Działa tylko w IE - sorry!    
     

Czy ludzie są w paski...?

mgr Sylwia Habczyńska


Konspekt dla klasy VI SP

Przedmiot Język polski

Temat Czy ludzie są w paski...?

Cele operacyjne

  • uczeń odkrywa i rozumie złożoną strukturę wewnętrzną drugiego człowieka
  • podejmuje próby wartościowania postaw
  • wzbogaca wiedzę o sobie i ludziach
  • ćwiczy umiejętność dokonywania oceny i wyrażania swojej opinii na dany temat
  • świadomie obserwuje bohaterów literackich i poszerza swoją wiedzę o nich
  • przeżywa utwór poprzez "wejście" w odgrywaną postać (poznanie uczuć bohatera przez przeżywanie)
  • bierze udział w inscenizacji przygotowanego projektu

Treści

  • kształcenie u uczniów przekonań o różnorodności ludzkiej natury
  • kształcenie empatii i rozwijanie wrażliwości moralnej
  • umacnianie pozytywnego sposobu patrzenia na drugiego człowieka
  • rozwijanie motywacji do poszukiwania wzorców osobowych
  • umacnianie poczucia odpowiedzialności za dokonywane w życiu wybory
  • motywowanie ucznia do poznawania tekstów kultury wzbogacających wiedzę o człowieku

Metody i formy pracy z uczniem

  • rozmowa kierowana
  • dyskusja dydaktyczna
  • odgrywanie ról
  • metoda projektu

Środki dydaktyczne

  • scenariusz procesu sądowego "Sąd nad Zenkiem Wójcikiem"
  • fragmenty powieści "Ten obcy" I. Jurgielewiczowej - tekst listu Zenka do Uli Zalewskiej
  • fragment tekstu A. de Mello z podręcznika do klasy VI "Oglądam świat" D. Chwastek i E. Nowosielskiej
  • fragment wiersza J. Lieberta "Uczę się ciebie, człowieku..."
  • elementy scenografii, kostiumy i rekwizyty
  • tekst zaproszenia

Wskazówka.

Nauczyciel wcześniej przygotował uczniów metodą projektu do wykonania zadań mających na celu opracowanie scenariusza "Sąd nad Zenkiem Wójcikiem". Uczniowie na wykonanie powierzonych im zadań mieli 3 tygodnie czasu. Pracując w swoich grupach, konsultowali się z nauczycielem tylko wtedy, gdy potrzebowali dodatkowych wskazówek lub korekt zredagowanych przez siebie tekstów.

Przebieg lekcji

Powitanie
Wprowadzenie do tematu
Odczytanie cytatu:
 
"Uczę się ciebie, człowieku
I wciąż cię jeszcze nie umiem..."    (J. Liebert)
 
Dzisiejsza lekcja niechaj będzie pretekstem do lepszego poznania samych siebie, drugiego człowieka, reakcji innych ludzi. Sztuka uczenia się drugiego człowieka jest trudna. A proces poznawania siebie i innych ludzi nigdy się nie kończy, trwa całe życie. Tytułowy bohater powieści, Zenek Wójcik, jest osobą skomplikowaną wewnętrznie. Ma w sobie, jak każdy, pokłady dobra i zła. Dzisiaj postaramy się "nauczyć" Zenka.
Rozwinięcie tematu
  1. Uczeń odczytuje krótki fragment tekstu A. de Mello z podręcznika.
     
  2. Nauczyciel pyta uczniów o temat przeczytanego tekstu.
     
  3. Sugerowane odpowiedzi uczniów:
    • Każdy ma w sobie dobro i zło
    • Jest zarazem świętym i grzesznikiem

     
  4. Zapisanie tematu lekcji.
     
  5. Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie pod tematem lekcji "Jakiej farby użyłbyś więcej do pokolorowania swojego charakteru?"
    Na to pytanie uczniowie mają odpowiedzieć w trakcie lekcji.
     
  6. Inscenizacja procesu sądowego "Sąd nad Zenkiem Wójcikiem". (Scenariusz)
     
  7. Nauczyciel prosi ucznia o odczytanie listu, który Zenek napisał Uli.
     
  8. Nauczyciel pyta uczniów:
    • Jak sądzicie, czy Zenek jest w paski?
    • Jeżeli tak, to jaki kolor przeważa?

     
  9. Nauczyciel prosi uczniów, aby jeszcze raz uważnie przyjrzeli się dwóm świadkom procesu - Wiktorowi i Władkowi i spróbowali odpowiedzieć na pytania:
    • Czy ci chłopcy też są w paski?
    • Jaki kolor u nich przeważa?

     
  10. Nauczyciel zwraca się do uczniów z pytaniem:
    • Czego ta książka uczy?

     
  11. Sugerowane odpowiedzi uczniów (wnioski):
    • Mamy prawo do błędu, do pomyłki...
    • Nie należy osądzać drugiego człowieka zbyt pochopnie
    • Trzeba chcieć i umieć błąd naprawić
    • Ludzie z całą pewnością są w paski
Zakończenie

Nauczyciel ponawia pytanie z początku lekcji: "Jakiej farby użyłbyś więcej do pokolorowania swojego charakteru?"

Zapisanie tematu zadania domowego: "Czy zgadzam się z werdyktem sądu?" - w formie tezy i argumentów.

Nauczyciel oddaje głos członkom "Klubu Ciekawej Książki", którzy odczytują zredagowane przez siebie zaproszenie do odwiedzenia biblioteki.

Katowice, 22.04.04
Zaproszenie
Zapraszamy wszystkich uczniów klasy VI do odwiedzenia szkolnej lub miejskiej biblioteki w dniach od poniedziałku do piątku (oprócz czwartku), w godzinach urzędowania, w celu wypożyczenia książki "Ania z Zielonego Wzgórza" L. M. Montgomery, która jest naszą następną lekturą.
Zapewniamy, że lektura książki dostarczy wam wielu wzruszeń i niezapomnianych wrażeń. Odnajdziecie w niej wzór osobowy, który naprawdę warto w życiu naśladować.

Członkowie "Klubu Ciekawej Książki"