Działa tylko w IE - sorry!    
     

Ortograficzne opracowanie lektur dla klas I-III

mgr Małgorzata Federak


Bardzo istotny wpływ na rozwój osobowości dziecka w młodszym wieku szkolnym ma stały kontakt z książką. Książka spełnia bowiem w życiu dziecka wiele funkcji, zwłaszcza: poznawczą, wychowawczą i estetyczną. Toteż doniosłe znaczenie ma kształtowanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów niższych klas szkoły podstawowej poprzez właściwe (metodyczne) wprowadzenie i opracowanie lektur na zajęciach edukacji polonistycznej. Zagadnienie to coraz częściej stanowi przedmiot rozważań metodyków języka polskiego. Najczęściej jednak omawia się tę kwestię z punktu widzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej z uczniem starszym.

Postanowiłam przeprowadzić eksperyment na uczniach swojej klasy. Otóż, przez trzy kolejne lata, podczas omawiania danej lektury, wprowadzałam dyktando ortograficzne związane z tą konkretną pozycją. Najpierw podawałam uczniom tekst dyktanda. Następnie wspólnie lub indywidualnie wymyślaliśmy różne plątaninki, rebusy, krzyżówki, zagadki, labirynty, eliminatki, wierszyki, rozsypanki literowe, wykreślanki, szyfry, domina, przeskakiwanki, logogramy i inne. Zauważyłam, że dzieci podczas tworzenia ortograficznych gier, bardzo dobrze się bawią. Następnie, w oparciu o tekst dyktanda, sprawdzałam poziom rozumienia czytanego tekstu. Pozwoliło to uczniom dodatkowo spotkać się z daną zasadą ortograficzną. Ostatnim elementem moich badań było indywidualne napisanie tego dyktanda. Byłam ciekawa efektów zapamiętywania przez nich wyrazów z trudnością ortograficzną. Okazało się, iż za każdym razem podczas pisania tego dyktanda, uzyskiwali wysokie oceny. Utrwalona zasada ortograficzna w oparciu o konkretną lekturę, była zapamiętywana nawet przez uczniów najmniej zdolnych. Potwierdzało się to na każdej lekcji nie związanej już z tą lekturą. Oprócz tego zauważyłam, że teraz dzieci chętniej sięgają po książkę. Poniżej przedstawiam konkretne propozycje ortograficznego opracowania lektur w klasie pierwszej, drugiej i trzeciej, które są opracowane przeze mnie. Wykorzystuję je na bieżąco w mojej klasie w trakcie I etapu nauczania.

W załączeniu (ort.doc - 145KB) tekst źródłowy materiałów dla klas I-III.