Działa tylko w IE - sorry!    
     

Jak pomóc dziecku z trudnościami w nauce?

mgr Małgorzata Suliga


Wyniki badań przeprowadzonych w Polsce i za granicą wskazują, że 10%-15% badanej populacji dzieci klas szkół podstawowych ma specyficzne trudności w nauce czytania i pisania, uwarunkowane fragmentarycznymi zaburzeniami funkcji percepcyjno-motorycznych.

Aby pomóc dziecku, trzeba zrozumieć jego trudności.

Termin  dysleksja  oznacza trudności w opanowaniu umiejętności czytania.

Dysortografia  oznacza trudności w opanowaniu poprawnej pisowni. Chodzi także o wszelkiego rodzaju odstępstwa od prawidłowego zapisu, nie tylko błędy ortograficzne.

Dysgrafia  oznacza trudności w zakresie techniki pisania, niski poziom graficzny pisma, a więc tzw. brzydkie niekaligraficzne pismo.

Pseudodysleksja  to trudności w czytaniu i pisaniu, które są uwarunkowane zaniedbaniem środowiskowym, błędami dydaktycznymi szkoły, brakiem motywacji do nauki.

Większość badaczy pojęciem dysleksja obejmuje nie tylko trudności w czytaniu ,ale również występujące z nimi trudności w pisaniu o charakterze dysgraficznym i dysortograficznym. Dysleksja jest więc zaburzeniem, które przejawia się niemożnością opanowania umiejętności czytania i pisania mimo prawidłowego rozwoju intelektualnego i dobrych warunków środowiskowych, jakich wychowuje się dziecko.

Badania wykazały, że w większości przypadków trudności w nauce czytania i pisania uwarunkowane są zaburzeniami:

  • funkcji wzrokowej,
  • słuchowej,
  • kinetyczno-ruchowej.

Dzieci z zaburzoną percepcją wzrokową mogą mieć poważne kłopoty z:

  • myleniem liter o podobnym kształcie,
  • mylnym odtwarzaniem położenia liter (b-p, b-d, d-g, n-u),
  • pomijaniem drobnych elementów graficznych liter (znaków diakrytycznych),
  • błędami typowo ortograficznymi,
  • różnicowaniem liter małych i dużych,
  • nieodpowiednim doborem linijek,
  • przedstawieniem liter, sylab i wyrazów,
  • myleniem kierunku zapisu (pismo lustrzane),
  • niewłaściwym rozplanowaniem graficznym wyrazów w stosunku do stronicy zeszytu,
  • orientacją przestrzenną, określaniem stron świata,
  • nauką geometrii,
  • tempem czytania.

Jednym z najważniejszych przejawów zakłóceń percepcji słuchowej są zaburzenia w rozwoju mowy. Za percepcję dźwięków odpowiedzialny jest analizator słuchowy. Prawidłowy ich odbiór jest możliwy wówczas, gdy sprawnie działa narząd słuchu, składający się z ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego.

Zaburzenia mowy mogą być związane z:

  • wadliwą budową aparatu artykulacyjnego warg, języka, uzębienia, podniebienia),
  • ograniczoną sprawnością ruchową mięśni artykulacyjnych,
  • zaburzeniami funkcji analizatora słuchowego.

Aby nauczyć się mówić nowe słowo, trzeba je prawidłowo usłyszeć, skojarzyć z odpowiednim desygnatem. Aby wymówić nowe słowo, trzeba rozróżnić składające się na nie dźwięki, ustalić ich kolejność, kolejność następnie powiązać z odpowiednimi ruchami aparatu artykulacyjno-fonacyjnego.

Symptomy zaburzeń percepcji słuchowej w pisaniu:

  • zniekształcenie pisowni, niekiedy "zlepki" liter,
  • mylenie liter dźwiękowo podobnych,
  • trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami, dwuznakami, głoskami tracącymi dźwięczność, dźwięczność różnicowaniu i-j, samogłosek ą-ę, -om, -on, -em, -en,
  • trudności w analizie zdań na wyrazy, wyrazów na sylaby i głoski,
  • łączenie przyimków rzeczownikami (np. klasie),
  • opuszczanie końcówek i cząstek wyrazów,
  • gubienie liter, przestawianie ich kolejności.

Symptomy zaburzeń percepcji słuchowej w czytaniu:

  • trudności w syntezie przeliterowanych dźwięków,
  • trudności we właściwej intonacji czytanych treści,
  • zamiana liter, opuszczanie ich zamiana brzmienia,
  • trudności w zrozumieniu przeczytanej treści.

Dzieci z zaburzoną percepcją słuchową cechuje prymitywna technika czytania, polegająca na literowaniu i sylabizowaniu z równoczesnym powtarzaniem przeczytanych uprzednio cząstek wyrazu.

Trudności występujące w innych przedmiotach szkolnych: trudności w nauce języków obcych, w uczeniu się pamięciowym (wiersze, dni tygodnia, miesiące, tabliczka mnożenia itp.), trudności w przyswajaniu materiału z gramatyki rozumieniu dłuższych wypowiedzi i poleceń nauczyciela.

Formy pomocy:

  1. Pomoc nauczyciela i pedagoga szkolnego (indywidualizacja wymagań).
  2. Zespoły korekcyjno-kompensacyjne w szkole (terapia pedagogiczna w grupie).
  3. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne (diagnoza i terapia pedagogiczna indywidualna lub w grupie).
  4. Klasy terapeutyczne w masowych szkołach podstawowych.

Formy ćwiczeń w czytaniu:

Dzieci dyslektycznych nie można zmuszać do głośnego czytania.
W pracy terapeutycznej stosuje się następujące formy ćwiczeń:
  • czytanie całościowe sylab i wyrazów,
  • czytanie wyrazów, zdań i tekstów sylabami,
  • czytanie sylab i wyrazów w krótkich ekspozycjach,
  • czytanie naprzemienne sylab, wyrazów i zdań- tzn. nauczyciel czyta na przemian z dzieckiem,
  • czytanie selektywne głośne i ciche,
  • czytanie z przesłonką (w okienku),
  • czytanie chóralne,
  • ćwiczenia w rozumieniu tekstu przeczytanego.

Ćwiczenia w pisaniu:

  1. Ćwiczenia pisania powinny następować po ćwiczeniach czytania i obejmować ten sam materiał dydaktyczny (opracowane sylaby, wyrazy, zdania powinny być następnie przepisane, napisane z pamięci, ze słuchu).
  2. Od początku i przez cały okres ćwiczeń należy zwracać uwagę na prawidłowość kierunku kreślenia liter, zwłaszcza owali.
  3. Przy wprowadzeniu nowych liter należy stosować wzory sprzyjające ich połączeniu.
  4. Nie należy zbyt długo pracować na pojedynczych literach, ponieważ sprzyja to utrwalaniu nawyków literowania, głosowania przy czytaniu i pisaniu.
  5. Wdrażać dziecko do samokontroli.
  6. Wszystkie błędy powinny być poprawione. Najwłaściwszy sposób to wymazywanie błędów, dlatego w początkowym okresie jest wskazane pisanie ołówkiem.
  7. Prawidłowa postawa przy pisaniu, zwłaszcza ułożenie ręki u dzieci leworęcznych (przedramię, dłoń i narzędzie pisarskie powinny znajdować się w jednej linii poniżej linii pasma).
  8. Ćwiczenia w pisaniu nie mogą trwać zbyt długo.
  9. Należy stosować:
    • zasadę stopniowania trudności,
    • zasadę indywidualizacji,
    • zasadę systematyczności.

Dzieci dyslektyczne są często posądzane o to, że źle się uczą, bo są leniwe, nerwowe i nie mają chęci do nauki, a są to dzieci, które unikają wysiłku umysłowego, czytania i pisania, ponieważ szybko się męczą i nie mogą sprostać stawianym im wymaganiom.


Literatura:

  1. M. Bogdanowicz, O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu - odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli, Lublin 1995, WPL.
  2. B. Sawa, Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994, WSiP.
  3. T. Gąsowska, Z. Pietrzyk-Stępkowska, Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w nauce czytania i pisania, Warszawa 1994, WSiP.