Przedstawiam Państwu scenariusz zajęć zintegrowanych, na podstawie którego przeprowadziłam zajęcia pokazowe dla Rodziców. Tematyka i dobór ćwiczeń daje możliwość włączania się zaproszonych gości w przebieg zajęć. Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy IIHasło kompleksowe: Wkrótce Wielkanoc Temat dnia: Poznajemy zwyczaje wielkanocne Temat zajęć: Wypowiedzi uczniów na temat wielkanocnych zwyczajów na podstawie wiersza K.Kuzior-Wierzbowskiej "Na świątecznym stole" i doświadczeń dzieci. Redagowanie świątecznych życzeń. Cel ogólny: Poznanie zwyczajów związanych ze świętami wielkanocnymi oraz kształtowanie rozumienia znaczenia więzi rodzinnych. Cele operacyjne: Uczeń potrafi:- rozwiązać zagadkę;
- budować kilkuzdaniowe wypowiedzi;
- dostrzec rekwizyty związane ze świętami;
- odszukać w kalendarzu odpowiednią datę;
- nazwać zwyczaje wielkanocne i zapisać je w krótkiej formie;
- wyliczyć wyrażenia arytmetyczne, uporządkować liczby w odpowiedniej kolejności;
- odczytać hasło;
- zredagować życzenia wielkanocne;
- zaprojektować i wykonać kartkę świąteczną w kształcie pisanki;
- zaśpiewać piosenkę;
- dokończyć zdania.
Cele wychowawcze: Uczeń potrafi:- dostrzec piękno tradycji i zwyczajów świątecznych;
- współpracować w zespole;
- estetycznie wykonać pracę;
- dbać o ład i porządek podczas pracy;
- ocenić pracę innych dzieci.
Uczeń rozumie: - znaczenie tradycji świątecznych;
- znaczenie kulturalnej zabawy podczas świąt.
Metody: - asymilacji wiedzy: pogadanka, rozmowa kierowana;
- samodzielnego dochodzenia do wiedzy: problemowa, mapa mentalna;
- waloryzacyjna: ekspresja;
- praktyczna: praktyczne działanie.
Formy: - indywidualna jednolita, zróżnicowana;
- grupowa zróżnicowana;
- zbiorowa.
Środki dydaktyczne: - kalendarze z różnych lat;
- plansza z zapisanymi zasadami pracy w grupach;
- plansza z wyjaśnieniem pojęcia "zwyczaj";
- rozsypanka sylabowa;
- szablon kosza wielkanocnego, sylwety zajączków, kurczaczków, baranków, pisanek;
- rekwizyty: kosz wielkanocny, babka wielkanocna, palma, pisanki, zielenina do dekoracji stołu wielkanocnego, sikawka, kartki świąteczne;
- kaseta z nagraniem do zabawy "Ciasto" - KLANZA;
- kaseta z nagraniem piosenki Wielkanocna piosenka;
- dla każdej grupy: 2 sylwety w kształcie pisanki, słownictwo do wykorzystania podczas redagowania życzeń, elementy dekoracyjne do ozdabiania pisanek;
- po dwie naklejki dla każdego dziecka.
Przebieg zajęć: Na świątecznym stole | Stoją na stole baby lukrowane, A między nimi cukrowy baranek. Pobekuje cicho, stuka kopytkami, Bo chciałby dosięgnąć miski z pisankami. Ale dwa kurczaki tej miski pilnują, Na baranka oba groźnie popiskują. Więc mały baranek w inną stronę zmierza, Kilka listków rzeżuchy uskubał z talerz! | Katarzyna Kuzior-Wierzbowska | Wielkanoc | Wielkanoc! Wielkanoc! Wielka radość w sercu, Gdy stąpasz po świecie - Kwitnącym kobiercu. Na stole pisanki Pięknie malowane. Wśród zieleni trawy Cukrowy baranek. Bazie w wazoniku, ciasta i wędliny... WIELKANOC - i wielkie spotkanie rodziny! | Ryszard Przymus | |