Działa tylko w IE - sorry!    
     

To trzeba wiedzieć o teatrze

mgr Katarzyna Miziała


Konspekt lekcji z wiedzy o teatrze przeznaczony dla uczniów klasy IV

Temat: To trzeba wiedzieć o teatrze! Wystawiamy przedstawienie pt. "Kopciuszek"

Lekcja odbyła się po wystawieniu przez dzieci z kl. IV spektaklu "Kopciuszek" wg Jana Brzechwy. Wstęp został poprzedzony przygotowaniem plakatów oraz zaproszeń indywidualnych dla uczniów klas młodszych. Jest ona podsumowaniem wiedzy jaką dzieci zdobyły podczas przygotowań do spektaklu i samego spektaklu.

Cele: Utrwalenie wiedzy o teatrze

Uczeń:

  • poznaje tworzywo teatralne przez działanie
  • posługuje się słownictwem teatralnym
  • zna nazwy zawodów związane z teatrem
  • wyjaśnia pojęcia z zakresu wiedzy o teatrze
  • wśród nazw zawodów rozpoznaje te związane z teatrem
  • tworzy wyrazy bliskoznaczne
  • zna wnętrze teatru i nazywa poszczególne jego części
  • wie co to jest plakat i zna jego funkcje
  • starannie wykonuje swoją pracę
  • zgodnie współdziała w grupie
  • wciela się w powierzoną rolę

Metoda:

  • pogadanka
  • drama
  • mapa mentalna
  • praktyczne działanie uczniów

Środki dydaktyczne:

  • plansze
  • rozsypanki
  • krzyżówki

Typ lekcji: utrwalająca

Forma pracy:

  • zbiorowa
  • grupowa
  • indywidualna

Wprowadzenie:

  1. Rozmowa o spektaklu. Dzieci przestawiają swoje odczucia. (Wypowiadają się zarówno ci, którzy występowali, jak i ci, którzy byli widzami).
     
  2. Praca w grupach:

       
    • próba stworzenia teatru z gotowych elementów (scena, aktor, rekwizyt, kurtyna - celowo bez widzów)
       
    • prezentacja prac i nazywanie elementów. Naprowadzenie uczniów na to, iż w stworzonym teatrze brak widowni.
       
    • wyszukiwanie nazw zawodów związanych z teatrem i przedstawienie ich przez grupy w formie pantomimy.
      Reszta klasy odgaduje.
       
    • na konturze teatru każda klasa naklej napis z nazwą zawodu

     
  3. Praca indywidualna:

       
    • Zdania do uzupełnienia:
      Teatr to takie miejsce, w którym odbywają się ...................
      Przygotowaniem do spektaklu kieruje ...........................
      Dekoracją sceny i projektami kostiumów zajmuje się ........................
      W różne role wcielają się ......................
      Krawcowa ........................., a charakteryzator .................................
      Teatr nie istnieje bez ...........................

       
    • Rozwiązanie krzyżówki:
      1. Stąd patrzy się na spektakl
      2. Opada po przedstawieniu
      3. Deski, na których grają aktorzy
      4. ...światła lub dźwięku
      5. Zmienia wygląd aktora
      6. Kieruje przygotowaniami do przedstawienia
      7. Odtwarza rolę
      8. Dekoracja na scenie

       
    • Wklejenie wykonywanych zadań indywidualnych do zeszytu.
       
    • Prezentowanie efektów swojej pracy przez wyznaczonych uczniów i sprawdzenie przez pozostałych.

     
  4. Wypełnienie karty ewaluacyjnej. Zadaniem uczniów jest zamalowanie płatków zgodnie ze zdobytą wiedzą na lekcji i odczuciami po niej.

Praca domowa

  1. To było udane przedstawienie.... Napisz jak czułeś się w roli aktora lub widza. Wypowiedź uzasadnij
  2. Wykonaj plakat informujący o przedstawieniu, które chciałbyś wystawić w swoim teatrze.
  3. Narysuj wybraną scenę z przedstawienia, w który uczestniczyłeś.