Konspekt lekcji przeznaczony jest dla uczniów klas VITemat: "Chcesz zmienić świat - zmień siebie." Rozmawiamy o ludziach i ludożercach na podstawie wiersza T. Różewicza "List do ludożerców" - 2 godz. Cele: Kształtowanie postaw, jakimi powinien się w życiu kierować człowiek. Uczeń: - określa uczucia podmiotu lirycznego
- odczytuje przesłanie wiersza
- wskazuje adresata
- potrafi ocenić postawy człowieka związane z codziennymi sytuacjami życiowymi
- tworzy wyrazy bliskoznaczne
- ocenia zachowanie swoje i innych
- posługuje się pojęciem: altruista i egoista, znając znaczenie tych słów
- zgodnie współdziała w grupie
- odróżnia cechy pozytywne od negatywnych
- z gotowych fragmentów tworzy własny wiersz
Metody: - mapa mentalna
- dyskusja
- drama
- praca twórcza
- burza mózgów
Środki dydaktyczne: - słownik wyrazów bliskoznacznych
- karty pracy
- krzyżówka z hasłem
Forma pracy: - zbiorowa
- indywidualna
- grupowa
Przebieg lekcji: - Próba odpowiedzi na pytanie: z czym kojarzy się słowo ludożerca. Sprawdzenie terminu w słowniku synonimów.
ludożerca - ludojad, kanibal, spożywający mięso ludzkie - Praca z tekstem. Odczytanie wiersza i dyskusja nt. jego treści.
Postawienie pytania, czy ludożercy z wiersza, to ci sami ludożercy, o których była mowa na początku lekcji. - Nazywanie cech ludożerców z tekstu. Jedna osoba zapisuje na tablicy:
- Nawiązanie do wiersza "Przepaść" tego samego poety, omawianego wcześniej na lekcji.
- -Czy poznaliście wcześniej jakiś utwór, w którym ludzie zachowywali się obojętnie? (uczniowie podają tytuł)
- -Czy wszyscy ludzie w tym wierszu zachowywali się jak ludożercy? (uczniowie wymieniają chłopca, który pomógł staruszce przejść przez jezdnię)
- Drama. Uczniowie w grupach przedstawiają, jak zachowałby się chłopiec z wiersza "Przepaść" w innych sytuacjach życiowych. (losowanie kart z poleceniami do dramy)
- Do autobusu wsiada niewidomy człowiek. Wszystkie miejsca są zajęte....
- W supermarkecie zgubiło się dziecko....
- Na ulicy zasłabła jakaś kobieta....
- Na boisku szkolnym przewróciła się dziewczynka....
- Mama przyszła z pracy zmęczona....
- Próba odpowiedzi na pytanie: wśród jakich ludzi uczniowie chcieliby żyć? (wśród ludożerców czy wśród ludzi takich jak chłopiec z wiersza)
- Ustalenie odpowiedzi na pytanie: Kogo można nazwać człowiekiem? Jakimi cechami powinien się odznaczać człowiek, by nie nazwano go ludożercą? (Koperty z żółtymi paskami. Są na nich napisane różne cechy. Zadaniem uczniów jest wybranie cech człowieka i naklejenie ich na tablicy w formie promieni słonecznych. Odrzucenie cech negatywnych.)
- Burza mózgów.
Od czego trzeba zacząć, aby na świecie było miło i bezpiecznie. By nie było w nim ludożerców?
Trzeba zmienić siebie! - Zapis tematu w zeszytach. Wpisanie deklaracji (na kolorowo)
BĘDĘ CZŁOWIEKIEM A NIE LUDOŻERCĄ
Człowiek powinien być: (wpisanie cech, które utworzyły na tablicy słońce) - Praca w grupach
Próba wcielenia w życie zapisanej deklaracji. Otworzenie kopert z poleceniami i wykonanie ich. (każda grupa po jednym poleceniu)- W odpowiedzi na "List do ludożerców" zredagujcie dla siebie kilka postanowień. Będzie to praca nad doskonaleniem własnego charakteru.
- Z fragmentów wierszy stwórzcie swój własny. Możecie łączyć ze sobą dowolne fragmenty. Nie zapomnijcie, że wiersz musi mieć tytuł.
- List wymaga odpowiedzi. Spróbujcie przekonać autora, że nie jesteście ludożercami. Pamiętajcie, by wszystkim czasownikom nadać formę 1 os. l. mn.
- Prezentacja
- Praca domowa
- Zredaguj kilkuzdaniową wypowiedź, którą zakończysz stwierdzeniem:
Nie jestem ludożercą. Naprawdę! albo: - Z kolorowych gazet wybierz ilustracje i wykonaj plakat do hasła:
"Świat bez ludożerców" lub po prostu: - Rozwiąż krzyżówkę
- Myśli tylko o sobie
- Wzajemna ... mile widziana w trudnych chwilach
- Należy się osobom starszym, ze strony młodszych
- Uczucie łączące kochających się ludzi
- Bezinteresowne pomaganie innym, gotowość do poświęceń
- ... społeczna, panuje wśród ludzi myślących tylko o sobie
- Tak określa w wierszu T. Różewicz ludzi obojętnych
- Ewaluacja
Rozdanie uczniom kartek samoprzylepnych. Każdy wpisuje na niej jedną cechę lub zachowanie, które podaruje drugiemu człowiekowi. Wychodząc z klasy uczniowie naklejają te karteczki na ogromnym sercu przymocowanym do drzwi. |