Program ogólnoszkolny realizowany w Szkole Podstawowej w Grębocicach w roku szkolnym 2003/2004- ZAŁOŻENIA OGÓLNE
Program składa się z trzech części: Iczęść to konkurs plastyczno-ortograficzny na najciekawsze hasło-afisz walki z błędami; IIczęść to cotygodniowe ortograficzne potyczki klasowe o miano "Klasy Tygodnia", "Klasy Miesiąca", "Najlepszej Klasy Programu Ortograficznego"; IIIczęść to konkurs na najoryginalniejsze przedstawienie ortograficzne.
- CEL GŁÓWNY PROGRAMU
Podniesienie sprawności ortograficznej uczniów CELE OGÓLNE WYCHOWANIA 1 KSZTAŁCENIA- wyrabianie nawyku korzystania ze słowników
- wykształcenie umiejętności wyszukiwania wyrazów w obrębie wyrazu-hasła tygodnia
- uświadomienie konieczności korzystania ze słowników
- wyrabianie systematyczności i wytrwałości w nauce
- rozwijanie koncentracji uwagi
- wdrażanie do oceny i samooceny
- rozwijanie motywacji do podejmowania odpowiedzialności za własny rozwój
- wyrabianie poczucia więzi i solidarności klasowej
- budzenie i pogłębianie szacunku do mowy ojczystej
- rozwijanie chęci współzawodnictwa i rywalizacji
- zadowolenie uczniów, nauczycieli, rodziców
- większa liczba uczniów zakwalifikowanych do Szkolnego Konkursu Ortograficznego o "Pióro Dyrektora Szkoły" pierwszego i drugiego etapu edukacyjnego
- wyłonienie zwycięzcy, zwycięzców
- REALIZATORZY PROGRAMU
Uczniowie i nauczyciele Szkoły Podstawowej w Grębocicach - ŚRODKI DYDAKTYCZNE
- słowniki: Słownik ortograficzny, Słownik języka polskiego, Słownik wyrazów bliskoznacznych, Słownik wyrazów obcych
- rozsypanki wyrazowe
- plansze, krzyżówki, rebusy, zagadki
- podręczniki przedmiotowe
- plastelina, kredki, flamastry, kartki
- ilustracje, rekwizyty
- szkolne pomoce dydaktyczne
- METODY
- ćwiczeniowa
- zajęć praktycznych
- zabawa w skojarzenia
- drama
- FORMY PRACY
- PLANOWANE OSIĄGNIĘCIA
- uczeń utrwala nawyk poprawnego zapisu pod względem ortograficznym i estetycznym
- potrafi praktycznie zastosować wiedzę ortograficzną
- zna słowniki i ich przeznaczenie, potrafi się nimi posługiwać
- OPIS DZIAŁAŃ
Ortograficzne współzawodnictwo klas rozpocznie się konkursem plastyczno-ortograficznym na najciekawsze hasło. W ramach hasła każda klasa wykonuje afisz (afisze) będący jego plastycznym odpowiednikiem (np. "Byki za rogi", "Bykom się nie damy - ze słowników korzystamy" itp.) Zwycięzca obejmuje patronat tytułowy nad całym programem. Po wyborze najciekawszego hasła-afisza rozpoczynamy trzymiesięczne zmagania ortograficzne. Raz w tygodniu zostanie podany wyraz przewodni, wokół którego uczniowie gromadzą słownictwo z trudnością ortograficzną. Program zakończy się konkursem na najoryginalniej przedstawioną metodę nauki ortografii w formie przedstawienia. Chodzi o to, by poszczególne klasy w zabawny sposób przedstawiły sposób radzenia sobie z trudnościami ortograficznymi (skecze, scenki rodzajowe, wiersze, hasła itp.) - METODY EWALUACJI
- ankieta do uczniów, nauczycieli, rodziców
- cotygodniowe wyniki sprawdzianów
- obserwacja zaangażowania uczniów
- rozstrzygnięcie konkursów I, II i III części programu.
W załączeniu (ortograf.doc - 87KB): - Regulamin konkursu;
- Instrukcja dla uczniów
- Przykładowe słownictwo przygotowane w ciągu 6 tygodni konkursu
|