Scenariusz lekcji matematyki w klasie II gimnazjumTemat:Powtórzenie wiadomości o ostrosłupach Czas zajęć: 1 godzina lekcyjna Cele operacyjne: - Uczeń zna:
- pojęcie ostrosłupa,
- pojęcie ostrosłupa foremnego,
- budowę ostrosłupa,
- pojęcie wysokości ostrosłupa,
- wzór na obliczanie objętości ostrosłupa,
- pojęcie wysokości ściany bocznej,
- Uczeń umie:
- określać liczbę wierzchołków, krawędzi i ścian bocznych ostrosłupów,
- obliczać pole powierzchni całkowitej i objętość ostrosłupów,
- obliczać długości krawędzi bocznej i wysokości ostrosłupa, znając kąty pomiędzy określonymi odcinkami a podstawą
Materiały: - modele ostrosłupów,
- rzutnik pisma,
- folia
- zestaw zadań - Załącznik 1
- arkusz zbiorczy do zadań - Załącznik 2
- podręcznik: M. Dobrowolska: Matematyka z plusem dla klasy drugiej gimnazjum
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, praca w grupach Metody pracy: pogadanka, dyskusja, praca z książką i materiałami dodatkowymi Struktura i opis lekcji- Powtórzenie podstawowych wiadomości o ostrosłupach.
Nauczyciel pokazuje uczniom różne modele ostrosłupów. Zadaniem uczniów jest określenie poprawnej nazwy danego ostrosłupa, ilości jego wierzchołków, krawędzi oraz ścian bocznych. - Przedstawienie ciekawostek historycznych związanych z ostrosłupami.
Uczniowie szukają w podręczniku informacji na temat piramidy Cheopsa i gwiazdy ośmioramiennej (stella octangula). - Nauczyciel dokonuje podziału klasy na 4 grupy.
Każda grupa losuje zadanie (Załącznik 1), które polega na obliczeniu objętości podanego ostrosłupa. - Grupa rozwiązując zadanie zapisuje obliczenia na folii.
- Przedstawiciel każdej grupy, korzystając z rzutnika pisma, prezentuje obliczenia, a pozostali uczniowie wpisują wyniki do tabelki (Załącznik 2)
- Dyskusja na temat otrzymanych wyników.
- Zadanie domowe
Zadaniem uczniów jest obliczenie pola powierzchni całkowitej ostrosłupów, których objętość obliczana była na lekcji (Dane w załączniku 2)
Załącznik 1- Zadanie A:
- Wszystkie krawędzie ostrosłupa prawidłowego czworokątnego mają
- długość 4cm. Oblicz objętość tego ostrosłupa.
- Zadanie B:
- Podstawą ostrosłupa jest prostokąt o wymiarach 10 cm x 4cm.
- Krawędzie boczne mają długość 13cm. Oblicz objętość tego
- ostrosłupa.
- Zadanie C:
- Krawędź podstawy ostrosłupa prawidłowego trójkątnego ma długość
- 6 cm, a krawędź boczna 10cm. Oblicz objętość tego ostrosłupa.
- Zadanie D:
- Krawędź podstawy ostrosłupa sześciokątnego prawidłowego wynosi
- 4 cm, a krawędź boczna 8cm. Oblicz objętość tego ostrosłupa.
Załącznik 2Rodzaj ostrosłupa | Długość krawędzi podstawy | Długość krawędzi bocznej | Wysokość ostrosłupa | Pole podstawy | Objętość ostrosłupa | Wysokość ściany bocznej | Pole powierzchni bocznej | Pole powierzchni całkowitej | Prawidłowy czworokątny | | | | | | | | | Prostokątny | | | | | | | | | Prawidłowy trójkątny | | | | | | | | | Prawidłowy sześciokątny | | | | | | | | |
|