Konspekt dla kl IV SPPrzedmiot: religia Temat: Jak się modlić, by zbliżyć się do Ciebie Chryste Cel główny katechezy: Ukazanie właściwego charakteru modlitwy Cele operacyjne: uczeń - wie czym jest modlitwa
- wie, że modlitwa chrześcijanina powinna być wytrwała, ufna, pełna wiary, otwarta na wolę Bożą
- pamięta i rozumie treść perykop biblijnych: Łk 11,9-13; Mt 6,6-8; Mk 11,20-25;
- zna tekst pieśni pt "Uśmiechnij się"
- potrafi odnaleźć cytowany tekst w Piśmie Świętym
- wyraża gotowość modlitwy za innych
Procedury osiągania celów: - Opowiadanie.
- Praca w grupach.
- Rozmowa kierowana.
- Pogadanka.
Środki dydaktyczne: - Pismo Święte Nowego Testamentu
- tekst piosenki pt. "Uśmiechnij się"
- opowiadanie Bruno Ferraro "Latawiec"
- serca z imionami uczniów
Kontrola osiągnięć uczniów: - obserwacja pracy uczniów
- ocena zaangażowania w pracy z tekstem Pisma Świętego
- ocena prawidłowości formułowania wniosków
- ocena zaangażowania uczniów w czasie rozmowy kierowanej
Czas trwania: 45 min. Przebieg katechezy:- Modlitwa
- Wprowadzenie uczniów do tematu katechezy
Katecheta czyta opowiadanie pt. "Latawiec". "Pewnego jasnego i wietrznego marcowego poranka, chłopczyk pomocą dziadka puścił na wiatr wspaniałego latawca. Niesiony mocnymi podmuchami latawiec wznosił się coraz wyżej, wreszcie widać było mały punkcik. Sznur odwijał się i podążał za latawcem w górę, ale dziadek przywiązał mocno jeden koniec sznurka do reki dziecka. Tam w górze, w błękicie, latawiec kołysał się spokojnie, poddając się prądom wiatru. Dwa tłuste gołębie, znane gaduły, które leniwie fruwały, zbliżyły się do latawca i zaczęły omawiać jego barwy. - Jesteś szałowo ubrany, przyjacielu - powiedział jeden z nich. - Lec razem z nami. Urządzimy wyścigi - powiedział drugi. - Nie mogę - stwierdził latawiec. - Dlaczego? - Jestem przywiązany do mojego małego pana, tam na ziemi. Dwa gołębie spojrzały w dół. - Nie widzę nikogo - powiedział jeden. - Ja też go nie widzę - odpowiedział latawiec. - Ale jestem pewien, że tam jest, gdyż od czasu czuję szarpniecie sznura." - Co łączy chłopca z latawcem? - Jak myślicie co łączy człowieka z Bogiem? - Czym jest modlitwa? - Jakie znacie rodzaje modlitwy? - Podanie prawdy
Na dzisiejszej katechezie pragniemy uświadomić sobie na czym polega prawdziwa modlitwa i jak szukać możliwości wzrostu w modlitwie. Praca w grupach: Grupa I Łk 11,9-13- - Do czego zachęca Pan Jezus na modlitwie?
Grupa II Mk 11,20-25- - Co powinno towarzyszyć modlitwie?
Grupa III Mt 6,6- - Co należy uczynić gdy chcemy się modlić?
Grupa IV Mt 6,7-8- - O czym poucza nas Pan Jezus?
Wypracowanie wniosków podczas pracy w grupach. Zapis wniosków przez ucznia na tablicy i zeszytów: - Chrześcijanin przystępując do modlitwy powinien wyciszyć swoje wnętrze.
- Modlitwa powinna być ufna, wytrwała, pełna głębokiej wiary.
- W naszej modlitwie powinniśmy zawsze uwzględnić wolę Pana Boga. Pan Bóg wie najlepiej czego nam potrzeba.
- Śpiewanie pieśni pt. "Uśmiechnij się"
I. Znowu widzę przygnębioną twarz, Znowu widzę zasmucone oczy, Zagubiony wśród codziennych spraw Z tysiącem problemów znowu walkę toczysz. Ref. Uśmiechnij się, gdyż Ojciec patrzy z nieba i wie, Wie, czego ci potrzeba lecz chce, Byś ty zaufał sercem mu Już nie martw się, on z tobą jest na zawsze i kocha cię, I winy ci przebacza. Lecz nie lękaj się! Cóż ci się może stać, gdy Boga za Ojca masz? - Podsumowanie
Modlitwa okresu dziecięcego jest wzruszająca i prosta. Nie trzeba czekać z modlitwą do starości, odkładać jej na czas smutku, choroby, nieszczęścia. Ryzykujemy, że młodość nasza będzie pusta, pozbawiona łączności z Bogiem. Bóg jest Miłością, która zawsze na nas czeka. W modlitwie powinniśmy pamiętać o drugi człowieku. - Powtórzenie
- Jaka powinna być modlitwa chrześcijanina? Samodzielne wypowiedzi dzieci na małych kartkach. Wypowiedzi zostaną zawieszone na gazetce katechetycznej. - Praca domowa
Katecheta ma przygotowane w kopercie serca z wypisanymi imionami uczniów, drogą losową każdy uczeń wyjmuje serce z imieniem kolegi lub koleżanki. Zobowiązuje się do modlitwy w ich intencji przez najbliższy tydzień. - Ocena pracy uczniów na lekcji
- Modlitwa spontaniczna kończąca katechezę
|