W ubiegłym roku szkolnym już po raz trzeci byłam organizatorem Międzygimnazjalnego Konkursu "Instytucje Unii Europejskiej". Ponieważ cieszył się on zainteresowaniem szkół i opiekunowie Szkolnych Klubów Europejskich chętnie zgłaszali do niego swoich uczniów, postanowiłam podzielić się moim pomysłem. Być może stanie się on lub choćby jego fragment inspiracją dla moich koleżanek i kolegów, tak jak ja, zajmujących się integracją europejską. Poniżej przedstawiam: 1. REGULAMINREGULAMIN III MIĘDZYGIMNAZJALNEGO KONKURSU INSTYTUCJE UNII EUROPEJSKIEJCele konkursu: - Poznanie historii i zasad funkcjonowania instytucji Unii Europejskiej;
- Przygotowanie do życia w zjednoczonej Europie;
- Rozwijanie zainteresowań i sprawności umysłowych;
- Korzystanie z różnych źródeł wiedzy.
ADRESAT: - Uczniowie klas I-III gimnazjum
ORGANIZATOR - Szkolny Klub Europejski "Eurogea"w Gimnazjum nr 1 w Piotrkowie Tryb.
ZASADY KONKURSU: - Konkurs przebiega w dwóch etapach: szkolnym i międzyszkolnym.
Etap szkolny powinien odbyć się do dnia ........... . Polega on na rozwiązaniu przez uczniów testu, który przesyłamy w załączeniu. Na jego podstawie należy wyłonić trzyosobową drużynę, która będzie reprezentować szkołę podczas etapu II. Prosimy o zgłoszenie drużyn do dnia .................... - Etap międzyszkolny odbędzie się w Gimnazjum nr 1 w dniu ................... .
Konkurs będzie przebiegał w formie rywalizacji między drużynami. Będą one brać udział w pięciu konkurencjach punktowanych przez komisję konkursową. W skład komisji wejdą opiekunowie wszystkich drużyn. - Wyniki ogłoszone zostaną po zakończeniu konkursu.
- Laureaci zostaną nagrodzeni według kolejności zajętych miejsc.
- Wszystkie drużyny otrzymają dyplomy uczestnictwa.
BIBLIOGRAFIA: - Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej - płyta RCIE wyd. UKIE, rozdz. "Instytucje Unii Europejskiej"
- Świat, Europa, Polska" - podręcznik dla gimnazjum - H. Powęska, M. Rościszewski, F. Szlajfer /rozdz. Europa/ wyd. Nowa Era
- "15 lekcji o Europie" - lekcja "Instytucje"
- "Przewodnik po Unii Europejskiej" - Dick Leonard (część 2 "Instytucje")
- "Unia bez tajemnic - wczoraj, dziś, jutro", wyd. Pełnomocnik Rządu ds. Informacji Europejskiej
Wiedza ma niewątpliwie duże znaczenie, ale najmilej widziane będą: chęć do wspólnej zabawy i uśmiech na twarzy. Serdecznie zapraszamy na widownię członków Szkolnych Klubów Europejskich działających w szkołach biorących udział w konkursie. ZAPRASZAMY! 2. ZESTAW PYTAŃ DO ETAPU SZKOLNEGO............................................. imię i nazwisko, klasa III MIĘDZYGIMNAZJALNY KONKURS INSTYTUCJE UNII EUROPEJSKIEJ POWODZENIA! - Na podstawie opisu rozpoznaj nazwę instytucji Unii Europejskiej i wpisz ją we właściwym miejscu:
- Pełni funkcje zbliżone do polskiej Najwyższej Izby Kontroli. Bada zgodność z prawem i zasadność wszystkich wydatków Unii Europejskiej. Ma siedzibę w Luksemburgu.
....................................................................... - Jest "strażnikiem traktatów". Posiada wyłączne prawo inicjatywy legislacyjnej. Jest organem o charakterze wykonawczym. Odpowiada przede wszystkim za wykonywanie rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady, a także za przedstawienie rocznego budżetu i za jego wykonanie oraz międzynarodową współpracę Wspólnot.
.......................................................................... - Instytucja doradcza i opiniodawcza w sprawach gospodarczych i społecznych. W jej skład wchodzi 222 reprezentantów pracodawców, pracowników, producentów, rolników, handlowców, przedstawicieli wolnych zawodów i in. Po wejściu do UE Polska będzie miała w niej 21 przedstawicieli.
..............................................................................
- Do podanych poniżej pytań dobierz jedną spośród trzech odpowiedzi i podkreśl ją:
- Przewodniczącym Komisji Europejskiej jest:
- Neil Kinnock
- Romano Prodi
- Franz Fischler
- W sprawach spornych Komisja Europejska odwołuje się do:
- Trybunału Sprawiedliwości
- Rady Europejskiej
- Trybunału Obrachunkowego
- Państwem sprawującym prezydencję w Unii Europejskiej jest obecnie:
- Siedzibą Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości jest:
- Luksemburg
- Bruksela
- Strasburg
- Ombudsman to:
- przewodniczący Komitetu Regionów
- jeden z ministrów Rady Unii Europejskiej
- Rzecznik Praw Obywatelskich
- Parlament Europejski nie obraduje:
- Rzecznika Praw Obywatelskich powołuje:
- Komisja Europejska
- Rada Unii Europejskiej
- Parlament Europejski
- COREPER to:
- Komitet Polityki Budżetowej
- Komitet Stałych Przedstawicieli
- Specjalny Komitet Rolny
- Która instytucja określa strategiczne cele UE, choć nie jest formalnie obecna w jej strukturach?
............................................................................. - Ilu komisarzy liczy Komisja Europejska?
..................................................... - Co oznacza skrót EBI i gdzie mieści się siedziba tej instytucji?
EBI - .......................................................................................................................... siedziba - ................................................................................................................... - Wymień nazwy trzech Wspólnot, które dały początek Unii Europejskiej:
................................................................................................................................... ................................................................................................................................... ...................................................................................................................................
3. SCENARIUSZ ETAPU MIĘDZYSZKOLNEGOWitamy serdecznie na III Międzygimnazjalnym Konkursie "Instytucje Unii Europejskiej". Chciałabym przedstawić moich pomocników: ......................... - członkowie SKE "Eurogea" Witamy uczestników II etapu - finalistów eliminacji szkolnych oraz ich opiekunów: - drużynę z Gimnazjum nr ......... i p. ............................ itd.
(członkowie drużyn przedstawiają się z imienia) Jest nam bardzo miło, że okazaliście zainteresowanie naszą propozycją. Zagadnienia związane z funkcjonowaniem instytucji UE nie są tematem łatwym, dlatego też sam udział w II etapie jest sukcesem, a jeśli do tego dodamy osiągnięcie najlepszych miejsc, czego wam szczerze życzymy, będzie można mówić, że jesteście ekspertami w najmodniejszej obecnie dziedzinie naszego życia społecznego. W tym roku, podobnie jak w poprzednim, konkurs będzie przebiegał w formie rywalizacji między drużynami. Będą one brać udział w pięciu konkurencjach punktowanych przez komisję konkursową. Będziemy wdzięczni zarówno uczestnikom, jak i opiekunom za wszelkie uwagi, ponieważ pozwolą nam one udoskonalić kolejną edycję. Aby wszystko odbyło się demokratycznie, w komisji zasiądą opiekunowie wszystkich sześciu drużyn. Obowiązuje zasada, że opiekun nie ocenia swojej drużyny. Z Gimnazjum nr 1 w komisji zasiada p. ................... Podczas konkursu wysłuchamy piosenek europejskich w wykonaniu naszych uczniów - laureatów również organizowanego przez nas międzygimnazjalnego konkursu "Eurojedynka". - KRZYŻÓWKA
Pierwsza konkurencja polega na rozwiązaniu krótkiej krzyżówki. Macie na to 10 minut. Jeżeli drużyna wykona zadanie wcześniej, może oddać kartkę. Zostaną one sprawdzone przez komisję w czasie przerwy. - MAPKI
Następna konkurencja polega na przyporządkowaniu instytucji do ich siedzib i umiejscowieniu ich na mapie Europy. Każda drużyna otrzymuje mapkę Europy, szpilki oraz losuje kopertę, w której znajdują się nazwy trzech instytucji. Należy wpiąć szpilkę z nazwą instytucji dokładnie w znak na mapie oznaczający dane miasto. Po upływie czasu (3min.) zbierzemy mapki i ocenimy poprawność wykonania zadania. - BALONIKI
W trzynastu balonikach znajdują się pytania dla zespołów. Trzeba nakłuć wybrany balonik, przeczytać pytanie i udzielić odpowiedzi. Kolejność wybierania baloników będzie losowana. Każdy zespół odpowiada dwa razy. W jednym z baloników znajduje się BONUS - otrzymujecie punkty bez odpowiadania na pytanie. Za każdą odpowiedź można uzyskać 2 pkt. - TEKST Z BŁĘDAMI
W dwukrotnie przeczytanym tekście są zawarte trzy błędy, trzeba je wyszukać i napisać markerem na kartonie (wzór). Tekst otrzymacie także na stolik, aby wzrokowcy nie mieli kłopotu. Od zakończenia czytania macie 3 minuty na wykonanie zadania. W zależności od potrzeb komisja może jednogłośnie wydłużyć czas. - SCENKI
Każda z drużyn losuje karteczkę. Na każdej karteczce jest temat scenki, którą trzeba zaimprowizować. Na przygotowanie scenki macie 5 minut. Czas trwania scenki maks.3 min. Punktacja 1-3.
4. ZAŁĄCZNIKI DO ETAPU MIĘDZYSZKOLNEGO- a)pytania do baloników
- Jakie formy może mieć prawo wspólnotowe uchwalane przez Radę Unii Europejskiej (lub przez Radę i Parlament w ramach procedury wspóldecydowania)?
- Jakie są zadania Komitetu Regionów?
- Członkowie Komitetu Ekonomiczno-Społecznego zorganizowani są w trzech grupach podobnej wielkości. Poda nazwy tych grup.
- Która instytucja jest strażnikiem zasady subsydiarności?
- Na czym polegają obowiązki państwa sprawującego przewodnictwo w Unii Europejskiej?
- Jak nazywa się najmłodsza instytucja UE?
- Co oznacza skrót EBC i gdzie ma swoją siedzibę?
- Kiedy odbędą się najbliższe wybory (podaj rok i miesiąc) do Parlamentu Europejskiego?
- Na czym polegają obowiązki Rzecznika Praw Obywatelskich?
- Która instytucja UE jest odpowiednikiem rządu?
- Jak brzmi nazwa opisanej instytucji? "nieformalny organ Wspólnot Europejskich, złożony z szefów państw i rządów członkowskich, wytyczający główne kierunki rozwoju i współpracy europejskiej"
- Jak nazywa się instytucja reprezentująca w UE władzę sądowniczą?
- BONUS - otrzymujecie 2 punkty!
- b)tekst z błędami
Koordynowaniem działań i realizacją celów Unii Europejskiej zajmuje się wiele instytucji. Rada Europejska zbiera się 2-3 razy do roku w Brukseli, aby określać główne kierunki rozwoju politycznego, gospodarczego i społecznego państw Wspólnoty. Rada Unii Europejskiej, zwana też Radą Europy, składa się z przedstawicieli wszystkich państw członkowskich. Lista jej członków zmienia się w zależności od przedmiotu obrad. Najwięcej głosów w Radzie Unii Europejskiej mają: Niemcy, Francja, Wielka Brytania i Włochy. Parlament Europejski podzielony jest na frakcje polityczne. Liczba posłów z danego kraju jest proporcjonalna do jego wielkości. Spotykają się oni raz w miesiącu. Podczas trwającej tydzień sesji głosują nad projektami ustaw przygotowanymi przez Komisję Europejską. - c)krzyżówka
.................................................... nazwa szkoły - Europejskie Biuro Policyjne
- ....... Stałych Przedstawicieli
- Rodzaj aktu prawnego (wiążącego) Wspólnot Europejskich
- Rzecznik Praw Obywatelskich
- "... do radości"
- Przewodnictwo kraju członkowskiego w obradach Rady UE oraz Rady Europejskiej
- Wspólna waluta krajów UE
- Inaczej: pomocniczość
- Podobnie jak zalecenie - formalnie niewiążący akt prawny WE
- Europejski .... Inwestycyjny
|