Konspekt lekcji przyrody w klasie szóstejTemat lekcji: Mapa Świata - rozwiązywanie zadań geograficznych Cel ogólny: Utrwalenie umiejętności rozwiązywania zadań dydaktycznych z podstaw geografii. Cele operacyjne w kategoriach czynności uczniów: - Wiadomości
- Zapamiętywanie:
Uczeń pamięta:- nazwy kontynentów
- oznaczenia kierunków głównych i pośrednich
- daty równonocy i przesileń
- różnicę czasu na sąsiednich południkach
- sposób zamiany skali
- Rozumienie:
Uczeń rozumie:- pojęcia: współrzędne, szerokość długość geograficzną
- różnicę pomiędzy średnią temperatur a amplitudą temperatur
- zależność pomiędzy długością geograficzną a czasem słonecznym
- zależność pomiędzy strefą oświetlenia ziemi a kątem padania promieni słonecznych
- Umiejętności
- Stosowanie:
Uczeń potrafi:- rozpoznać kontynenty na mapie
- odczytać współrzędne geograficzne
- zamieniać skalę i obliczyć odległość rzeczywistą
- obliczyć czas słoneczny na podstawie różnicy długości geograficznej
- obliczyć kąt padania promieni słonecznych
- obliczyć amplitudę temperatur i średnią roczną temperaturę
- określić kierunki na mapie
Metody pracy: zadaniowa - karty pracy z zadaniami dydaktycznymi Formy pracy: grupowa i indywidualna Środki dydaktyczne: mapa fizyczna świata, konturowa mapa świata, karty pracy, plansze geograficzne Przebieg lekcji:- Faza wstępna:
- Przywitanie i zapoznanie uczniów z tematem.
- Uczniowie zapisują temat lekcji.
- Rozdanie każdemu uczniowi mapy konturowej świata z zaznaczonymi miastami. Wyjaśnienie, że miasta oznaczone są skrótem - pierwszą literą.
- Jeden z uczniów czyta nazwy miast i wskazuje je na mapie ściennej.
- Nauczyciel prosi o podpisanie kontynentów oraz zwrotników Raka i Koziorożca.
- Uczniowie wykonują polecenie, a następnie wybrany uczeń pokazuje kontynenty i zwrotniki na mapie.
- Faza główna:
- Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup i wyjaśnia zasady pracy na lekcji.
- Każda grupa otrzymuje jedno z zadań geograficznych do wykonania (z karty pracy, która podzielona jest na 6 części).
- Uczniowie pracują w grupach.
- Po wykonaniu zadania przedstawiciel grupy podchodzi do nauczyciela w celu sprawdzenia poprawności.
- W czasie wykonywania zadania trzeba sobie pomagać tak, aby wszyscy zrozumieli i potrafili wyjaśnić odpowiedź.
- Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kompletną kartę pracy z 6 zadaniami.
- Grupy kolejno omawiają odpowiedzi. W zależności od złożoności zadań odpowiadają 2-3 osoby z grupy. To nauczyciel wskazuje ucznia do odpowiedzi. Uczniowie - przedstawiciele grup wyjaśniają rozwiązanie przy tablicy.
- W czasie wyjaśniania rozwiązań wszyscy uczniowie wypełniają swoje karty pracy.
- Faza końcowa:
- Dokonanie oceny pracy grup.
- Sprawdzenie kompletności wypełnienia kart pracy.
|