Działa tylko w IE - sorry!    
     

Czy ocena może być obiektywna?

mgr Maria Paszun


Na to pytanie odpowiedź nasunie się sama po zapoznaniu się z całością prezentowanej tematyki. Przedstawiam inny sposób sprawdzania wiedzy, umiejętności i logicznego myślenia ucznia. Czym różni się przedstawiany przeze mnie sposób sprawdzania wiedzy uczniów od innych stosowanych dotychczas?

  • Moim zdaniem posiada zasadniczą zaletę - stopień opanowania wiedzy przez ucznia ocenia komputer.
Inne to:
  • W dobie rozwoju informatyki szkoły ponadpodstawowe /licea/ coraz częściej korzystają z narzędzia przekazywania i sprawdzania wiedzy jakim jest komputer. Uczeń w szkole podstawowej i w gimnazjum przygotowuje się do takiej formy prowadzenia zajęć.
  • Oszczędność czasu - bezpośrednio po przeprowadzeniu sprawdzianu dokonujemy omówienie wyników. Nauczyciel nie zabiera do domu kartkówek do sprawdzania.
  • Zastosowanie nabytej wiedzy z informatyki na poszczególnych etapach kształcenia pozwoli uczniowi na korzystanie z innych programów do rozwiązania przedstawionych zadań w sprawdzianie.
  • Może być wykorzystany przez uczniów do samokształcenia, przygotowywania się do różnych egzaminów.

Do takiego sposobu sprawdzania przygotowałam założenia i uczestniczyłam w pisaniu programu pod tymczasową nazwą roboczą  Tester. Jak działa ten program?

  • Jest bardzo prosty w obsłudze.
  • Nie trzeba programu instalować w komputerze - program zapisany na płycie CD automatycznie uruchamia się.
  • W dotychczasowej wersji na pierwszej stronie prezentowanego /testu, sprawdzianu, zajęć edukacyjnych/ umieszczona jest instrukcja. W terminie późniejszym wprowadzę dodatkowo okno pomocy, z którego uczeń w każdej chwili będzie mógł korzystać.
  • Po zakończeniu rozwiązywania zadań - komputer zapisuje wynik na dyskietkę.

Co zawiera w sobie ten program?
Nauczyciel może zaprezentować dowolną tematykę wykorzystując do tego

  • test wyboru właściwej /właściwych/ odpowiedzi,
  • zadania z treścią - podanie poprawnego wyniku rozwiązania,
  • zadania z treścią, /ilustracje, animacje 2D, 3D, plik mpeg lub avi/ - podanie metody rozwiązania danego zadania /problemu/ - to zagadnienie ocenia nauczyciel,
  • ilość prezentowanych treści w programie uzależniona jest od pojemności płyty CD czyli 650 MB,
  • program widzi: dokumenty tekstowe, grafika w bmp, pliki multimedialne mpeg, avi, wav, mp3,
  • dla każdego zadania nauczyciel ustala stopień jego trudności /od 1-5 pkt./,
  • w zależności od stopnia opanowania wiedzy z informatyki przez uczniów nauczyciel może wprowadzać coraz bardziej skomplikowane treści i sposoby ich rozwiązania.

Metoda ta została zaprezentowana w dwóch klasach gimnazjalnych dwóch różnych szkół.

  • Żaden z uczniów nie miał problemu z obsługą tego programu.
  • Uzyskane oceny ze sprawdzianu - pokrywają się z posiadanymi dotychczas ocenami z danego przedmiotu.
  • Na podstawie wypełnionych ankiet prezentowany sposób sprawdzania wiadomości uzyskał pozytywną opinię.

Instrukcja dla nauczyciela

  • wprowadzenie
  • można podzielić uczniów na grupy 2-3 osobowe lub rozwiązywać indywidualnie
  • komputery przygotowane do pracy
  • rozdzielczość ekranu monitora ustawić najlepiej 1024 na 768 pikseli wówczas nie trzeba korzystać z paska przewijania strony
  • umieszczamy płytę CD i dyskietkę w napędach
    • program otwiera się automatycznie
    • pojawia się okienko do zapisania nazwiska i imienia /nazwisk jeżeli pracujemy w grupach, oraz nr grupy lub klasy bądź nr z dziennika/
    • zatwierdzamy swoje dane OK lub Enter
    • pojawia się pierwsza strona sprawdzianu zawierająca instrukcję
    • przeczytać dokładnie instrukcję i zgodnie z nią postępować
    • po rozwiązaniu wszystkich zadań zapisać rozwiązanie zgodnie z instrukcją
    • zamknąć program testera, wyjąć płytę i dyskietkę
    • dyskietkę wraz z płytą zwrócić nauczycielowi
  • sprawdzenie poprawności rozwiązanych zadań zapisanych na dyskietce
  • wypełnienie ankiety dotyczącej przeprowadzonego sprawdzianu
Ankieta

Osoby zainteresowane proponowaną metodą (np. uzyskaniem programu Tester.exe) proszę o kontakt elektroniczny - mariap@op.pl.