Działa tylko w IE - sorry!    
     

Liga klas

mgr Ewa Kania


I Wstęp

Poszukując nowych, atrakcyjnych form zajęć w pracy z dziećmi, w twórczym podejściu do programu wszechstronnego wychowania i nauczania, stworzyłam Ligę klas. Wdrożyłam serię nowych konkurencji, zabaw, gier zespołowych oraz zmodyfikowałam znane ćwiczenia do potrzeb, warunków i umiejętności dzieci po to, by dzieciom i nam dorosłym przysporzyły szczególnej satysfakcji.

Liga klas to doskonała zabawa równoległych klas, w szlachetnej rywalizacji sportowej o tytuł najbardziej usportowionej klasy. Podnoszeniu własnej sprawności towarzyszy chęć porównania swych sił z innymi, w odnoszeniu sukcesów i zwycięstw. Uczniowie pracując w zespołach klasowych wraz z wychowawcą - mobilizują się wzajemnie, ustalając zadania niezbędne do przygotowania i wykonania. Liga klas daje szansę również uczniom słabszym, mniej sprawnym, ponieważ ich udział jest równie ważny jak udział "asów sportu", w konkurencjach dodatkowych tj.: wykonaniu plakatu, transparentu, hasła inicjującego rozgrywki, a także kulturalnego dopingu (brawa, okrzyki, przebrania). To wzajemne zrozumienie preferencji dzieci sprawia, że nie ma gorszych i lepszych, jest zespół klasowy pracujący na osiągnięcie tytułu. Tylko umiejętność współpracy w grupie stwarza gotowość podjęcia rywalizacji sportowej.

Jako nauczyciel wychowania fizycznego dostrzegam taką potrzebę spójności klasy wraz z wychowawcą, pozyskując przy tym również rodziców, dyrekcję szkoły, wierząc w to, że sport jest tak ważną obecnie wartością dla człowieka, cudownym wprost środkiem wychowawczym, iż ani jednego ani drugiego niczym zastąpić nie zdoła.

II Prezentacja projektu

Liga klas adresowana jest dla drugiego etapu kształcenia klas IV-VI.

Cele główne imprezy to:

  • Popularyzacja wychowania fizycznego i sportu wśród dzieci i młodzieży;
  • Integracja dzieci, wychowawców i rodziców poprzez propagowanie aktywności ruchowej
  • Wspomaganie zdrowia poprzez wysiłek fizyczny i relaks psychiczny.

Niemniej ważnym celem edukacyjnym - pośrednim jest kształtowanie umiejętności współpracy w grupie i podporządkowania się określonym regułom działania w zespole klasowym oraz zdobywanie umiejętności w współzawodnictwie sportowym. Obowiązują również zasady kultury kibicowania i dopingowania swoich faworytów, realizując tym samym normy kulturalnego kibica.

Na potwierdzenie w/w słów zacytuję C. Lelouche, który twierdzi że, cyt: "sport jest lekarstwem, lekiem przeciw wszelkim hamującym nas siłom przemocy. Czy go uprawiamy, czy jesteśmy jego widzami następuje zawsze to samo wyzwolenie."

Zestaw konkurencji i gier zespołowych dostosowany jest do wieku i możliwości zawodników, zawiera zwykle 7 zadań w przypadku klas podwójnych i 6 w klasach potrójnych. Konkurencje są przeprowadzane zgodnie ze scenariuszem (załącznik 1, 2, 3). Uczestnikami są zespoły klasowe, składające się z 16 zawodników, wychowawcy oraz dwoje rodziców.

Wychowawca wraz z wybranym w demokratycznym głosowaniu - kapitanem, decydują o wyborze zawodników w poszczególnych konkurencjach, których należy zmieniać. Kapitan ponadto posiada prawo do startu w każdej konkurencji. Istotnym elementem Ligi jest system oceniania, czyli punktacja. O miejscu zespołu decyduje suma punktów zdobytych we wszystkich zadaniach:

  • w każdej konkurencji sportowej można zdobyć: 4, 2, 1 pkt.,
  • dodatkowe punkty 1, 2, 3 można zdobyć za:
    a) plakat reklamujący rozgrywki;
    b) transparent;
    c) przebrania;
    d) kulturalny doping (własny, niepowtarzalny okrzyk, brawa)

Jak przystało na rozgrywki sportowe Liga posiada regulamin (załącznik nr 4) zgodnie z którym uczniowie i wychowawcy dowiadują się o warunkach uczestnictwa na miesiąc przed terminem Impreza jest cykliczna, odbywa się na przełomie lutego i marca i trwa 2-3 godz.

Specjalnie na tę okazję opracowałam i nauczyłam wszystkie klasy hymnu sportowego pt. "Nasze igrzyska" (załącznik nr 5), który jest prezentowany na początku imprezy.

Do pomocy przy organizacji Ligi zaangażowałam koleżanki z nowo powołanego zespołu opiekuńczo-wychowawczego, które jednocześnie tworzą prześwietne jury.

Udział rodziców jest niewątpliwie miłym akcentem i bardzo pożądanym, ponieważ rodzice na ogół nie uczestniczą w kulturze fizycznej oraz nie wykazują zaangażowania w organizację wychowania fizycznego. L. Erdman w swoich badaniach, dotyczących aktywności ruchowej dorosłych uzyskał niepokojące wyniki, świadczące o sporadycznym, nieregularnym lub żadnym kontakcie z kulturą fizyczną. Według niego tylko 4-6% dorosłych uprawia systematycznie ćwiczenia ruchowe o zalecanej intensywności, 8-10% wykazuje uczestnictwo konsumpcyjne, 12% uznaje formy sportowe tylko jako widowisko, uczestnicząc bezpośrednio, a 24% za pośrednictwem środków masowego przekazu. Pozostali są całkowicie obojętni wobec kultury fizycznej - około 45%, bądź odnoszą się do niej negatywnie 7-10%.

Szkoda, że aktywność ruchowa jest marginalną sferą współczesnej rodziny. Dziecko wzrastając w specyficznym dla każdego domu klimacie, obserwując i uczestnicząc w stylu życia rodziców, wykształca w sobie nastawienie przychylne, obojętne bądź negatywne wobec aktywności ruchowej.

Wychodząc naprzeciw tym złym tradycjom dziedziczenia stylu życia upomniałam się o aktywność rodziców, którzy mają nie tylko szansę ujrzenia swej pociechy w konkurencjach sportowych, ale również wystąpić z nią i uzyskać cenne punkty dla klasy. Radość i satysfakcja murowana!!!

III Zakończenie

Liga klas, jak przystało na rozgrywki sportowe podlega ewaluacji, w której na zakończenie wszyscy uczestnicy wypełniają specjalnie przygotowaną ankietę (patrz załącznik). Pozwoli ona ocenić wartość projektu i podejmowanych działań, które będą miały wpływ w konstruowaniu konkurencji i organizacji w następnej edycji.

Dzięki pozytywnej opinii dyrekcji Liga klas została wpisana na stałe w kalendarz imprez sportowo-rekreacyjnych w naszej szkole.

 


Załączniki do projektu (zal.doc - 123KB.