Działa tylko w IE - sorry!    
     

Multimedialna lekcja matematyki

mgr Bożena Kapelan


Po egzaminach gimnazjalnych postanowiłam w klasach III popracować z uczniami w trochę innej formie niż dotychczas. Nie rozwiązywaliśmy już typowych zadań przypisanych określonym standardom, nie realizowaliśmy kolejnych tematów lekcji zgodnie z programem nauczania, lecz pracowaliśmy nad nietypową lekcją, która miała być podsumowaniem całej naszej dotychczasowej pracy. Uczniowie nie zawsze wiedzą, po co uczą się matematyki w szkole, często narzekają i traktują ja jako zło konieczne.

W związku z tym doszłam do wniosku, że dobrze byłoby przedstawić kilka przykładów z życia, w których matematyka jest nieodzowna. Wiedząc, że tym, co uczniów najbardziej aktualnie "kręci" jest komputer, postanowiłam wykorzystać go w prezentacji lekcji, której tematem było pytanie "Po co nam ta matematyka?"

cel: odpowiedź na postawione wyżej pytanie

forma: praca grupowa

metoda: scenki w wykonaniu uczniów przedstawiające zastosowanie matematyki w życiu codziennym z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.

Uczniowie pracowali w grupach nad przygotowaniem tematu scenki, zbierali potrzebne materiały, wykonywali prezentacje multimedialne i wplatali ją w krótkie przedstawienie wzięte z samego życia. Pragnę zaznaczyć, że mieliśmy do dyspozycji laptop i rzutnik z dużym ekranem.

Tok lekcji:

Na początku grupka uczniów przedstawiła krótką scenkę z przerwy poprzedzającej lekcję matematyki, w której uczniowie narzekali na trudności wynikające z uczenia się matematyki.
Zakończeniem scenki było wspólnie postawione pytanie:

"Po co nam ta matematyka?".
Odpowiedzią na to są te oto przykłady z życia:

I. Agencja nieruchomości:
Na prezentacji multimedialnej przedstawione były oferty sprzedaży działek w uwzględnieniem wszystkich właściwych zależności matematycznych, tj. kształtu, pola, ceny całej działki, ceny za jednostkę kwadratową powierzchni (brane pod uwagę były ary, ha, mRozmiar: 820 bajtów). Ceny podawane były w euro oraz złotówkach. Klient musiał dobrze zastanowić się nad podanymi ofertami, aby wybrać dla siebie najkorzystniejszą.
II. Remont łazienki:
Grupa dziewcząt przedstawiła kosztorys remontu łazienki. Na prezentacji pojawiły się materiały potrzebne do remontu z uwzględnieniem cen poszczególnych artykułów. Biorąc pod uwagę przedstawione oferty oraz kształt, wymiary łazienki i stosując odpowiednie wzory matematyczne dziewczynki pokazały jak przewidzieć kwotę potrzebną na remont.
III. Zakup samochodu:
Kolejna grupa, tym razem głównie chłopców, szalała w komisie samochodowym. W prezentacji zawarli wszystkie parametry konieczne przy sprzedaży lub zakupie samochodu. W obliczeniach stosowanych przez tę grupę wielką rolę odgrywały procenty przy ustalaniu końcowej ceny transakcji.
IV. Bank:
Instytucją, która bez matematyki 'ani rusz' jest bank. W związku z powyższym postanowiono przedstawić scenkę, w której realizowany będzie kredyt na zakup mieszkania. W postaci multimedialnej uczniowie pokazali oferty banku związane z zakupem mieszkania. Zwrócili uwagę na warunki, jakie musi spełniać pożyczkobiorca. Na zakończenie przedstawiono rachunki dotyczące płatności rat z uwzględnieniem czasu kredytowania, oprocentowania, kwoty kredytu oraz różnych walut, w których kredyt mógł być udzielony.
V. Podatki:
Ostatnia grupa przedstawiła fikcyjne rozliczenie podatku pokazując krok po kroku, co należy wpisać w poszczególne rubryki oraz w jaki sposób dokonać obliczeń rachunkowych właściwych przy wypełnianiu PIT-ów.

Na zakończenie lekcji uczniowie rozwiązywali krzyżówkę, której hasła były krótka powtórką podstawowych pojęć matematycznych. Rozwiązanie tej krzyżówki było zarazem podsumowaniem lekcji i odpowiedzią na zadane na samym jej początku pytanie:

"Po co nam ta matematyka?"
Odp. "Aby poradzić sobie w życiu"