Przedstawiam Państwu analizę zewnętrznego, próbnego testu kompetencji w Gimnazjum w Janowicach Wielkich pt. "Razem w parze", przeprowadzonego 2 marca 2004 przez zespół nauczycieli bloku humanistycznego w klasach trzecich Gimnazjum. Egzamin pisało 21 uczniów - jedna osoba była nieobecna. Analizę wyników wykonałem 14.03.2004 w oparciu o testy sprawdzone przez panie Ewę Bartosiewicz, Joannę Faber i Mariolę Smektałę. Maksymalna ilość punktów - 50 - (100%). Dolną granicą wystarczającej rozwiązywalności testu było przekroczenie 45%. Punktacja i procent rozwiązywalności w rozbiciu na uczniów klasy III B: ZZ - zadania zamknięte; ZKO - zadania krótkiej odpowiedzi; ZO - zadania otwarte | | Razem % | ZZ % | ZKO | ZO | Miejsce w klasie | 1. | Bielińska Kamila | 76 | 85 | 70 | 75 | 2 | 2. | Ciastko Marcin | 64 | 85 | 50 | 56 | 8 | 3. | Dembicz Dariusz | 56 | 80 | 40 | 40 | 11 | 4. | Dranka Ewa | 30 | 60 | 20 | 5 | 19 | 5. | Engiel Paweł | 40 | 65 | 30 | 20 | 17 | 6. | Kaczoch Marcin | 56 | 80 | 40 | 40 | 11 | 7. | Kołodziej Agnieszka | 24 | 55 | 5 | 0 | 20 | 8. | Krzeszowska Kamila | 64 | 85 | 40 | 55 | 8 | 9. | Kudelska Kamila | 70 | 90 | 60 | 55 | 4 | 10. | Kurczyński Dawid | 32 | 45 | 20 | 25 | 18 | 11. | Olender Michał | 66 | 90 | 40 | 55 | 6 | 12. | Paluch Przemysław | 42 | 60 | 20 | 35 | 16 | 13. | Piestrzyńska Agnieszka | 56 | 75 | 40 | 45 | 11 | 14. | Pluciński Michał | 24 | 25 | 20 | 25 | 20 | 15. | Poniatowski Adam | 52 | 75 | 40 | 35 | 15 | 16. | Proniewicz Andrzej | 66 | 80 | 40 | 65 | 6 | 17. | Puszyk Kamila | 68 | 90 | 50 | 60 | 5 | 18. | Sawicki Piotr | 58 | 70 | 20 | 65 | 10 | 19. | Świątecki Paweł | 72 | 100 | 60 | 50 | 3 | 20. | Wesołowicz Wioletta | 80 | 85 | 70 | 100 | 1 | 21. | Zięba Katarzyna | 54 | 65 | 40 | 50 | 14 | 22. | Kołodziejska Elżbieta | xx | xx | xx | xx | | Razem % | 55% | 74% | 39% | 46% | |
Poniżej 45% rozwiązywalności co jest wynikiem niedostatecznym zdobyło 6 uczniów. Między 46% a 55% rozwiązywalności co jest wynikiem dopuszczającym zdobyło 2 uczniów. Między 56% a 65% rozwiązywalności co jest wynikiem dostatecznym zdobyło 6 uczniów. Między 66% a 75% rozwiązywalności co jest wynikiem dobrym zdobyło 4 uczniów. Ponad 75% rozwiązywalności zdobyło tylko 2 uczniów co jest wynikiem bardzo dobrym. Analiza powyższej tabeli pozwala stwierdzić, którzy z uczniów mają problemy i jaki rodzaj zadań stwarza im największe kłopoty. Wyniki wskazują, że uczniowie potrafią rozwiązywać zadania zamknięte (test wyboru) - czyli potrafią wyszukiwać informacje w tekście i poddawać je analizie - 74% wynik dobry ale zadania krótkiej odpowiedzi sprawiają im bardzo dużą trudność - 39% - wynik niedostateczny. Niestety również poziom zadań otwartych pozostawia wiele do życzenia - tylko 46%. Wynik dopuszczający. Tradycyjnie problemem są błędy ortograficzne, stylistyczne i językowe. Zdarzają się powtórzenia. Ogólny wynik testu świadczy o tym, że test został rozwiązany przez klasę III B na poziomie dopuszczającym - 55% rozwiązywalności - co stanowi przyczynek do wytężonej pracy z klasą (zabrakło tylko jednego punktu procentowego do wyniku dostatecznego). Analiza rozwiązywalności poszczególnych zadań testu: Poniżej opisane są tylko te zadania, które zostały przez uczniów wykonane w stopniu niewystarczającym i stanowią podstawę budowy programu naprawczego (poniżej 50%). Zadania zamknięte:- (Nr i treść zadania oraz % rozwiazywalności)
- 13 - nieznajomość sposobu wyrażanie emocji za pomocą czasowników zaprzeczonych - 43%
Zadania krótkiej odpowiedzi:- 21 - nieumiejętność zakończenia wypowiedzenia, trudność w kojarzeniu różnych faktów historycznych - 10%
- 22 - niewystarczająca umiejętność dostrzegania sytuacji problemowych w tekstach źródłowych - 50%
- 24 - trudności w rozumieniu dosłownego i przenośnego sensu wiersza - 19%
- 25 - brak umiejętności prawidłowego odczytywania tekstów kultury - uczniowie nie zauważyli wspólnego motywu otwartych dłoni w wierszu i na obrazie - 33%
- 27 - niska umiejętność odczytywania tekstu kultury - w tym przypadku obrazu Jana van Eycka - "Portret małżonków Arnolfini" - uczniowie nie potrafili dostrzec co jest źródłem światła na obrazie
- 28 - fatalna znajomość charakterystycznych cech kompozycji obrazu - 14%
- 29 - bardzo niska znajomość mitologii i symboliki z nią związanej - 5%
Zadania otwarte:Notatka: - niska poprawność językowa, problemy z budową zdań złożonych i pojedynczych - 14%
- niska znajomość zasad ortografii i interpunkcji - 29%
Artykuł: - trudności w stworzeniu właściwej kompozycji - 33%
- liczne błędy językowe i stylistyczne - 46%
- niska znajomość zasad ortografii i interpunkcji - 40%
Elementy programu naprawczego: - modyfikacja programów nauczania poprzez odpowiednie aneksy (wszystkie przedmioty)
- wracanie w trakcie bieżących lekcji do poprzednich treści, które sprawiają uczniom kłopoty (wszystkie przedmioty)
- dodatkowe zadania z zakresu polskich powstań narodowych, upadku państwa polskiego i jego nieobecności na mapie świata przez 123 lata (historia)
- dodatkowa praca z tekstami źródłowymi ich analiza i kształtowanie umiejętności wyszukiwania właściwych informacji - (historia i język polski)
- ćwiczenia w tworzeniu zakończeń niedokończonych wypowiedzeń, dotyczących przeczytanych tekstów literackich - (język polski)
- dodatkowa praca z uczniami nad szlifo waniem środków stylistycznych - (język polski)
- zadawanie prac domowych zmuszających do pracy z tekstami źródłowymi - (historia i język polski)
- podjęcie działań służących upowszechnianiu czytelnictwa ( praca na rzecz powiększania się zasobu słownictwa) - (historia i język polski)
- zachęcanie do oglądania tekstów kultury ( choćby w postaci albumów malarstwa) i do wizyt w muzeach oraz zapoznawania się z przesłaniem poszczególnych dzieł sztuki ( sztuka)
- praca na rzecz prawidłowego odczytywania poetyckich przesłań i pojęć abstrakcyjnych oraz znaczenia pojęć zakorzenionych w naszej kulturze -(historia i język polski)
- dodatkowa praca z uczniami słabymi na zajęciach wyrównawczych - (język polski)
- wyjaśnianie znaczenia pojęć "cudowny uczynek" i "kresy" - (religia, historia)
- wyjaśnianie za pomocą jakich środków stylistycznych w literaturze przedstawia się ludzkie emocje - (język polski)
- powtarzanie środków stylistycznych w wierszach i trenowanie prawidłowego odczytywanie tekstów kultury w sensie dosłownym i przenośnym - (język polski, sztuka)
- powtarzanie tematu lekcji dotyczących kompozycji obrazu i jego cech (sztuka)
- powtórzenie najważniejszych kanonów, postaci i symboliki mitologii greckiej (historia, język polski, sztuka)
|