Działa tylko w IE - sorry!    
     

Mój pomysł na międzygimnazjalny konkurs
"Instytucje Unii Europejskiej"

mgr Ewa Zakrzewska


W ubiegłym roku szkolnym już po raz trzeci byłam organizatorem Międzygimnazjalnego Konkursu "Instytucje Unii Europejskiej". Ponieważ cieszył się on zainteresowaniem szkół i opiekunowie Szkolnych Klubów Europejskich chętnie zgłaszali do niego swoich uczniów, postanowiłam podzielić się moim pomysłem. Być może stanie się on lub choćby jego fragment inspiracją dla moich koleżanek i kolegów, tak jak ja, zajmujących się integracją europejską.

Poniżej przedstawiam:

1. REGULAMIN

REGULAMIN
III MIĘDZYGIMNAZJALNEGO KONKURSU
INSTYTUCJE UNII EUROPEJSKIEJ

Cele konkursu:

  • Poznanie historii i zasad funkcjonowania instytucji Unii Europejskiej;
  • Przygotowanie do życia w zjednoczonej Europie;
  • Rozwijanie zainteresowań i sprawności umysłowych;
  • Korzystanie z różnych źródeł wiedzy.

ADRESAT:

Uczniowie klas I-III gimnazjum

ORGANIZATOR

Szkolny Klub Europejski "Eurogea"w Gimnazjum nr 1 w Piotrkowie Tryb.

ZASADY KONKURSU:

  • Konkurs przebiega w dwóch etapach: szkolnym i międzyszkolnym.
    Etap szkolny powinien odbyć się do dnia ........... . Polega on na rozwiązaniu przez uczniów testu, który przesyłamy w załączeniu. Na jego podstawie należy wyłonić trzyosobową drużynę, która będzie reprezentować szkołę podczas etapu II.
    Prosimy o zgłoszenie drużyn do dnia ....................
  • Etap międzyszkolny odbędzie się w Gimnazjum nr 1 w dniu ................... .
    Konkurs będzie przebiegał w formie rywalizacji między drużynami. Będą one brać udział w pięciu konkurencjach punktowanych przez komisję konkursową. W skład komisji wejdą opiekunowie wszystkich drużyn.
  • Wyniki ogłoszone zostaną po zakończeniu konkursu.
  • Laureaci zostaną nagrodzeni według kolejności zajętych miejsc.
  • Wszystkie drużyny otrzymają dyplomy uczestnictwa.

BIBLIOGRAFIA:

  • Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej - płyta RCIE wyd. UKIE, rozdz. "Instytucje Unii Europejskiej"
  • Świat, Europa, Polska" - podręcznik dla gimnazjum - H. Powęska, M. Rościszewski, F. Szlajfer /rozdz. Europa/ wyd. Nowa Era
  • "15 lekcji o Europie" - lekcja "Instytucje"
  • "Przewodnik po Unii Europejskiej" - Dick Leonard (część 2 "Instytucje")
  • "Unia bez tajemnic - wczoraj, dziś, jutro", wyd. Pełnomocnik Rządu ds. Informacji Europejskiej

Wiedza ma niewątpliwie duże znaczenie, ale najmilej widziane będą: chęć do wspólnej zabawy i uśmiech na twarzy. Serdecznie zapraszamy na widownię członków Szkolnych Klubów Europejskich działających w szkołach biorących udział w konkursie.

ZAPRASZAMY!

2. ZESTAW PYTAŃ DO ETAPU SZKOLNEGO

.............................................
          imię i nazwisko, klasa

III MIĘDZYGIMNAZJALNY KONKURS
INSTYTUCJE UNII EUROPEJSKIEJ
POWODZENIA!
  1. Na podstawie opisu rozpoznaj nazwę instytucji Unii Europejskiej i wpisz ją we właściwym miejscu:
    1. Pełni funkcje zbliżone do polskiej Najwyższej Izby Kontroli. Bada zgodność z prawem i zasadność wszystkich wydatków Unii Europejskiej. Ma siedzibę w Luksemburgu.
      .......................................................................
    2. Jest "strażnikiem traktatów". Posiada wyłączne prawo inicjatywy legislacyjnej. Jest organem o charakterze wykonawczym. Odpowiada przede wszystkim za wykonywanie rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady, a także za przedstawienie rocznego budżetu i za jego wykonanie oraz międzynarodową współpracę Wspólnot.
      ..........................................................................
    3. Instytucja doradcza i opiniodawcza w sprawach gospodarczych i społecznych. W jej skład wchodzi 222 reprezentantów pracodawców, pracowników, producentów, rolników, handlowców, przedstawicieli wolnych zawodów i in. Po wejściu do UE Polska będzie miała w niej 21 przedstawicieli.
      ..............................................................................

     
  2. Do podanych poniżej pytań dobierz jedną spośród trzech odpowiedzi i podkreśl ją:
    1. Przewodniczącym Komisji Europejskiej jest:
      • Neil Kinnock
      • Romano Prodi
      • Franz Fischler
    2. W sprawach spornych Komisja Europejska odwołuje się do:
      • Trybunału Sprawiedliwości
      • Rady Europejskiej
      • Trybunału Obrachunkowego
    3. Państwem sprawującym prezydencję w Unii Europejskiej jest obecnie:
      • Włochy
      • Grecja
      • Irlandia
    4. Siedzibą Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości jest:
      • Luksemburg
      • Bruksela
      • Strasburg
    5. Ombudsman to:
      • przewodniczący Komitetu Regionów
      • jeden z ministrów Rady Unii Europejskiej
      • Rzecznik Praw Obywatelskich
    6. Parlament Europejski nie obraduje:
      • w lipcu
      • w sierpniu
      • w lutym
    7. Rzecznika Praw Obywatelskich powołuje:
      • Komisja Europejska
      • Rada Unii Europejskiej
      • Parlament Europejski
    8. COREPER to:
      • Komitet Polityki Budżetowej
      • Komitet Stałych Przedstawicieli
      • Specjalny Komitet Rolny

     
  3. Która instytucja określa strategiczne cele UE, choć nie jest formalnie obecna w jej strukturach?

    .............................................................................

  4. Ilu komisarzy liczy Komisja Europejska?

    .....................................................

  5. Co oznacza skrót EBI i gdzie mieści się siedziba tej instytucji?

    EBI - ..........................................................................................................................

    siedziba - ...................................................................................................................

  6. Wymień nazwy trzech Wspólnot, które dały początek Unii Europejskiej:

    ...................................................................................................................................

    ...................................................................................................................................

    ...................................................................................................................................

3. SCENARIUSZ ETAPU MIĘDZYSZKOLNEGO

Witamy serdecznie na III Międzygimnazjalnym Konkursie "Instytucje Unii Europejskiej". Chciałabym przedstawić moich pomocników: ......................... - członkowie SKE "Eurogea"

Witamy uczestników II etapu - finalistów eliminacji szkolnych oraz ich opiekunów:

  • drużynę z Gimnazjum nr ......... i p. ............................ itd.
(członkowie drużyn przedstawiają się z imienia)

Jest nam bardzo miło, że okazaliście zainteresowanie naszą propozycją. Zagadnienia związane z funkcjonowaniem instytucji UE nie są tematem łatwym, dlatego też sam udział w II etapie jest sukcesem, a jeśli do tego dodamy osiągnięcie najlepszych miejsc, czego wam szczerze życzymy, będzie można mówić, że jesteście ekspertami w najmodniejszej obecnie dziedzinie naszego życia społecznego.

W tym roku, podobnie jak w poprzednim, konkurs będzie przebiegał w formie rywalizacji między drużynami. Będą one brać udział w pięciu konkurencjach punktowanych przez komisję konkursową. Będziemy wdzięczni zarówno uczestnikom, jak i opiekunom za wszelkie uwagi, ponieważ pozwolą nam one udoskonalić kolejną edycję.

Aby wszystko odbyło się demokratycznie, w komisji zasiądą opiekunowie wszystkich sześciu drużyn. Obowiązuje zasada, że opiekun nie ocenia swojej drużyny. Z Gimnazjum nr 1 w komisji zasiada p. ................... Podczas konkursu wysłuchamy piosenek europejskich w wykonaniu naszych uczniów - laureatów również organizowanego przez nas międzygimnazjalnego konkursu "Eurojedynka".

  1. KRZYŻÓWKA
    Pierwsza konkurencja polega na rozwiązaniu krótkiej krzyżówki. Macie na to 10 minut. Jeżeli drużyna wykona zadanie wcześniej, może oddać kartkę. Zostaną one sprawdzone przez komisję w czasie przerwy.
     
  2. MAPKI
    Następna konkurencja polega na przyporządkowaniu instytucji do ich siedzib i umiejscowieniu ich na mapie Europy. Każda drużyna otrzymuje mapkę Europy, szpilki oraz losuje kopertę, w której znajdują się nazwy trzech instytucji. Należy wpiąć szpilkę z nazwą instytucji dokładnie w znak na mapie oznaczający dane miasto. Po upływie czasu (3min.) zbierzemy mapki i ocenimy poprawność wykonania zadania.
     
  3. BALONIKI
    W trzynastu balonikach znajdują się pytania dla zespołów. Trzeba nakłuć wybrany balonik, przeczytać pytanie i udzielić odpowiedzi. Kolejność wybierania baloników będzie losowana. Każdy zespół odpowiada dwa razy. W jednym z baloników znajduje się BONUS - otrzymujecie punkty bez odpowiadania na pytanie. Za każdą odpowiedź można uzyskać 2 pkt.
     
  4. TEKST Z BŁĘDAMI
    W dwukrotnie przeczytanym tekście są zawarte trzy błędy, trzeba je wyszukać i napisać markerem na kartonie (wzór). Tekst otrzymacie także na stolik, aby wzrokowcy nie mieli kłopotu. Od zakończenia czytania macie 3 minuty na wykonanie zadania. W zależności od potrzeb komisja może jednogłośnie wydłużyć czas.
     
  5. SCENKI
    Każda z drużyn losuje karteczkę. Na każdej karteczce jest temat scenki, którą trzeba zaimprowizować. Na przygotowanie scenki macie 5 minut. Czas trwania scenki maks.3 min. Punktacja 1-3.

4. ZAŁĄCZNIKI DO ETAPU MIĘDZYSZKOLNEGO

a)pytania do baloników
  1. Jakie formy może mieć prawo wspólnotowe uchwalane przez Radę Unii Europejskiej (lub przez Radę i Parlament w ramach procedury wspóldecydowania)?
  2. Jakie są zadania Komitetu Regionów?
  3. Członkowie Komitetu Ekonomiczno-Społecznego zorganizowani są w trzech grupach podobnej wielkości. Poda nazwy tych grup.
  4. Która instytucja jest strażnikiem zasady subsydiarności?
  5. Na czym polegają obowiązki państwa sprawującego przewodnictwo w Unii Europejskiej?
  6. Jak nazywa się najmłodsza instytucja UE?
  7. Co oznacza skrót EBC i gdzie ma swoją siedzibę?
  8. Kiedy odbędą się najbliższe wybory (podaj rok i miesiąc) do Parlamentu Europejskiego?
  9. Na czym polegają obowiązki Rzecznika Praw Obywatelskich?
  10. Która instytucja UE jest odpowiednikiem rządu?
  11. Jak brzmi nazwa opisanej instytucji? "nieformalny organ Wspólnot Europejskich, złożony z szefów państw i rządów członkowskich, wytyczający główne kierunki rozwoju i współpracy europejskiej"
  12. Jak nazywa się instytucja reprezentująca w UE władzę sądowniczą?
  13. BONUS - otrzymujecie 2 punkty!

 
b)tekst z błędami
Koordynowaniem działań i realizacją celów Unii Europejskiej zajmuje się wiele instytucji.
Rada Europejska zbiera się 2-3 razy do roku w Brukseli, aby określać główne kierunki rozwoju politycznego, gospodarczego i społecznego państw Wspólnoty.
Rada Unii Europejskiej, zwana też Radą Europy, składa się z przedstawicieli wszystkich państw członkowskich. Lista jej członków zmienia się w zależności od przedmiotu obrad. Najwięcej głosów w Radzie Unii Europejskiej mają: Niemcy, Francja, Wielka Brytania i Włochy.
Parlament Europejski podzielony jest na frakcje polityczne. Liczba posłów z danego kraju jest proporcjonalna do jego wielkości. Spotykają się oni raz w miesiącu. Podczas trwającej tydzień sesji głosują nad projektami ustaw przygotowanymi przez Komisję Europejską.

 
c)krzyżówka
....................................................
nazwa szkoły
  1. Europejskie Biuro Policyjne
  2. ....... Stałych Przedstawicieli
  3. Rodzaj aktu prawnego (wiążącego) Wspólnot Europejskich
  4. Rzecznik Praw Obywatelskich
  5. "... do radości"
  6. Przewodnictwo kraju członkowskiego w obradach Rady UE oraz Rady Europejskiej
  7. Wspólna waluta krajów UE
  8. Inaczej: pomocniczość
  9. Podobnie jak zalecenie - formalnie niewiążący akt prawny WE
  10. Europejski .... Inwestycyjny