Działa tylko w IE - sorry!    
     

Obraz Boga, świata i człowieka
w twórczości M. Sępa-Szarzyńskiego i J. Kochanowskiego

mgr Hanna Janczak


Temat: Obraz Boga, świata i człowieka w twórczości M. Sępa-Szarzyńskiego i J. Kochanowskiego - próba porównania

Cele lekcji:

        Uczeń po lekcji:

  • uporządkuje i pogłębi wiedzę na temat twórczości obydwu poetów;
  • nabędzie umiejętność syntetycznego spojrzenia na twórczość Szarzyńskiego i Kochanowskiego oraz porównywania różnych światopoglądów;
  • zrozumie potrzebę odwoływania się do kontekstów pozaliterackich;
  • będzie próbował ujmować świat w kategoriach filozoficznych i wypowiadać się na tematy natury egzystencjalne;

Metody:

  • problemowa,
  • "burza mózgów",
  • praca w grupach;

Środki dydaktyczne:

  • podręcznik

Przygotowanie uczniów:

  • powtórzona gruntownie wiedza o twórczości obydwu poetów

Przebieg lekcji:

Faza wprowadzająca
  1. Punkt wyjścia: określenie kontekstu filozoficznego: bazy światopoglądu obydwu poetów.

Sformułowanie wniosku:

Wniosek: Poeci bazują na przeciwstawnych koncepcjach.

Faza realizacyjna
  1. Postawienie problemu: Jaką koncepcję człowieka, świata i Boga zawarli poeci w swoich utworach?
    Uczniowie w grupach zbierają pomysły, a następnie je prezentują.

    Wniosek: Uczniowie łatwo wskażą, że światopogląd obydwu poetów znacznie się różni (kontrast).
     
  2. Zestawienie wniosków w formie tabeli:

Oczekiwane odpowiedzi

Podsumowanie
  1. Wnioski wypływające z porównania poglądów i postaw obydwu twórców.
     
  2. Refleksje uczniów:
    1. Która z przedstawionych koncepcji kłóci się z sposobem postrzegania świata przez Ciebie? Uzasadnij odpowiedź.
    2. Jak wyglądałby świat, gdyby wszyscy patrzyli na niego jak Kochanowski lub jak Szarzyński? Dlaczego tak uważasz? Uzasadnij.
Praca domowa:
Przygotuj się do powtórzenia wiadomości o epoce - zwróć szczególną uwagę na tematy poruszane przez renesansowych twórców. Przypomnij zasady pisania wypracowania.