Temat: Woda jako środowisko życia Klasa: IV (2 jednostki lekcyjne) Cele ogólne: - przygotowanie do samodzielnego uczenia się,
- poznawanie warunków różnych środowiskach,
- kształtowanie postaw proekologicznych.
Cele operacyjne: w zakresie wiadomości:- wymienić rodzaje wód powierzchniowych,
- rozróżniać środowisko lądowe i wodne,
- wyjaśnić od czego zależy ilość tlenu w wodzie.
w zakresie umiejętności:- porównać warunki życia na lądzie i w wodzie,
- rozpoznać pospolite gatunki roślin i zwierząt wodnych,
- udowodnić, jakie skutki powodują zanieczyszczenia wód.
w zakresie postaw:- bezpieczne korzystanie ze zbiorników wodnych,
- kształtowanie postaw pro ekologicznych.
Metody: aktywizujące - "burza mózgów", "śnieżna kula", obserwacyjne, badawcze. Formy: indywidualna, zbiorowa, praca w grupach. Środki dydaktyczne: karty pracy, zestaw doświadczalny, przewodnik do rozpoznawania roślin i zwierząt wodnych, mapy topograficzne regionu. Przebieg lekcji:I Faza przygotowawcza- sprawy organizacyjno - porządkowe, - nawiązanie do tematu lekcji. - "Burza Mózgów" - skojarzenie z wodą. Tworzenie mapy myślowej (mentalnej). Jaką wspólną nazwę możemy nadać wyróżnionym wyrazem?
- Obserwacja globusa. Na podstawie globusa przedstaw wielkość i rozmieszczenie wód na kuli ziemskiej i odpowiedz na pytanie:
Czego więcej znajduje się na naszej planecie wód czy lądów? - Na podstawie obserwacji i mapy topograficznej wymień zbiorniki wodne występujące w Twoim regionie.
- Zapisanie tematu lekcji.
II Faza realizacyjna:Wyjście w teren, podział na grupy i objaśnienie karty pracy. Uczniowie pracują według karty pracy nr I. - Obserwacja zbiornika wodnego.
- Wyszukiwanie różnic między środowiskiem lądowym a wodnym.
- Woda jako środowisko życia organizmów roślinnych i zwierzęcych.
III Faza podsumowująca:Zajęcia w klasie. Uczniowie pracują wg karty pracy nr II. - Metoda "śnieżnej kuli" - zebranie wyników obserwacji i zapisanie wniosków.
- Swobodne odpowiedzi uczniów na poniższe pytania:
- - Dlaczego wędkarze wycinają przeręble w lodzie na powierzchni stawu?
- - Jakie znaczenie dla życia w środowisku wodnym mają rośliny?
- - Dlaczego do akwarium wlewamy wodę nieprzygotowaną?
- - Dlaczego zimą nie należy wchodzić na zamarznięte zbiornik wodny?
- Ocena aktywności uczniów
- Praca domowa:
- Dla wszystkich:
- Zaprojektuj worek z pomysłami na temat "Jak uchronisz wodę w swoim domu?"
- Dla zainteresowanych:
- Wyszukaj przysłowia o wodzie i zastanów się nad ich interpretacją za pomocą gestów.
|