Temat: Obraz Boga, świata i człowieka w twórczości M. Sępa-Szarzyńskiego i J. Kochanowskiego - próba porównania Cele lekcji:
Uczeń po lekcji: - uporządkuje i pogłębi wiedzę na temat twórczości obydwu poetów;
- nabędzie umiejętność syntetycznego spojrzenia na twórczość Szarzyńskiego i Kochanowskiego oraz porównywania różnych światopoglądów;
- zrozumie potrzebę odwoływania się do kontekstów pozaliterackich;
- będzie próbował ujmować świat w kategoriach filozoficznych i wypowiadać się na tematy natury egzystencjalne;
Metody: - problemowa,
- "burza mózgów",
- praca w grupach;
Środki dydaktyczne: Przygotowanie uczniów: - powtórzona gruntownie wiedza o twórczości obydwu poetów
Przebieg lekcji:Faza wprowadzająca- Punkt wyjścia: określenie kontekstu filozoficznego: bazy światopoglądu obydwu poetów.
Sformułowanie wniosku: - Wniosek: Poeci bazują na przeciwstawnych koncepcjach.
Faza realizacyjna- Postawienie problemu: Jaką koncepcję człowieka, świata i Boga zawarli poeci w swoich utworach?
Uczniowie w grupach zbierają pomysły, a następnie je prezentują.
Wniosek: Uczniowie łatwo wskażą, że światopogląd obydwu poetów znacznie się różni (kontrast). - Zestawienie wniosków w formie tabeli:
Oczekiwane odpowiedzi Podsumowanie- Wnioski wypływające z porównania poglądów i postaw obydwu twórców.
- Refleksje uczniów:
- Która z przedstawionych koncepcji kłóci się z sposobem postrzegania świata przez Ciebie? Uzasadnij odpowiedź.
- Jak wyglądałby świat, gdyby wszyscy patrzyli na niego jak Kochanowski lub jak Szarzyński? Dlaczego tak uważasz? Uzasadnij.
Praca domowa: Przygotuj się do powtórzenia wiadomości o epoce - zwróć szczególną uwagę na tematy poruszane przez renesansowych twórców. Przypomnij zasady pisania wypracowania. |