Działa tylko w IE - sorry!    
     

Bärenprojekt - przedsięwzięcie metodyczne na lekcjach języka niemieckiego

mgr Jadwiga Krzewińska


Bardzo ważnym elementem w pracy z uczniami gimnazjum na lekcjach języków obcych jest inspiracyjna rola nauczyciela. Warto sięgać po takie sposoby wzbogacania lekcji, które będą atrakcyjne dla uczniów. Nauczyciele języków obcych muszą mieć na względzie oczywistą prawdę, że należy eliminować działania szablonowe, z tej prostej przyczyny, że monotonia zabija radość poznawczą.

Długotrwały i trudny proces uczenia się języków obcych powinien obfitować w różnorodne formy pracy z uczniem, żeby dać szansę zrealizowania się każdemu uczniowi, należy w porę wychwycić wszelkie predyspozycje uczniów.

Doskonałym narzędziem w procesie nauczania języka niemieckiego jest możliwość wykorzystania programów komputerowych, a także internetu. W mojej szkole jest taka możliwość, dzięki czemu moi uczniowie mogą poznawać język niemiecki "na żywo" tzn. mogą m.in. śledzić treści niemieckich stron internetowych lub utrwalać umiejętności językowe w oparciu o program multimedialny "der, die, das".

Bardzo ciekawym, oraz szczególnie kreatywnym przedsięwzięciem zarówno dla moich uczniów, jak również uczniów moich koleżanek uczących w mojej szkole stało się uczestnictwo w międzynarodowym projekcie zamieszczonym na niemieckiej stronie internetowej www.wir-in-berlin.de pt. "Bärenprojekt" - projekt misia.

Inspiracją do zrealizowania tego projektu był mój udział w seminarium w Instytucie Goethego w listopadzie 2003r. Podczas udziału w jednym z wykładów dowiedziałam się o możliwości prezentacji ciekawych przedsięwzięć dzieci i młodzieży uczących się języka niemieckiego w różnych krajach na w/w stronie internetowej. W bezpośredniej rozmowie z prowadzącą wykład dowiedziałam się o warunkach uczestnictwa w projekcie.

Autorką ww. strony jest nauczycielka jednej z berlińskich szkół pani Gila Gappa, ggappa@t-online.de.

Ideą projektu jest motywowanie uczniów do nauki języków obcych, głównie języka niemieckiego.

Symbolem strony jest miś, który jest niemym świadkiem różnych przedsięwzięć dzieci i młodzieży, biorących udział w projekcie. Maskotka jest przesyłana pocztą pod wskazany przez panią Ggappa adres szkoły zainteresowanej udziałem w projekcie. Korespondencja na temat udziału w projekcie odbywa się drogą internetową, uczniowie poszczególnych szkół całego świata mogą za pomocą internetu prezentować swoje szkoły, miasta, mogą nawiązywać nowe znajomości, przede wszystkim doskonale bawią się i uczą się języka niemieckiego. Sposób prezentacji uczniowskich dokonań jest dowolny, zależy od inwencji twórczych poszczególnego ucznia lub grupy uczniów, delikatnie wręcz niepostrzeżenie wspieranych przez nauczyciela.

Powstają więc opowiadania, komiksy, piosenki, wiersze, przedstawienia, filmy itd.

Nie bez znaczenia pozostaje także aspekt wychowawczy takiego przedsięwzięcia, które stwarza możliwość integrowania się, uczy odpowiedzialności, wyzwala zdrową rywalizację.

Muszę z radością i wielką satysfakcją przyznać, że realizacja projektu była niebywałym przeżyciem dla moich uczniów.

Zainteresowanie uczestnictwem w projekcie przerosło moje oczekiwania. Uczniowie wykazali niezwykłą kreatywność, swoje pomysły fotografowali i opisywali z prośbą umieszczenia ich na stronie internetowej. Nasz projekt wzbudził także zainteresowanie wśród dyrekcji szkoły, oraz wśród nauczycieli pracujących w szkole, którzy śledzili wszelkie przedsięwzięcia uczniów, umożliwiali np. fotografowanie poszczególnych pracowni, udostępniali potrzebne materiały itp.

Najciekawsze prace zamieściliśmy także w wersji polskiej na stronie internetowej szkoły www.barenprojektpolska.prv.pl oraz zaprezentowaliśmy na wystawie szkolnej.

Znaczenie uczestnictwa w projekcie jest ogromne. Uczniowie przekonali się o potrzebie uczenia się języka niemieckiego, gdyż wszystkie treści przedstawiane są w tym języku.

Dzięki wykorzystaniu internetu mieli możliwość poznania i nawiązania kontaktów z rówieśnikami z wielu krajów, przesyłali lub odbierali pozdrowienia i e-maile.

Mogli poznać realia życia swoich rówieśników, a także zaprezentować swoją szkołę, miasto, region i częściowo Polskę. Była to więc doskonała lekcja poglądowa z jednoczesną promocją swojej szkoły i swojego miasta.

Dzięki takim przedsięwzięciom uczniowie mogą ucząc się języka niemieckiego, poznawać obce kultury, przez co pogłębiają własną tożsamość. Uważam, że ma to ogromne znaczenie w zachodzącym obecnie procesie integracji europejskiej, zwłaszcza na progu wejścia naszego kraju do Unii Europejskiej.