Działa tylko w IE - sorry!    
     

Rola cichego czytania ze zrozumieniem

mgr Jolanta Dobrowolska


Umiejętność czytania jest jednym z zasadniczych warunków powodzenia ucznia w szkole i stanowi podstawę do pracy samokształceniowej prowadzonej przez całe życie.

Nauczyć dzieci czytać - to otworzyć przed nimi drogę rozwoju umysłowego.

Poprawne ciche czytanie wywołuje u dziecka natychmiastową reakcję intelektualną na treść czytanego tekstu, pobudza do twórczego wyrażania własnych sądów, myśli, doznań, uczuć itp.

Opanowanie tej umiejętności ułatwia naukę już w klasach niższych i jednocześnie przygotowuje do niej w wyższych klasach oraz umożliwia uniezależnienie się od innych osób, natomiast dziecko, które jej nie opanuje, nie potrafi samodzielnie pracować, gdyż ma trudności ze zrozumieniem poleceń podanych na piśmie. Oczekuje ono dodatkowego instruktażu, wyjaśnienia.

Trudności związane ze zrozumienie tekstu nie sprzyjają rozbudzeniu i rozwojowi zainteresowania czytelniczego oraz wyrabianiu zamiłowania do obcowania z książką, lecz coraz bardziej je osłabiają.

Ciche czytanie jest umiejętnością praktyczną, szczególnie potrzebną we współczesnym świecie, w różnych dziedzinach życia. Ustawiczne kształcenie opiera się przede wszystkim na czytaniu ze zrozumieniem, a rozwój nauki i techniki niesie coraz więcej instrukcji, opisów, informacji niezbędnych każdemu człowiekowi współczesnej rzeczywistości.

Reasumując, należy stwierdzić, że opanowanie cichego czytania ze zrozumieniem wpływa korzystnie na rozwój umysłowy oraz warunkuje powodzenie szkolne i życiowe dziecka. Zdobyta w szkole umiejętność cichego czytania ze zrozumieniem otwiera przed uczniem perspektywę samodzielnego i skutecznego uczenia się i pokonywania trudności w procesie przyswajania, pogłębiania i utrwalania wiedzy.

Efektywne uczenie się (przy zmniejszonym wysiłku i skróconym czasie) daje dodatkową satysfakcję, np. z szybkiego opanowania materiału, sprzyja to rozwojowi dalszych zainteresowań i motywacji związanych z doskonaleniem techniki czytania.

Uczeń, który ma trudności ze zrozumieniem czytanego tekstu, nie może liczyć na wewnętrzną nagrodę, wzmacniającą jego poczynania. Wpłynie to niewątpliwie na ukształtowanie się negatywnej postawy ucznia do zadań i wobec samego siebie. Należy więc oczekiwać, iż uczeń taki:

  • będzie stronił od tekstu jako źródła wiedzy,
  • nie będzie rozszerzał i utrwalał wiadomości szkolnych za pomocą dostępnych źródeł drukowanych,
  • będzie wykazywał słabe zainteresowanie czytelnicze, a tym samym będzie zmuszony coraz bardziej uzależniać się od innych osób.

Aby temu zapobiec, należy systematycznie pracować nad kształtowaniem tej umiejętności już od klasy pierwszej.