Działa tylko w IE - sorry!    
     

Woda jako środowisko życia

mgr Maria Janina Jabłońska-Maziewska


Temat: Woda jako środowisko życia

Klasa: IV (2 jednostki lekcyjne)

Cele ogólne:

  • przygotowanie do samodzielnego uczenia się,
  • poznawanie warunków różnych środowiskach,
  • kształtowanie postaw proekologicznych.

Cele operacyjne:

    w zakresie wiadomości:
  • wymienić rodzaje wód powierzchniowych,
  • rozróżniać środowisko lądowe i wodne,
  • wyjaśnić od czego zależy ilość tlenu w wodzie.
    w zakresie umiejętności:
  • porównać warunki życia na lądzie i w wodzie,
  • rozpoznać pospolite gatunki roślin i zwierząt wodnych,
  • udowodnić, jakie skutki powodują zanieczyszczenia wód.
    w zakresie postaw:
  • bezpieczne korzystanie ze zbiorników wodnych,
  • kształtowanie postaw pro ekologicznych.

Metody: aktywizujące - "burza mózgów", "śnieżna kula", obserwacyjne, badawcze.

Formy: indywidualna, zbiorowa, praca w grupach.

Środki dydaktyczne: karty pracy, zestaw doświadczalny, przewodnik do rozpoznawania roślin i zwierząt wodnych, mapy topograficzne regionu.

Przebieg lekcji:

I Faza przygotowawcza

- sprawy organizacyjno - porządkowe,

- nawiązanie do tematu lekcji.

  1. "Burza Mózgów" - skojarzenie z wodą. Tworzenie mapy myślowej (mentalnej).
    Jaką wspólną nazwę możemy nadać wyróżnionym wyrazem?
  2. Obserwacja globusa. Na podstawie globusa przedstaw wielkość i rozmieszczenie wód na kuli ziemskiej i odpowiedz na pytanie:
    Czego więcej znajduje się na naszej planecie wód czy lądów?
  3. Na podstawie obserwacji i mapy topograficznej wymień zbiorniki wodne występujące w Twoim regionie.
  4. Zapisanie tematu lekcji.
II Faza realizacyjna:

Wyjście w teren, podział na grupy i objaśnienie karty pracy.

Uczniowie pracują według karty pracy nr I.

  1. Obserwacja zbiornika wodnego.
  2. Wyszukiwanie różnic między środowiskiem lądowym a wodnym.
  3. Woda jako środowisko życia organizmów roślinnych i zwierzęcych.
III Faza podsumowująca:

Zajęcia w klasie. Uczniowie pracują wg karty pracy nr II.

  1. Metoda "śnieżnej kuli" - zebranie wyników obserwacji i zapisanie wniosków.
  2. Swobodne odpowiedzi uczniów na poniższe pytania:
    - Dlaczego wędkarze wycinają przeręble w lodzie na powierzchni stawu?
    - Jakie znaczenie dla życia w środowisku wodnym mają rośliny?
    - Dlaczego do akwarium wlewamy wodę nieprzygotowaną?
    - Dlaczego zimą nie należy wchodzić na zamarznięte zbiornik wodny?
  3. Ocena aktywności uczniów
  4. Praca domowa:
    Dla wszystkich:
    Zaprojektuj worek z pomysłami na temat "Jak uchronisz wodę w swoim domu?"
    Dla zainteresowanych:
    Wyszukaj przysłowia o wodzie i zastanów się nad ich interpretacją za pomocą gestów.