Działa tylko w IE - sorry!    
     

Ortograficzne współzawodnictwo klas

mgr Mirosława Stępniak


Program ogólnoszkolny
realizowany w Szkole Podstawowej w Grębocicach
w roku szkolnym 2003/2004

  1. ZAŁOŻENIA OGÓLNE
    Program składa się z trzech części:

        Iczęść to konkurs plastyczno-ortograficzny na najciekawsze hasło-afisz walki z błędami;
       IIczęść to cotygodniowe ortograficzne potyczki klasowe o miano "Klasy Tygodnia", "Klasy Miesiąca", "Najlepszej Klasy
          Programu Ortograficznego";
      IIIczęść to konkurs na najoryginalniejsze przedstawienie ortograficzne.

     
  2. CEL GŁÓWNY PROGRAMU
      Podniesienie sprawności ortograficznej uczniów

     CELE OGÓLNE WYCHOWANIA 1 KSZTAŁCENIA
    • wyrabianie nawyku korzystania ze słowników
    • wykształcenie umiejętności wyszukiwania wyrazów w obrębie wyrazu-hasła tygodnia
    • uświadomienie konieczności korzystania ze słowników
    • wyrabianie systematyczności i wytrwałości w nauce
    • rozwijanie koncentracji uwagi
    • wdrażanie do oceny i samooceny
    • rozwijanie motywacji do podejmowania odpowiedzialności za własny rozwój
    • wyrabianie poczucia więzi i solidarności klasowej
    • budzenie i pogłębianie szacunku do mowy ojczystej
    • rozwijanie chęci współzawodnictwa i rywalizacji
    • zadowolenie uczniów, nauczycieli, rodziców
    • większa liczba uczniów zakwalifikowanych do Szkolnego Konkursu Ortograficznego o "Pióro Dyrektora Szkoły" pierwszego i drugiego etapu edukacyjnego
    • wyłonienie zwycięzcy, zwycięzców

     
  3. REALIZATORZY PROGRAMU
      Uczniowie i nauczyciele Szkoły Podstawowej w Grębocicach

     
  4. ŚRODKI DYDAKTYCZNE
    • słowniki: Słownik ortograficzny, Słownik języka polskiego, Słownik wyrazów bliskoznacznych, Słownik wyrazów obcych
    • rozsypanki wyrazowe
    • plansze, krzyżówki, rebusy, zagadki
    • podręczniki przedmiotowe
    • plastelina, kredki, flamastry, kartki
    • ilustracje, rekwizyty
    • szkolne pomoce dydaktyczne

     
  5. METODY
    • ćwiczeniowa
    • zajęć praktycznych
    • zabawa w skojarzenia
    • drama

     
  6. FORMY PRACY
    • indywidualna
    • grupowa

     
  7. PLANOWANE OSIĄGNIĘCIA
    • uczeń utrwala nawyk poprawnego zapisu pod względem ortograficznym i estetycznym
    • potrafi praktycznie zastosować wiedzę ortograficzną
    • zna słowniki i ich przeznaczenie, potrafi się nimi posługiwać

     
  8. OPIS DZIAŁAŃ
      Ortograficzne współzawodnictwo klas rozpocznie się konkursem plastyczno-ortograficznym na najciekawsze hasło. W ramach hasła każda klasa wykonuje afisz (afisze) będący jego plastycznym odpowiednikiem (np. "Byki za rogi", "Bykom się nie damy - ze słowników korzystamy" itp.) Zwycięzca obejmuje patronat tytułowy nad całym programem.
      Po wyborze najciekawszego hasła-afisza rozpoczynamy trzymiesięczne zmagania ortograficzne. Raz w tygodniu zostanie podany wyraz przewodni, wokół którego uczniowie gromadzą słownictwo z trudnością ortograficzną. Program zakończy się konkursem na najoryginalniej przedstawioną metodę nauki ortografii w formie przedstawienia. Chodzi o to, by poszczególne klasy w zabawny sposób przedstawiły sposób radzenia sobie z trudnościami ortograficznymi (skecze, scenki rodzajowe, wiersze, hasła itp.)

     
  9. METODY EWALUACJI
    • ankieta do uczniów, nauczycieli, rodziców
    • cotygodniowe wyniki sprawdzianów
    • obserwacja zaangażowania uczniów
    • rozstrzygnięcie konkursów I, II i III części programu.

W załączeniu (ortograf.doc - 87KB):

  • Regulamin konkursu;
  • Instrukcja dla uczniów
  • Przykładowe słownictwo przygotowane w ciągu 6 tygodni konkursu