Scenariusz Program: Wiking Zespół autorski: Edward Dudek, Elżbieta Szedzinis, Krystyna Tryl Hasło programu: Wybrane ekosystemy; pola uprawne Temat: Rozpoznajemy rośliny uprawne Cele zajęć: Poziom wiadomości:- uczeń zna podstawowe rośliny uprawne,
- uczeń zna podstawowe chwasty,
- uczeń zna sposoby walki z chwastami.
Poziom umiejętności:- uczeń potrafi rozpoznać podstawowe rośliny uprawne i pospolite chwasty,
- uczeń potrafi podzielić rośliny na zbożowe, okopowe i oleiste,
- uczeń potrafi wymienić przykłady konkurencji między roślinami uprawnymi, a chwastami
- uczeń potrafi dowiedzieć się o negatywnym znaczeniu chwastów wśród roślin uprawnych
- uczeń potrafi podać walory leczniczych chwastów.
Typ zajęć: jednorazowe Czas: jedna godzina Przeznaczenie: klasa piąta Metody: pogadanka, obserwacja bezpośrednia, gra dydaktyczna Środki dydaktyczne: gra dydaktyczna, "sylabowa kołówka", krzyżówka, naturalne i zasuszone okazy, plansze z chwastami, foliogramy korzeni, leksykon przyrody. Literatura: - Cichy D. "Biologia" W-wa 1974 WSiP
- Grański Cz. "Metodyka środowiska społecznego przyrodniczego" 1992 OWiF
- Szeferowa J. "Poznaj 100 roślin" PZWSz.
Przebieg zajęć:- Planowanie i przygotowanie
- Uczniowie otrzymują polecenie przyniesienia okazów roślin uprawnych oraz okazów chwastów spotkanych w drodze do szkoły.
- Nauczyciel przygotowuje zbiór podstawowych roślin uprawnych w Polsce, którego ksero otrzymują uczniowie na zajęciach, (rośliny zbożowe załącznik nr 1, rośliny okopowe załącznik nr 2, rośliny oleiste i włókniste załącznik nr 4).
- Nauczyciel przygotowuje grę dydaktyczną "sylabowa kołówka" (załącznik nr 3).
- Nauczyciel przygotowuje zadanie na pracę domową, którą uczniowie wykonują zgodnie z instrukcją (załącznik nr 6).
- Przeprowadzenie
- Podział klasy na 4 grupy. Każda grupa posiada przed sobą kosz z roślinami uprawnymi. Dzieli je na 4 grupy ze względu na podobną budowę zewnętrzną i podobne przeznaczenie.
- Poszukiwanie odpowiedzi, które zboża nazywamy ozimymi, a które jarymi. Zapis na tablicy przez uczniów:
- Rośliny zbożowe. Uczniowie zgodnie z instrukcją wykonują zadania (załącznik nr 1).
- Rośliny okopowe uprawiane w Polsce
- Wyróżnienie części nadziemnej i podziemnej,
- Jak wyglądają korzenie roślin okopowych (są duże pełnią funkcję spichlerza),
- Wartości odżywcze roślin okopowych,
- Zastosowanie gospodarcze omawianych roślin (załącznik nr 2).
- Rośliny oleiste i włókniste
- Uczniowie otrzymują grę dydaktyczną "sylabowa kołówka", która poprzedzi omówienie roślin oleistych i włóknistych (załącznik nr 4),
- Szukanie odpowiedzi na pytanie problemowe, dlaczego niektóre z oglądanych roślin nazywamy oleistymi a inne włóknistymi (rozgniatanie nasion, łamanie łodygi).
- Chwasty naszych pól
- Uczniowie przy pomocy przewodnika "Poznaj 100 roślin" próbują nazwać chwasty przyniesione na lekcje, zwrócenie uwagi na wysokość roślin, wielkość i kształt liści, nasiona, kwiaty,
- Postawienie problemu: czy istnieje chwastów na polach uprawnych jest zamierzone przez człowieka?, czym różni się chwast od rośliny uprawnej?
- Czy wszystkie chwasty i zawsze są szkodliwe,
- Uczniowie otrzymują torebki z chwastami mającymi działanie lecznicze: pokrzywa, skrzep, kąkol, krwawnik - uczniowie odczytują napisy,
- Pytanie: kto widział takie opakowanie? Do czego służy ich zawartość?
- Postawienie problemu: co robić z chwastami? Giełda pomysłów, ich omówienie i weryfikacja,
- Konieczność oraz sposoby walki z chwastami.
- Podsumowanie
Uczniowie według wskazówek rozwiązują zadania (załącznik nr 5). Ocena uczniów za aktywność.- Praca domowa:
- Udowodnij potrzebę nawożenia pól.
- Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy.
- Pierwsza grupa otrzymuje polecenie wysiania dziesięciu ziaren żyta na gazę, a następnie podlewanie hodowli wodą destylowaną,
- Druga grupa otrzymuje polecenie wysiania dziesięciu ziaren żyta na gazę, a następnie podlewanie hodowli rozcieńczonym roztworem nawozu azotowego zgodnie z instrukcją na opakowaniu.
- Spostrzeżenia uczniowie notują w tabeli obserwacji.
W załączeniu (zal.doc - 184KB) materiały dla uczniów. |