Klasa V SP Przedmiot Język polski TematPrzy wspólnym stole z bohaterami powieści H. Sienkiewicza "W pustyni i w puszczy" i jej autorem Cele operacyjne - uczeń rozpoznaje świat przedstawiony w utworze literackim
- umie wskazywać elementy świata przedstawionego w utworze
- umie prezentować postać, "wchodzić w rolę"
- potrafi przeżywać treść utworu poprzez "wejście" w odgrywaną postać
- potrafi formułować pytania skierowane do określonego rozmówcy
- potrafi współpracować w zespole
Treści - przygotowanie ucznia do odbioru i przeżycia utworu literackiego
- pogłębianie sfery emocjonalnej i wrażliwości estetycznej ucznia
- zbliżenie czytelnika do mentalności bohaterów literackich
- uwrażliwienie na dokonania wybitnych przedstawicieli literatury polskiej i wielkich Polaków
Metody i formy pracy z uczniem - metoda projektu
- praca w grupie
- praca indywidualna
- odgrywanie ról
- drama
- wywiad
Środki dydaktyczne - fragment tekstu przemówienia H. Sienkiewicza wygłoszonego w Sztokholmie
- cytat "Kto czyta, ..." (J. Czechowicz)
- mapa polityczna Afryki
- portrety: A. Nobel, M. Skłodowska-Curie, H. Sienkiewicz, Wł. St. Reymont, Cz. Miłosz, W. Szymborska, L. Wałęsa
- tekst zawiadomienia
- elementy scenografii, kostiumy i rekwizyty
- fragment listu z forum internetowego
- ścieżka dźwiękowa: L. van Beethoven Symfonia nr 6
Bibliografia - J. Krzyżanowski: Sienkiewicz, PWN, Warszawa 1986.
- J. Kulczycka-Saloni, M. Straszewska: Literatura polska. Od średniowiecza do pozytywizmu-romantyzm, pozytywizm, PWN, Warszawa 1990.
Wskazówka. - Nauczyciel wcześniej przygotował uczniów metodą projektu do wykonania zadań. Uczniowie na wykonanie powierzonych im zadań mieli 3 tygodnie czasu. Pracując w swoich grupach, konsultowali się z nauczycielem tylko wtedy, gdy potrzebowali dodatkowych wskazówek
Przebieg lekcjiPowitanieWprowadzenie do tematu- Odczytanie cytatu:
-
- "Kto czyta, żyje wielokrotnie.
- Kto zaś z książkami obcować nie chce,
- na jeden żywot jest skazany" (J. Czechowicz)
-
- Rozważania nad lekturą "W pustyni i w puszczy" pozwolą zrozumieć prawdę zawartą w tych słowach.
-
- Podanie tematu lekcji.
Rozwinięcie tematu - (Pukanie do drzwi, do klasy wchodzi posłaniec z listem dla H. Sienkiewicza)
Uczeń, który "wszedł" w rolę H. Sienkiewicza, odczytuje głośno tekst zawiadomienia przed klasą, informujący o przyznaniu pisarzowi nagrody Nobla (oklaski) - (Nauczyciel podaje H. Sienkiewiczowi tekst przemówienia wygłoszonego 10.12.1905 r. na uroczystości wręczenia mu nagrody Nobla. W tle portret A. Nobla, napis: Sztokholm 10.12.1905, mównica, mikrofon)
Uczeń wygłasza przemówienie.Tekst przemówienia "Ci, którzy mają prawo ubiegać się o nagrodę ustanowioną przez szlachetnego filantropa, nie należą do ludzi jednego szczepu i nie są mieszkańcami jednego kraju. Wszystkie narody świata idą w zawody o tę nagrodę, w osobach swoich poetów i pisarzów [...]. Jednakże zaszczyt ten, cenny dla wszystkich, o ileż jeszcze cenniejszym być musi dla syna Polski! ... Głoszono ją umarłą, a oto jeden z tysiącznych dowodów, że ona żyje ! ... Głoszono ją niezdolną do myślenia i pracy, a oto dowód, że działa ! ... Głoszono ją pobitą, a oto nowy dowód, że umie zwyciężać ! ... Uznana jest wobec całego świata potęga jej pracy, a jedno z jej dzieł uwieńczone. Więc za to uwieńczenie - nie mojej osoby, [...] ale polskiej pracy i polskiej siły twórczej, wam, panowie członkowie Akademii, którzy jesteście najwyższym wyrazem myśli i uczuć waszego szlachetnego narodu, składam, jako Polak, najszczersze i najgorętsze dzięki." - Odczytanie przez nauczyciela fragmentu tekstu
"[...] W 1905 roku nagrodzono go Nagrodą Nobla. Był to sukces tym większy, że kandydatura Sienkiewicza miała charakter spontaniczny, nikt jej nie przygotował zgodnie z utrwalonymi już zwyczajami, odznaczono nią pisarza narodu bez państwa." Nawiązanie do drugiego akapitu przemówienia i wyjaśnienie słów "odznaczono nią pisarza narodu bez państwa". - Wywiad dziennikarza z pisarzem (H. Sienkiewicz przedstawia swoją biografię)
- (Do rozmawiających dołączają pozostali polscy nobliści)
Przedstawiają się, mówiąc kilka słów o sobie. (Nauczyciel zawiesza portrety noblistów wokół portretu A. Nobla) - Wyjaśnienie wspólnie z uczniami terminu - elementy świata przedstawionego w powieści.
- (Zapis przez nauczyciela na tablicy)
Postacie fikcyjne | Postacie historyczne | | | | | | | | | - Wpisanie przez uczniów do odpowiedniej rubryki bohaterów powieści.
(W tym czasie dwie uczennice odpowiedzialne za scenografię ustawiają na stole na obrusie półmiski z owocami i ciastkami oraz zapalają świece) - Zaproszenie bohaterów literackich i autora do wspólnej biesiady przez nauczyciela w imieniu uczniów SP nr 19 (nauczyciel włącza cichy podkład muzyczny)
- Zaprezentowanie się poszczególnych bohaterów powieściowych (w narracji pierwszoosobowej) w trakcie biesiady, z zastosowaniem formy swobodnej rozmowy.
- Określenie wspólnie z uczniami czasu akcji.
- Wskazanie na mapie Afryki trasy wędrówki bohaterów powieściowych przez uczniów odpowiedzialnych za wykonanie tego zadania (po prezentacji rozdają wszystkim uczniom narysowane przez siebie mapki z zaznaczoną trasą wędrówki bohaterów)
ZakończenieOdczytanie przez nauczyciela listu Hani z forum internetowego. Kochani! Czuję, że muszę podzielić się z Wami swoimi odczuciami po przeczytaniu książki "W pustyni i w puszczy" H. Sienkiewicza, ponieważ czuję się zawiedziona. Rozczarował mnie Staś, którego odebrałam jako bufona chełpiącego się swoimi wyczynami. Nie wzbudził mojej sympatii. Natomiast Nel okazała się wątłą, niezaradną dziewczynką, a w dodatku płaksą. Ojcowie ich byli mało skuteczni, bo ostatecznie dzieci mogły liczyć tylko na siebie. Frajerzy! Jedyną postacią, która wzbudziła u mnie trochę sympatii, był Kali, bo kaleczył język, co było superowe. Książka nie wzbudziła u mnie entuzjazmu. Wolę surfować po internecie, niż czytać takie nudziarstwa. Hania.
Polecenie nauczyciela "Napisz, czy zgadzasz się z opinią Hani?"
Rozdanie przez nauczyciela uczniom kopii tekstu listu.
|