Działa tylko w IE - sorry!    
     

Park Krajobrazowy Orlich Gniazd

mgr Urszula Grzywa


Podstawowe znaczenie w pracy ucznia na lekcjach geografii mają zagadnienia związane z własnym środowiskiem. Realizacja takiej problematyki ma wyposażyć ucznia w dodatkowy zasób wiadomości i umiejętności związanych z wnętrzem Ziemi, jej powierzchnią, zmianami jakie na niej zachodzą Związane jest to z dążeniem do łączenia rozważań teoretycznych, prowadzonych w klasie, z praktycznymi analizami wykonywanymi w terenie, w miejscu naturalnego występowania zjawiska (Berne, 1984).

Podczas wycieczek organizowanych dla uczniów szkół podstawowych szczególny nacisk kładzie się na problematykę dotyczącą sposobów gospodarowania zasobami naturalnymi i ochrony środowiska. Stąd też pomysł, na zajęcia terenowe po najbliższej okolicy tj. na obszarze gminy Łazy, leżącym w granicach Zespołu Jurajskich Parków Krajobrazowych.

ZJPK - zajmuje w granicach gminy Łazy powierzchnię 6285 ha, w tym park krajobrazowy 1335 ha oraz rezerwat "Góry Chełm" o powierzchni 12,9 ha.

Najciekawsza część gminy pod względem krajobrazowym i przyrodniczym została objęta ochroną jako Park Krajobrazowy Orlich Gniazd. Obejmuje on zachodni kraniec Pasma Smoleńsko Niegowonickiego w okolicach Grabowej i Niegowonic. W granicach tego parku utworzonego w 1954 r., rezerwat leśny "Góry Chełm" (Stróżecki, 1988).

Całość trasy wycieczki, ze względu na różnorodność środowiska przyrodniczego i charakterystyczne dla danego terenu walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz występujące tu zjawiska podzieliłam na trzy części.

Każda z nich to odrębny blok tematyczny i dla niego przygotowane zostały opracowania tego terenu oraz zagadnienia i zadania do wykonania.

Cele zajęć:

POZNAWCZY:

  1. Poznanie najbliższego środowiska geograficznego, jego zasobów i walorów.
  2. Utrwalenie i pogłębienie materiału z geografii fizycznej wiążącego się zopracowywanym tematem.
  3. Poznanie najważniejszych form rzeźby terenu i procesów przyrodniczo geograficznych, kształtujących rzeźbę powierzchni badanego terenu.
  4. Poznanie i wyróżnianie elementów naturalnych i antropogenicznych w krajobrazie.
  5. Poznanie głównych gatunków roślin chronionych.

KSZTAŁCĄCY

  1. Doskonalenie umiejętności posługiwania się mapą topograficzną
  2. Wyrabianie umiejętności posługiwania się prostymi przyrządami mierniczymi.
  3. Wykonywanie prostych pomiarów i rejestracji ich wyników.
  4. Doskonalenie spostrzegawczości i wyobraźni.
  5. Rozwijanie umiejętności dokonywania porównań i wyciągania formułowania wniosków.
  6. Kształtowanie przekonania o konieczności ochrony przyrody.
  7. Dostrzeganie i rozumienie podstawowych związków przyczynowo skutkowych zachodzących między elementami środowiska przyrodniczego.

WYCHOWAWCZY

  1. Doskonalenie pracy zespołowej.
  2. Kształtowanie kultury obcowania z przyrodą oraz zainteresowań przyrodą najbliższych okolic i propagowanie turystyki.
  3. Wyrabianie przekonania, że środowisko geograficzne należy nie tylko chronić, ale także racjonalnie kształtować.
  4. Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska geograficznego miejsca zamieszkania.

W załączeniu (praca.doc - 132KB) tekst źródłowy do zajęć terenowych nt. "Park Krajobrazowy Orlich Gniazd w granicach Gminy Łazy"