Działa tylko w IE - sorry!    
     

Rozmawiamy o ludziach i ludożercach

mgr Katarzyna Miziała


Konspekt lekcji przeznaczony jest dla uczniów klas VI

Temat: "Chcesz zmienić świat - zmień siebie." Rozmawiamy o ludziach i ludożercach
              na podstawie wiersza T. Różewicza "List do ludożerców" - 2 godz.

Cele: Kształtowanie postaw, jakimi powinien się w życiu kierować człowiek.

Uczeń:

  • określa uczucia podmiotu lirycznego
  • odczytuje przesłanie wiersza
  • wskazuje adresata
  • potrafi ocenić postawy człowieka związane z codziennymi sytuacjami życiowymi
  • tworzy wyrazy bliskoznaczne
  • ocenia zachowanie swoje i innych
  • posługuje się pojęciem: altruista i egoista, znając znaczenie tych słów
  • zgodnie współdziała w grupie
  • odróżnia cechy pozytywne od negatywnych
  • z gotowych fragmentów tworzy własny wiersz

Metody:

  • mapa mentalna
  • dyskusja
  • drama
  • praca twórcza
  • burza mózgów

Środki dydaktyczne:

  • słownik wyrazów bliskoznacznych
  • karty pracy
  • krzyżówka z hasłem

Forma pracy:

  • zbiorowa
  • indywidualna
  • grupowa

Przebieg lekcji:

  1. Próba odpowiedzi na pytanie: z czym kojarzy się słowo ludożerca. Sprawdzenie terminu w słowniku synonimów.

    ludożerca - ludojad, kanibal, spożywający mięso ludzkie

  2. Praca z tekstem. Odczytanie wiersza i dyskusja nt. jego treści.
    Postawienie pytania, czy ludożercy z wiersza, to ci sami ludożercy, o których była mowa na początku lekcji.
     
  3. Nazywanie cech ludożerców z tekstu. Jedna osoba zapisuje na tablicy:
  4. Nawiązanie do wiersza "Przepaść" tego samego poety, omawianego wcześniej na lekcji.
    -Czy poznaliście wcześniej jakiś utwór, w którym ludzie zachowywali się obojętnie? (uczniowie podają tytuł)
    -Czy wszyscy ludzie w tym wierszu zachowywali się jak ludożercy? (uczniowie wymieniają chłopca, który pomógł staruszce przejść przez jezdnię)

     
  5. Drama. Uczniowie w grupach przedstawiają, jak zachowałby się chłopiec z wiersza "Przepaść" w innych sytuacjach życiowych. (losowanie kart z poleceniami do dramy)
    1. Do autobusu wsiada niewidomy człowiek. Wszystkie miejsca są zajęte....
    2. W supermarkecie zgubiło się dziecko....
    3. Na ulicy zasłabła jakaś kobieta....
    4. Na boisku szkolnym przewróciła się dziewczynka....
    5. Mama przyszła z pracy zmęczona....

     
  6. Próba odpowiedzi na pytanie: wśród jakich ludzi uczniowie chcieliby żyć? (wśród ludożerców czy wśród ludzi takich jak chłopiec z wiersza)
     
  7. Ustalenie odpowiedzi na pytanie: Kogo można nazwać człowiekiem? Jakimi cechami powinien się odznaczać człowiek, by nie nazwano go ludożercą? (Koperty z żółtymi paskami. Są na nich napisane różne cechy. Zadaniem uczniów jest wybranie cech człowieka i naklejenie ich na tablicy w formie promieni słonecznych. Odrzucenie cech negatywnych.)
  8. Burza mózgów.

    Od czego trzeba zacząć, aby na świecie było miło i bezpiecznie. By nie było w nim ludożerców?

    Trzeba zmienić siebie!
     
  9. Zapis tematu w zeszytach. Wpisanie deklaracji (na kolorowo)

    BĘDĘ CZŁOWIEKIEM A NIE LUDOŻERCĄ

    Człowiek powinien być:
    (wpisanie cech, które utworzyły na tablicy słońce)
     
  10. Praca w grupach
    Próba wcielenia w życie zapisanej deklaracji. Otworzenie kopert z poleceniami i wykonanie ich.
    (każda grupa po jednym poleceniu)
    1. W odpowiedzi na "List do ludożerców" zredagujcie dla siebie kilka postanowień. Będzie to praca nad doskonaleniem własnego charakteru.
    2. Z fragmentów wierszy stwórzcie swój własny. Możecie łączyć ze sobą dowolne fragmenty. Nie zapomnijcie, że wiersz musi mieć tytuł.
    3. List wymaga odpowiedzi. Spróbujcie przekonać autora, że nie jesteście ludożercami. Pamiętajcie, by wszystkim czasownikom nadać formę 1 os. l. mn.

     
  11. Prezentacja
     
  12. Praca domowa
    1. Zredaguj kilkuzdaniową wypowiedź, którą zakończysz stwierdzeniem:
      Nie jestem ludożercą. Naprawdę!
      albo:
    2. Z kolorowych gazet wybierz ilustracje i wykonaj plakat do hasła:
      "Świat bez ludożerców"
      lub po prostu:
    3. Rozwiąż krzyżówkę
      1. Myśli tylko o sobie
      2. Wzajemna ... mile widziana w trudnych chwilach
      3. Należy się osobom starszym, ze strony młodszych
      4. Uczucie łączące kochających się ludzi
      5. Bezinteresowne pomaganie innym, gotowość do poświęceń
      6. ... społeczna, panuje wśród ludzi myślących tylko o sobie
      7. Tak określa w wierszu T. Różewicz ludzi obojętnych

     
  13. Ewaluacja
    Rozdanie uczniom kartek samoprzylepnych.
    Każdy wpisuje na niej jedną cechę lub zachowanie, które podaruje drugiemu człowiekowi.
    Wychodząc z klasy uczniowie naklejają te karteczki na ogromnym sercu przymocowanym do drzwi.