Ocenianie jest procesem i systemem, który ma wspomagać nauczycieli i rodziców nad sprawnym i madrym wchodzeniem w życie młodego pokolenia. Na samym poczatku to rodzic jest osobą oceniającą zachowanie swojego dziecka. Nie potrzebuje on dziennika, ani skali ocen. W sposób werbalny lub niewerbalny informuje: takie zachowanie jest akceptowane a takie nie. Powoli dziecko wdrażane jest do życia społecznego. Jako parolatek wchodzi w świat edukacji sformalizowanej jako przedszkolak lub uczeń "zerówki". Tutaj spotyka się z nauczycielem - kolejnym, naturalnym dla dziecka w tym wieku, autorytetem. Zaczyna się proces oceniania szkolnego i będzie on trwał do końca edukacji. Ocena w rękach nauczyciela może stać się czynnikiem dopingującym, informującym, ale także może skutecznie zniechęcać do pracy i wprowadzać dezinformację jeśli jest źle stosowana. Czym jest ocenianie? Najogólniej rzecz ujmując, jest to "proces wartościowania osiągnięć uczniów" według przyjętych kryteriów (jeśli będą to wymagania edukacyjne mówimy o ocenianiu osiągnięć edukacyjnych; jeśli będą to kryteria zachowania mówimu o ocenianiu zachowania; jeśli będą to standardy wymagań możemy mówić o sprawdzaniu - egzaminowaniu). Ocena powinna spełniać 3 podstawowe role: - dydaktyczną - miernik wyników pracy ucznia, okreslenie na jakim poziomie występuje wiedza, jakie są w niej luki, co należy uzupełnić, aby móc podnieść poziom mierzony w skali cyfrowej, punktowej lub procentowej
- wychowawczą - kształtowanie właściwych postaw, rozwijanie zainteresowań nauką, brania odpowiedzialności za swój proces kształcenia
- społeczną - wskazanie miejsca ucznia w grupie społecznej, daje informację o tym, jaką pozycję w kategorii ucznia dobrego osiąga konkretne dziecko, jaka jest obecna sytuacja i jakie mogą być prognozy (przewidywania) na przyszłość, jeśli chodzi o zdobytą wiedzę i umiejętności.
Przy tak pojętych rolach oceny szkolnej, wyodrębnia się również jej funkcje, które określa się jako: - informacyjną - rzetelne i wyczerpujące informacje na temat poziomu wiedzy, stanu wiadomości i umiejętności oraz przewidywań na przyszłość
- kontrolną - sprawdzanie postępów ucznia, jego możliwości i kierunku rozwoju
- motywacyjną - dopingowanie ucznia do pogłębiania wiedzy, realizowania programu i poszerzania własnych zainteresowań
Pamiętajmy, że aby ocena szkolna dobrze spełniała swoją funkcję musi być opatrzona komentarzem słownym lub pisemnym, określającym jakie uczeń ma braki i co powinien opanować (jaki zakres materiału) by ocenę poprawić.W takim przypadku uczeń otrzymując ocenę wie na jakim poziomie znajdują się jego wiadomości, umiejętności i co jeszcze powinien uzupełnić. Ocenianie przysparza wiele kłopotów i wątpliwości. Uczniowie pytani o to, jaka powinna być ocena?, najczęściej odpowiadają: obiektywna i sprawiedliwa. Czy ocena może być obiektywna? W Słowniku Wyrazów Obcych czytamy "obiektywny - wolny od uprzedzeń, bezstronny, rzeczowy". Aby być obiektywnym należy wyzbyć się uprzedzeń związanych m.in. ze strojem, wyglądem, zachowaniem; nie kierować się tym co było, lecz rzeczowo podejść do stanu obecnego, czyli nie poddawać się własnym emocjom i uczuciom związanym z uczniem i jego reakcjami. Takie ocenianie jest bardzo trudne, tym bardziej, że nie zawsze możemy trzymać się sztywno wytyczonych kryteriow i regulaminów bo w kazdym przypadku mamy do czynienia z żywym człowiekiem na którego działają różne sytuacje. Z kolei sprawiedliwość będzie od nas wymagała indywidualnego podejścia do kazdego dziecka, które tego wymaga, uwzględnienie jego możliwości, specyfiki sytuacji rodzinnej lub innych czynników i wyznaczenie zakresu materiału koniecznego do opanowania oraz kryteriów oceny. Najczęściej podawane przez nauczycieli trudności w ocenianiu obejmują: - ograniczenia czasowe w sprawdzaniu wiadomości
- słabą znajomość możliwości ucznia (czy trudności w nauce wynikają z lenistwa czy też braku możliwości danego ucznia?)
- uwzględnianie obniżenia wymagań do niezbędnego minimum (do jakiego minimum poza programowym, mają być obniżone wymagania, zwłaszcza, że posiadanie wiedzy poniżej minimum programowego nie pozwoli uczniowi na osiągnięcie efektu nauczania w klasach starszych?)
- sprostanie oczekiwaniom rodziców (moje dziecko umie na lepszą ocenę niż wystawiona przez nauczyciela)
- ustalenie ocen końcowych z ocen cząstkowych (za dużo lub za mało ocen)
- panowanie nad własnymi emocjami
Jak temu zaradzić? Oto propozycje, które mogą nam pomóc: - dostosowanie sposobów sprawdzania wiadomości do konkretnego zespołu klasowego uwzględniających liczebność klasy, ilość godzin dydaktycznych rozłożenia zajęć
- lepsze poznawanie uczniów, którzy sobie nie radzą, poprzez rozmowy z wychowawcą, rodzicami, pedagogiem szkolnym
- skontaktować się z psychologiem, który wydał orzeczenie, ewentualnie pedagogiem szkolnym aby uzgodnić, jakie działania szkolne będą dla ucznia najkorzystniejsze - minimum niezbędne do dalszego kształcenia powinno uwzględniać możliwości zawodowe ucznia i jego przyszłe życie czyli minimum niezbędne do tego, by w przyszłości mógł wykonywać jakiś zawód i samodzielnie żyć
- dobrze zapoznać rodziców z wymaganiami edukacyjnymi oraz podać komentarz do ocen cząstkowych i końcowych (semestralnych)
- ustalić np. na zebraniu zespołu przedmiotowego, jakie tematy i jakie działania podlegają ocenie i są konieczne
- odłożyć ocenianie w chwili gdy jesteśmy zdenerwowani, zniechęceni; uświadomić sobie ewentualne uprzedzenia wobec niektórych uczniów i starać się je przezwyciężać
Nauczyciel, jak każdy człowiek popełnia błędy. Widać to także w procesie oceniania. Oto błędy, które najczęściej popełniamy przy ocenianiu a które przy niewielkim wysiłku jesteśmy w stanie wyeliminować: - błąd atrybucji - uczniom wyglądającym gorzej lub inaczej w przekonaniu nauczyciela przypisuje się niższe kompetencje intelektualne
- efekt samospełniającej się przepowiedni - uczeń sklasyfikowany jako gorszy lub lepszy stale postrzegany jest w ten sposób, w efekcie prowadzi to do klasycznej sytuacji "jechania na opinii"
- efekt aureoli - uczniowi postrzeganemu jako uczeń dobry więcej się wybacza i większa jest tolerancja dla jego wpadek
- błąd perspektywy i generalizacji - im lepiej znam i lubię ucznia tym lepiej go oceniam i powiększam granice tolerancji
- błąd wzmacniania negatywnych stanów rzeczy - na ogół więcej czasu poświęca się na pokazywaniu błędów aniżeli wzorców poprawnych
- efekt różowych okularów - dobre samopoczucie nauczyciela powoduje, iż skłonny on jest w danym dniu stawiać uczniom wyższe oceny
- subiektywizm w ocenianiu poziomu i jakości pracy - jest efektem braku standardów i braku relatywizmu w ocenianiu
PODSTAWY PRAWNE W OCENIANIUSystem oceniania i egzaminowania jest uregulowany prawnie, poprzez rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (najnowsza wersja z dnia 07.09.2004r) "w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i sluchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych". Rozporządzenie to wyodrębnia dwa systemy oceniania - Wewnątrzszkolny System Oceniania (WSO) oraz Zewnętrzny System Oceniania (ZSO): Dobrze skonstruowany WSO ma pomóc nauczycielowi w procesie oceniania, a uczniowi i rodzicom dać jasne, precyzyjne "zasady gry". Podstawami do tworzenia WSO są: rozporządzenie MENiS w sprawie oceniania i promowania, program wychowawczy szkoły oraz szkolny zestaw programów. Dobry system wewnątrzszkolnego oceniania musi być przede wszystkim: - jasny i zrozumiały dla wszystkich
- dostępny i znany wszystkim zainteresowanym
- powszechnie akceptowany, stosowany i przestrzegany
Rozporządzenie szczegółowo określa co ma na celu i co obejmuje ocenianie wewnątrzszkolne: CELE WSO:- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie
- udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu
- dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz o specjalnych uzdolnieniach ucznia
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej
ZAKRES WSO:- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania
- ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych
- ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania wg obowiązującej skali
- ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (opiekunom prawnym) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce
Zewnętrzny System Oceniania jest narzucony odgórnie i w założeniach powinien być zgodny i uzupełniać WSO. Czy tak jest w rzeczywistości? Praktyka pokazuje pewne rozbieżności, które być może powstają na etapie tworzenia programów i standardów wymagań. Widzę tu dużo pracy dla nadzoru pedagogicznego, który powinien bardziej dbać o korelację między WSO a ZSO. Reasumując: ocena w ręku nauczyciela powinna być czynnikiem mobilizującym, informującym. Zadbajmy o to, aby w naszych szkołach był dobrze sformułowany Wewnętrzny System Oceniana. Patrzmy na ucznia obiektywnie, a gdy stawiamy ocenę starajmy się ją skomentować byleby nie tak jak w dowcipie "siadaj Kowalski bardzo dobrze - dostateczny".
Bibliografia: - Poradnik psychologiczny Ewy Kosińskiej "Ocenianie w szkole"
- Materiały CKE i Nowej Szkoły
|