pracy z uczniem

  • metoda projektu
  • praca w grupie
  • praca indywidualna
  • odgrywanie ról
  • drama
  • wywiad

Środki dydaktyczne

  • fragment tekstu przemówienia H. Sienkiewicza wygłoszonego w Sztokholmie
  • cytat "Kto czyta, ..." (J. Czechowicz)
  • mapa polityczna Afryki
  • portrety: A. Nobel, M. Skłodowska-Curie, H. Sienkiewicz, Wł. St. Reymont, Cz. Miłosz, W. Szymborska, L. Wałęsa
  • tekst zawiadomienia
  • elementy scenografii, kostiumy i rekwizyty
  • fragment listu z forum internetowego
  • ścieżka dźwiękowa: L. van Beethoven Symfonia nr 6

Bibliografia

  • J. Krzyżanowski: Sienkiewicz, PWN, Warszawa 1986.
  • J. Kulczycka-Saloni, M. Straszewska: Literatura polska. Od średniowiecza do pozytywizmu-romantyzm, pozytywizm, PWN, Warszawa 1990.

Wskazówka.

Nauczyciel wcześniej przygotował uczniów metodą projektu do wykonania zadań. Uczniowie na wykonanie powierzonych im zadań mieli 3 tygodnie czasu. Pracując w swoich grupach, konsultowali się z nauczycielem tylko wtedy, gdy potrzebowali dodatkowych wskazówek

Przebieg lekcji

Powitanie
Wprowadzenie do tematu
Odczytanie cytatu:
 
"Kto czyta, żyje wielokrotnie.
Kto zaś z książkami obcować nie chce,
na jeden żywot jest skazany"     (J. Czechowicz)
 
Rozważania nad lekturą "W pustyni i w puszczy" pozwolą zrozumieć prawdę zawartą w tych słowach.
 
Podanie tematu lekcji.
Rozwinięcie tematu

     
  1. (Pukanie do drzwi, do klasy wchodzi posłaniec z listem dla H. Sienkiewicza)
    Uczeń, który "wszedł" w rolę H. Sienkiewicza, odczytuje głośno tekst zawiadomienia przed klasą, informujący o przyznaniu pisarzowi nagrody Nobla (oklaski)
     
  2. (Nauczyciel podaje H. Sienkiewiczowi tekst przemówienia wygłoszonego 10.12.1905 r. na uroczystości wręczenia mu nagrody Nobla. W tle portret A. Nobla, napis: Sztokholm 10.12.1905, mównica, mikrofon)
    Uczeń wygłasza przemówienie.
    Tekst przemówienia

    "Ci, którzy mają prawo ubiegać się o nagrodę ustanowioną przez szlachetnego filantropa, nie należą do ludzi jednego szczepu i nie są mieszkańcami jednego kraju. Wszystkie narody świata idą w zawody o tę nagrodę, w osobach swoich poetów i pisarzów [...].

    Jednakże zaszczyt ten, cenny dla wszystkich, o ileż jeszcze cenniejszym być musi dla syna Polski! ... Głoszono ją umarłą, a oto jeden z tysiącznych dowodów, że ona żyje ! ... Głoszono ją niezdolną do myślenia i pracy, a oto dowód, że działa ! ... Głoszono ją pobitą, a oto nowy dowód, że umie zwyciężać ! ... Uznana jest wobec całego świata potęga jej pracy, a jedno z jej dzieł uwieńczone.

    Więc za to uwieńczenie - nie mojej osoby, [...] ale polskiej pracy i polskiej siły twórczej, wam, panowie członkowie Akademii, którzy jesteście najwyższym wyrazem myśli i uczuć waszego szlachetnego narodu, składam, jako Polak, najszczersze i najgorętsze dzięki."


     
  3. Odczytanie przez nauczyciela fragmentu tekstu

    "[...] W 1905 roku nagrodzono go Nagrodą Nobla. Był to sukces tym większy, że kandydatura Sienkiewicza miała charakter spontaniczny, nikt jej nie przygotował zgodnie z utrwalonymi już zwyczajami, odznaczono nią pisarza narodu bez państwa."

    Nawiązanie do drugiego akapitu przemówienia i wyjaśnienie słów "odznaczono nią pisarza narodu bez państwa".


     
  4. Wywiad dziennikarza z pisarzem (H. Sienkiewicz przedstawia swoją biografię)
     
  5. (Do rozmawiających dołączają pozostali polscy nobliści)
    Przedstawiają się, mówiąc kilka słów o sobie.
    (Nauczyciel zawiesza portrety noblistów wokół portretu A. Nobla)
     
  6. Wyjaśnienie wspólnie z uczniami terminu - elementy świata przedstawionego w powieści.
     
  7. (Zapis przez nauczyciela na tablicy)
     
    Postacie fikcyjne Postacie historyczne
       
       
       
       

     
  8. Wpisanie przez uczniów do odpowiedniej rubryki bohaterów powieści.
    (W tym czasie dwie uczennice odpowiedzialne za scenografię ustawiają na stole na obrusie półmiski z owocami i ciastkami oraz zapalają świece)
     
  9. Zaproszenie bohaterów literackich i autora do wspólnej biesiady przez nauczyciela w imieniu uczniów SP nr 19 (nauczyciel włącza cichy podkład muzyczny)
     
  10. Zaprezentowanie się poszczególnych bohaterów powieściowych (w narracji pierwszoosobowej) w trakcie biesiady, z zastosowaniem formy swobodnej rozmowy.
     
  11. Określenie wspólnie z uczniami czasu akcji.
     
  12. Wskazanie na mapie Afryki trasy wędrówki bohaterów powieściowych przez uczniów odpowiedzialnych za wykonanie tego zadania (po prezentacji rozdają wszystkim uczniom narysowane przez siebie mapki z zaznaczoną trasą wędrówki bohaterów)
    Zakończenie

    Odczytanie przez nauczyciela listu Hani z forum internetowego.


    Kochani! Czuję, że muszę podzielić się z Wami swoimi odczuciami po przeczytaniu książki "W pustyni i w puszczy" H. Sienkiewicza, ponieważ czuję się zawiedziona. Rozczarował mnie Staś, którego odebrałam jako bufona chełpiącego się swoimi wyczynami. Nie wzbudził mojej sympatii. Natomiast Nel okazała się wątłą, niezaradną dziewczynką, a w dodatku płaksą. Ojcowie ich byli mało skuteczni, bo ostatecznie dzieci mogły liczyć tylko na siebie. Frajerzy! Jedyną postacią, która wzbudziła u mnie trochę sympatii, był Kali, bo kaleczył język, co było superowe. Książka nie wzbudziła u mnie entuzjazmu. Wolę surfować po internecie, niż czytać takie nudziarstwa. Hania.

    Polecenie nauczyciela     "Napisz, czy zgadzasz się z opinią Hani?"

    Rozdanie przez nauczyciela uczniom kopii tekstu listu.